Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.04.2. Podstawy opieki nad dzieckiem
SPO.04.5. Wychowanie i edukowanie dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.2.3) przedstawia rozwój dziecka w różnych okresach życia:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2) ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych:
SPO.04.5.2)1) pisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka;
SPO.04.5.5) włącza zabawki w proces wychowawczo dydaktyczny:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6) wybiera zabawy dostosowane do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka w zakresie poszczególnych sfer rozwojowych:
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
planowania i organizowania pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenia działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Rozwój psychomotoryczny dziecka - film edukacyjnyRozwój psychomotoryczny dziecka - film edukacyjny
Zmiany rozwojowe u małego dziecka - grafika interaktywnaZmiany rozwojowe u małego dziecka - grafika interaktywna
Klasyfikacja rodzajów zabaw - plansza interaktywnaKlasyfikacja rodzajów zabaw - plansza interaktywna
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieKąciki zainteresowań/zabaw tematycznych - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane. Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka
przedstawia informacje o rozwoju psychomotorycznym dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych. Uwzględniono okres noworodkowy i niemowlęcy. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane z dbaniem o rozwój dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także oceną rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych oraz dbaniem o rozwój dziecka przez jego stymulowanie. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. Może być też wprowadzeniem lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka
przedstawia szczegółowy opis zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W materiale tym zaprezentowano również zadania rozwojowe w każdym z wymienionych okresów rozwojowych. Grafika zawiera szczegółowy opis rozwoju ruchowego, procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych, a także rozwój mowy w podziale na poszczególne miesiące życia dziecka.
Grafika może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w następujących okresach rozwojowych: niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnym. Może stanowić rozszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka
, jak również być podstawą do rozumienia wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej Klasyfikacja rodzajów zabaw
oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/ zabaw tematycznych
.
Plansza interaktywna Klasyfikacja rodzajów zabaw
może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu klasyfikacji rodzajów zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka. Ponadto materiał może stanowić materiał do podsumowań i pracy samokształceniowej poprzez przedstawione w nim definicje i funkcje zabawy, a także szczegółowy opis i przykłady poszczególnych rodzajów zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
umożliwia osobie uczącej się planowanie i projektowanie wyposażenia kącika czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego dla dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W pierwszym etapie zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie elementów i pomocy dydaktycznych, które powinny znaleźć się w odpowiednich kącikach tematycznych. W drugim etapie uczący się musi je przyporządkować do kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa i okresie przedszkolnym.
Z materiałami multimedialnymi osoby uczące mogą zapoznać się w dowolnej kolejności, chociaż zapoznanie się najpierw z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie funkcjonowania dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych, a także poznanie jego możliwości w zakresie rozwoju psychomotorycznego i społeczno‑emocjonalnego. W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie z materiałami przedstawionymi w planszy interaktywnej, w której znajduje się klasyfikacja, opis i podział zabaw z konkretnymi przykładami zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu klasyfikacji zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka i wyposażenia kącików zainteresowań.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Rozwój psychomotoryczny dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka
przedstawia specyfikę zmian zachodzących u noworodków i niemowląt w zakresie rozwoju psychomotorycznego. Wiedza ta jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film prezentuje podstawowe informacje z zakresu zmian w rozwoju u małego dziecka, zaczynając od okresu noworodkowego z uwzględnieniem przebiegu adaptacji do samodzielnego życia poza organizmem matki wraz z odruchami bezwarunkowymi, typowymi dla tej fazy rozwoju. W dalszej części materiału znajduje się opis zmian zachodzących w rozwoju dziecka od 2. do 12. miesiąca życia. W filmie zwrócono również uwagę na zadania opiekunki dziecięcej związane z dbaniem o rozwój dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także oceną rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych i dbaniem o rozwój dziecka przez jego stymulowanie.
Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących zmian rozwojowych występujących u małego dziecka, a także materiałem służącym do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z:
grafiką interaktywną
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Materiał powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
krzyżówka
Okresy rozwojowe dziecka
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;
ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy indywidualnej każdego uczącego się, jak i podczas wykonywania zadań w grupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych, zdobywając nową lub porządkując posiadaną wiedzę w zakresie cech charakterystycznych dla rozwoju dziecka w okresie noworodkowym i niemowlęcym.
Uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek po obejrzeniu materiału filmowego, może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą odruchów bezwarunkowych, występujących w okresie noworodkowym.
Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. charakterystyka zmian rozwojowych u noworodka,
fiszki, np. definicja i funkcje rozwoju psychomotorycznego,
prezentację multimedialną, np. skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka,
grę dydaktyczną, np. cechy charakterystyczne dla rozwoju psychoruchowego dziecka od urodzenia do 12. miesiąca życia,
graf lub schemat, np. rozwój psychomotoryczny małego dziecka – charakterystyka.
Praca w grupach
Uczący się, po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie, przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. normy w rozwoju psychoruchowym małego dziecka.
Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w nim treści. Mogą też wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym (np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat czynników wpływających na rozwój dziecka).
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego nauczyciel może podzielić uczących się na 2 grupy, z których każda opracuje określony materiał:
grupa 1 - charakterystyka rozwoju dziecka od urodzenia do 6. miesiąca życia,
grupa 2 - charakterystyka rozwoju dziecka od 7. do 12. miesiąca życia.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych (np. symulacja rozmowy z matką dziecka, której dziecko nie raczkuje),
burza mózgów (np. charakterystyka rozwoju psychoruchowego dziecka w okresie niemowlęcym),
dyskusja (np. różnice indywidualne w tempie rozwoju małego dziecka),
analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia wynikające ze stosowania urządzeń pomocniczych przy nauce chodzenia dla dzieci).
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując i wykorzystując następujące metody aktywizujące:
grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy (np. zalety i wady stymulowania rozwoju niemowląt),
metaplan (np. zadania opiekunki dziecięcej związane z oceną rozwoju psychoruchowego dziecka),
gry słowne (np. ostatnia litera‑pierwsza litera),
burzę mózgów (np. przetrwałe odruchy bezwarunkowe i ich wpływ na rozwój dziecka),
grę dydaktyczną (np. związek między zaspokajaniem potrzeby bliskości z matką a rozwojem dziecka).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się:
do lekcji odwróconej – uczący się, korzystając z materiałów, przygotowuje się do zajęć w szkole, np. ogląda film edukacyjny, w którym przedstawiono rozwój psychomotoryczny dziecka. Poznaje także rolę i zadania opiekunki dziecięcej w stymulacji rozwoju dziecka. Wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych, wykonując czynności zawodowe związane z opieką nad małymi dziećmi, a także obserwując rozwój dziecka;
do przygotowania się do egzaminu – dzięki materiałom filmowym uczący się ma możliwość przyswojenia i utrwalenia wiedzy potrzebnej do egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca;
praca samokształceniowa – uczący się ma możliwość samodzielnie lub podczas pracy w małych zespołach zdobywać i utrwalać wiedzę oraz treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych;
aktywna powtórka oraz powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć. Materiał w postaci filmu jest okazją dla uczącego się do powtórzenia i utrwalenia materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozwojem psychoruchowym małego dziecka i obserwacją zachodzących zmian rozwojowych,
powtórzenia materiału,
przygotowania do zajęć,
pracy samokształceniowej
lekcji odwróconej (jako przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału przed kolejnym działem),
utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
opracowania prezentacji na temat zmian w rozwoju noworodka i niemowlęcia,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych a rozwojem dziecka,
mapę myśli, np. karmienie naturalne i sztuczne małego dziecka a wpływ na budowanie więzi z matką,
grafu/schematu, np. rozpoznawanie skoków rozwojowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci filmu nadaje się doskonale do pracy z osobami, które mają trudności w uczeniu się i wolne tempo pracy. Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w medium, mogą wykorzystać film edukacyjny „Rozwój psychomotoryczny dziecka”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu oraz powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np. rozwój ruchowy małego dziecka.
Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na wybrany temat, np. przygotowanie rodzica do obserwowania rozwoju małego dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z medium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. obserwacja zmian rozwoju małego dziecka,
broszurę czy ulotkę dotyczącą skoków rozwojowych u małego dziecka,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. rozwój ruchowy dziecka a normy rozwojowe.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka
przedstawia:
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym,
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie wczesnego dzieciństwa,
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w wieku przedszkolnym.
Materiał ten może być wprowadzeniem do zagadnień związanych ze specyfiką rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w następujących okresach rozwojowych: niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka
.
Zawiera rozszerzenie oraz uzupełnienie informacji na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa, a także w wieku przedszkolnym.
Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
zadanie typu prawda czy fałsz
Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie zadań rozwojowych w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym;
prezentowanie kluczowych zmian zachodzących w rozwoju dziecka w różnych okresach rozwojowych;
analizowanie zmian zachodzących w rozwoju ruchowym, emocjonalnym, mowy oraz procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych u małego dziecka;
obserwowanie i ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;
planowanie i prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy indywidualnej każdego uczącego się, jak i podczas wykonywania zadań w grupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być pomocne także w trakcie przygotowania do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie grafiki poznaje zmiany w rozwoju małego dziecka, nowe umiejętności, które opanowuje dziecko w poszczególnych okresach rozwojowych, a także zadania rozwojowe w okresie niemowlęctwa, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalenia wiedzy z zakresu charakterystycznych zmian w rozwoju ruchowym, poznawczym i emocjonalno‑społecznym małego dziecka. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.
Po analizie grafiki interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także opracować broszurę informacyjną na temat różnic i zmian w poszczególnych okresach rozwojowych małego dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:
fiszki, np. cechy charakterystyczne dla rozwoju dziecka we wczesnym dzieciństwie,
prezentację multimedialną, np. rozwój mowy u małego dziecka,
plakat, np. zadania rozwojowe w wieku przedszkolnym,
grę dydaktyczną, np. zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w różnych okresach rozwojowych,
graf lub schemat, np. czynniki wpływające na rozwój mowy u dziecka.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. cechy charakterystyczne dla rozwoju okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa.
Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część grafiki interaktywnej oraz wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym, np. uczący się w 3‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat zadań rozwojowych w poszczególnych okresach rozwojowych małego dziecka.
Nauczyciel może także podzielić uczących się na 3 grupy, z których każda opracuje określony materiał:
grupa 1 – omówienie okresu niemowlęcego i zmiany charakterystyczne dla tego okresu rozwojowego,
grupa 2 – omówienie wczesnego dzieciństwa i zmiany charakterystyczne dla tego okresu rozwojowego,
grupa 3 – omówienie wieku przedszkolnego i zmiany charakterystyczne dla tego okresu rozwojowego.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych w formie gier symulacyjnych, np. symulacja rozmowy z rodzicem dziecka na temat przebiegu jego rozwoju i sytuacji związanej z zakończeniem pobytu w żłobku i przygotowaniem dziecka do przedszkola,
burza mózgów, np. rozwój ruchowy małego dziecka,
grafika, np. wzór karty obserwacji dziecka z możliwością odnotowania zmian, zachodzących w jego rozwoju psychoruchowym w poszczególnych okresach rozwojowych,
dyskusja, np. sposoby stymulowania rozwoju małego dziecka,
analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka, wynikające z jego uczestniczenia w opiece sprawowanej przez żłobek lub klub dziecięcy),
rozwiązywanie zadań, np. rozpoznawanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka na podstawie analizy studium przypadku.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z grafiką interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadać na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia treści mogą przygotować materiały ilustracyjne wykorzystujące następujące metody aktywizujące:
grę korzystającą z metody 6 myślowych kapeluszy (np. jak przebiega proces rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych w okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa),
metaplan (np. rola rodziców i opiekunów w żłobku a wpływ na rozwój dziecka),
gry słowne (np. ostatnia litera‑pierwsza litera),
burzę mózgów (np. czynniki ograniczające rozwój mowy u dziecka),
grę dydaktyczną (np. związek między zaspokajaniem potrzeb biopsychospołecznych a rozwojem dziecka).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się:
do lekcji odwróconej – uczący się samodzielnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej, natomiast na zajęciach wykonują polecenia i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują to, czego się nauczyli.
przygotowanie do egzaminu – dzięki prześledzeniu grafiki interaktywnej uczący się ma możliwość utrwalenia, przyswojenia i przypomnienia wiedzy potrzebnej do egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca.
praca samokształceniowa – uczący się ma możliwość powracania do treści zamieszczonych w grafice interaktywnej, aby zdobywać, utrwalać i przyswajać wiedzę i treści związane z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych.
aktywne powtórki i powtórzenie materiału – podsumowanie cyklu zajęć. Materiał w postaci grafiki interaktywnej jest okazją dla uczącego się do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole oraz na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
przygotowania do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozwojem małego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych przedstawionych w grafice interaktywnej,
opracowania mapy myśli na temat rozwoju procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych u małego dziecka,
opracowania prezentacji na temat roli obserwacji rozwoju małego dziecka przez rodzica lub opiekunkę dziecięcą we wczesnym wspomaganiu jego rozwoju,
pracy nad projektem, np. na temat tego, na co zwrócić uwagę obserwując zmiany zachodzące w rozwoju u małego dziecka,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z normami rozwojowymi małego dziecka.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się mogą przygotować w grupach:
plakat, np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych a rozwojem dziecka,
mapę myśli, np. cechy charakterystyczne dla wieku przedszkolnego,
graf lub schemat, np. przebieg rozwoju mowy u małego dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci grafiki interaktywnej dostosowany jest do indywidualizacji pracy z uczącymi się, zwłaszcza z osobami, które mają trudności w uczeniu się i wolne tempo pracy.
Na grafice interaktywnej można wskazywać wybrane obiekty, co spowoduje rozwinięcie związanych z nimi tematów. Głośność może zostać dostosowana do potrzeb uczącego się, można również wracać do poszczególnych elementów z grafiki, aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub z innych powodów nie przyswoił.
Uczący się może wykonywać notatki dotyczące niejasnych pojęć zawartych w grafice, a następnie próbuje samodzielnie je wyjaśnić, korzysta z pomocy innych uczących się lub nauczyciela.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w medium, mogą wykorzystać grafikę interaktywną „Zmiany rozwojowe u małego dziecka”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu oraz powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np. zmiany w rozwoju 2- i 3‑letnich dzieci, które mogą niepokoić rodziców.
Grafika interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcje, na przykład na temat przygotowania rodzica do stymulacji mowy u małego dziecka.
Uczący się, korzystając indywidualnie z medium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. wspieranie rozwoju emocjonalnego małego dziecka,
broszurę czy ulotkę dotyczącą norm rozwojowych w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. jak stymulować rozwój małego dziecka, żeby pomóc, a nie zaszkodzić.
Tytuł materiału multimedialnego
Klasyfikacja rodzajów zabaw
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna przedstawia definicję i funkcje zabawy oraz opis i prezentację graficzną poszczególnych rodzajów zabaw. Przedstawiona klasyfikacja zabaw i ich podział jest według P.A. Rudnika i M. Kwiatkowskiej, zwracając uwagę na zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, ruchowe i manipulacyjne.
Plansza interaktywna „Klasyfikacja rodzajów zabaw” zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące dzieci w wieku do lat 3 podczas różnych rodzajów aktywności zabawowych, a także pomoce i sprzęty, które mogą być używane w danej zabawie.
Materiał powiązany jest z:
grafiką interaktywną
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
,filmem edukacyjnym
Rozwój psychomotoryczny dziecka
,programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Materiał powiązany jest także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie dobierania w pary
Rozpoznawanie rodzajów zabaw
,zadanie z lukami
Aktywność zabawowa dziecka
,uzupełnianie podpisów obrazka
Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
wyjaśnienie pojęcia zabawa,
wskazywanie funkcji zabawy,
rozróżnianie rodzajów zabaw,
podawanie przykładów aktywności zabawowej dziecka dostosowanych do odpowiednich rodzajów zabaw.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy indywidualnej każdego ucznia, jak i podczas wykonywania zadań w grupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Wykorzystanie materiału może być pomocne w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego. Uczący się na podstawie planszy poznaje podstawowe definicje, funkcje i rodzaje zabaw. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych w przyszłej pracy zawodowej.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z materiałem multimedialnym i dokonać analizy informacji zawartych w poszczególnych planszach.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia mapy myśli w ramach utrwalenia wiedzy z zakresu doboru aktywności zabawowej do wieku dziecka i rozwoju psychomotorycznego.
Po analizie planszy interaktywnej uczący się może, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, stworzyć broszurę informacyjną dla rodziców z zakresu rodzajów zabaw i ich wpływu na rozwój małego dziecka. Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat (np. funkcje zabawy),
prezentację multimedialną (np. dobieranie zabaw do możliwości i etapów rozwojowych dziecka),
grę dydaktyczną (np. klasyfikacja zabaw w ujęciu różnych autorów).
Praca w grupach
Uczący się po zapoznaniu się z planszą interaktywną przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. polegające na rozpoznaniu i scharakteryzowaniu rodzajów zabaw.
Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część planszy interaktywnej oraz wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym. Uczący się mogą w 2‑4-osobowych grupach przygotować broszury informacyjne z przykładami poszczególnych rodzajów zabaw.
Nauczyciel może podzielić uczących się na 5 grup, z których każda opracuje dany materiał:
grupa 1 - pomoce dydaktyczne do zabaw tematycznych,
grupa 2 - pomoce dydaktyczne do zabaw konstrukcyjnych,
grupa 3 - pomoce dydaktyczne do zabaw dydaktycznych,
grupa 4 - pomoce dydaktyczne do zabaw ruchowych,
grupa 5 - pomoce dydaktyczne do zabaw manipulacyjnych.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
rozwiązywanie zadań (np. przypisywanie poszczególnych rodzajów zabaw do wieku dziecka),
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji (np. rozmowa z rodzicem dziecka o pozytywnym wpływie zabawy na wszechstronny rozwój dziecka),
dyskusja dydaktyczna (np. trudności opiekunki dziecięcej w zakresie doboru zabawek i pomocy dydaktycznych do wieku dziecka),
skrzynka pytań dotycząca funkcji zabawy,
burza mózgów (np. zasady obowiązujące podczas zabawy z małym dzieckiem),
debata oksfordzka (np. motywowanie opiekunek dziecięcych do zwiększania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji poprzez udział w kursach z zakresu prowadzenia zabaw stymulujących rozwój dziecka).
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
fiszek (np. charakterystyka rodzajów zabaw),
plakatu (np. funkcje zabawy),
prezentacji multimedialnej (np. klasyfikacja zabaw).
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie odtworzyć planszę interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadać na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia zagadnień materiał można zilustrować, wykorzystując następujące metody aktywizujące:
mapę pojęciową (np. objaśnianie pojęć dotyczących rodzajów zabaw, które można zastosować w pracy z małym dzieckiem),
gry słowne (np. ostatnia litera‑pierwsza litera),
metaplan (np. wady i zalety wczesnego podejmowania aktywności zabawowej przez rodziców ze swoim dzieckiem),
metodę 6 myślowych kapeluszy (np. rodzaje i charakterystyka zabaw w pracy z małym dzieckiem),
studium przypadku (np. wskazanie zmian w rozwoju małego dziecka z uwzględnieniem aktywności zabawowych stosowanych przez opiekunki dziecięce w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 na podstawie opisu przypadku).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
opracowania prezentacji na temat wpływu zabawy na rozwój dziecka,
opracowania zależności pomiędzy podejmowaniem aktywności zabawowej rodzic‑dziecko a rozwojem więzi,
pracy nad projektem (np. sposoby stymulowania rozwoju mowy poprzez zabawy dydaktyczne),
opracowania studium przypadku dotyczącego prowadzenia zabaw z dzieckiem w różnych okresach rozwojowych,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i rozróżnianiu rodzajów zabaw, które opiekunka dziecięca może stosować w pracy z małym dzieckiem, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat (np. charakterystyka zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych),
mapę myśli (np. funkcje zabawy),
prezentację multimedialną (np. planowanie zabaw w pracy z małym dzieckiem).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci planszy interaktywnej nadaje się do pracy z osobami z trudnościami w uczeniu się i wolnym tempem pracy. Plansza interaktywna „Klasyfikacja rodzajów zabaw” jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Na planszy interaktywnej można wskazywać wybrane obiekty, co spowoduje rozwinięcie związanych z nimi tematów. Głośność można dostosować do potrzeb uczącego się, jak również wracać do poszczególnych elementów z planszy. W ten sposób nauczyciel może uszczegółowić kwestie, których uczący się nie zrozumiał lub z innych powodów nie przyswoił. Uczący się może wykonywać notatki.
Plansza interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – uczący się prowadzi lekcję na wybrany temat, np. wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez stosowanie różnego rodzaju zabaw.
Uczący się, korzystając indywidualnie z medium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też stworzyć:
broszurę lub ulotkę dotyczącą rodzajów zabaw i ich charakterystyki,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat (np. klasyfikacje zabaw).
Tytuł materiału multimedialnego
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę osoby (opiekunki dziecięcej), która planuje i projektuje cztery kąciki zainteresowań i zabaw tematycznych dla małego dziecka.
W programie występują dwa poziomy trudności. Na poziomie pierwszym zadaniem uczącego się jest dobranie pomocy dydaktycznych dla dzieci do wybranego kącika tematycznego: czytelniczy, przyrodniczy, artystyczny i konstrukcyjny. Na drugim poziomie należy podzielić pomoce dydaktyczne, uwzględniając wiek dziecka, czyli okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może posłużyć do sprawdzenia wiedzy i umiejętności z zakresu wyposażenia kącików tematycznych w odpowiednie elementy i pomoce, które będą wpływały na stymulowanie rozwoju małego dziecka. Może też zostać wykorzystany przy powtórkach przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany treściowo z:
grafiką interaktywną
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
,filmem edukacyjnym
Rozwój psychomotoryczny dziecka
,planszą interaktywną
Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Materiały te mogą stanowić wprowadzenie do programu oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu podejmowania aktywności zabawowej przez małe dziecko w odpowiednim kąciku zainteresowań, dostosowanym do wieku dziecka.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie
Wyposażenie kącików zainteresowań
,uzupełnianie podpisów obrazka
Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie wyposażenia kącików zainteresowań dla dzieci,
dobieranie i przyporządkowywanie pomocy dydaktycznych dla dzieci do odpowiedniego kącika: czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego,
dobieranie pomocy dydaktycznych do wieku dziecka, uwzględniając okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy indywidualnej każdego uczącego się, jak i podczas wykonywania zadań w grupach lub na wykładach z całym zespołem w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zaprezentowane w programie w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy, a następnie dokonać analizy informacji w nim zawartych. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego stworzenia broszury informacyjnej lub mapy myśli, dotyczącej np. rodzajów kącików tematycznych wspierających rozwój zainteresowań małego dziecka.
Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:
prezentację multimedialną (np. rodzaje kącików zainteresowań),
schemat lub grafu (np. przykładowe wyposażenie kącika czytelniczego),
broszurę (np. lista niezbędnych elementów, stanowiących wyposażenie kącika artystycznego).
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału nauczyciel zaproponować osobie uczącej się zilustrować wybranego tematu za pomocą:
plakatu (np. przykładowe rozmieszczenie pomocy dydaktycznych i sprzętów w kąciku przyrodniczym),
grafu (np. rodzaje kącików tematycznych dla dziecka w okresie przedszkolnym),
krzyżówki (np. planowanie wyposażenia kącików zainteresowań z hasłem: zabawa).
Na podstawie opracowanego materiału osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować – w formie plakatu, prezentacji lub krzyżówki – nowe wiadomości na zajęciach w klasie, jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie rozwiązać zadania umieszczone w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie, a następnie wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym.
Przykładowo uczący się mogą przygotować w grupach 4‑5-osobowych broszurę informacyjną na temat rodzajów kącików zainteresowań dla dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na 4 grupy, z których każda opracuje określony temat:
grupa 1 – wyposażenie kącika czytelniczego,
grupa 2 – wyposażenie kącika przyrodniczego,
grupa 3 – wyposażenie kącika artystycznego,
grupa 4 – wyposażenie kącika konstrukcyjnego.
Na koniec zajęć grupy prezentują swoją pracę za pomocą plakatu, broszury lub mapy myśli.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych (np. elementy wyposażenia wspólne dla kącików tematycznych w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym),
prezentacja multimedialna (np. sposoby doboru pomocy dydaktycznych do kącików zainteresowań dla małego dziecka),
dyskusja lub burza mózgów (np. dlaczego planując wyposażenie kącików zainteresowań należy brać pod uwagę wiek dziecka),
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów (np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy – zadanie polega na określeniu zasad pomocnych przy doborze pomocy dydaktycznych do odpowiedniego kącika tematycznego dla małego dziecka. Na koniec zajęć grupy prezentują swoją pracę z wykorzystaniem metody webquest).
W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
plakatu (np. zasady projektowania przestrzeni dla małego dziecka, w której będzie miało możliwość rozwijania swoich zainteresowań),
fiszek (np. rodzaje kącików zainteresowań).
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie rozwiązać zadania zaprezentowane w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. W trakcie zajęć zapisują na kartkach odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela, a następnie pogrupują je i tworzą mapę myśli w celu uporządkowania informacji.
Aby lepiej utrwalić i zrozumieć materiał, można go zilustrować, przygotowując:
pajęczynę lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad doboru pomocy dydaktycznych do kącików tematycznych z uwzględnieniem wieku dziecka),
gry słowne (np. ostatnia litera/pierwsza litera),
niedokończone zdania (np. wyposażenie kącika czytelniczego zależy od...).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji (np. zasady doboru elementów wyposażenia do odpowied‑niego rodzaju kącika zainteresowań),
pracy nad projektem (np. stymulowanie rozwoju małego dziecka),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania zależności (np. wyposażenie kącików zainteresowań przez rodziców i opiekunki dziecięce a rozwój dziecka),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z rozpoznawaniem możliwości podejmowania aktywności zabawowych przez małe dzieci.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat (np. zasady projektowania kącików tematycznych dla małego dziecka),
mapa myśli (np. wyposażenie kącika czytelniczego dla dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa),
graf lub schemat (np. rodzaje kącików tematycznych i ich charakterystyka).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie nadaje się do pracy z osobami, które mają trudności w uczeniu się i wolne tempo pracy.
Multimedium może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról, czyli osoba ucząca się prowadzi lekcję lub dyskusję na wybrany temat, np. zasad doboru wyposażenia do kącików zainteresowań dla małego dziecka.
Uczący się może wykorzystać program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej różnic w doborze wyposażenia kącików tematycznych w zależności od wieku dziecka. Uczący się, korzystając indywidualnie z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie, literatury i innych źródeł, może opracować dodatkowe materiały, np. prezentację dotyczącą planowania i doboru pomocy dydaktycznych rozwijających zainteresowania przyrodnicze, czytelnicze, artystyczne i konstrukcyjne małego dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Rozpoznawanie rodzajów zabaw
Opis materiału sprawdzającego
Dobieranie w pary to ćwiczenie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z 5 par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych rodzajów zabaw do ich opisów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy, może stanowić także formę zadania domowego dla uczących się albo służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania rodzajów zabaw.
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie Wyposażenie kącików zainteresowań
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie to ćwiczenie interaktywne o średnim stopniu trudności. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiednich elementów wyposażenia do kącików tematycznych: czytelniczego, przyrodniczego, konstrukcyjnego i artystycznego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych do sprawdzenia poziomu opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania i wyposażenia kącików zainteresowań i tematycznych odpowiednich dla małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Aktywność zabawowa dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami to ćwiczenie interaktywne o łatwym poziomie trudności. Uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje. Materiał sprawdzający dotyczy klasyfikacji zabaw oraz doboru odpowiednich rodzajów zabaw i pomocy do wieku dziecka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy, jako zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu klasyfikacji zabaw i doboru odpowiedniego rodzaju zabawy i pomocy dydaktycznych do wieku dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka Okresy rozwojowe dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma za zadanie rozwiązać krzyżówkę dotyczącą okresów rozwojowych dziecka. Krzyżówka składa się z sześciu haseł o łatwym stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne „rozwój”.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem krzyżówki.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku pytań.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących okresów rozwojowych człowieka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdjęć, które przedstawiają dzieci podczas zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych lub same obrazy przedstawiające pomoce dydaktyczne i zabawki. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy odpowiedniej pomocy dydaktycznej do grafiki. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Wykonanie tego zadania w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z:
planszą interaktywną
Klasyfikacja rodzajów zabaw
,programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania kącików zainteresowań/tematycznych, odpowiednich dla małego dziecka oraz doboru pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi do lat 3.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdań. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących rozwoju dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe. To zadanie o dużym stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie typu prawda czy fałsz może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, jako sprawdzenie wiedzy po omówieniu danej tematyki lub jako powtórka przed egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu zmian zachodzących w rozwoju fizycznym i psychicznym oraz w obszarze kontaktów społecznych w różnych okresach rozwojowych dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści