Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.2.3) przedstawia rozwój dziecka w różnych okresach życia:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2) ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych:
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka;
SPO.04.5.5) włącza zabawki w proces wychowawczo‑dydaktyczny:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6) wybiera zabawy dostosowane do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka w zakresie poszczególnych sfer rozwojowych:
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Rozwój psychomotoryczny dziecka - film edukacyjnyRozwój psychomotoryczny dziecka - film edukacyjny
Zmiany rozwojowe u małego dziecka - grafika interaktywnaZmiany rozwojowe u małego dziecka - grafika interaktywna
Klasyfikacja rodzajów zabaw - plansza interaktywnaKlasyfikacja rodzajów zabaw - plansza interaktywna
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieKąciki zainteresowań/zabaw tematycznych - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane. Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka
przedstawia informacje o rozwoju psychomotorycznym dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych. Uwzględniono okres noworodkowy i niemowlęcy. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane z dbaniem o rozwój dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także oceną rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych oraz dbaniem o rozwój dziecka przez jego stymulowanie. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. Może być też wprowadzeniem lub uzupełnieniem wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka
przedstawia szczegółowy opis zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W materiale zaprezentowano również zadania rozwojowe w każdym z wymienionych okresów rozwojowych. Grafika zawiera szczegółowy opis rozwoju ruchowego, procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych, a także rozwój mowy w podziale na poszczególne miesiące życia dziecka.
Grafika może stanowić osobny materiał zwiększający wiedzę osoby uczącej się na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w następujących okresach rozwojowych: niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnym. Może stanowić rozszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Rozwój psychomotoryczny dziecka, jak również być podstawą do rozumienia wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej Klasyfikacja rodzajów zabaw
oraz programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/ zabaw tematycznych
.
Plansza interaktywna Klasyfikacja rodzajów zabaw
może stanowić osobny materiał edukacyjny zwiększający wiedzę osoby uczącej się z zakresu klasyfikacji rodzajów zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka. Ponadto materiał może stanowić materiał do podsumowań i pracy samokształceniowej poprzez przedstawione w nim definicje i funkcje zabawy, a także szczegółowy opis i przykłady poszczególnych rodzajów zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
umożliwia osobie uczącej się planowanie i projektowanie wyposażenia kącika czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego dla dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym. W pierwszym etapie zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie elementów i pomocy dydaktycznych, które powinny znaleźć się w odpowiednich kącikach tematycznych. W drugim etapie uczący się musi je przyporządkować do kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa i okresie przedszkolnym.
Z materiałami multimedialnymi osoby uczące mogą zapoznać się w dowolnej kolejności, chociaż zapoznanie się najpierw z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie funkcjonowania dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych, a także poznanie jego możliwości w zakresie rozwoju psychomotorycznego i społeczno‑emocjonalnego. W dalszej kolejności proponuje się zapoznanie z materiałami przedstawionymi w planszy interaktywnej, w której znajduje się klasyfikacja, opis i podział zabaw z konkretnymi przykładami zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych, ruchowych i manipulacyjnych. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu klasyfikacji zabaw wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka i wyposażenia kącików zainteresowań.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane przy powtórkach lub podczas przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Rozwój psychomotoryczny dziecka
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny Rozwój psychomotoryczny dziecka
przedstawia specyfikę zmian zachodzących u noworodków i niemowląt w zakresie rozwoju psychomotorycznego. Wiedza ta jest niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film prezentuje podstawowe informacje z zakresu zmian w rozwoju u małego dziecka, zaczynając od okresu noworodkowego z uwzględnieniem przebiegu adaptacji do samodzielnego życia poza organizmem matki wraz z odruchami bezwarunkowymi, typowymi dla tej fazy rozwoju. W dalszej części materiału znajduje się opis zmian zachodzących w rozwoju dziecka u dziecka od 2. do 12. miesiąca życia.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Materiał powiązany jest interaktywnym materiałem sprawdzającym: krzyżówka Okresy rozwojowe dziecka
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;
prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;
ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy.
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, podczas przygotowywania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego oraz do poszerzenia i utrwalenia materiału dotyczącego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat (np. skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka), opracować plakat lub mapę myśli (np. dotyczącą charakterystycznych cech dla rozwoju psychoruchowego u dziecka od urodzenia do 12. miesiąca życia), czy przygotować fiszki opisujące etapy rozwoju psychomotorycznego.
Po obejrzeniu filmu uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
broszurę, plakat lub ulotkę dotyczącą charakterystyki zmian rozwojowych u noworodka (w wersji dla rodziców i opiekunów),
grę dydaktyczną związaną z charakterystyka rozwoju psychomotorycznego małego dziecka,
scenariusz spotkania z rodzicami na temat zauważonych nieprawidłowości w rozwoju dziecka.
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
opracowania prezentacji na temat cech charakterystycznych dla poszczególnych okresów rozwojowych małego dziecka,
przygotowania plakatu (np. charakterystyka rozwoju dziecka od urodzenia do 6. miesiąca życia);
stworzenia mapy myśli (np. zalety i wady stymulowania rozwoju niemowląt);
opracowania grafu lub schematu (np. zadania opiekunki dziecięcej związane z oceną rozwoju psychoruchowego dziecka);
pracy nad projektem (np. przetrwałe odruchy bezwarunkowe i ich wpływ na rozwój dziecka);
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami prowadzenia obserwacji rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna Zmiany rozwojowe u małego dziecka
przedstawia:
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym,
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie wczesnego dzieciństwa,
zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w wieku przedszkolnym.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka
.
Zawiera rozszerzenie oraz uzupełnienie informacji na temat zmian w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa, a także w wieku przedszkolnym.
Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie typu prawda czy fałsz Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową;
SPO.04.5.2)3) planuje działania wspierające rozwój psychomotoryczny małego dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie zadań rozwojowych w okresie niemowlęcym, wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym;
prezentowanie kluczowych zmian zachodzących w rozwoju dziecka w różnych okresach rozwojowych;
analizowanie zmian zachodzących w rozwoju ruchowym, emocjonalnym, mowy oraz procesów sensorycznych i czynności percepcyjnych u małego dziecka;
obserwowanie i ocenianie rozwoju psychomotorycznego dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych;
planowanie i prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka;
planowanie realizacji zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Grafika interaktywna może pomóc w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć grafikę interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Po analizie grafiki interaktywnej może opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat różnic i zmian w poszczególnych okresach rozwojowych małego dziecka.
Osoba ucząca się może także przygotować:
broszurę lub ulotkę (np. czynniki wpływające na rozwój mowy u dziecka),
prezentację multimedialną (np. zmiany w zakresie rozwoju fizycznego i psychicznego oraz w obszarze funkcjonowania społecznego u dziecka w różnych okresach rozwojowych),
plakat (np. rozwój mowy u małego dziecka a czytanie dziecku książeczek),
graf lub schemat (np. cechy charakterystyczne dla rozwoju dziecka we wczesnym dzieciństwie).
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozwojem psychomotorycznym u małego dziecka,
opracowania mapy myśli dotyczącej charakterystyki okresu niemowlęcego i zmian charakterystycznych dla tego okresu rozwojowego,
opracowania prezentacji na temat zadań rozwojowych w wieku przedszkolnym,
przygotowania plakatu (np. związek między zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych dziecka a jego rozwojem),
stworzenia mapy myśli (np. rozwój ruchowy małego dziecka),
opracowania grafu lub schematu (np. rozwój ruchowy małego dziecka),
pracy nad projektem (np. opracowanie wzoru dokumentacji dotyczącej obserwacji dziecka),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z rozpoznawaniem nieprawidłowości w rozwoju małego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Klasyfikacja rodzajów zabaw
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna przedstawia definicję i funkcje zabawy oraz opis i prezentację graficzną poszczególnych rodzajów zabaw. Przedstawiona klasyfikacja zabaw i ich podział jest według P.A. Rudnika i M. Kwiatkowskiej, zwracając uwagę na zabawy tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne, ruchowe i manipulacyjne.
Plansza interaktywna „Klasyfikacja rodzajów zabaw” zawiera zdjęcia i elementy graficzne prezentujące dzieci w wieku do lat 3 podczas różnych rodzajów aktywności zabawowych, a także pomoce i sprzęty, które mogą być używane w danej zabawie.
Materiał powiązany jest z:
grafiką interaktywną
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
,filmem edukacyjnym
Rozwój psychomotoryczny dziecka
,programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Materiał powiązany jest także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie dobierania w pary
Rozpoznawanie rodzajów zabaw
,zadani z lukami
Aktywność zabawowa dziecka
,uzupełnianie podpisów obrazka
Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)2) wyjaśnia rolę zabawek w procesie dydaktycznym;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)1) wyjaśnia pojęcie: zabawa;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)7) prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych oraz dostosowane do wieku dziecka.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
wyjaśnienie pojęcia zabawa,
wskazywanie funkcji zabawy,
rozróżnianie rodzajów zabaw,
podawanie przykładów aktywności zabawowej dziecka dostosowanych do odpowiednich rodzajów zabaw.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Może także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego, a nawet w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację o tematyce dotyczącej rodzajów aktywności zabawowej podejmowanej przez małe dzieci.
Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:
broszurę czy ulotkę informacyjną dla rodziców dzieci do lat 3, dotyczącą dobierania zabaw do możliwości i etapów rozwojowych dziecka,
grę dydaktyczną na temat planowania zabaw ruchowych z małym dzieckiem.
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do egzaminu eksternistycznego zawodowego,
opracowania prezentacji na temat zasad obowiązujących podczas zabawy z małym dzieckiem,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania plakatu (np. klasyfikacja zabaw w ujęciu różnych autorów),
przygotowania prezentacji multimedialnej (np. charakterystyka rodzajów zabaw).
Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć z zakresu doboru aktywności zabawowej do wieku dziecka z uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego.
Tytuł materiału multimedialnego
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych” umożliwia osobie uczącej się wcielanie się w rolę osoby opiekunki dziecięcej, która planuje i projektuje cztery kąciki zainteresowań i zabaw tematycznych dla małego dziecka.
W programie występują dwa poziomy trudności. Na poziomie pierwszym zadaniem uczącego się jest dobranie pomocy dydaktycznych dla dzieci do wybranego kącika tematycznego: czytelniczy, przyrodniczy, artystyczny i konstrukcyjny. Na drugim poziomie należy podzielić pomoce dydaktyczne, uwzględniając wiek dziecka, czyli okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może stanowić sprawdzenie stopnia zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu wyposażenia kącików tematycznych w odpowiednie elementy i pomoce, które będą wpływały na stymulowanie rozwoju małego dziecka. Może też zostać wykorzystany przy powtórkach lub egzaminem zawodowym eksternistycznym.
Materiał jest powiązany treściowo z:
grafiką interaktywną
Zmiany rozwojowe u małego dziecka
,filmem edukacyjnym
Rozwój psychomotoryczny dziecka
,planszą interaktywną
Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Materiały te mogą stanowić wprowadzenie do programu, mogą także porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu podejmowania aktywności zabawowej przez małe dziecko w odpowiednim kąciku zainteresowań dostosowanym do jego wieku.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie powiązany jest również z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie
Wyposażenie kącików zainteresowań
,uzupełnianie podpisów obrazka
Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka;
SPO.04.5.6)3) planuje zabawy stymulujące rozwój dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych;
SPO.04.5.6)4) organizuje środowisko do zabaw eksploracyjnych i twórczych;
SPO.04.5.6)5) dobiera do zajęć zabawy eksploracyjne i twórcze;
SPO.04.5.6)6) przedstawia zabawy eksploracyjne i twórcze.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie wyposażenia kącików zainteresowań dla dzieci,
dobieranie i przyporządkowywanie pomocy dydaktycznych dla dzieci do odpowiedniego kącika: czytelniczego, przyrodniczego, artystycznego i konstrukcyjnego,
dobieranie pomocy dydaktycznych do wieku dziecka, uwzględniając okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się oraz poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy. Może także pomóc w przygotowaniach egzaminu zawodowego eksternistycznego, a nawet w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Stanowi formę pracy samokształceniowej.
Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania zaprezentowane w programie i dokonać analizy informacji w nim zawartych. Może także samodzielnie rozwiązać zadania i opracować:
broszurę informacyjną lub plakat dotyczący rodzajów kącików zainteresowań,
prezentację multimedialną (np. rodzaje kącików tematycznych dla dziecka w okresie przedszkolnym),
schemat lub graf (np. lista niezbędnych elementów, stanowiących wyposażenie kącika artystycznego),
broszurę (np. przykładowe wyposażenie kącika przyrodniczego).
Aby lepiej utrwalić i zrozumieć materiał, uczący się może go zilustrować, przygotowując:
pajęczynę lub kłębek (np. uczenie się/powtarzanie zasad dotyczących przygotowywania wyposażenia kącików tematycznych),
gry słowne (np. ostatnia litera/pierwsza litera),
rebusy rysunkowe (np. rodzaje kącików zainteresowań),
niedokończone zdania (np. wiek dziecka a wyposażenie kącików zainteresowań).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Rozpoznawanie rodzajów zabaw
Opis materiału sprawdzającego
Dobieranie w pary to ćwiczenie interaktywne o łatwym stopniu trudności, złożone z 5 par: tekst‑tekst. Zadanie polega na przyporządkowaniu i odpowiednim połączeniu w pary właściwych rodzajów zabaw do ich opisów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozróżniania rodzajów zabaw.
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji:
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na grupowanie Wyposażenie kącików zainteresowań
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie to ćwiczenie interaktywne o średnim stopniu trudności. Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiednich elementów wyposażenia do kącików tematycznych: czytelniczego, przyrodniczego, konstrukcyjnego i artystycznego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania i wyposażenia kącików zainteresowań i tematycznych odpowiednich dla małego dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.5)3) dobiera zabawki adekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Aktywność zabawowa dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami to ćwiczenie interaktywne o łatwym poziomie trudności. Uczący się ma za zadanie uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji odpowiedzi, które może wybrać uczący się do uzupełnienia luk w zdaniach, są także błędne informacje. Materiał sprawdzający dotyczy klasyfikacji zabaw oraz doboru odpowiednich rodzajów zabaw i pomocy do wieku dziecka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną Klasyfikacja rodzajów zabaw
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu klasyfikacji zabaw i doboru odpowiedniego rodzaju zabawy i pomocy dydaktycznych do wieku dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka Okresy rozwojowe dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma za zadanie rozwiązać krzyżówkę dotyczącą okresów rozwojowych dziecka. Krzyżówka składa się z sześciu haseł o łatwym stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem krzyżówki.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Rozwój psychomotoryczny dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości dotyczących okresów rozwojowych człowieka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Pomoce dydaktyczne w kącikach tematycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdjęć, które przedstawiają dzieci podczas zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych lub same obrazy przedstawiające pomoce dydaktyczne i zabawki. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy odpowiedniej pomocy dydaktycznej do grafiki. Jest to zadanie o łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z:
planszą interaktywną
Klasyfikacja rodzajów zabaw
,programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu projektowania kącików zainteresowań/tematycznych, odpowiednich dla małego dziecka oraz doboru pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi do lat 3.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.5.5)1) klasyfikuje zabawki według ich przeznaczenia i dostosowania do wieku dziecka;
SPO.04.5.6)2) klasyfikuje rodzaje zabaw.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny dziecka
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z siedmiu zdań. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących rozwoju dziecka jest prawdziwe, a które fałszywe. To zadanie o dużym stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną Zmiany rozwojowe u małego dziecka
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu zmian zachodzących w rozwoju fizycznym i psychicznym oraz w obszarze kontaktów społecznych w różnych okresach rozwojowych dziecka.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.2.3)1) opisuje rozwój dziecka w różnych okresach życia;
SPO.04.5.2)1) opisuje podstawowe procesy psychiczne małego dziecka;
SPO.04.5.2)2) porównuje rozwój psychomotoryczny dziecka z normą rozwojową.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści