Szkodliwe owady leśne
LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi – technik leśnik 314301
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: galeria zdjęć, plansza interaktywnaMateriały multimedialne: galeria zdjęć, plansza interaktywna
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Netografia i bibliografia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NJZse8MpQKH/1689762837/1NT9fIvo7M1XxV8ovulxE97JS5r2JEqb.jpg)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RH863EzcyVQXj/1689762837/1wOLu8jV2inhuVMTgLmyEkYONtBSbpSy.jpg)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Grafika przedstawia widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Znajdują się tu na osi ćwiczenia. Po lewej stronie: Ćwiczenie pierwsze Brudnica mniszka, Ćwiczenie osiemnaste Żerowisko kornika drukarza, Ćwiczenie dwudzieste trzecie Popularne repelenty. Po prawej stronie: Ćwiczenie drugie Owady Patogeniczne, Ćwiczenie dziewiętnaste Żerowisko kornika ostrozębnego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R8AKIcGC42oRb/1672138337/1WrxFZfOZ7ipducdJOVCFBucltvfrJs9.png)
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RL5vcXMUxOUGC/1689762839/1MNXKJfmuHUvM7fyCKVfnfQeFV5HU9jq.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Zdjęcie przedstawia spis treści w postaci dwóch kafelków. W pierwszym kafelku znajduje się owad siedzący na liściu. Pod zdjęciem widnieje podpis "Rodzaje szkodliwych owadów leśnych i ich larwy" Galeria zdjęć. W drugim kafelku widnieje gąsienica siedząca na roślinie. Pod zdjęciem znajduje się podpis "Gatunki szkodliwych owadów leśnych w różnych stadiach rozwojowych, sposób żerowania" Plansza interaktywna.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1DxwWFVLaxe8/1672138338/F9mH97z1wFdF3cjt8O14WPsWb1mqL5GI.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć „Rodzaje szkodliwych owadów leśnych i ich larwy” pozwala oglądać szkodliwe gatunki owadów na zdjęciach. W przypadku większej liczby galerii dla łatwiejszego nawigowania na początku umieszczony jest spis treści:
![Na ilustracji widać zrzut ekranu prezentujący fragment spisu treści w galerii zdjęć. Na samej górze znajduje się napis: Rodzaje szkodliwych owadów leśnych i ich larwy, a poniżej tekst: Spis treści. Następnie w punktach wymienione są owady przyporządkowane do poszczególnych rodzajów. W punkcie Motyle (Lepidoptera) wymienione są: barczatka sosnówka, brudnica mniszka, poproch cetyniak, strzygonia choinówka, zwójka sosnóweczka i zwójka zieloneczka. W punkcie Błonkoskrzydłe (Hymenoptera) wymienione są: borecznik rudy, borecznik sosnowiec, osnuja gwiaździsta. W punkcie Chrząszcze, tęgopokrywe (Coleoptera) wymienione są: cetyniec większy, cetyniec mniejszy, choinek szary, chrabąszcz majowy, czterooczak świerkowiec, drwalnik paskowany i guniak czerwczyk.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R38CPwsmGY5lr/1672138338/EOEPAAKZEWp9osTQXc3Ir9mmskRqXxUg.png)
Aby powiększyć konkretny obrazek, należy kliknąć jego miniaturkę w katalogu. W „Trybie: katalog” wszystkie grafiki są pokazane jako małe kafelki. Widok danego zdjęcia wyświetla się pod jego miniaturą. Oznacza to, że po kliknięciu w wybrane zdjęcie przechodzi się do trybu prezentacji.
![Grafika przedstawia przykładowy widok trybu katalogów w galerii interaktywnej. Znajduje się tu dziewiętnaście zdjęć motyli w różnych fazach rozwoju. Powyżej zdjęć podlinkowanie "pokaż instrukcję" i rozwijany katalog z nazwami motyli w różnych fazach rozwoju. W prawym, górnym rogu można ustawić tryb na prezentację lub katalog, Poniżej podlinkowanie "więcej opcji".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1BKW38abW9a5/1672138338/fXHEbJ8UTVGpUOEAGpwVwUyHt62bDwJ2.png)
Po kliknięciu w „Tryb: prezentacja” grafika powiększa się. Wszystkie zdjęcia w danej galerii będą prezentowane w ten sposób. W celu przełączenia zdjęcia należy kliknąć w panelu sterowania strzałkę w lewo lub w prawo. Aby przejść do trybu „katalog”, należy nacisnąć „katalog” w prawym górnym rogu.
![Grafika przedstawia przykładowy widok trybu prezentacji w galerii interaktywnej. Ukazane jest pojedyncze zdjęcie przedstawiające larwę motyla. Powyżej zdjęcia, w lewym, górnym rogu przekreślona ikona oka. W prawym, górnym rogu tryb: prezentacja (podkreślony) i katalog. Pod ilustracją strzałki do nawigacji w tył i do przodu, ikona drukarki i ikona z literą i z ukrytymi informacjami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15JLSirgYlqA/1672138339/1boiEqMwTGY0ciOqLEBKg9drCGzGATEx.png)
Po kliknięciu ikonki „i” w panelu sterowania pokazują się informacje dotyczące danego zdjęcia. W prawym górnym rogu widoczny jest numer zdjęcia oraz informacja, ile zdjęć zostało nam do obejrzenia.
![Zdjęcie przedstawia rozwinięcie dodatkowych informacji po naciśnięciu "i" w panelu dolnym. Ukazane jest zdjęcie motyla, a pod nim opis jego gatunku.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSdv3duqHelRg/1672138339/c6VykqoBuXs5PRGEbRLePor6lO4kHkip.png)
Obrazki można wyszukiwać, korzystając z wyszukiwarki (w lewym górnym rogu), lub filtrować poszczególne kategorie za pomocą listy katalogów (powyżej wyszukiwarki). Można także przenosić obrazy między folderami po zaznaczeniu ich na liście i skorzystaniu z listy folderów w prawym górnym rogu.
![Grafika przedstawia wybór katalogu z menu. Zdjęcie przedstawia w górnym, lewym rogu menu z nazwami gatunków: barczarka sosnówka, brudnica mniszka (zaznaczona), paproch cetyniak, strzygonia choinówka, zwójka sosnóweczka, zwójka zieloneczka. Pod katalogiem znajdują się cztery zdjęcia owadów w różnych fazach rozwoju. W prawym, górnym rogu widnieje tryb: prezentacja i katalog (podkreślony). Poniżej podlinkowanie "więcej opcji".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6yHYx8upH8pT/1672138340/1EcHZks47yA4JwmMjqutpZ04rJknGi7I.png)
W kolejnym kroku można zmieniać obrazy, korzystając ze strzałek pod obrazkiem. Ikonka „i” w podglądzie obrazka pokazuje dodatkowe informacje na jego temat. Ikonka drukarki pozwoli go wydrukować.
![Zdjęcie przedstawia cztery ikony. Dolny panel strzałki – przesunięcie zdjęcia lewo, prawo ikona drukarki – możliwość wydrukowania zdjęcia i informacji ikona "i" – rozwinięcie dodatkowych informacji](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RIWv6Uk5lf6cV/1672138340/gYHq2eZqlh988ixR7e9qV3DPBT2AJrdj.jpg)
strzałki – przesunięcie zdjęcia lewo, prawo
ikona drukarki – możliwość wydrukowania zdjęcia i informacji
ikona "i" – rozwinięcie dodatkowych informacji
Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna „Gatunki szkodliwych owadów leśnych w różnych stadiach rozwojowych, sposób żerowania” zawiera na początku spis treści, prezentujący omawiane gatunki szkodliwych owadów i kategoryzujący je na poszczególnych planszach ze względu na miejsca występowania:
szkółki;
uprawy i młodniki sosnowe;
starsze drzewostany sosnowe;
uprawy i drzewostany świerkowe;
drzewa liściaste.
![Na ilustracji widać zrzut ekranu prezentujący fragment spisu treści w planszy interaktywnej. Na samej górze znajduje się napis: Gatunki szkodliwych owadów leśnych w różnych stadiach rozwojowych, sposób żerowania, a poniżej tekst: Spis treści. Następnie w punktach wymienione są owady w zależności od miejsca żerowania. W punkcie Szkółkiwymienione są: zmiennik brudny (Strophosoma capitatum), szeliniak sosnowiec (Hylobius abietis), sieciech niegłębek (Philopedon plagiatus), gąsienica rolnicy szkółkówki (Agrotis vestigialis), pędraki – larwy żukowatych, turkuć podjadek (Gryllotalpa gryllotalpa), chrabąszcz majowy (Melolontha melolontha) i guniak czerwczyk (Amphimallon solstitiale). W punkcie Uprawy i młodniki sosnowe wymienione są: choinek szary (Brachyderes incanus), sieciech niegłębek (Philopedon plagiatus), zmiennik brudny (Strophosoma capitatum), osnuja sadzonkowa (Acantholyda hieroglyphica), borecznik rudy (Neodiprion sertifer), zwójka sosnóweczka (Rhyacionia buoliana), smolik znaczony (Pissodes castaneus), szeliniak sosnowiec (Hylobius abietis) i rytownik dwuzębny (Pityogenes bidentatus).](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1cL1hHYqL50H/1672138341/1zDoUVLfkpmwbOPuhEj7zIMK0UEx6zXU.png)
Użytkowanie planszy jest takie samo. Każda z plansz składa się z obrazków, na których umieszczone są znaczniki. Po kliknięciu powiększamy i przybliżamy ryciny pokazujące szkodliwe owady w różnych stadach rozwoju. Towarzyszące im opisy koncentrują się na biologii i morfologii widocznych na rycinach owadów. Łatwo też można sprawdzić, gdzie dany owad najczęściej występuje i jak należy go zwalczać. Wszystkie wiadomości o danym gatunku owada zebrane są razem w czytelnym schemacie.
![Grafika przedstawia przykładowy główny ekran ilustracji interaktywnej o tytule szkółki. Po lewej stronie znajduje się rosnące w szkółce młode drzewo iglaste. Od niego prowadzą trzy ramiona wskazujące na różne miejsca żerowania szkodników: Szkodniki części nadziemnych; Szkodniki części nadziemnych i poziemnych; Szkodniki części podziemnych. W każdej z tych grup wskazane są następujące szkodniki. Szkodniki części nadziemnych: 1. Zmiennik brudny – imago chrząszcza o pękatym, szarawo‑beżowym tułowiu, sześciu odnóżach i średniej długości czułkach. 2. Szeliniak sosnowiec – imago chrząszcza o kanciastym, czarnym tułowiu w beżowe kropki, sześciu odnóżach i krótkich czułkach. 3. Sieciech niegłębek – imago chrząszcza o pękatym, beżowo‑czarnym, pasiastym tułowiu, sześciu odnóżach i średniej długości czułkach. Szkodniki części nadziemnych i podziemnych: 4. Gąsienica rolnicy szkółkówki – złożona z segmentów o kolorze jasnobrązowym. Szkodnik części podziemnych: 5. Pędraki – białe larwy żukowatych: chrabąszcza majowego, wałkarza lipczyka, guniaka czerwczyka. 6. Turkuć podjadek – imago chrząszcza o wąskim beżowym tułowiu, sześciu odnóżach i średniej długości czułkach. 7. Chrabąszcz majowy – imago chrząszcza o pękatym, paskowanym beżowym tułowiu, sześciu odnóżach i krótkich czułkach przypominających poroże łosia. 8. Guniak czerwczyk – imago chrząszcza o obłym, paskowanym beżowym tułowiu, sześciu odnóżach i krótkich czułkach.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1V7UUjes4Qa0/1672138341/1zmHiwBnPmUl0mb5cylflrXBMRA8neWH.png)
Po kliknięciu na znacznik z prawej strony planszy wyświetla się opis.
![Zdjęcie przedstawia przykładową infografikę z rozwiniętym opisem punktu pierwszego. Na tle planszy głównej z drzewem iglastym i ilustracji przedstawiającej szkodniki z różnych fazach rozwoju znajduje się opis punktu pierwszego, który rozwija się po prawej stronie infografiki. Umieszczony jest tu opis dotyczący jednego gatunków szkodników: Zmiennik brudny (stophosoma capitarium) Biologia: Rójka odbywa się na przełomie kwietnia i maja. Żer uzupełniający i regeneracyjny prowadzą na igłach jednorocznych lub dwuletnich siewek. Żerowisko jest równo wygryzione, powstają nie stykające się ze sobą zatoki na krawędziach.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjT36UpimR3Wf/1672138342/1gdMdVSvWOB0OaHtjTD0ZKyPL0zIVAvl.png)
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe opisy, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona ukrywająca widok znaczników:
![Zdjęcie przedstawia wygląd znacznika, umożliwiająca włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrHut7VVdOG6U/1672138342/fRRSCOEwoWbWEARxCPPH0TyWnvgRdrZD.png)
W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się poza informacjami tekstowymi nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim.Każdy panel posiada numer i tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania oraz graficzne oznaczenie kolorem stopnia trudności zadania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NGe4Ht4lbLv/1672138342/28djLActQEbMe5aBxjKJRuNBriEajEt4.jpg)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia zrzut ekranu zawierający rozwinięte jedno z ćwiczeń, polecenie oraz po lewej stronie w rzędach hasła, a po prawej w rzędach odpowiedzi. Zadanie polega na uporządkowaniu stwierdzeń po obu stronach tak, aby razem przekazywały prawdziwe informacje.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R10r1d2loSmkc/1672138343/2aEagzwV8VJakG9wzG4YcbL8MhEnCtLl.png)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Grafika przedstawia trzy kolorowe sześciokąty informujące o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh8nO2PlFTxiJ/1689762847/1QQZ5b2gn06rIPshJCMlwIrPRwh5bPCK.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Przykładowa ilustracja przedstawiająca fragment słownika z częścią umożliwiającą filtrację pojęć. Na samej górze umieszczona jest instrukcja korzystania ze słownika. Zawarta jest w niej następująca informacja: „Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku”. Pod instrukcją korzystania ze słownika umieszczone zostało pole w kształcie prostokąta. Wewnątrz znajduje się napis: filtruj pojęcie oraz umieszczony z boku przycisk w kształcie krzyżyka. Poniżej ilustracja pokazująca przekrój pnia drzewa z widocznymi słojami. Na samym dole znajduje się pierwsze pojęcie ze słownika: biel. Pod definicją znajduje się niebieski link przekierowujący do filmu edukacyjnego Gatunki szkodliwych owadów leśnych w różnych stadiach rozwojowych, sposób żerowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJY5h4WmTKbb5/1672138344/1lU7wxxNfFdOPAwCdORiOJ1MNcpVA21P.jpg)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, następna zaś – strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści