Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Obróbka ręczna wyrobów z blachy i profili kształtowych

MEC.01. Wykonywanie i naprawa wyrobów z blachy i profili kształtowych - Blacharz 721301

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.01. Wykonywanie i naprawa wyrobów z blachy i profili kształtowych wyodrębnionej w zawodzie blacharz 721301.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.01. Wykonywanie i naprawa wyrobów z blachy i profili kształtowych:

  • wykonywania prac z zakresu obróbki i kształtowania elementów z blachy i profili kształtowych;

  • wykonywania połączeń elementów metalowych i niemetalowych;

  • wykonywania naprawy i konserwacji elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych;

Efekty kształcenia

MEC.01.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

5) wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii,

6) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

MEC.01.2. Podstawy blacharstwa

Uczeń:

1) stosuje zasady sporządzania rysunku technicznego,

4) wykonuje połączenia materiałów,

5) stosuje materiały konstrukcyjne,

8) wykonuje pomiary warsztatowe.

MEC.01.3. Wykonywanie elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych - efekty kształcenia

Uczeń:

1) stosuje dokumentację techniczną i technologiczną podczas wykonywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych,

2) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej podczas wykonywania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych,

4) wykonuje operacje kształtowania elementów oraz wyrobów z blachy i profili kształtowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD1DAClRVoWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Obróbka ręczna wyrobów z blachy i profili kształtowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD19u5woE3Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDTbDDvOzsSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDn6WtCL0kPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEkFh6ADbPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDsOacrOfsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD158db81eInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu blacharz

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesny środek dydaktyczny wspomagający proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z obróbką ręczną wyrobów z blachy i profili kształtowych w pracy blacharza.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy (tutorial) Podstawowe zagadnienia związane z obróbką ręczną blachy i profili kształtowych
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy.

  • Zadaniem każdej grupy będzie opracowanie instrukcji dotyczącej czynności jakie ma wykonać osoba odpowiedzialna za dane zadania.

  • Pierwsza grupa na podstawie filmu ma zadanie opracować checklistę dotyczącą rodzajów i doboru materiałów blacharski oraz profili obrabianych ręcznie

  • Grupa druga ma zadanie opracować checklistę dotyczącą doboru narzędzi do obróbki wyrobów z blachy

  • Grupa trzecia ma zadanie opracować checklistę dotyczącą zasad doboru narzędzi, przyrządów do pomiaru po obróbce ręcznej wyrobów z blach i profili.

  • Nauczyciel prosi, aby grupy wykonały te opracowania na dużej karcie (np.: flipchart) w taki sposób, aby można byłoby uzupełniać wpisy. Jeśli grupy robią to w wersji cyfrowej dokument powinien być edytowalny.

  • Grupy mają około 10 minut na wykonanie zadania. Mogą się posługiwać wszelkimi dostępnymi danymi.

  • Po upływie określonego czasu nauczyciel prosi  grupy o przekazanie własnych notatek kolejnej grupie. Teraz grupy zamieniają się kartami. Teraz grupa pierwsza na podstawie zadań zawodowych dopisuje cechy jakie musi posiadać osoba, która właściwie posługuje się narzędziami i je dobiera, grupa druga cechy osób, które dokonują pomiaru (i dobierają narzędzia), a trzecia cechy osób dobierających materiały i projektujących wyroby z blachy.

  • Po około 10 minutach grupy kończą ten etap pracy i przekazują notatki grupie która nie opracowywała jeszcze danego zagadnienia.

  • Ostatnie zadanie z filmem polega na wskazaniu miejsca i przyczyny powstawania wad i błędów (grupa pierwsza podczas doboru narzędzi, grupa druga - podczas doboru materiałów, grupa trzecia - podczas pomiarów). W tym obszarze wskazane jest również korzystanie z internetu.

  • Grupy przy każdym przejściu do następnego działania analizują notatki swoich poprzedników. Zapisują też elementy, z którymi się nie zgadzają w notatkach na osobnych kartkach.

  • Teraz grupy prezentują swoje karty (lub notatki cyfrowe). W trakcie komentują co wykonali oni, a z czym się nie zgadzają (praca poprzednich grup).

  • Nauczyciel dyskutuje z uczniami i wyjaśnia nieścisłości.

  • Uczniowie po omówieniu wykonują zdjęcia kart poszczególnych grup.

Galeria zdjęć Wydział obróbki ręcznej blacharni
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie operacji technologicznych i czynności obróbki ręcznej.

  • Prezentuje galerię zdjęć oraz omawia elementy tych fotografii dotyczących projektowania, cięcia, gięcia/formowania, spawania/składania oraz kontroli jakości.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się galerii i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat operacji technologicznych w wydziale obróbki ręcznej blacharni, która zawiera informacje  np. definicje związaną z rodzajem urządzeń używanych podczas pracy czy charakterystycznych lub podobnych do innych procesów czynności.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w 2 kręgach twarzą do partnera z pary (posiadają ze sobą własne notatki).

  • Nauczyciel określa temat: „projektowanie”.

  • Teraz uczniowie na przemian w parze zadają sobie pytania związane z tą galerią zdjęć (i notatkami o niej). Każdy uczeń zadający pytanie powinien znać na nie odpowiedź. Jeśli uczeń w parze nie odpowie na zadane pytanie, musi zapisać odpowiedź przedstawioną przez pytającego w swojej notatce.

  • Uczniowie w parze zadają sobie po 3 pytania. Każda poprawna odpowiedź daje uczniowi punkt.

  • Nauczyciel określa drugi zakres tematyczny: „cięcie”.

  • Po raz kolejny następuje runda pytań i odpowiedzi.

  • Nauczyciel określa trzeci zestaw tematyczny: „gięcie/formatowanie”.

  • Po raz trzeci następuje runda pytań i odpowiedzi.

  • Po tej rundzie, jeśli którykolwiek uczeń zdobył 9 punktów, może wyjść (ale nie musi) z kręgu i zająć miejsce przy tablicy lub przy nauczycielu. On teoretycznie zakończył aktywność. Teraz jego zadaniem jest przygotowanie 3 pytań (po 1 z każdej galerii zdjęć) do finału ćwiczenia.

  • Reszta uczniów bierze udział w kolejnych rundach (gdzie kolejno pojawiają się hasła „spawanie/składanie” oraz „kontrola jakości”).

  • Aktywność kończy się dla wszystkich, jeśli w kręgu pozostaje mniej niż 1/3 uczniów. rozpoczyna się wtedy finał ćwiczenia.

  • W finale uczniowie, którzy wcześniej ukończyli ćwiczenie, zadają pozostałym pytania, które przygotowywali (każdy miał przygotować po 3).

  • Uczniowie pozostali w kręgu, którzy osiągną 9 punktów, przechodzą na stronę pytających.

  • Ostatnie osoby, które nie mają wystarczającej liczby punktów, prezentują swoją obszerną (od odpowiedzi kolegów) notatkę.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Wycieczka wirtualna Zakład blacharski
  • Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy

  • Każdej grupie udostępnia e‑materiał VR i przydziela zadania.

  • Grupa pierwsza analizuje ekran wycieczki, który można nazwać „regał z blachami lub magazyn” i opisuje elementy obrazu VR, który rozpoznaje (nazywa elementy przestrzeni oraz widoczne materiały, maszyny i narzędzia). W przypadku, kiedy grupa wcześniej skończy można poprosić ją o przeliczenie blach po wycięciu z nich elementów.

  • Podobnie grupa druga analizuje ekran wycieczki, który można nazwać „czterej panowie” i opisuje elementy obrazu VR, który rozpoznaje (nazywa elementy przestrzeni oraz widoczne materiały, maszyny i narzędzia). W przypadku, kiedy grupa wcześniej skończy można poprosić ją o przeliczenie półek na regale z blachami.

  • Grupa trzecia analizuje ekran wycieczki, który można nazwać „deska z napisem „maszyny” i opisuje elementy obrazu VR, który rozpoznaje (nazywa elementy przestrzeni oraz widoczne materiały, maszyny i narzędzia). W przypadku, kiedy grupa wcześniej skończy można poprosić ją o podanie wszystkich nazw własnych, które znaleźli na tym ekranie.

  • Grupa czwarta analizuje ekran wycieczki, który można nazwać „spawalnia” i opisuje elementy obrazu VR, który rozpoznaje (nazywa elementy przestrzeni oraz widoczne materiały, maszyny i narzędzia). W przypadku, kiedy grupa wcześniej skończy można poprosić ją o przeliczenie lamp lub butli z gazem technicznym.

  • Wszystkie grupy zamykają swoje opisy w notatce.

  • Teraz nauczyciel prosi o zmianę kart.

  • Grupy pierwsza przekazuje planszę i temat grupie drugiej, druga trzeciej itd.

  • Grupy analizują notatki i dopisują elementy, które poprzednia grupa ominęła.

  • Nauczyciel prosi grupy o prezentację analiz, w których trakcie uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  • Teraz nauczyciel prosi o zmianę kart.

  • Grupy pierwsza przekazuje planszę i temat grupie drugiej, druga trzeciej itd.

  • W nowym rozdaniu grupy analizują notatki kolegów i tworzą pytania na spostrzegawczość (np.: ilu pracowników widać w spawalni? Jak głośna jest „walcarka”? itp.). Znają też poprawne odpowiedzi na te pytania. Nauczyciel mógłby zwrócić uwagę uczniom konsultując indywidualnie, aby te pytania dotyczyły zagadnień związanych z zakładem blacharskim i elementami tam występującymi.

  • W czwartej zmianie grupa, która powinna dostać kartę opisu do VR ma za zadanie odpowiedzieć tylko na pytania, które poprzednia grupa przygotowała na podstawie przydzielonego dostępu do VR. Grupy kolejno dopytują się o elementy wycieczki wirtualnej.

  • Po analizie zadań na lekcji prosi uczniów o wymienienie się opisami, zachowaniu ich jako notatek z lekcji i sprawdzenie opisów samodzielnie przez uczniów w domu (analiza wycieczki wirtualnej).

E‑book Wykonywanie podstawowych operacji obróbki ręcznej
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej fragmenty e‑book‑a dotyczące poruszanych na lekcji zagadnień. Dzieli klasę na grupy

  • Prosi grupy o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł (niedokończonych zdań) dotyczących zagadnień:

    • grupa 1 - Techniki obróbki blachy i profili kształtowych

    • grupa 2 - Bezpieczeństwo przy obróbce blachy i profili kształtowych

    • grupa 3 - Narzędzia wykorzystywane do obróbki blachy i profili kształtowych

    • grupa 4 - Cięcie blachy i profili kształtowych

    • grupa 5 - Gięcie blachy i profili kształtowych

    • grupa 6 - Formowanie i Spawanie blachy i profili kształtowych

    • grupa 7 - Kontrola jakości w obróbce blachy i profili kształtowych

  • Hasła te mogą wyglądać np.: „Jeśli zastosujemy siłę w celu zmiany kształtu blachy lub profilu bez zmiany jego objętości to będzie to ... blachy”, „Mogą być laserowe, plazmowe lub wodą - to techniki ...” itd.

  • Nauczyciel hurtowo zbiera karteczki do pojemnika.

  • Teraz grupy losują karteczki i na nie na głos odpowiadają. Sędziami są autorzy pytań, jednak ostateczny werdykt podejmuje nauczyciel.

  • Grupy zdobywają punkty, a każdy uczeń w trakcie działania zapisuje poprawnie dokończone zdania (po zatwierdzeniu przez nauczyciela).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując na możliwość zastosowania tej metody uczenia się również jako działania samodzielnego.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) Podstawowe zagadnienia związane z obróbką ręczną blachy i profili kształtowych
  • Nauczyciel prezentuje fragment filmu dotyczący metod obróbki ręcznej, narzędzi stosowanych w jej trakcie oraz pomiarów i sprawdzenie wyrobów z blachy po obróbce ręcznej.

  • Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z tego fragmentu notując w trakcie oglądania hasła.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i analizę w tabeli pod nazwą: Problemy, usterki, wady podczas i po obróbce ręcznej związane z czynnościami i niewłaściwym doborem narzędzi wykonawczych oraz pomiarowych i technik obróbki. Tabela powinna zawierać czynności i przypisane w kolejnych kolumnach „wady/problemy/usterki” oraz „sposoby uniknięcia błędów”

  • Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje im je (wskazując inne błędy lub nieścisłości w formie zapisu).

  • Uczniowie otrzymują teraz dostęp do filmu, dzięki czemu mogą dokładniej przeanalizować notatki kolegów.

  • Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.

  • Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami określa błędy i wady w trakcie i po obróbce ręcznej.

Galeria zdjęć Wydział obróbki ręcznej blacharni
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie operacji technologicznych i czynności obróbki ręcznej.

  • Prezentuje galerię oraz omawia elementy tych galerii dotyczących projektowania, cięcia, gięcia/formowania, spawania/składania oraz kontroli jakości.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się szczegółowiej z galerią i wymyślenie 3 zadań do każdej operacji technologicznej, w którym osoba odpowiadająca będzie musiała wskazać na fotografii daną czynność. Zadanie powinno zaczynać się od słów „Wskaż na odpowiednim zdjęciu...”, a po nich następować wskazanie danej czynności.

  • Uczniowie po przygotowaniu każdego zadania poszukują w internecie zdjęcie, które wskazuje na tą czynność.

  • Taki zestaw, czyli 3 opisane zadania i 3 zdjęcia przekazują nauczycielowi jako zestaw.

  • Teraz nauczyciel przekazuje zebrane zestawy zadań innym uczniom. Prosi ich o odpowiedź na zadanie.

  • Po 2 rundach „cichych zadań” nauczyciel omawia zestawy, dopytując chętnych uczniów o odpowiedzi.

  • Na forum korygowane są odpowiedzi pytanych uczniów. Nauczyciel może przydzielić uczniom punkty (lub oceny) za aktywność i poprawność odpowiedzi.

Wycieczka wirtualna Zakład blacharski
  • Nauczyciel prezentuje kolejne ekrany wirtualnej wycieczki prezentując miejsca w niej przedstawione oraz sposób poruszania się po niej.

  • Przyznaje uczniom dostęp do tego e‑materiału wraz z opisami.

  • Zadaniem każdego ucznia będzie ułożenie informacji dla ucznia pod hasłem „Co możesz obejrzeć w podczas wycieczki wirtualnej w zakładzie blacharskim?” tak jakby byłaby to wycieczka z przewodnikiem.

  • Informacja może rozpoczynać się od słów „Po włączeniu wycieczki wirtualnej ustaw się przodem do ... . Teraz po prawej stronie zobaczysz .... To jest .... . Służy on do ..... . Czy widzisz te elementy na podłodze ułożone na sobie? To ... itd.

  • W wielu przypadkach praca ta będzie wymagała dostępu do internetu lub wsparcia nauczyciela przy identyfikacji przestrzeni. Ten element może nauczyciel zostawić uczniom („poradźcie sobie sami” lub dokładnie „przeprowadzić po zakładzie wskazując znaczące elementy”).

  • Teraz nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej instrukcji (może przed prezentacją połączyć w grupy uczniów, którzy wybrali ten sam obiekt i poprosić o porównanie opisów).

  • Nauczyciel włącza wycieczkę wirtualną i porusza się w nim dokładnie tak jak opowiada w instrukcji uczeń.

  • Po zakończeniu omawiania nauczyciel prosi resztę klasy o informacje dotyczącą elementów, które można by jeszcze zaprezentować i opisać w instrukcji.

  • Kolejno prosi następnych uczniów i powtarza czynności.

E‑book Wykonywanie podstawowych operacji obróbki ręcznej
  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat techniki obróbki blachy i profili kształtowych

  • Do dyspozycji uczniów są rozdziały z e‑booka oraz film i galeria zdjęć. Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne materiały i tam szukać treści do wypowiedzi.

  • Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą na czym polega obróbka, jakie są jej rodzaje, narzędzia, wady i zalety oraz środki bezpieczeństwa stosowane podczas wykonywania czynności związanych z obróbką.

  • Przykładem może być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu pokazujący technikę np.; spawania lub gięcia zaprezentowany podczas przemówienia.

  • Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.

  • Za każdym razem je podsumowuje.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia wiedzę z zakresu obróbki ręcznej wyrobów z blachy i profili kształtowych.

Ćwiczenia z zestawu interaktywnych materiałów sprawdzających sa dedykowane do odpowiednich multimediów:

Z filmem instruktażowym idealnie komponuje się ćwiczenie 6 „Pojęcia powiązane z obróbką blacharską”. Galeria zdjęć połączona jest z ćwiczeniami: 2 „Proces obróbki blacharskiej” oraz 5 „Etapy obróbki blachy”, zaś wirtualną wycieczkę dobrze jest podsumować ćwiczeniem 4 „Narzędzia wykorzystywane do obróbki blachy”. Zawierający całość zagadnień związanych w obróbka ręczną e‑book ma dedykowane 1, 7 i 8.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel ogląda z młodzieżą film instruktażowy

  • Proponuje uczniom wykonanie ćwiczenia 6, w którym jest możliwość przydzielenia nazw do grup „narzędzia i urządzenia”, „proces obróbki”, „właściwości i ochrona”, które opisywał chwilę temu film.

  • Przechodzi dalej omawiając na bazie filmu i wspierając się na galerii zdjęć proces obróbki blachy.

  • Finalnie prosi o wykonanie ćwiczenia 2 „Proces obróbki blacharskiej”, w którym uzupełnia zdania zaproponowanymi słowami oraz ćwiczenie 5 „Etapy obróbki blachy”, w którym uczniowie samodzielnie dopasowują nazwy etapów i ich opisy.

Materiałem zamykającym i sprawdzającym wiedzę może być test (ćwiczenie 3 - „Techniki obróbki blachy”), w którym uczniowie odpowiadając na 25 pytań mają ograniczony do 38 minut czas odpowiedzi. Testu tego można użyć również do autoanalizy zdobytej samodzielnie wiedzy przez ucznia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania webquest'u Działanie będzie dzieliło się na fazę wstępną, realizacyjną oraz podsumowującą.

Na zajęciach poprzedzających (faza wstępna):

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3–4‑osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, np. z wykorzystaniem aplikacji SWAY lub PowerPoint, na temat wybranych narzędzi lub przyrządów pomiarowych stosowanych podczas i po obróbce ręcznej blach.

  • Każda z grup wybiera zakres zagadnienia jako temat prezentacji pod głównym hasłem „Wszystko co powinienem wiedzieć o ... (narzędzie/przyrząd)”. Nauczyciel dba o to, aby narzędzia i przyrządy pomiarowe raczej się nie nakładały (chociaż może pozwolić na to, aby jedno z narzędzi było wspólne dla dwóch grup)

  • Nauczyciel informuje, że w prezentacji może się znaleźć opis działania danego miernika lub narzędzia, nazwy zwyczajowe, nazwy po angielsku, cechy charakterystyczne, zastosowanie, obsługa (może również znaleziona instrukcja obsługi narzędzia).

  • Wskazuje uczniom, iż przeszukując zasoby internetu oraz przeglądając e‑materiał mają znaleźć jak najwięcej informacji o wybranym zagadnieniu.

  • Nauczyciel zachęca uczniów, by do działań niestandardowych (odszukanie wywiadu z osobą obsługującą przyrząd pomiarowy na YT lub artykułu w prasie na ten temat, nagranie scenki na smartfonie jak używać narzędzia)

  • Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocne będą multimedia zamieszczone w e‑materiale.

Poza zajęciami lekcyjnymi (faza realizacyjna):

  • Grupy przystępują do pracy w domu przeszukując internet i znajdując odpowiedni materiał do prezentacji.

  • Nauczyciel poproszony pomaga zdalnie uczniom w odnajdywaniu informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji.

  • Uczniowie zdalnie budują prezentację.

  • Uczniowie mogą dodać do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny lub przeredagować prezentację na film (funkcja w PowerPoint)

Na zajęciach lekcyjnych (faza podsumowująca):

  • Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy.

  • Grupa przedstawia źródła, z których korzystała i przygotowuje na zakończenie wystąpienia test dopytujący o najważniejsze, przedstawione podczas prezentacji, zagadnienia.

  • Pozostali uczniowie wspólnie oglądają powstały materiał o przyrządach lub/i narzędziach w odniesieniu do obróbki ręcznej blach i profili kształtowych i zapisują ważne informacje w notatce.

  • Podsumowując zajęcia nauczyciel dopytuje uczniów o łatwość znalezienia informacji w internecie (może również wskazać w jaki sposób wykonywać właściwie research)

Praca z uczniami z SPE

Przy pracy z uczniami SPE ważne jest zapewnienie wielu sposobów zaangażowania ucznia i odpowiednie dopasowanie ich do potrzeby osoby uczącej się, do jego zainteresowanych uczniów. Można to osiągnąć poprzez oferowanie jednej z form multimedium jako bazowej (np.: e‑book'a), by potem dać możliwość skorzystania z kolejnej (poszerzenie). Sam dostęp do materiałów może generować zaangażowanie, a stosowanie odpowiednich wyzwań przy zastosowaniu e‑materiałów w pracy grupowej. Bardzo trudnym może się okazać odpowiedź na pytanie dlaczego uczeń ma się tego uczyć, ale w przypadku narzędzi trudność ta maleje.

Przy pracy z uczniami SPE ważne jest, aby oddziaływać na źródło problemów. Dość często jest to nadopiekuńczość i wyręczanie tych osób przez innych. Dlatego też ważnym elementem pracy z tymi uczniami przy użyciu tego e‑materiału będzie samodzielna przez nich budowa na wzór (a nie odtwarzanie) elementów wspomagających naukę (np.: własne pytania przy pracy z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi).

Zajęcia w grupie pozwoli pracować nad poczuciem wyobcowania i inności. Możliwe jest to poprzez wsparcie w procesie nauczania przez innych uczniów i nauczyciela.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Dzięki ukierunkowaniu pracy w parach lub grupie nad e‑materiałem w odpowiedni sposób możemy przepracować niechęć uczniów o SPE do podejmowania działań i decyzji. W zadaniach grupowych uczniowie najpierw w procesie grupowym przyglądają się i wspierają osoby decydujące, by potem odtwórczo być może podjąć własne decyzje. Daje to też możliwość wsparcie przez siebie nawzajem uczniów w klasie. To właśnie miedzy innymi praca w grupach z tym materiałem może przełamać bierność ucznia i dopasować e‑materiał i pracę z nim do stylu uczenia się ucznia.

Dopasowanie tego e‑materiału zależy od grupy i nauczyciela oraz procesu, który podczas kształcenia zachodzi. E‑materiał daje możliwość zmiany sposobu spojrzenia na maszyny i narzędzia, co daje możliwość dopasowania do potrzeb ucznia w klasie lub sposobność do aktywizacji przy spadającej motywacji do poznawania etapów obróbki ręcznej blach, użycia narzędzi i przyrządów pomiarowych do oceny dokładności i poprawności pracy.

Możliwości indywidualizacji sprzyja zróżnicowanie tych materiałów przy jednoczesnym traktowaniu tematu jako całościowego. Materiały wzajemnie się uzupełniają i poszerzają. Film poszerza orientację zdobytą podczas pracy z e‑bookiem, galerią zdjęć, a wirtualna wycieczka wraz z galerią zdjęć i filmem prezentuje środowisko pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).