E-materiały do kształcenia zawodowego

Oględziny techniczne wagonów

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów wyodrębnionej w zawodzie Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat oględzin technicznych wagonów (ich przeprowadzanie i dokumentacja).

Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:

Film instruktażowy (tutorial)DEWuW8SL9Film instruktażowy (tutorial) — zaprezentuje Ci materiał dotyczący czynności przed wyprawieniem pociągu w drogę, oględzin technicznych, usuwania usterek, nalepek na wagonach i instrukcji kolejowych. Dowiesz się z niego o tych zagadnieniach i poznasz druki dokumentacji oraz sposoby jej wypełniania.

Gra „wcielanie się w rolę” „Wykonywanie oględzin wagonów”DgAfMRtQUGra „wcielanie się w rolę” „Wykonywanie oględzin wagonów” to gra edukacyjna, w której wcielisz się w rolę rewidenta taboru‑rzemieślnika. Twoim zadaniem będzie wykrycie usterek wagonów, określenie ich oraz naprawa lub oznaczenie tych, których naprawić się nie da. Gra rozgrywać się będzie na trzech poziomach:

  • Dokonanie oględzin i wskazanie usterek na taborze kolejowym,

  • Określenie wykrytych usterek oraz wskazanie postępowania z uszkodzonym taborem,

  • Dokonanie ostatnich działań mających na celu naprawę bądź wyłączenie taboru z eksploatacji.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDxEM9D0yuInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDPsc98mhTSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDTwKuvuDPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDpJywhTwKPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDbs0JWjDuNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDLtkOr7iAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy (tutorial) oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu oględzin technicznych wagonów.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na atlasie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały w filmie instruktażowym. Zauważ, jak wiele zależy od właściwych oględzin i lokalizacji usterki oraz dopowiedniego zaraportowania i wypełnienia dokumentacji (to ciąg czynności niezbędny ze względów bezpieczeństwa)

Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się (czy go już znasz?, jeśli nie to warto się jak najszybciej zastanowić jak najłatwiej przyswajasz wiedzę. Pomoże Ci w tym również wzięcie pod uwagę Twoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nie jest to dla Ciebie interesujące — wymyśl powód, dla którego może to być atrakcyjne (jeśli będzie to dobry powód, dobrze pójdzie Ci też uczenie się tego materiału).

Teraz pomysły do zapamiętywania sposobów wypełniania dokumentacji przy oględzinach technicznych wagonów:

  1. Twoje działanie może bazować na wymyślaniu historii, która obejmuje konieczność wypełniania odpowiednich pól, odpowiednich dokumentów. Coś jak opowiadanie co też pan Robert musiał zrobić, żeby wykonać czynności zwiazane z oględzinami i w których polach w odpowiednich dokumentach zamieszczał informacje. Teoretycznie trudne, ale wszystko jest kwestią wyćwiczenia się w tego typu działaniach. Szczególnie, że film instruktażowy zawiera opis, czysty druk i wypełnione przykładowo dokumenty. Brakuje tylko historii do zamknięcia wszystkiego w całość. I to może być Twoja rola. Ludzie przekazują wiedzę historiami (doświadczenia życiowe). Stąd jest to całkiem dobra metoda na „trudne zapamiętanie wypełniania druków” i analizowania kolejności czynności związanych z oględzinami.

  2. Generuj systematykę czyli tabele. Zbuduj checklistę, w której w pierwszej kolumnie zbierzesz wszystkie dane zawarte we wszystkich dokumentach z tego e‑materiału, a w kolejnych kolumnach zaznaczysz tylko te, które dotyczą konkretnego dokumentu lub karty. Kolumny mogą mieć wtedy nagłówki: „Wykaz o stanie wagonów pociągu pasażerskiego”, „Wykaz o stanie EZT pociągu pasażerskiego”, „Zawiadomienie o wyłączeniu z przewozu wagonów uszkodzonych”, „Zawiadomienie o zerwaniu/uszkodzeniu urządzenia cięgłowego lub sprzęgu śrubowego Mw‑611”, „Kartę próby hamulca i urządzeń pneumatycznych”. Kiedy spojrzysz na tabelę, będziesz wiedział jakie czynności i jakich danych potrzeba Ci do wypełnienia karty lub innego dokumentu.

  3. Zagraj w grę — trzy jej misje („Dokonanie oględzin i wskazanie usterek na taborze kolejowym”, „Określenie wykrytych usterek oraz wskazanie postępowania z uszkodzonym taborem” oraz „Dokonanie ostatnich działań mających na celu naprawę bądź wyłączenie taboru z eksploatacji”) pozwolą Ci sprawdzić czy opanowałeś materiał zawarty w atlasie interaktywnym.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś kto już to zrozumiał pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.

Film instruktażowy (tutorial), poza materiałami opisowymi, posiada czyste druki oraz przykłady ich wypełnienia. Skorzystaj z przykładów, szukaj w internecie innych.

Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć, a jeśli nie powiążesz tego ze zrozumieniem, to łatwo będzie ci to zapomnieć.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

I jeszcze to: warto, zanim rozpoczniesz naukę, obejrzyć dokładnie film i zacząć od czynności związanych z oględzinami, lokalizacją usterek, a potem od łatwiejszych formularzy, trudniejszych formularzy lub od formularzy, które chronologicznie są potrzebne podczas dokumentowania prac związanych z oględzinami. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych preferencji (i motywacji do nauczenia się tego).

Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału, a potem odpowiednio zaprojektować proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści