Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w technologiach chowu bydła i trzody chlewnej
ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – mechanik operator maszyn rolniczych 834103
ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: e‑book, film instruktażowy (tutorial), animacja modelu w grafice 2D lub 3D, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieMateriały multimedialne: e‑book, film instruktażowy (tutorial), animacja modelu w grafice 2D lub 3D, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Netografia i bibliografia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NJZse8MpQKH/1689762837/1NT9fIvo7M1XxV8ovulxE97JS5r2JEqb.jpg)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RH863EzcyVQXj/1689762837/1wOLu8jV2inhuVMTgLmyEkYONtBSbpSy.jpg)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Grafika przedstawia widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Widoczny jest napis: Powiązane ćwiczenia. Poniżej znajduje się pięć kafelków z numerem ćwiczeń i tytułem. Ćwiczenie drugie. Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej. Ćwiczenie trzecie. Rodzaje przenośników zgarniakowych. Ćwiczenie czwarte. Systemy chowu bydła. Ćwiczenie piąte. Maszyny i urządzenia wykorzystywane w karmieniu i pojeniu. Ćwiczenie szóste. Parametry dawek paszowych w zależności od rodzaju i wieku zwierząt.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1IqaSYpDhrSv/1699870243/1SneAGUuPbzm1ys9kvYr7AIdmYtor80k.jpg)
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RL5vcXMUxOUGC/1689762839/1MNXKJfmuHUvM7fyCKVfnfQeFV5HU9jq.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Grafika przedstawia przykładowy widok spisu treści. Widoczny jest napis: Spis treści. Poniżej znajduje się pięć kafelków. Pierwszy kafelek. Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej. E‑book. Drugi kafelek. Eksploatacja dojarki rurociągowej. Film instruktażowy (tutorial). Trzeci kafelek. Automatyczne linie do zadawania pasz. Animacja modelu w grafice 2D lub 3D. Czwarty kafelek. Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie. Kafelek piąty. Interaktywne materiały sprawdzające.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Bcqqcx07AwR/1699870243/2fEiTFCfXdWsrO1gIf6OYWgHr2M2df6Y.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
E‑book
Aby wyświetlić e‑booke‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
![Widok okładki e‑booka. Na zdjęciu widoczny jest ryjek świni znajdujący się między dwiema ciemnymi deskami. Świnia jest biało‑czarna. Pod zdjęciem znajduje się napis: E‑book – Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRyuMMGviB6v9/1699870244/i6IWTFrcsPqB21FuK76q93P4BMIqQnQN.jpg)
E‑book zawiera spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka. Na końcu każdego rozdziału znajduje się hiperłącze, które pozwala na przejście do kolejnego rozdziału.
![Grafika przedstawia przykładowy widok spisu treści. Widoczny jest napis: Spis treści. Poniżej znajdują się cztery kafelki. Pierwszy kafelek. Napis: Systemy chowu bydła. Nad napisem znajduje się zdjęcie przedstawiające pysk krowy w zbliżeniu. Drugi kafelek. Napis: Systemy chowu trzody chlewnej. Nad tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające dwie brązowe świnie stojące za zagrodą z desek.Trzeci kafelek. Zdjęcie przedstawia dziewczynę w kapeluszu kowbojskim, koszuli w kratę i krótkich spodenkach. Lewą ręką głaszcze krowę, a prawą podaje jej siano. Czwarty kafelek. Napis: Maszyny i urządzenia wykorzystywane do usuwania odchodów. Nad napisem znajduje się zdjęcie przedstawiające ogrodzenie drewniane i stertę siana. Do siana prowadzi podjazd zrobiony z deski, na którym stoi zielona taczka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RllcYbL0bcuva/1699870244/n2GWEB2ExijM4Tna4Dst9sBE3LK6EVjr.jpg)
Film instruktażowy (tutorial) oraz animacja modelu w grafice 2D lub 3D
Film instruktażowy (tutorial) Eksploatacja dojarki rurociągowejFilm instruktażowy (tutorial) Eksploatacja dojarki rurociągowej
Animacja modelu w grafice 2D lub 3D Automatyczne linie do zadawania paszAnimacja modelu w grafice 2D lub 3D Automatyczne linie do zadawania pasz
Materiał edukacyjny zawiera film omawiający sposób eksploatacji dojarki rurociągowej, natomiast animacja skupia się na rodzajach automatycznych linii do zadawania pasz.
Sposób odtwarzania animacji jest taki sam jak dla filmu instruktażowego.
Ekran odtwarzania filmu wygląda następująco:
![Grafika przedstawia widok okna odtwarzacza filmu. Na ekranie znajduje się plansza tytułowa z napisem: Eksploatacja dojarki rurociągowej. Poniżej widoczny jest panel z ikonami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUwujisf4vmJm/1699870245/Y8vyX9Cm1zMC7Ly7jgQhJkTln8c283Lf.jpg)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
![Grafika przedstawia ikonę odtwarzania filmu. Ma ona kształt koła, w którego środku znajduje się trójkąt.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R7I1imVTZfdmL/1689762840/10IlG5Y6rH0pKYLaTbnUvvP3KJ2pvXiz.jpg)
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
![Grafika przedstawia ikonę zatrzymywania filmu. Ma ona kształt kwadratu, w którego środku znajduje się koło, a w nim dwie pionowe kreski.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rk4aLH22GxNcE/1689762841/2NLwckItRtN5bWQY0rtjvpSxgZX5T7cl.jpg)
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
![Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdC0nJ2ZychNo/1701809641/2DisLUxy95Y1tHcU7JM2bFq48v3qJPz6.png)
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
![Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ReHYc7PMwNioO/1689762842/1Q3ukQpiMEWGxfImPZPkuo2JqG844NX5.png)
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RP2r2Y50VRYVF/1689762843/1cCZTQZYvxR3hgSVSHynjD5vJOywXMmn.png)
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
![Grafika przedstawia widok opcji włączenia/wyłączenia napisów. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje do wyboru to: napisy, wyłączone.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1b0avFfnvQpE/1689762843/kBASyS1kpMRqmNmk6wn2JtRCHn5OZSZm.png)
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
![Grafika przedstawia widok opcji zmiany jakości filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: auto, tysiąc osiemdziesiąt p, czterysta osiemdziesiąt p.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDxJ56mYBzT58/1689762843/3nS3uVCanEeFUHJMDxPwVYYSCeFKwyiC.png)
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
![Grafika przedstawia widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: po klatce, zero dwadzieścia pięć, zero pół, zero siedemdziesiąt pięć, normalna, jeden dwadzieścia pięć, jeden i pół, jeden siedemdziesiąt pięć, dwa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16HipHpK5Aqm/1689762844/1pZ4XOOyUcq0TfhQMsRe1SlG8dkQnWkq.png)
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
![Grafika przedstawia widok ikony trybu pełnoekranowego. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Przycisk ma kształt przerywanego prostokąta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHmhnPHLUS36Q/1689762844/2hwMtQY7tG0i1uvau3Vgq8gESFJ2Raeh.jpg)
Uzupełnieniem filmu instruktażowego jest atlas interaktywny z modelami 3D, prezentujący halę udojową i poszczególne jej elementy oraz opisujący przebieg doju. Po kliknięciu na wybraną planszę wyświetla się informacja na temat hali udojowej i przebiegu doju oraz odpowiednie informacje odnoszące się do tytułów plansz. Atlas umożliwia wybór danej informacji z bocznej listy. Wybrany element podświetla się w innym kolorze.
![Grafika przedstawia przykładowy widok atlasu interaktywnego. Po lewej stronie w rubryce znajduje się spis treści. Przedstawiono w nim tytuły katalogów zawartych w danym atlasie. Po prawej stronie ekranu widoczny jest tytuł wybranego katalogu. Na środku ekranu znajduje się opis oraz zdjęcie przedstawiające krowie wymię z podłączonymi elementami dojarki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ESgEQSiUL6R/1716810370/1a6c1HH38Lbw2w7S3X6KMjkWzaZf4tFO.png)
W atlasie możliwe jest przełączanie plansz za pomocą strzałek lewo/prawo.
![Grafika przedstawia umieszczony na górze atlasu interaktywnego pasek nawigacyjny. Składa się z umieszczonego na środku tytułu aktualnie wybranego katalogu. Po bokach znajdują się przyciski ze strzałkami. Służą one do przełączania się pomiędzy kolejnymi katalogami zawartymi w atlasie interaktywnym.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rom2E8hBHgCfF/1716810370/1fqq3Q6ANE4Wosp98hC10PcGrrnp5pTs.png)
Pierwsze trzy zakładki atlasu interaktywnego zawierają model 3D hali udojowej z poszczególnymi jej elementami. Wizualizację uruchamia się poprzez kliknięcie na przycisk „Kliknij, aby pokazać model” widoczny na środku ekranu startowego.
![Widok ekranu startowego. Ekran jest czarny, na nim na środku znajduje się biały symbol trójwymiarowej kostki oraz napis: Kliknij, aby pokazać model.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rbb8tTPb4fbE0/1716810371/vr8W6x1ErBqV4mXBBYi71wkJBToFirHH.jpg)
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszki można przesuwać model w różne strony.
![Przykładowy widok wizualizacji modelu w grafice 3D. Na szarym tle widoczny jest pokazany z góry przekrój budynku hali udojowej. W części budynku po prawej widoczne są stanowiska dla zwierząt oraz małe sylwetki kilkunastu krów. Budynek znajduje się na ciemnozielonym trawniku, wokół rośnie sześć drzew. Na budynku oraz w lewym górnym rogu widoczne są czarne kółka z białymi obwódkami i białymi cyframi – od numeru jeden do sześć. Oprócz tego na górnym pasku znajdują się też ikonki wyłączania i włączania modelu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1WrzujuVq1ny/1716810371/1QIDlXWpRl38HNijLe83vUUpzLvq5eTC.png)
Pod przyciskami z numerkami ukryte są szczegółowe informacje na temat oznaczonych przez nie miejsc. Po kliknięciu w wybrany przycisk wyświetli się plansza z powiększonym obrazem danego elementu oraz panel boczny z opisem i nagraniem.
![Grafika przedstawia fragment modelu 3D hali udojowej. Podzielona jest na dwie części. Po lewej widoczny jest fragment modelu przedstawiający ustawione w szeregach stanowiska dla krów. Mają kształt kwadratów i owalnych prostokątów. Ściany i przegrody są szare, podłogi brązowe i ciemnoszare. Na górze widać w kółkach numery od jednego do sześciu. Kółka są czarne z białą obwódką, tylko numer drugi ma kolor biały, a cyfra jest czarna. Po prawej stronie jest czarna ramka. Na górze znajduje się napis: 2. Dojarka rurociągowa. Pod napisem na białym pasku znajduje się przycisk odtwarzania narania w kształcei czarnego trójkąta skierowanego w prawo. Dalej widoczny jest czas nagrania oraz szary pasek nagrania. Po jego prawej stronie widoczna jest ikonka głośnika z rozchodzącymi się kręgami oraz trzy pionowe kropki. Poniżej umieszczono tekst opisujący dojarkę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/REU2KUcokAJ3E/1716810371/FEifGeLq9Woeya72H1DaPSfCs1SDM6N2.png)
Przy każdym opisie znajduje się nagranie tekstu, które można odtworzyć, klikając ikonę trójkąta:
![Grafika przedstawia panel odtwarzacza. Od lewej widoczna jest ikona włączenia odtwarzacza – ikona składa się z czarnego trójkąta. Wierzchołek trójkąta skierowany jest w prawo. Tło jest siwe. Następnie widoczny jest pasek z czasem nagrania – od lewej początek nagrania 00:00, następnie siwy krótki pasek, a po prawej czas całego nagrania – dwadzieścia sekund.Następnie widnieje ikona zmiany głośności dźwięku w nagraniu. Składa się ona z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się ikona w formie trzech pionowych kropek. Umożliwia ona wybór dwóch opcji: pobrania nagrania lub ustawienia szybkości odtwarzania nagrania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQGariFOzmtxK/1716810372/RXu9U7oaE431GRwtqWh0e29C0AH2v6bi.png)
Istnieje możliwość przesunięcia panelu bocznego. Klikając lewym przyciskiem myszy na siwym pionowym pasku, można pomniejszyć lub powiększyć panel. Aby przełączyć się na kolejną planszę, należy kliknąć w przycisk z numerkiem.
![Grafika przedstawia kółka z cyframi służące do przechodzenia pomiędzy kolejnymi elementami modelu. Jest to dziesięć kółek z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku znajdują się cyfry od jeden do dziesięć.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Btkx3xa9Osr/1716810373/i5y6JdUR709EVwZnQ508WdMxbB3RsuwI.png)
Po kliknięciu na przekreśloną kamerę w lewym górnym rogu można zresetować kamerę.
![Grafika przedstawia znacznik resetujący kamerę, który umożliwia powrót do wersji startowej. Jest to kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest symbol białej przekreślonej kamery.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1MWI8RbQhFDX/1716810373/1CDVyMW73jFWIbKDBRaGJrZDwQ29N8tW.jpg)
Po kliknięciu znaku pauza w lewym górnym rogu można zatrzymać kamerę.
![Grafika przedstawia znacznik zatrzymujący kamerę, który umożliwia zatrzymanie obrazu oraz zresetowanie modelu po postaci wyjściowej. Jest to kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest biały ośmiokąt z dwiema pionowymi kreskami obok siebie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RMngIfY25xHBw/1716810374/2aUmtCCfosL0s1qNo9IT7XuEAJYRxPVn.jpg)
Pod ekranem głównym znajduje się przycisk „Pokaż warstwy”. Po jego przełączeniu rozwinie się panel ze spisem poszczególnych warstw modelu.
![Grafika przedstawia podłużny przycisk z napisem Pokaż warstwy umożliwiający pokazywanie warstwowej budowy modelu. To owal z niebieską obwódką z niebieskim kółeczkiem w środku po lewej stronie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9iQMfIzNKm0I/1716810374/2JJ69kEkX2KyFyPcgHs4gTPy7ZVWblzW.png)
![Panel ze spisem poszczególnych warstw](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZdqezPVXBhxr/1716810375/HP66QNeI01p7otzvfT6AUJhWzq3Psc2.png)
Pozostałe zakładki atlasu interaktywnego zawierają zdjęcia ze znacznikami oznaczonymi cyframi. Korzysta się z nich na takiej samej zasadzie jak w przypadku modeli 3D opisanych powyżej. Po kliknięciu znacznika wyświetlą się nagrania audio oraz opisy do danych pojęć. Nagrania audio są tożsame ze znajdującymi się przy nich opisami. Można je odsłuchać, jak również zatrzymać, korzystając z panelu odtwarzacza.
![Grafika przedstawia fragment planszy z opisem. Podzielona jest na dwie części. Po lewej stronie na białym tle znajduje się napis: Mycie dojarki rurociągowej. Pod napisem na szarym pasku znajduje się ikona włączania odtwarzacza nagrania. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta skierowany jest w prawo. Oba kształty są ciemnoszare. Tło jest siwe. Następnie widoczny jest pasek z czasem nagrania – od lewej początek nagrania 00:00, następnie siwy pasek, a po prawej czas całego nagrania –45 sekund. Po prawej widnieje ikona zmiany głośności dźwięku w nagraniu. Składa się ona z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności. Pod paskiem nagrania znajduje się tekst opisujący sześć etapów czyszczenia dojarki rurociągowej. Po prawej stronie widoczne jest zdjęcie dojarki rurociągowej. To ciąg metalowych rur i pojemników stojących pod zadaszeniem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1c7i9BeWBpIl/1716810375/1JTJFWVAeVfPlHY71zHfx1WVmVQUNKx1.png)
Opisy znajdują się obok znacznika lub w panelu po prawej stronie infografiki. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą kółka myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Na zdjęciach znajduje się także poniższa ikona:
![Grafika przedstawia ikonę ukrywającą widok znaczników. Ma kształt białego kółka, w którego środku znajduje się przekreślone oko.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9hjIrZqRw9Wi/1716810376/6TWOJinrsuho8tqlwS6N0gCD4OxnBoko.png)
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnejProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej zawiera polecenie w formie pisemnej, jak również w formie audio. Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego, znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu.
![Grafika przedstawia widok programu ćwiczeniowego. Program podzielony jest na trzy kategorie: bydło mleczne, bydło opasowe i trzoda chlewna. Po lewej stronie znajduje się pięć zakładek. W dolnej części ekranu jest sześć ikon, które odpowiadają za wyświetlenie instrukcji, bazy wiedzy, zapisanie efektów pracy, pobranie listy kroków, zrobienie zrzutu ekranu oraz spróbowanie ponownie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkBRmUdtpMTIF/1699870246/17jZJX7OaMjhJS2M6mlHXtFly9AoMJFt.png)
![Grafika przedstawia widok ikony trybu pełnoekranowego. Przycisk ma kształt przerywanego prostokąta. Jego wciśnięcie spowoduje wyświetlenie programu ćwiczeniowego w trybie pełnoekranowym.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Hk5N4JLqGAB/1690980463/22nbXuTT7iZeEU4hoBAoyHR1k6A0ABB6.png)
Poniżej górnej belki znajduje się przycisk „Polecenie”, po kliknięciu na niego pojawia się opis kolejnych kroków do wykonania. Aby zamknąć polecenie i wrócić do programu, należy kliknąć krzyżyk w prawym górnym rogu okna z poleceniem.
W menu po lewej stronie znajdują się przyciski z bibliotekami zawierającymi elementy umożliwiające pracę nad konkretnym aspektem chowu bydła i trzody chlewnej (np. stanowiska, boksy i kojce, pojenie). Użytkownik w dowolnej kolejności może wybrać jeden z nich. Po kliknięciu na któryś z elementów i przytrzymaniu przycisku myszy może przenieść dany element na ekran główny, zgodnie z zadaniem określonym w poleceniu.
Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony umożliwiające zapoznanie się z działaniem programu („Instrukcja programu ćwiczeniowego”) oraz zapisanie postępów pracy i pobranie pliku („Pobierz listę kroków”). W programie ćwiczeniowym znajduje się również ikona bazy wiedzy. Po najechaniu myszką na ikonę pokazują się podpowiedzi dotyczące funkcjonalności danej ikony.
![Grafika przedstawia przykładowy widok ikon pracy z programem ćwiczeniowym. Pierwsza ikona przedstawia czarne kółko z umieszczoną w środku literą „i”. Jest to przycisk podpisany: Instrukcja. Jego wciśnięcie spowoduje włączenie instrukcji obsługi programu. Druga ikona przedstawia czapkę akademicką. Jest to przycisk podpisany: Baza wiedzy. Jego wciśnięcie spowoduje włączenie panelu z informacjami merytorycznymi dotyczącymi zagadnienia poruszanego w programie ćwiczeniowym. Trzecia ikona przedstawia strzałkę skierowaną w dół. Jest to przycisk podpisany: Pobierz listę kroków. Jego wciśnięcie spowoduje pobranie dotychczasowych postępów. Czwarta ikona przedstawia dyskietkę. Jest to przycisk podpisany: Zapisz efekt pracy. Jego wciśnięcie spowoduje zapisanie dotychczasowych postępów. Piąta ikona przedstawia aparat. Jest to przycisk podpisany: Zrzut ekranu. Jego wciśnięcie spowoduje wykonanie zrzutu aktualnie wyświetlanego ekranu. Szósta ikona przedstawia dwie wygięte w łuk strzałki skierowane w tym samym kierunku. Tworzą one okrąg. Jest to przycisk podpisany: Spróbuj ponownie. Jego wciśnięcie spowoduje wyczyszczenie dotychczasowych postępów.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1SVj8JkIAoex/1690980464/24eTTqCurfkWg4HeM7bdn9niPn9IRfO1.png)
W omawianym dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają: zapisanie całej swojej pracy („Zapisz efekty pracy”), wykonanie zrzutu ekranu („Zrzut ekranu”) oraz ponowne wykonanie ćwiczenia („Spróbuj ponownie”). Po wykonaniu zadania, pojawi się informacja zwrotna.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach,
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach,
spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów,
Escape – anulowanie przeciągania,
strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.
Szczegółowa instrukcja wyjaśniająca sposób korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy tym materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi. Widocznych jest sześć ćwiczeń z tytułami i poziomem trudności, ustawionych w harmonii.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaXrHfH7y4emh/1699870246/18WcOUFuIFKQq7xnAdAzwtIQdQFyR9Os.jpg)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia fragment harmonii z sześcioma ćwiczeniami. Każde ćwiczenie jest ponumerowane, ma tytuł oraz poziom trudności. Zostało wybrane ćwiczenie drugie. Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej. Poniżej widoczne jest polecenie. Pod polecenie w tabeli w osobnych wierszach znajdują się zdania. Tabela ma też kolumny: Prawda i Fałsz. Znajdują się w nich kółka z szarą obwódką. Rozwiązanie ćwiczenia polega na zaznaczeniu właściwego kółka przy każdym wierszu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ROz7eiBjGhnC3/1699870246/2VXgetNzGDJa3FaOK8RPfYfqCRSlSmmf.jpg)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Grafika przedstawia trzy kolorowe sześciokąty informujące o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh8nO2PlFTxiJ/1689762847/1QQZ5b2gn06rIPshJCMlwIrPRwh5bPCK.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Grafika przedstawia widok górnej części słownika z polem filtrowania haseł słownika. W górnej części znajduje się duży napis: Słownik pojęć dla e‑materiału. Poniżej jest instrukcja korzystania ze słownika o treści: Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku. Poniżej znajduje się kafelek służący do wyszukiwania, a pod nim definicja bilansu paszowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RIs23gUaEz3/1699870247/1wBobgETx64E4ZqrMGNP8WD8kTRkYUvF.jpg)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści