E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w technologiach chowu bydła i trzody chlewnej

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – mechanik operator maszyn rolniczych 834103

ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych (kod cyfrowy zawodu 834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515): użytkowanie pojazdów, narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących nowoczesnych technologii chowu bydła i trzody chlewnej, w tym zasad doboru maszyn i urządzeń wykorzystywanych w chowie bydła i trzody chlewnej.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia i i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.02. Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:

ROL.02.6. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

Osoba ucząca się:

ROL.02.6.1) charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze:

  • ROL.02.6.1) 1) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze;

  • ROL.02.6.1) 2) opisuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;

  • ROL.02.6.1) 4) określa zasady łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone.

ROL.02.6.2) dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do wykonywania prac w rolnictwie:

  • ROL.02.6.2) 3) dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do stosowania w produkcji zwierzęcej.

ROL.02.6.3) dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych:

  • ROL.02.6.3) 1) ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu;

  • ROL.02.6.3) 2) wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi.

ROL.02.6.5) wykonuje prace w gospodarstwie rolnym agregatami ciągnikowymi i urządzeniami technicznymi:

  • ROL.02.6.5) 4) wykonuje prace z wykorzystaniem maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

E‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnejDo2IsFGrgE‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • analiza zasad dobrostanu zwierząt w chowie bydła i trzody chlewnej;

  • analiza aktualnie stosowanych technologii w chowie bydła i trzody chlewnej;

  • charakteryzowanie systemów wolnostanowiskowych i uwięziowych w chowie bydła oraz kojcowych ściółkowych i bezściółkowych w chowie trzody chlewnej;

  • omówienie rodzaju maszyn i urządzeń (mobilnych i stacjonarnych) wykorzystywanych do zadawania pasz i pojenia w chowie bydła i trzody chlewnej;

  • omównienie rodzaju maszyn i urządzeń wykorzystywanych do usuwania odchodów w różnych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej;

  • przedstawienie rodzaju systemów udojowych w chowie bydła mlecznego;

  • wykorzystywanie wspomagania komputerowego związanego z zarządzaniem stadem, zadawaniem pasz, dojem, utrzymaniem właściwego mikroklimatu w obiektach, itp. w chowie bydła i trzody chlewnej.

Infografika Eksploatacja dojarki rurociągowejDECAH1ZBjInfografika Eksploatacja dojarki rurociągowej

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do udoju;

  • przygotowanie do pracy i dobór parametrów pracy dojarki rurociągowej;

  • obsługa dojarki rurociągowej;

  • wykonywanie czynności poudojowych związanych z dezynfekcją strzyków, umyciem dojarki, itp.

  • omówienie dokumentacji związanej z wykonywaniem wspomnianych czynności zawodowych, a więc m.in. instrukcji przeprowadzania doju, instrukcji dotyczących zasad eksploatacji dojarki rurociągowej.

Animacja w 2D Automatyczne linie do zadawania paszDhWw6IdRBAnimacja w 2D Automatyczne linie do zadawania pasz

Praca z animacją w 2D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie zasad działania dwóch linii do zadawania pasz: dla bydła (linia paszowa do zadawania pasz w systemie TMR z wykorzystaniem wozów paszowych i silosów) oraz dla trzody (linia do zadawania paszy mokrej);

  • opisanie poszczególnych elementów i mechanizmów roboczych w paszociągach, a także przepływu paszy.

[Program ćwiczeniowy przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej]

Praca z programem ćwiczeniowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie różnych technologii chowu bydła (bydła mlecznego i opasowego, w płytkiej i głębokiej ściółce, bezściółkowych, stanowiskowych i uwięziowych) oraz trzody chlewnej (w płytkiej i głębokiej ściółce, bezściółkowych, w kojcach grupowych);

  • omówienie maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach chowu bydła oraz trzody chlewnej;

  • omówienie norm i aktów prawnych związanych z chowem zwierząt, dobrostanem zwierząt itp;

  • analiza kryteriów wyboru wyposażenia technicznego, a więc zasad doboru maszyn i urządzeń do przygotowywania i zadawania pasz, pojenia, usuwania odchodów, doju w zależności od systemu utrzymania zwierząt, liczebności stada oraz rodzaju technologii w chowie bydła oraz trzody chlewnej;

  • zaprojektowanie technologii chowu bydła oraz trzody chlewnej poprzez dobór gotowych elementów, a więc: stanowisk, kojców, boksów, maszyn i urządzeń do zadawania pasz, pojenia usuwania odchodów, doju, pielęgnacji zwierząt.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD17y9oPNnInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach chowu bydła i trzody chlewnej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD4KtxIPMlSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDJesOEiywPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDBljaBKvbPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDYkYaPSToNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach chowu bydła i trzody chlewnej.

Instrukcja użytkowaniaDrPeHuZ7xInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • e‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej z ćwiczeniami 1, 3 i 6;

  • film instruktażowy - tutorial Eksploatacja dojarki rurociągowej z ćwiczeniem 7;

  • animacja modelu w grafice 2D lub 3D Automatyczne linie do zadawania pasz z ćwiczeniem 5;

  • program ćwiczeniowy przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej z ćwiczeniami 2 i 4.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. E‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z multimedium uczniowie odliczają do trzech. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje zawarte w przydzielonym fragmencie e‑booka i przygotować notatki:

  • grupa jedynek – systemy chowu bydła i trzody chlewnej,

  • grupa dwójek – maszyny i urządzenia stosowane w karmieniu i pojeniu, wykorzystywane do usuwania odchodów oraz do udoju bydła mlecznego,

  • grupa trójek – aplikacje i programy stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej oraz parametry dobrostanu zwierząt.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Infografika Eksploatacja dojarki rurociągowej

Praca w parach, w grupach i całego zespołu klasowego

Śniegowa kula. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w inforgafice i w parach przygotowują instrukcję obsługi dojarki rurociągowej. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, weryfikują je i ustalają wspólną wersję instrukcji. W kolejnych krokach uczniowie łączą się w coraz liczniejsze grupy (ósemki, szesnastki) i powtarzają te same czynności, aż powstanie ogólnoklasowa instrukcja.

Uczniowie mogą zweryfikować poprawność swojej instrukcji i nanieść ewentualne poprawki, powtórnie korzystając z infografiki.

3. Animacja w 2D Automatyczne linie do zadawania pasz

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z animacją uczniowie pracują w grupach 5‑ososbowych. Ich zadaniem jest przygotowanie schematów, w których będą uwzględnione etapy działania linii do zadawania pasz dla bydła i trzody. Uczniwie przygotowują schematy na arkuszach papieru. Po upływie wyznaczonego czasu grupy wymieniają się schematami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Uczniowie weryfikują poprawność schematów i na samoprzylepnych kartkach umieszczają ewentualne uwagi.

Kiedy schematy wrócą do macierzystych grup, uczniowie poprawiają je, jeśli zajdzie taka konieczność.

Na zakończenie zespół klasowy wspólnie omawia trudności i wątpliwości, jakie pojawły sie podczas tworzenia schematów.

4. Program ćwiczeniowy przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej

Praca całego zespołu klasowego i w parach

Uczniowie zapoznają się z zasadami działania programu ćwiczeniowego. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia wątpliwości. Następnie uczniowie wspólnie projektują technologię chowu bydła mlecznego: wybierają rodzaje stanowisk, boksów, wskazują maszyny i urządzenie niezbędne do zadawania pasz, pojenia, usuwania odchodów, doju i pielęgnacji zwierząt. Po wykonaniu zadanie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.

Uczniowie w parach wybierają kolejne zadanie z programu ćwiczeniowego (bydło opasowe lub trzoda chlewna). Po wykonaniu zadania chętne/wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność ich wykonania.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. E‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Uczniowie podzielieni na siedem zespołów mają za zadanie przygotować wyczerpującą notatkę z przydzielonego im fragmentu e‑booka:

  • gr. I – systemy chowu bydła;

  • gr. II – systemy chowu trzody chlewnej;

  • gr. III – maszyny i urządzenia wykorzystywane w karmieniu i pojeniu;

  • gr. IV – maszyny i urządzenia wykorzystywane do usuwania odchodów;

  • gr. V – maszyny udojowe wykorzystywane w hodowli bydła mlecznego;

  • gr. VI – aplikacje i programy stosowane w hodowli bydła i trzody chlewnej;

  • gr. VII – parametry dobrostanu zwierząt.

Na zajęciach przedstawiają na forum klasy opracowane zagadnienia. Dzięki takiemu rozwiązaniu to sami uczniowie wprowadzają kolegów i koleżanki w temat zajęć. Po lekcji każda grupa może udostępnić swoją notatkę pozostałym uczniom, np. przez zamieszczenie pliku w chmurze.

2. Infografika Eksploatacja dojarki rurociągowej

Praca w parach

Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem zawartym w infografice przygotowują instrukcję obsługi dojarki rurociągowej. Powinni zwrócić uwagę na kolejność wykonywanych czynności.

Na zajęciach chętne/wybrane pary prezentują swoje instrukcje. Następnie cały zespół klasowy weryfikuje ich poprawność.

Najlepsze instrukcje mogą zostać umieszczone na platformie ZPE i służyć uczniom jako pomoc na zajęciach powtórkowych.

3. Animacja w 2D Automatyczne linie do zadawania pasz

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z animacją zespoły przygotowują schematy, w których będą uwzględnione etapy działania linii do zadawania pasz dla bydła i trzody. Prace powinny zawierać ilustracje (np. stop‑klatki z animacji) wraz z wyjaśnieniami.

Uczniowie zamieszczają schematy na platformie ZPE lub w innym wskazanym przez nauczyciela środowisku. Następnie na zajęciach każda grupa prezentuje swój schemat. Pozostali uczniowie mogą korygować ewentualne błędy.

Na zakończenie zespół klasowy wspólnie omawia trudności i wątpliwości, jakie pojawły sie podczas tworzenia schematów.

4. Program ćwiczeniowy przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych im źródłach, zdobywają informacje na temat maszyn i urządzeń stosowanych w hodowli bydła i trzody chlewnej. Następnie planują linie technologiczne zgodnie z zadaniami z programu ćwiczeniowego.

Na następnych zajęciach prezentują na forum klasy swoje propozycje i wspólnie je omawiają.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

1. E‑book Nowoczesne technologie w chowie bydła i trzody chlewnej

  • w pracy metodą jigsaw należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

2. Infografika Eksploatacja dojarki rurociągowej

  • podczas pracy w parach zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – przygotowanie instrukcji samodzielnie;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z nagrań.

3. Animacja w 2D Automatyczne linie do zadawania pasz

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z animacją stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część animacji + zadanie, II część animacji + zadanie itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji.

4. Program ćwiczeniowy przez dobieranie Maszyny i urządzenia w wybranych technologiach chowu bydła i trzody chlewnej

  • przy pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści