E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozliczanie wynagrodzeń

EKA.05. Prowadzenie spraw kadrowo‑płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych – technik rachunkowości 431103 oraz technik ekonomista 331403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracjiWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał Rozliczanie wynagrodzeń przeznaczony jest do kwalifikacji EKA.05. Prowadzenie spraw kadrowo‑płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych, wyodrębnionej w zawodach Technik rachunkowości 431103 oraz Technik ekonomista 331403. Prezentuje w postaci multimedialnej treści z zakresu płac, koncentrując się na systemach wynagradzania, składnikach wynagrodzeń oraz zasadach obliczania wynagrodzeń brutto i netto.

E‑materiał stanowi wsparcie dla procesu kształcenia zawodowego prowadzonego w sposób nowoczesny, z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych, jak i w sposób tradycyjny. Umożliwi opanowanie niezbędnych treści teoretycznych oraz nabycie umiejętności praktycznych z obszaru rozliczania wynagrodzeń.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Rozliczanie wynagrodzeń składa się z trzech materiałów multimedialnych, zawierających różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się nabycie wiedzy i umiejętności.

  • Infografika - Systemy wynagradzania pracownikówDIccEEFZ8Infografika - Systemy wynagradzania pracowników – zawiera charakterystykę stosowanych systemów wynagradzania oraz proste przykłady obliczania wynagrodzenia w poszczególnych systemach.

  • Plansza interaktywna - Składniki wynagrodzeniaDDuaud0YFPlansza interaktywna - Składniki wynagrodzenia – to charakterystyka stałych i zmiennych oraz obligatoryjnych i fakultatywnych składników wynagrodzenia, a także zasady ich naliczania w różnych systemach wynagradzania.

  • Sekwencje filmowe - Obliczanie wynagrodzeniaD2ea0Ack0Sekwencje filmowe - Obliczanie wynagrodzenia – ilustrują metody obliczania poszczególnych składników wynagrodzenia oraz wynagrodzenia do wypłaty z uwzględnieniem potrąceń publicznoprawnych i pozostałych.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDv0jAYkeQInteraktywne materiały sprawdzające – umożliwiają sprawdzenie poziomu nabycia wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu rozliczania wynagrodzeń.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDtnyRT0Y9Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDrrhJdbfPPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD3wgPcE5XPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDCwVZJXtLNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowaniaDRjBBT1TIInstrukcja użytkowania – objaśniającą działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik rachunkowości i technik ekonomista

bg‑gray1

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć ekonomiczno‑finansowych z zakresu płac i kadr.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Infografika – Systemy wynagradzania pracowników

Praca uczniów podczas zajęć

  • Uczniowie, w ramach pracy indywidualnej, samodzielnie zapoznają się z zawartością infografiki.

  • Nauczyciel omawia przedstawione w materiale zagadnienia – rodzaje systemów wynagradzania oraz analizuje przykłady zastosowania poszczególnych systemów. Uczniowie w grupach opracowują propozycje zastosowania systemu wynagradzania pod względem jego efektywności do przygotowanych przez nauczyciela stanowisk pracy.

  • Uczniowie pracują w grupach nad następującymi zagadnieniami: mają wskazać przykładowy system wynagradzania dla określonego stanowiska pracy. Każda grupa ma podać po pięć przykładów dla każdego z wymienionych systemów wynagradzania i uzasadnić dlaczego podali właśnie taki oraz dlaczego wykluczyli inne z proponowanych. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie opracowują system wynagradzania czasowy i prowizyjny (oddzielne grupy). Uczniowie pracujący w szybkim tempie opracowują akordowy system wynagradzania, podając przykłady prac dla akordu prostego, akordu progresywnego, akordu z premią i akordu zryczałtowanego. Treści dotyczące pracy akordowej można podzielić na dwie grupy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, przydzielając każdej określony rodzaj pracy z poleceniem wybrania najlepszej formy wynagradzania w tym celu, by osiągnąć największą efektywność. Pierwsza grupa otrzymuje do opracowania system wynagradzania dla pracownika, który kontaktuje się z klientami, by zaproponować i sprzedać usługi fotowoltaiczne, druga grupa opracowuje najbardziej efektywny sposób wynagradzania dla pracownika wypożyczalni płyt dvd, trzecia grupa pracuje nad wyborem najbardziej optymalnej dla firmy i pracownika formy wynagradzania dla pracownika, który roznosi ulotki, kolejna czwarta grupa obmyśla koncepcję wynagradzania dla podwykonawcy dla firmy pocztowej, ostatnia piąta grupa - obmyśla optymalny system wynagradzania dla pracownika oferującego ubezpieczenia na życie. Uczniowie przygotowują i przedstawiają swoje propozycje, pozostali uczniowie i nauczyciel oceniają je, przyjmując kryterium w postaci zysku dla firmy i korzyści dla pracownika.

Plansza interaktywna – Składniki wynagrodzenia
  • Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela częścią planszy interaktywnej, dotyczącej danego składnika wynagrodzenia.

  • Przedstawiciele grup na podstawie zamieszczonych w materiale informacji charakteryzują przydzielony im składnik oraz analizują zamieszczone przykłady obliczania tego składnika, obligatoryjne i fakultatywne.

Sekwencje filmowe – Obliczanie wynagrodzenia

W związku z tym, że materiał multimedialny jest dość obszerny, uczniowie mogą się z nim zapoznać przed lekcją. Podczas zajęć nauczyciel może zaproponować uczniom pracę metodą grup eksperckich. Dzieli klasę na sześć grup, które otrzymują do opracowania następujące sekwencje filmowe: Obliczanie wynagrodzeń – wprowadzenie, Wynagrodzenie zasadnicze, Obowiązkowe i dobrowolne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego oraz ekwiwalenty, Wynagrodzenie za czas nieprzepracowany, Obligatoryjne obciążenia składkowo podatkowe przychodów ze stosunku pracy, Obowiązkowe potrącenia z wynagrodzenia z tytułów cywilnoprawnych i administracyjnoprawnych: potrącenia alimentacyjne i niealimentacyjne.

W pierwszym etapie nauczyciel dzieli uczniów na tyle grup, ile jest zagadnień lub partii materiału do opracowania. W grupach pierwotnych każda grupa ma za zadanie opracowanie jednego zagadnienia. Ważne jest, by liczba grup była taka sama, jak liczba uczniów w grupie. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowaniu w zakresie wyznaczonym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy w taki sposób, by w każdej z nich był ekspert od jednego zagadnienia. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. W każdej nowej grupie jest jeden ekspert od danego zagadnienia lub partii materiału, który przekazuje wiedzę pozostałym. Przy takiej kolejności realizacji zadań bardzo ważna jest aktywność uczniów na pierwszym etapie, ponieważ w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednego zagadnienia. Uczniowie już nie mogą korzystać ze źródeł, opierają się tylko na tych opracowaniach i notatkach, które wypracowali w pierwszym etapie pracy. Ważne jest, by nauczyciel poinformował o tej zasadzie oraz kolejnej, równie ważnej, że podsumowaniem pracy będzie test dla wszystkich uczniów obejmujący wszystkie omawiane zagadnienia. Wspomniana zasada wpływa na mobilizację grupy, wszystkich jest członków, którzy wzajemnie się dyscyplinują i mobilizują do pracy. Na pierwszym i drugim etapie pracy uczniowie muszą być zaangażowani, każdy musi pracować, nauczyciel nie musi ich dyscyplinować i dodatkowo motywować.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia (np. na platformie, na której zamieszczony jest e‑materiał), uczeń ma możliwość bieżącej konsultacji podczas rozwiązywania ćwiczeń. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, np. na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania.

bg‑gray1

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Ze względu na konieczność przyswojenia teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. pojęć z zakresu systemów wynagradzania, składników wynagrodzeń oraz sposobów obliczania i rozliczania wynagrodzeń, wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje zawarte w infografice i planszy interaktywnej oraz obejrzeli sekwencje filmowe. Dzięki temu podczas kolejnych zajęć lekcyjnych swobodniej będą się posługiwać terminologią z zakresu kadr i płac.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach dedykuje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie - pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami infografiki - Systemy wynagradzania pracowników.

  • Zadaniem każdego ucznia jest obliczenie wynagrodzenia brutto we wskazanym systemie.

Praca w grupach
  • Uczniowie zapoznają się w grupach z treściami planszy interaktywnej - Składniki wynagrodzenia – np. wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.

  • Każda z grup ma przydzieloną jedną okoliczność, gdy pracownik nie wykonuje pracy, ale należy mu się wynagrodzenie za ten czas. Zadaniem grupy jest przygotowanie krótkiej charakterystyki okoliczności oraz sposobu ustalenia wynagrodzenia za nieprzepracowany czas.

Praca w ramach lekcji
  • Uczniowie oglądają wskazaną przez nauczyciela sekwencję filmową, np. obliczanie ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej, samodzielnie analizują mechanizm obliczania ekwiwalentu.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na informacje merytoryczne, istotne w dalszej pracy, komentuje poszczególne etapy dokonywania obliczeń ekwiwalentu. Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa. Na końcu zajęć następuje podsumowanie informacji przez nauczyciela. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania przygotowane przez nauczyciela.

bg‑gray1

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Infografika, plansze interaktywne oraz sekwencje filmowe przybliżają zagadnienia rozliczania wynagrodzeń. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz procesy wyrównywania szans.

Praca z uczniem ze SPE

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni pracować w grupach o zróżnicowanych uzdolnieniach i wiadomościach. Pozwala to na zwiększenie aktywności i motywacji do pracy uczniów, większe zaangażowanie ich w wykonywaną pracę.

W przypadku pracy indywidualnej uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału w swoim własnym tempie. W przypadku uczniów z SPE warto skorzystać z technologii informacyjno‑komunikacyjnych w nauczaniu. Warto podczas przekazywania wiedzy podpierać się prezentacjami multimedialnymi, prezentację taką należy przesłać uczniowi, aby mógł wielokrotnie ją przeglądać podczas rozwiązywania zadań. W przypadku uczniów z dysfunkcją narządu wzroku należy pamiętać np. o odpowiednim miejscu – blisko nauczyciela, zachowaniu porządku na stanowisku pracy, stosowaniu powiększonej czcionki w tekstach. W przypadku ucznia z dysfunkcją narządu słuchu należy zapewnić uczniowi miejsce w pierwszej ławce, w niedużej odległości od nauczyciela (od 0,5 do 1,5 m), warto takiego ucznia posadzić w jednej ławce ze zdolnym uczniem. Należy często powtarzać komunikaty i zapewnić dodatkowe wyjaśnienia oraz upraszczać polecenia. W przypadku uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna można zaproponować wydłużenie czasu pracy, indywidualne instruowanie podczas pokazów, omawianie mniejszych partii materiału. W przypadku ucznia zdolnego można angażować go do funkcji lidera, zachęcać do dzielenia się wiedzą z innymi, przygotowywać trudniejsze zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1LFjirU8scdb
(Uzupełnij).