Wady drewna
LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi – technik leśnik 314301
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: infografikaMateriały multimedialne: infografika
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Netografia i bibliografia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NJZse8MpQKH/1689762837/1NT9fIvo7M1XxV8ovulxE97JS5r2JEqb.jpg)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RH863EzcyVQXj/1689762837/1wOLu8jV2inhuVMTgLmyEkYONtBSbpSy.jpg)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Grafika przedstawia przykładowe przyciski powiązanych ćwiczeń z danym multimedium. Przedstawiono trzynaście kafelków. Pierwszy kafelek zawiera napis: Ćwiczenie pierwsze. Charakterystyka wad drewna. Drugi kafelek zawiera napis: Ćwiczenie drugie. Pęknięcia. Trzeci kafelek zawiera napis: Ćwiczenie trzecie. Rozmiar sęków otwartych. Czwarty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie czwarte. Sęki. Piąty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie piąte. Pomiar róży. Szósty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie szóste. Rozpoznanie wad drewna. Siódmy kafelek zawiera napis: Ćwiczenie siódme. Rozpoznanie wad drewna. Ósmy kafelek zawiera napis: Ćwiczenie ósme. Wady drewna - obliczenia. Dziewiąty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dziewiąte. Definicje klasyfikacji drewna. Dziesiąty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dziesiąte. Powtórzenie wiadomości. Jedenasty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie jedenaste. Powtórzenie wiadomości. Dwunasty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dwunaste. Definicje wad drewna. Trzynasty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie trzynaste. Pęknięcia czołowe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R10pCs1CiiYxq/1692873830/1AAIRwDVYeIUd4wWUykrj42KZhrYhg4C.png)
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RL5vcXMUxOUGC/1689762839/1MNXKJfmuHUvM7fyCKVfnfQeFV5HU9jq.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Grafika przedstawia spis treści tej lekcji. Przedstawiono siedem kafelków. Na jednym z nich umieszczono tytuł materiału, jego rodzaj oraz ilustracje powiązaną z jego tematem. Na pozostałych kafelkach umieszczono jedynie rodzaj materiału. Pierwszy kafelek zatytułowano: Kwalifikacja wad drewna. Infografika. Posiada on ilustrację przedstawiającą ułożone na stosie belki drewna. Drugi kafelek zatytułowano: Interaktywne materiały sprawdzające. Trzeci kafelek zatytułowano: Słownik pojęć dla e‑materiału. Czwarty kafelek zatytułowano: Przewodnik dla nauczyciela. Piąty kafelek zatytułowano: Przewodnik dla ucznia. Szósty kafelek zatytułowano: Netografia i bibliografia. Siódmy kafelek zatytułowano: Instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1KENwLt0aq6C/1692873830/2hPvuiuXpYEOaJaBgvRQaBvidq7CU06E.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Infografika
Infografika Kwalifikacja wad drewnaInfografika Kwalifikacja wad drewna przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat rodzajów wad drewna wraz z ilustracjami prezentującymi daną wadę.
Wstępem do prezentacji wad drewna jest mapa myśli zbierająca w jednym miejscu poszczególne rodzaje i związane z nimi podkategorie wad drewna. Dokładniej są one opisane w dalszej części multimedium.
![Przykładowy wygląd mapy myśli. Grafika przedstawia podział kwalifikacji drewna. Wady drewna dzielą się na sęki, pęknięcia, wady kształtu, wady budowy drewna, zabarwienia, zgnilizny i uszkodzenia mechaniczne.
W skład sęków wchodzą sęki otwarte i sęki zrośnięte, Dodatkowo sęki otwarte dzielą się na sęk zdrowy, sęk zepsuty, sęk pojedynczy i skupienie sęków. A sęki zrośnięte dzielą się na guz, róże i brewki.
W skład pęknięć wchodzą pęknięcia czołowe, pchnięcia boczne i pchnięcia czołowo‑boczne. Dodatkowo pęknięcia czołowe dzielą się na pęknięcia rdzeniowe, pęknięcia okrężne i pęknięcia powierzchniowe. Pęknięcia boczne dzielą się na pęknięcia mrozowe i pęknięcia z przesychania, a pęknięcia czołowo‑boczne na pęknięcia niegłębokie, głębokie i przechodzące.
W skład wad kształtu wchodzi krzywizna, spłaszczenie, zgrubienie odziomkowe, napływy korzeniowe, obrzęk oraz rak. Dodatkowo krzywizna dzieli się na jednostronną i wielostronną.
W skład wad budowy drewna wchodzi skręt włókiem, wielordzenność, przeżywiczenie, zakorek orz martwica (zabitka), która dodatkowo dzieli się na martwice otwartą i zrośnięta.
W skład zgnilizny wchodzi zgnilizna twarda i miękka. Dodatkowo zgnilizna twarda dzieli się na zgniliznę twardą zewnętrzną, wewnętrzną i rozproszoną. A zgnilizna miękka dzieli się na zgniliznę miękką zewnętrzną, wewnętrzną rozproszoną.
W skład uszkodzeń mechanicznych wchodzą chodniki owadzie, spała żywiczarska, obecność obcych dział, zwęglenia i uszkodzenia technologiczne. Dodatkowo chodniki owadzie dzielą się na chodniki owadzie powierzchniowe i głębokie. A uszkodzenia technologiczne dzielą się na uszkodzenia technologiczne czołowe i boczne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RG0vB0ikhQONp/1692873830/2I4cfVW1v2TCWNW1AlNn6cn5H4lhsyqG.png)
Użytkownik ma możliwość zmniejszania („zwijania”) poszczególnych elementów mapy myśli poprzez kliknięcie na element wyższego stopnia. Taka kategoria podświetlana jest kółkiem z ciemniejszym kolorem, jak widać na poniższej ilustracji. Ponowne kliknięcie tego punktu spowoduje jego rozwinięcie do podpunktów wchodzących w skład kategorii niższego rzędu.
![Przykładowy wygląd częściowo wyłączonej mapy myśli. Przy każdym elemencie jest kółko o niebieskim brzegu i białym środku. Pięć kółek zamiast białego ma niebieski środek.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1GPThr7yfHzE/1692873831/J6M8SQ6wm07E9k0ci4M2G8cLWzi4OZsq.png)
Poszczególne wady drewna są opisane w grupach, w mechanizmie mającym postać harmonii (jeżeli występuje kilka rodzajów np. sęków otwartych) lub oddzielnej ilustracji z opisem (np. zbieżystość czy spłaszczenie). Harmonia ma formę rozwijalnej listy – jeżeli szczegółowe opisy każdego elementu są schowane, widoczne są tylko nagłówki.
![Grafika przedstawia przykładowy widok harmonii. Jest to kolumna z trzema wierszami. Wewnątrz każdego z nich został umieszczony tytuł zakładki. Po kliknięciu danego wiersza ukazuje się wybrana treść.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16MAt35RJauA/1692873831/Ugot15S99IiRfuxz58avjAEim9CUVGdz.png)
Po kliknięciu wybranego elementu okno harmonii rozwija się i powiększa, a użytkownik może zapoznać się zarówno z opisem danej wady, jak i zdjęciem poglądowym (lub zdjęciami).
![Grafika przedstawia przykładowy widok rozwijanego elementu w harmonii. Na grafice znajduje się harmonia z rozwiniętym wierszem. Wewnątrz wiersza został umieszczony tytuł zakładki. Pod nim znajduje się szerokie okienko, w którym zawiera się odpowiednia treść wraz ze zdjęciem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgHZnx34thCgf/1692873832/zwcTMopmpihW4tLKzozgwfJ7fYCNgV2M.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia przykładowy widok ogólny harmonii z sześcioma interaktywnymi materiałami sprawdzającymi. Jest to kolumna z sześcioma wierszami. Wewnątrz każdego z nich został umieszczony numer ćwiczenia wraz z nazwą działu, którego dotyczy. Z boku dodatkowo znajduje się ikonka w kształcie sześciokąta oznaczająca poziom trudności. Zielona oznacza łatwy, żółta średni, a czerwona trudny. Po kliknięciu danego wiersza ukazuje się wybrane ćwiczenie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Red3lX1y2wHVn/1692873832/1x6BXKXlXVYJYnlcyLrmsTPKaHHiSPAO.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia przykładowe ćwiczenie umieszczone w harmonii. Na grafice znajduje się harmonia z rozwiniętym wierszem. Wewnątrz wiersza został umieszczony numer ćwiczenia wraz z nazwą działu, którego dotyczy. Pod nim znajduje się szerokie okienko, w którym zawiera się ćwiczenie polegające na dopasowaniu haseł do odpowiednich grup. Na samym dole umieszczony jest prostokąt z czarnym obramowaniem i białym wypełnieniem. Wewnątrz niego znajduje się napis: Sprawdź. Pod przyciskiem umieszczony został natomiast napis: Pokaż odpowiedź. Dodatkowo z boku znajduje się ikonka gumki. Jej wciśnięcie spowoduje wymazanie dotychczasowych odpowiedzi.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rmdzs3HZ6d3Wv/1692873832/SLxrP2JcAyqFmkbnEJubDagZvrt3VCWI.png)
Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
![Grafika przedstawia trzy kolorowe sześciokąty informujące o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh8nO2PlFTxiJ/1689762847/1QQZ5b2gn06rIPshJCMlwIrPRwh5bPCK.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Przykładowa ilustracja przedstawiająca fragment słownika z częścią umożliwiającą filtrację pojęć. Na samej górze umieszczona jest instrukcja korzystania ze słownika. Zawarta jest w niej następująca informacja: „Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku”. Pod instrukcją korzystania ze słownika umieszczone zostało pole w kształcie prostokąta. Wewnątrz znajduje się napis: filtruj pojęcie oraz umieszczony z boku przycisk w kształcie krzyżyka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RbAdUCE1ewc8D/1692873833/1jp9UmGoFPpO2xy3j7pyoIHsUFs0TCnv.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści