E-materiały do kształcenia zawodowego

Wady drewna

LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi – technik leśnik 314301

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik leśnik (kod cyfrowy zawodu 314301). Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych z zakresu wad drewna.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat wad drewna.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi:

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

LES.02.8. Organizowanie i prowadzenie prac związanych z użytkowaniem zasobów leśnych

Osoba ucząca się:

LES.02.8.3) charakteryzuje wady drewna:

  • LES.02.8.3.1. definiuje wady drewna okrągłego;

  • LES.02.8.3.2. wskazuje wpływ wad drewna okrągłego na możliwości zastosowania surowca drzewnego;

  • LES.02.8.3.3. rozpoznaje wady drewna okrągłego na drzewach stojących;

  • LES.02.8.3.4. rozpoznaje wady drewna okrągłego na surowcu drzewnym;

  • LES.02.8.3.5. mierzy wady drewna okrągłego na drzewach stojących;

  • LES.02.8.3.6. mierzy wady drewna okrągłego na surowcu drzewnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

1. Infografika Kwalifikacja wad drewnaD18JVimVcInfografika Kwalifikacja wad drewna

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • prawidłowe zaklasyfikowanie danej wady drewna do konkretnej grupy wad,

  • rozpoznawanie i charakteryzowanie wad drewna.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDvLFqCxoInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu znajomości wad drewna.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDXJJdpUoCSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD9pio9VW0Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1HFWPwtwPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDQMk2vUWhNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej wad drewna.

Instrukcja użytkowaniaDsodO4ArJInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą (dopełniają się informacyjnie) i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Pojęcia i fachowe słownictwo występujące w materiałach są wyjaśnione w słowniku.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • infografika Kwalifikacja wad drewna z ćwiczeniami 1–13.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o wadach drewna występujących na drzewach stojących i na surowcu drzewnym, a także poznają metody pomiaru wad drewna. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Infografika Kwalifikacja wad drewna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie zapoznali się z częścią multimedium, w której w formie schematów interaktywnych zostały wyszczególnione i opisane rodzaje wad drewna: sęki, pęknięcia, wady kształtu, wady budowy drewna, zabarwienia, zgnilizny i uszkodzenia mechaniczne. Jednocześnie zaleca uczniom skupienie się na tym, jak dana wada przekłada się na trudności z użyciem drewna jako surowca. Uczniowie mogą notować najważniejsze informacje, a notatki wykorzystać w dalszej części zajęć.

Po czasie przeznaczonym na ww. czynności nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup (jeśli liczebność klasy nie pozwala na taki podział, można połączyć uczniów w pary). Każda grupa otrzymuje do opracowania jedną z siedmiu omawianych w multimedium wad drewna. Zadaniem każdej grupy jest opisanie czynności pomiarowych oraz możliwych rozwiązań problemu wady drewna, w sytuacji gdy takie drewno ma zostać wykorzystane w celach przemysłowych.

Prace grup mogą przyjąć rozmaitą formę. Uczniowie mogą stworzyć np. plakat, prezentację, mapę myśli, plan. Ważne jest, aby położyli nacisk na pomiar wady drewna oraz sposoby wykorzystania drewna z wadą. Dzięki temu wykażą się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi w zawodzie technika leśnika. Podczas pracy mogą posiłkować się fotografiami i opisami zawartymi w multimedium. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi grupy, aby kolejno przedstawiły swoje projekty na forum. W trakcie prezentacji pozostałe grupy mogą dodawać swoje uwagi i dzielić się pomysłami.

Nauczyciel ocenia efekty pracy każdej grupy. Może to zrobić na podstawie takich kryteriów jak kreatywność uczniów, praktyczne wykorzystanie informacji, trafność i skuteczność proponowanych rozwiązań.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Infografika Kwalifikacja wad drewna

Lekcja odwrócona. Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z multimedium oraz poszukali w sieci filmów instruktażowych, które przybliżą im czynności związane z pomiarem wad drewna. Chętne osoby, jeśli mają taką możliwość, mogą wybrać się do lasu lub rozejrzeć się w gospodarstwie domowym w poszukiwaniu drzewa oraz drewna z wadą, a w przypadku znalezienia takiego drzewa lub drewna wykonać zdjęcia i udostępnić je innym uczniom w chmurze. Na lekcji uczniowie dzielą się tym, czego zdołali się dowiedzieć, a także wątpliwościami, które im się nasunęły. Jeśli okaże się, że jakieś zagadnienie jest dla uczniów zbyt trudne, nauczyciel je wyjaśnia.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne albo w ramach pracy domowej, albo na lekcji jako uzupełnienie poznanych wiadomości.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale też uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • Uczniowie niedowidzący lub niewidzący mogą skorzystać z możliwości odsłuchania informacji tekstowych zawartych w multimedium oraz z opisów alternatywnych do grafik.

  • Przy podziale klasy na grupy należy dopilnować, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

  • Uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą przygotować projekty w dostępnych programach.

  • Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone obowiązki i należy im zapewnić warunki do pracy z ograniczeniem niepotrzebnych dodatkowych bodźców słuchowych lub wzrokowych.

  • Osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji. Mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji.

  • Przy pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści