Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Ewa Janas
Konsultant przewodnika: Jan Leonhard
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda, 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.2.8) przeprowadza badanie podmiotowe oraz ocenia stan funkcjonalny pacjenta w celu zaprojektowania lub doboru zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9) posługuje się dokumentacją medyczną w celu opracowania indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z ortezą:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.4.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z protezą:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: podejmowania współpracy z placówkami ochrony zdrowia w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz w zakresie wczesnej rehabilitacji pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” - sekwencje filmowe„Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” - sekwencje filmowe
„Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” - sekwencje filmowe„Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” - sekwencje filmowe
„Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” - e‑book„Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” - e‑book
„Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” - e‑book„Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” - e‑book
„Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” - e‑book„Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” - e‑book
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Strukturę e‑materiału tworzą dwie sekwencje filmowe, zrealizowane w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi pacjentów w autentycznym zakładzie ortopedycznym, obejmujące praktyczne ujęcie tematu z zakresu usprawniania pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym. Sekwencje filmowe są materiałami niezależnymi, obejmującymi odrębne zagadnienia usprawniania pacjentów z zaopatrzeniem ortotycznym i protetycznym. Jednocześnie można je rozpatrywać jako całość czy obszerny blok tematyczny poświęcony ogólnie usprawnianiu pacjentów z zaopatrzeniem ortopedycznym.
Kolejność poznawania treści sekwencji filmowych jest nieistotna. Ponadto e‑materiał tworzą trzy e‑booki uzupełniające sekwencje filmowe o treści teoretyczne.
Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą reciprokalną, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramienną z ujęciem dłoni. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi ortotycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Sekwencje filmowe mogą stanowić wstęp lub uzupełnienie dla powiązanego z nimi e‑booka „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.
Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi protetycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Materiał filmowy powiązany jest z e‑bookami: „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”. Sekwencje filmowe można potraktować jako wprowadzenie lub uzupełnienie treści zawartych w e‑bookach.
E‑book „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” poświęcony jest postępowaniu przed i po amputacji kończyny dolnej. Treści e‑booka są powiązane z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” i mogą stanowić wprowadzenie do tych mediów.
E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” jest obszernym materiałem poświęconym usprawnianiu i nauce obsługi protez kończyn górnych i dolnych. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne chodu protezowego. Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie treści zawartych w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz w e‑booku „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.
E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” dotyczy: przeprowadzania badań, ocena stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzania dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego, wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych oraz obsługi użytkowania aparatów Bunnella. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne: chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy, czynności chwytnych oraz ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy. E‑book może stanowić, w zależności od tematu, wprowadzenie lub uzupełnienie do sekwencji filmowych „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:
usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO,
usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO,
usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO,
usprawniania pacjenta z ortezą reciprokalną,
usprawniania pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.
Ponadto materiał przedstawia:
prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia ortotycznego,
ogólną charakterystykę ortez demonstrowanych w materiale filmowym: ortezy typu AFO, KAFO, HKAFO, ortezy reciprokalnej i przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni,
obsługę pacjentów zaopatrzonych w ortezy,
demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z ortezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z wybraną jednostką chorobową oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych ortez.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.
Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Wzmacnianie mięśni”,
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z problemami przykładowych zniekształceń i schorzeń, dla rozwiązania których przygotowano ortezy,
demonstrację ortez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,
przedstawienie sposobów zakładania ortez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie użytkowania ortezy,
rozwiązywanie sytuacji wymagających wprowadzenia korekty w ortezie,
przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w ortezie,
wskazanie, wykonanie oraz wyuczenie pacjenta ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie w ortezie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania prezentacji z definicjami jednostek chorobowych, którym dedykowane są ortezy,
przygotowania mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,
schematu lub grafu przedstawiającego np. rodzaje ćwiczeń mających zastosowanie u pacjenta z określoną jednostką chorobową,
wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie,
stworzenia konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających lub rozciągających.
Tytuł materiału multimedialnego
Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:
usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia,
usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda,
usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym,
usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia,
usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia.
Ponadto materiał przedstawia:
prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia protetycznego,
ogólną charakterystykę protez,
obsługę protez,
demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z protezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z amputacją w obrębie kończyny dolnej i górnej oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych protez.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.
Materiał jest powiązany z e‑bookami „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” oraz „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Jaka to proteza?”,
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zademonstrowanie ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie chorych po amputacji w obrębie kończyny górnej i dolnej,
zapoznanie się z problemami po amputacji na poziomie przedramienia, ramienia, podudzia, uda oraz przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,
demonstracja protez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,
przedstawienie sposobów zakładania protez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie ich użytkowania,
przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w protezie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi uczący się zetknął się w materiale filmowym,
stworzenia mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,
stworzenia grafiki schematycznie przedstawiającej elementy protez,
wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie,
stworzenia konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu, przywodziciele stawu biodrowego, mięśnie pośladkowe.
Tytuł materiału multimedialnego
Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” zawiera informacje dotyczące:
etapu przygotowującego do zabiegu amputacji,
postępowania usprawniającego w pierwszej dobie i kolejnych po operacji,
pozycji ułożeniowych, przeciwprzykurczeniowych po amputacji na poziomie uda i podudzia,
przykładowych ćwiczeń po amputacji na poziomie uda i podudzia,
instruktażu bandażowania kikuta uda i podudzia,
hartowania kikuta,
zastosowania pierwszej protezy – tymczasowej.
Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki procesu usprawniania i zaprotezowania chorego po amputacji na poziomie kończyny dolnej. E‑book można potraktować jako wstęp do multimediów: sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.
Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:
zadaniem typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”,
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie z wczesnych technik usprawniania pooperacyjnego po amputacji w obrębie kończyny dolnej,
naukę wczesnych technik hartowania kikuta,
wyjaśnienie znaczenia wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi uczący się zetknął się w e‑booku,
trenowania bandażowania kikuta na przyborach domowych,
trenowania sposobów hartowania kikuta z użyciem przedmiotów o różnej teksturze,
przygotowania schematu kończyny dolnej i zaznaczeniu na nim oraz nazwaniu poziomów amputacji,
wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie.
Tytuł materiału multimedialnego
Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”” zawiera treści dotyczące:
wczesnego usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą w obrębie kończyny dolnej (pionizacji, treningu chodu, treningu funkcjonalnego),
usprawniania i nauki obsługi protez po amputacji kończyn górnych,
oceny biomechaniki chodu fizjologicznego i po amputacjach kończyn dolnych.
Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako uzupełnienie do tematyki usprawniania i zaprotezowania chorego po amputacji na poziomie kończyny dolnej i górnej. Materiał rozszerza teoretyczne treści zawarte w e‑booku „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz praktyczne poruszone w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.
Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem samosprawdzającym „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”,
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zasad usprawniania chorego w protezie uda i podudzia,
poznanie zasad usprawniania chorego w protezie ramienia i przedramienia,
zapoznanie z obsługą protez ramienia i przedramienia,
przedstawienie fizjologicznego cyklu chodu i jego składowych,
omówienie zaburzeń chodu protezowego w aspekcie biomechanicznym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania, bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
przygotowania fiszek, np. z nazwami nawiązującymi do cyklu chodu, z którymi uczący się zetknął się w e‑booku,
przygotowania własnej grafiki z podziałem na fazy i podfazy cyklu chodu,
poznania i trenowania na sobie ruchów przydatnych do sterowania protezą kończyny górnej,
poszerzenia wiedzy na temat nowoczesnych protez mieoelektrycznych i bionicznych kończyn górnych.
Tytuł materiału multimedialnego
Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” zawiera treści dotyczące:
przeprowadzenia badania, oceny stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzenia dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego,
wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych,
obsługi użytkowania aparatów Bunnella,
aspektów biomechanicznych chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,
aspektów biomechanicznych czynności chwytnych u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,
aspektów biomechanicznych ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy.
Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych, która w sposób praktyczny przedstawiona jest w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”. E‑book może również stanowić uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy z zakresu biomechaniki chodu, czynności chwytnych czy ruchów tułowia zaopatrzonego w gorset.
E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z orteza.
Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” oraz „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”,
dopasowaniem elementów do schematu „Rodzaje chwytów”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie zasad wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą typu AFO, DAFO, GRAFO, KAFO, HKAFO, reciprokalną,
zapoznanie z biomechaniką chodu fizjologicznego i protezowego,
poznanie biomechanicznych aspektów czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
przedstawienie nauki obsługi i użytkowania aparatu Bunnella, ortezy przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania, bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:
opracowania wywiadu z potencjalnym pacjentem zgłaszającym się po protezę,
stworzenia mapy myśli, np. „Rodzaje gorsetów i ich wskazania”,
stworzenia fiszek, np. „Czynności życia codziennego (IADL oraz ADL) wymagające czynności chwytnych”,
poszerzenia wiedzy na temat chorób neurologicznych i ortopedycznych wymagających zaopatrzenia ortopedycznego,
przygotowania ćwiczeń wzmacniających, rozciągających w obrębie kończyn górnych i dolnych,
poszerzenia wiedzy na temat budowy anatomicznej ręki i kręgosłupa z punktu widzenia biomechaniki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”
Opis materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru składa się z czterech pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z ośmiu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dwanaście pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: pięć pytań jest łatwych, cztery – średnio trudne, trzy – trudne.
Czas na rozwiązanie testu to 18 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test jest powiązany z materiałami multimedialnymi – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”, sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”, e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z orteza,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”
Opis materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z trzech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: trzy pytania są łatwe, trzy – średnio trudne, cztery – trudne.
Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test jest powiązany z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Jaka to proteza?”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma rozpoznać rodzaj przedstawionej protezy.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Rodzaje chwytów”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniej nazwy chwytu do grafiki przedstawiającej przedmioty: torebkę, jabłko, młotek, klucz, pędzel, butelka z wodą. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących wczesnej opieki nad pacjentem po amputacji kończyny i jego usprawniania. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wzmacnianie mięśni”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma wskazać, które mięśnie pacjenta są wzmacniane w trakcie masażu.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści