E-materiały do kształcenia zawodowego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Ewa Janas

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.11.2. Podstawy techniki ortopedycznej
MED.11.3. Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie ortez
MED.11.4. Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie protez

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.2.8) przeprowadza badanie podmiotowe oraz ocenia stan funkcjonalny pacjenta w celu zaprojektowania lub doboru zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9) posługuje się dokumentacją medyczną w celu opracowania indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z ortezą:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.4.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z protezą:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: podejmowania współpracy z placówkami ochrony zdrowia w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz w zakresie wczesnej rehabilitacji pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Strukturę e‑materiału tworzą dwie sekwencje filmowe, zrealizowane w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi pacjentów w autentycznym zakładzie ortopedycznym, obejmujące praktyczne ujęcie tematu z zakresu usprawniania pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym. Sekwencje filmowe są materiałami niezależnymi, obejmującymi odrębne zagadnienia usprawniania pacjentów z zaopatrzeniem ortotycznym i protetycznym. Jednocześnie można je rozpatrywać jako całość czy obszerny blok tematyczny poświęcony ogólnie usprawnianiu pacjentów z zaopatrzeniem ortopedycznym.
Kolejność poznawania treści sekwencji filmowych jest nieistotna. Ponadto e‑materiał tworzą trzy e‑booki uzupełniające sekwencje filmowe o treści teoretyczne.

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą reciprokalną, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramienną z ujęciem dłoni. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi ortotycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Sekwencje filmowe mogą stanowić wstęp lub uzupełnienie dla powiązanego z nimi e‑booka „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi protetycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Materiał filmowy powiązany jest z e‑bookami: „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”. Sekwencje filmowe można potraktować jako wprowadzenie lub uzupełnienie treści zawartych w e‑bookach.

E‑book „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” poświęcony jest postępowaniu przed i po amputacji kończyny dolnej. Treści e‑booka są powiązane z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” i mogą stanowić wprowadzenie do tych mediów.

E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” jest obszernym materiałem poświęconym usprawnianiu i nauce obsługi protez kończyn górnych i dolnych. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne chodu protezowego. Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie treści zawartych w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz w e‑booku „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.

E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” dotyczy: przeprowadzania badań, ocena stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzania dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego, wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych oraz obsługi użytkowania aparatów Bunnella. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne: chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy, czynności chwytnych oraz ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy. E‑book może stanowić, w zależności od tematu, wprowadzenie lub uzupełnienie do sekwencji filmowych „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą reciprokalną,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.

Ponadto materiał przedstawia:

  • prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia ortotycznego,

  • ogólną charakterystykę ortez demonstrowanych w materiale filmowym: ortezy typu AFO, KAFO, HKAFO, ortezy reciprokalnej i przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni,

  • obsługę pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z ortezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z wybraną jednostką chorobową oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych ortez.

Po zapoznaniu się z każdą z pięciu części materiału należy rozwiązać zadanie, które tematycznie odnosi się do jej treści.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Wzmacnianie mięśni”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z problemami przykładowych zniekształceń i schorzeń, dla rozwiązania których przygotowano ortezy,

  • demonstrację ortez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,

  • przedstawienie sposobów zakładania ortez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie użytkowania ortezy,

  • rozwiązywanie sytuacji wymagających wprowadzenia korekty w ortezie,

  • przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w ortezie,

  • wskazanie, wykonanie oraz wyuczenie pacjenta ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie w ortezie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się poznaje materiał multimedialny kompleksowo lub z podziałem na usprawnianie w poszczególnych typach ortez. Do trudniejszych kwestii może powracać lub zatrzymywać obraz.

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,

  • schematu lub grafu przedstawiającego np.: rodzaje ćwiczeń mających zastosowanie u pacjenta z określoną jednostką chorobową,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Z jakimi problemami technik ortopeda może spotkać się podczas wykonywania ortezy przedramienno‑ramiennej u chorego ze spastycznością?”,

  • karty informacyjnej dla poszczególnych typów ortez dotyczącej konstrukcji studium przypadku, w którym uwzględnia problemy zdrowotne pacjentów prezentowanych w materiale filmowych,

  • fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi się zetknął w materiale filmowym.

Jeśli nie wszystkie treści zawarte w sekwencjach filmowych są zrozumiałe dla osoby uczącej się, może ona posłużyć się słownikiem pojęć lub je zapisać i wspólnie z innymi uczącymi się oraz z nauczycielem omówić najtrudniejsze zagadnienia. Zebrane wiadomości wraz z wnioskami z dyskusji stanowią materiał przygotowawczy do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Po obejrzeniu sekwencji filmowych uczący się mogą w 2‑3 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • konspektu kompleksowych ćwiczeń usprawniających dla pacjenta z określonym problemem narządu ruchu i dedykowaną ortezą: AFO, KAFO, HKAFO, reciprokalną, przedramienno‑ramienną z ujęciem dłoni,

  • konspektu ćwiczeń usprawniających z podziałem na partie ciała, np.: ćwiczenia wzmacniające mięśnie pośladkowe, ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn górnych, ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia, ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn dolnych, ćwiczenia rozciągające mięśnie łydki, ćwiczenia rozciągające.

Na podstawie opracowanego tematu, grupy przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy.
Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków oraz omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach sekwencje filmowe, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • burzy mózgów na wybrany temat, np. fizjoterapia w usprawnianiu pacjenta z dysfunkcją kończyny górnej, schemat procesu obsługi pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym w zakresie wczesnego usprawniania, plan usprawniania pacjenta z problemem np. szpotawości kolana,

  • burzy mózgów na temat urozmaicenia ćwiczeń o przybory lub przyrządy i ich wykorzystanie, np. piłki, laski, gumy elastyczne, drabinki,

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na osobie uczącej się, która zgodziła się na udział w pokazie, jak wykonać ćwiczenie wzmacniające lub rozciągające mięśnie,

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, np. szpotawość, przykurcz zgięciowy, diplegia spastyczna, zamki szwajcarskie,

  • dyskusji panelowej, np. „Co zrobicie, kiedy trafi do was pacjent z napięciem tkanek w obrębie barku? Od czego zaczniecie?”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Materiał może być pomocny w:

  • utrwalaniu i porządkowaniu podstawowych pojęć,

  • przygotowaniu się do zajęć,

  • powtórzeniu wiadomości na lekcję,

  • tworzeniu konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających lub rozciągających w obrębie kończyn górnych, dolnych lub tułowia,

  • wykonaniu i doświadczeniu wybranych ćwiczeń na sobie,

  • przygotowaniu „karty pacjenta”, w której umieści analizę przypadku schorzenia, propozycję zaopatrzenia ortotycznego oraz zestaw ćwiczeń,

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • lekcję pokazową, podczas której wcielają się w role pacjenta i fizjoterapeuty; pozwala to im na opanowanie umiejętności przeprowadzania prostych ćwiczeń usprawniających,

  • opracowują dla pacjenta materiały informacyjne w postaci krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze informacje dotyczące ćwiczeń w wybranej jednostce chorobowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać sekwencje filmowe, aby przygotować się do zajęć, egzaminu zawodowego lub powtórzyć materiał.

W celu utrwalenia wiedzy, uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą kolejne etapy współpracy technika ortopedy i fizjoterapeuty z pacjentem, w celu dobrania odpowiedniej ortezy i przygotowania do niej narządu ruchu.

Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na temat np. ćwiczeń usprawniających, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis może dotyczyć pacjenta z niepełnosprawnością, dla którego należy przygotować zestaw ćwiczeń. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości w działaniu technika ortopedy oraz dostosowanie poziomu komunikatu do rozmówcy podczas przekazywania komend dotyczących wykonania odpowiedniego ćwiczenia. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę ćwiczenia lub jego pozycji wyjściowej.

Uczący się, którzy opanowali materiał multimedialny, mogą poszerzać pozyskaną wiedzę w odniesieniu do własnych zainteresowań albo w zakresie proponowanym przez nauczyciela, np. sprzętu medycznego wspomagającego usprawnianie pacjenta z dysfunkcją kończyn dolnych i zaopatrzonych w ortezy. Zebrane informacje uczący się mogą zaprezentować pozostałym uczącym się w dowolnej formie.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą, bez presji czasu, zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo, nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Nauczyciel może przeprowadzić „lekcję usprawniania”, demonstruje wybrane proste ćwiczenia, a uczący się, w miarę możliwości, powtarzają je.
Nauczyciel może przygotować zabawę „połącz w pary”. W oparciu o zdjęcia ortez, kończyn z dysfunkcją i ćwiczeń uczący się kojarzą np. ortezę z problematyczną kończyną, ćwiczenie z ortezą, ćwiczenia z kończyną.


Tytuł materiału multimedialnego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia.

Ponadto materiał przedstawia:

  • prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia protetycznego,

  • ogólną charakterystykę protez,

  • obsługę protez,

  • demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z protezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z amputacją w obrębie kończyny dolnej i górnej oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych protez.

Po zapoznaniu się z każdą z pięciu części e‑materiału należy rozwiązać zadanie, które tematycznie odnosi się do jej treści.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Materiał jest powiązany z e‑bookami „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” oraz „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Jaka to proteza?”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zademonstrowanie ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie chorych po amputacji w obrębie kończyny górnej i dolnej,

  • zapoznanie się z problemami po amputacji na poziomie przedramienia, ramienia, podudzia, uda oraz przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • demonstracja protez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,

  • przedstawienie sposobów zakładania protez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie ich użytkowania,

  • przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w protezie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się poznaje materiał multimedialny kompleksowo lub z podziałem na usprawnianie w poszczególnych rodzajach protez. Do trudniejszych kwestii może powracać lub zatrzymywać obraz.

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,

  • grafiki schematycznie przedstawiającej elementy protez,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Trudność poruszania się chorego z protezą podudzia?”,

  • schematu kształtu leja protezowego dla kikuta ramienia krótkiego, średniego i długiego,

  • fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi się zetknął w materiale filmowym.

Jeśli nie wszystkie treści zawarte w sekwencjach filmowych są zrozumiałe dla osoby uczącej się, może ona posłużyć się słownikiem pojęć lub je zapisać i wspólnie z innymi uczącymi się oraz z nauczycielem omówić najtrudniejsze zagadnienia.
Zebrane wiadomości wraz z wnioskami z dyskusji stanowią materiał przygotowawczy do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Po obejrzeniu sekwencji filmowych uczący się mogą w 2‑3 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • konspektu kompleksowych ćwiczeń usprawniających dla pacjenta z określonym poziomem amputacji,

  • konspektu ćwiczeń usprawniających z podziałem na partie ciała, np.: ćwiczenia wzmacniające mięśnie pośladkowe, ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn górnych, ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia, ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn dolnych, ćwiczenia rozciągające,

  • etapów nauki chodu po amputacji w obrębie kończyny dolnej,

  • przykładowych ćwiczeń równoważnych dla amputowanego w obrębie kończyny dolnej.

Na podstawie opracowanego tematu, grupy przedstawiają efekty swojej pracy na forum klasy. Na koniec, nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach sekwencje filmowe, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • burzy mózgów na wybrany temat, np. fizjoterapia w usprawnianiu pacjenta z kikutem różnej długości, schemat procesu zakładania protezy kończyny górnej,

  • burzy mózgów na temat urozmaicenia ćwiczeń o przybory lub przyrządy i ich wykorzystanie w usprawnianiu, np. piłki, laski, gumy elastyczne, drabinki, woreczki z piaskiem,

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na osobie uczącej się, która zgodziła się na udział w pokazie, jak wykonać np. ćwiczenia izometryczne wybranej grupy mięśniowej,

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, np. przykurcz zgięciowy, przykurcz odwiedzeniowy, moletowanie, protrakcja, retrakcja szwajcarska,

  • dyskusji panelowej, np. „Co zrobicie, kiedy trafi do was pacjent z przykurczem mięśniowym?”,

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na fantomie lub na butelce sposób bandażowania kikuta uda lub podudzia,

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel demonstruje naukę chodu i rodzaje chodu o kulach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Materiał może być pomocny w:

  • utrwalaniu i porządkowaniu podstawowych pojęć,

  • przygotowaniu się do zajęć,

  • powtórzeniu wiadomości na lekcję,

  • tworzeniu konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających lub rozciągających w obrębie kończyn górnych, dolnych lub tułowia,

  • wykonaniu i doświadczeniu wybranych ćwiczeń na sobie,

  • wykonaniu i doświadczeniu na sobie dobrej kondycji osoby po wyłuszczeniu w stawie biodrowym poprzez próbę stania na jednej kończynie przez kilka minut lub kilkukrotne wstanie z krzesła, z podporem jednej kończyny dolnej, bez pomocy rąk.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • lekcję pokazową, podczas której wcielają się w role pacjenta i fizjoterapeuty; pozwala to im na opanowanie umiejętności przeprowadzania prostych ćwiczeń usprawniających,

  • opracowują dla pacjenta materiały informacyjne w postaci krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze informacje dotyczące ćwiczeń dla wybranego poziomu amputacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać sekwencje filmowe, aby przygotować się do zajęć, egzaminu zawodowego lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy, uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą kolejne etapy współpracy technika ortopedy i fizjoterapeuty z pacjentem w celu dobrania odpowiedniej protezy i przygotowania do niej narządu ruchu.

Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, np. na temat ćwiczeń usprawniających lub pozycji ułożeniowych, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może pacjenta z obustronną amputacją, dla którego należy przygotować zestaw ćwiczeń i sposoby radzenia sobie w życiu codziennym. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości w działaniu technika ortopedy  oraz dostosowanie poziomu komunikatu do rozmówcy podczas przekazywania komend wykonania odpowiedniego ćwiczenia. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę ćwiczenia lub jego pozycji wyjściowej.

Uczący się, którzy opanowali materiał multimedialny, mogą poszerzać pozyskaną wiedzę w odniesieniu do własnych zainteresowań albo w zakresie proponowanym przez nauczyciela, np. sprzęt medyczny wspomagający usprawnianie i samoobsługę pacjenta amputowanego. Zebrane informacje uczący się mogą zaprezentować w dowolnej formie pozostałym uczącym się.

Indywidualizacja pracy uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo, nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Nauczyciel może przeprowadzić „lekcję usprawniania”, demonstrując wybrane proste ćwiczenia, a uczący się, w miarę możliwości, powtarzają je.
Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, na których umieszczą hasła z nazwami mięśni oraz informacje dotyczące tego, które z nich należy wzmacniać, a które rozciągać.


Tytuł materiału multimedialnego

Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” zawiera informacje dotyczące:

  • etapu przygotowującego do zabiegu amputacji,

  • postępowania usprawniającego w pierwszej dobie i kolejnych po operacji,

  • pozycji ułożeniowych, przeciwprzykurczeniowych po amputacji na poziomie uda i podudzia,

  • przykładowych ćwiczeń po amputacji na poziomie uda i podudzia,

  • instruktażu bandażowania kikuta uda i podudzia,

  • hartowania kikuta,

  • zastosowania pierwszej protezy – tymczasowej.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na lekcji jako wprowadzenie do kolejnych zajęć, które omawiają proces usprawniania i zaprotezowania osoby chorej po amputacji na poziomie kończyny dolnej. E‑book można potraktować jako wstęp do sekwencji filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz e‑booka „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie wczesnych technik usprawniania pooperacyjnego po amputacji w obrębie kończyny dolnej,

  • naukę wczesnych technik hartowania kikuta,

  • wyjaśnienie znaczenia wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się korzysta samodzielnie z e‑booka w celu opracowania:

  • prezentacji dotyczącej wczesnego usprawniania pacjenta z amputacją kończyny dolnej,

  • mapy myśli, np. „Kikut zagrożony przykurczem – jakie mięśnie ulegają przykurczeniu i jakie ćwiczenia są wskazane”,

  • schematu kończyny dolnej i zaznaczeniu na nim oraz nazwaniu poziomów amputacji,

  • informatora dla pacjenta w zakresie postępowania przed i po amputacji,

  • instrukcję bandażowania kikuta dla pacjenta, np. w formie graficznej,

  • scenariusz rozmowy z pacjentem przed zabiegiem operacyjnym.

W celu przygotowania do egzaminu zawodowego, uczący się może przygotować skorowidz pojęć rozbudowany o dodatkowe treści związane z danym pojęciem, np. hartowanie kikuta – uczący wyjaśnia termin, a dodatkowo odnotowuje, np. kolejność wymaganych czynności, pomoce używane do hartowania kikuta, ocenę kikuta dobrze zahartowanego.

Praca w grupach

Na podstawie e‑booka uczący się mogą w 3‑5 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • konspektu ćwiczeń ogólnousprawniających dla chorego przed amputacją,

  • konspektu ćwiczeń oddechowych dla chorego przed amputacją,

  • konspektu ćwiczeń wzmacniających kończyny górne i dolne przed amputacją,

  • konspektu ćwiczeń równoważnych dla chorego przed amputacją.

Zadaniami do wykonania w grupach 3‑5 osobowych mogą być także, np.:

  • udział w grach w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta po amputacji, dla którego osoba ucząca się wcielająca się w rolę technika ortopedy prezentuje do wykonania zestaw ćwiczeń,

  • burza mózgu lub dyskusja, np. na temat pozycji ułożeniowych przeciwwskazanych przy amputacji na poziomie uda i podudzia,

  • konspekt ćwiczeń dla chorego po amputacji na różnych poziomach kończyny górnej lub dolnej.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie zapoznają się z e‑bookiem w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień w nim poruszonych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując np.:

  • pokaz z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na fantomie lub butelce sposób bandażowania kikuta uda lub podudzia,

  • pokaz z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na osobie uczącej się, która zgodziła się na udział w pokazie, jak dobrać pozycje ułożeniowe dla odpowiedniego poziomu amputacji kończyny górnej lub dolnej,

  • pogadankę lub burzę mózgów, np. „Jakimi metodami można hartować kikut?”, „Na co powinien zwrócić uwagę technik ortopeda, wykonując protezę tymczasową?”, „Jak stworzyć idealny zespół wspierający pacjenta we wczesnym usprawnianiu przed i po amputacji?”, „Aspekty psychologiczne w pracy z pacjentem we wczesnej fazie po amputacji”,

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,

  • plan lub scenariusz treningu motywacyjnego dla amputowanego,

  • mapę myśli, np. „Od wypadku (choroby) do protezy”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

E‑book może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. „Metody hartowania kikuta”,

  • opracowania prezentacji na temat bandażowania kikuta,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z amputacjami.

W przypadku treści niejasnych lub niezrozumiałych uczący się przygotowuje „egzamin dla nauczyciela” w formie pytań. Odpowiedzi na pytania uczący się postawi po konsultacji z nauczycielem.

Uczący się może przygotować „historię jednego pacjenta”, w której przedstawi problematykę wczesnego usprawniania pacjenta z amputacją w formie opowiadania, które może zostać zaprezentowane na zajęciach.

W celu utrwalenia wiedzy przed egzaminem uczący się może:

  • przygotować w formie grafu lub schematu cały proces wczesnego usprawniania pacjenta,

  • wykonać kartę „pacjenta idealnie przygotowanego do zaopatrzenia w protezę kończyny dolnej,”

  • wykorzystać „efekt kuli śnieżnej” i określić, jak może kształtować się praca z pacjentem, który nie chce angażować się w proces wczesnego usprawniania.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na cztery heterogeniczne grupy. Każda grupa może w kontekście wczesnego usprawniania pacjenta nawiązać kontakt np. z:

  • pacjentem po amputacji,

  • lekarzem,

  • technikiem ortopedą,

  • fizjoterapeutą.

Grupy mogą przygotować sprawozdanie ze spotkania, w różnej formie, takiej jak: reportaż, relacja lub wywiad. Na podstawie zebranych informacji grupy mogą przygotować zestawienia najważniejszych aspektów wczesnego usprawniania pacjenta z punktu widzenia wymienionych osób (pacjenta, lekarza, technika ortopedy, fizjoterapeuty).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomagając w przygotowaniach do konkursów.

Uczący się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału, mogą poszerzyć zakres wiedzy pozyskanej na podstawie e‑booka o wczesne usprawnianie pacjentów, np.:

  • po wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • z długim kikutem podudzia,

  • z amputacją w obrębie stopy.

Dodatkowo, w formie np. prezentacji, uczący się może przedstawić problematykę wczesnego usprawniania pacjenta po amputacji na poziomie ramienia lub/i przedramienia.
Zebrane treści uczący się może zaprezentować na forum grupy. Można skorzystać z zamiany ról, gdzie uczący się zastępuje nauczyciela.

Uczący się może przygotować zajęcia praktyczne, np. w zakresie bandażowania kikutów kończyny górnej.

Dodatkowo, uczący się może przygotować materiał instruktażowy (folder, broszura, mini książeczka), w którym zamieści w formie graficznej i opisowej metody bandażowania kikutów kończyny dolnej i górnej.

Można pozwolić uczącemu się na samodzielny wybór tematu, który leży w sferze jego zainteresowań, np. rola lejów żelowych albo silikonowych w procesie hartowania i kształtowania kikuta.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Tempo poznania treści e‑booka nauczyciel dostosowuje do możliwości uczących się.

Zakres treści można podzielić na mniejsze partie, a po ich wspólnej analizie prowadzący, na podstawie prostych pytań, ocenia poziom przyswojenia wiadomości.

Nauczyciel może przygotować zdjęcia kikutów w różnej fazie usprawniania, a uczący się w formie układanki przedstawiają kolejność kształtowania kikuta.

Uczący się wspólnie z nauczycielem mogą przygotować ogólną planszę, np. „Amputacja i co dalej?” albo szczegółową, np. „Hartujemy kikut”.

Przy użyciu bandaża elastycznego uczący się mogą „trenować” posługiwanie się bandażem, wykonując opatrunki sobie nawzajem.

Nauczyciel może prowadzić grę w skojarzenia: pokazuje różne przedmioty, np. bandaż elastyczny, kule łokciowe, szczoteczkę czy szorstką gąbkę, woreczek z piaskiem. Uczący się wskazują, z czym kojarzą im się przedmioty, do czego są używane i jakie mają znaczenie we wczesnym usprawnianiu po amputacji.

Uczący się mogą osobiście prezentować elementy terapii ułożeniowej, a nauczyciel lub koledzy oceniają prawidłowość wykonania.

W celach kontrolnych i przygotowawczych do egzaminu zawodowego nauczyciel może przygotować prosty test wymagający odpowiedzi tak lub nie.


Tytuł materiału multimedialnego

Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” zawiera treści dotyczące:

  • wczesnego usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą w obrębie kończyny dolnej (pionizacji, treningu chodu, treningu funkcjonalnego),

  • usprawniania i nauki obsługi protez po amputacji kończyn górnych,

  • oceny biomechaniki chodu fizjologicznego i po amputacjach kończyn dolnych.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako uzupełnienie do zajęć omawiających proces usprawniania i zaprotezowania chorego po amputacji na poziomie kończyny dolnej i górnej.

Materiał rozszerza teoretyczne treści zawarte w e‑booku „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz praktyczne treści poruszone w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem samosprawdzającym „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad usprawniania chorego w protezie uda i podudzia,

  • poznanie zasad usprawniania chorego w protezie ramienia i przedramienia,

  • zapoznanie z obsługą protez ramienia i przedramienia,

  • przedstawienie fizjologicznego cyklu chodu i jego składowych,

  • omówienie zaburzeń chodu protezowego w aspekcie biomechanicznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się korzysta samodzielnie z e‑booka w celu opracowania:

  • prezentacji dotyczącej rodzajów końcówek roboczych protezy kończyny górnej,

  • mapy myśli, np. „Cykl chodu”,

  • słownika z definicjami pojęć, które pojawiły się w opisie parametrów czasowo‑przestrzennych cyklu chodu i sprawiły najwięcej problemów, do których uczący się może przygotować fiszki, np. kadencja, szerokość kroku, kąt stopy, szybkość chodu, długość kroku,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Przyczyny utykania chorego po amputacji na poziomie uda”, „Przyczyny utykania chorego po amputacji na poziomie podudzia”.

Praca w grupach

Na podstawie e‑booka uczący się mogą w 3‑5 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • konspektu ćwiczeń równoważnych dla chorego z protezą podudzia,

  • konspektu ćwiczeń równoważnych dla chorego z protezą uda,

  • konspektu ćwiczeń równoważnych dla chorego z protezą po wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • konspektu ćwiczeń wzmacniających kończyny górne i dolne z protezą.

Zadaniami do wykonania w grupach 3‑5 osobowych mogą być także, np.:

  • udział w grach w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta po amputacji z protezą w obrębie kończyny dolnej, dla którego osoba ucząca się wcielająca się w rolę technika ortopedy prezentuje do wykonania zestaw ćwiczeń,

  • burza mózgów lub dyskusja, np. na temat pozycji ułożeniowych przeciwwskazanych przy amputacji na poziomie uda i podudzia.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie zapoznają się z treściami e‑booka w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień w nim poruszonych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując np.:

  • pokaz z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje np. fazy chodu fizjologicznego, analizuje determinanty chodu,

  • pokaz z instruktażem, podczas którego nauczyciel analizuje z uczącymi się zaburzenia chodu po amputacji na poziomie podudzia lub uda,

  • pogadankę lub burzę mózgów, np. „Jakie mięśnie uczestniczą w poszczególnych fazach cyklu chodu?”,

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

E‑book może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. „Sterowanie protezą ramienia”,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z amputacjami.

Uczący się może w domu sprawdzić swoje parametry chodu, np.:

  • czy mieści się w normie 70‑90 kroków na minutę,

  • czy pokonuje dystans 70‑80 metrów na minutę.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić na kilka grup, każda z nich, w kontekście poruszania się chorego po amputacji o kulach lub na wózku inwalidzkim, przygotowuje prezentację multimedialną uzupełnioną o zdjęcia i materiały filmowe na temat: „Dostępność obiektów i usług dla osób z niepełnosprawnością”. Poza dokumentacją barier, mogą zaproponować rozwiązania tych przeszkód. Grupy mogą wybrać sobie tematykę, np.:

  • stanowiska postojowe dla samochodów (oznaczenia, liczba miejsc, szerokość),

  • wejścia do budynków (schody, pochylnie, wysokość domofonów, oznaczenia),

  • pomieszczenia i urządzenia higieniczno‑sanitarne (oznakowanie, szerokość wejść, wysokość urządzeń),

  • komunikacja miejska (dostępność autobusów, tramwajów),

  • miejsca użyteczności publicznej, np. apteka, urząd (chodniki, krawężniki, schody).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Uczący się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji na temat innych form treningu usprawniającego w protezie kończyny dolnej. Po konsultacji z nauczycielem, przedstawiają efekty swojej pracy pozostałym uczącym się na zajęciach, korzystając z pokazu z instruktażem lub prezentacji multimedialnej.

Przyswojony materiał można wykorzystać do przygotowania mapy myśli, prezentacji lub lekcji na zasadzie odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na temat np. „Proteza kosmetyczna czy aktywna”, „Proteza mechaniczna czy bioniczna”.

Uczący się mogą również przygotować prezentację na temat sportowców z protezą kończyny dolnej, którzy trenują różne dyscypliny sportowe, np.:

  • lekkoatletykę,

  • taniec,

  • narciarstwo,

  • wspinaczkę wysokogórską.

Zebrane treści uczący się może zaprezentować na forum grupy. Można skorzystać z zamiany ról i uczący się zastąpi nauczyciela.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą w dowolnym czasie zapoznać się z przedstawionymi w materiale treściami i zanotować zagadnienia, które są dla nich niejasne. Następnie mogą je omawiać z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe treści lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat:

  • „Parametry opisujące biomechanikę chodu”,

  • „Ruchy w stawach wspomagające sterowanie protezą przedramienia z zawieszeniem ósemkowym”.


Tytuł materiału multimedialnego

Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” zawiera treści dotyczące:

  • przeprowadzenia badania, oceny stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzenia dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego,

  • wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych,

  • obsługi użytkowania aparatów Bunnella,

  • aspektów biomechanicznych chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • aspektów biomechanicznych czynności chwytnych u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • aspektów biomechanicznych ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zajęć omawiających usprawnianie pacjentów z ortezami kończyn dolnych, które w sposób praktyczny przedstawione jest w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”. E‑book stanowić może również uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy z zakresu biomechaniki chodu, czynności chwytnych czy ruchów tułowia zaopatrzonego w gorset.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z orteza.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” oraz „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”,

  • dopasowaniem elementów do schematu „Rodzaje chwytów”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą typu AFO, DAFO, GRAFO, KAFO, HKAFO, reciprokalną,

  • zapoznanie z biomechaniką chodu fizjologicznego i protezowego,

  • poznanie biomechanicznych aspektów czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,

  • przedstawienie nauki obsługi i użytkowania aparatu Bunnella, ortezy przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się korzysta samodzielnie z e‑booka w celu opracowania:

  • scenariusza przykładowych pytań zadawanych pacjentowi podczas wywiadu po otrzymaniu zlecenia na wykonanie ortezy, np.: „Czy to Pana/Pani pierwsza orteza?”, „Czy dysfunkcja kończyny jest nabyta czy wrodzona?”,

  • karty charakterystyki ortez kończyn górnych,

  • instrukcji obsługi i użytkowania aparatu Bunnella oraz ortezy przedramienno‑ramiennej,

  • fiszek, np. „Zastosowanie ortezy HKAFO w chorobach neurologicznych”,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Nieprawidłowe mechanizmy korekcyjne w gorsecie Cheneau”,

  • mapy myśli, np. „Rodzaje gorsetów i ich wskazania”,

  • fiszek, np. „Złożone czynności życia codziennego (IADL) wymagające czynności chwytnych”.

Praca w grupach

Na podstawie e‑booka uczący się mogą w 3‑5 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • wskazań neurologicznych i/lub ortopedycznych do stosowania poszczególnych ortez,

  • prezentacji multimedialnej na temat wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą typu AFO, DAFO, GRAFO, KAFO, HKAFO, ortezą reciprokalną przy wybranym przez grupę schorzeniu,

  • scenariusza wywiadu z pacjentami, którzy wymagają zaopatrzenia w ortezy typu AFO, DAFO, GRAFO, KAFO, HKAFO i ortezę reciprokalną,

  • schematu instrukcji obsługi i użytkowania aparatów Bunnella, np.: aparat dynamicznie korygujący zgięcie palca, aparat dynamicznie korygujący wyprost palca, aparat dynamicznie korygujący zgięcie w stawach śródręczno‑paliczkowych z podciągiem do prostowania dalszych stawów, złożony aparat elastyczny dynamicznie korygujący wyprost palców, z funkcją sprężyny,

  • opisów budowy ortez przedramienno‑ramiennych na podstawie wcześniej wybranych przez nauczyciela ilustracji z e‑booka.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie zapoznają się z treściami e‑booka w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień w nim poruszonych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując np.:

  • pogadankę lub burzę mózgów, np. „Budowa kręgosłupa i jej znaczenie dla stabilnej postawy”, „Rodzaje chwytów w codziennych czynnościach”, „Chód chorego po udarze – zaburzenia i rozwiązania”, „Elementy badania funkcjonalnego i biomechanicznego narządu ruchu”, „Systemy dźwigni ortez kończyny górnej”,

  • quiz na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w e‑booku, np. bending, CASH, HALO, tłocznia brzuszna, ADL, dystonia, dyskineza, hiperpronacja.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

E‑book może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • opracowania prezentacji na temat zasad działania ortez tułowia,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami usprawniania w wybranych jednostkach chorobowych,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. „Łuki ręki”,

  • opracowania konspektu ćwiczeń dla stopy płasko‑koślawej.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach informacje na przykładowe tematy:

  • finansowanie ortez ze środków publicznych,

  • finansowanie albo dostępność zabiegów fizjoterapeutycznych dla pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • znaczenie dokumentacji medyczno‑technicznej w procesie zaopatrzenia pacjenta w ortezę.

Przedstawienie zebranych informacji w formie wybranej przez grupę, np. prezentacja multimedialna, ustna relacja, biuletyn informacyjny.

Każda grupa opracuje plan badania pacjenta, który ma zostać zaopatrzony w wybraną przez grupę ortezę.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać e‑book, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu zawodowego, powtórzyć materiał.

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania, jak również zakres jego wiedzy, co może pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na temat np. „Jak usprawniać chorego po udarze?”, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. mapę myśli) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w e‑booku.

Na jego podstawie, uczący się może też przygotować, np.:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą obsługi aparatów Bunnella,

  • informacje na temat obsługi i użytkowania ortez innych niż wymienione w e- booku, np. ortezy stawu skokowego, ortezy kolana, ortezy biodrowo‑udowe, kołnierze ortopedyczne. Opracowanie może następnie zostać zaprezentowane na forum klasy,

  • prezentację w ramach „pracy w terenie” o ośrodkach i przychodniach, w których realizuje się usprawnianie pacjentów zaopatrzonych w ortezy. W ramach swojego „reportażu” uczący się może dokonać analizy procesu usprawniania z punktu widzenia pacjenta, a także technika ortopedy. Wnioski z „reportażu” przedstawi nauczycielowi oraz kolegom.

Indywidualizacja pracy z  uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą w dowolnym czasie zapoznać się z przedstawionymi w materiale treściami i zanotować zagadnienia, które są dla nich niejasne, a następnie mogą je omawiać z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe treści lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania.

Po zapoznaniu uczących się z partią materiału, nauczyciel może przygotować w temacie lekcji zestaw pytań wymagających odpowiedzi ogólnych, a następnie bardziej szczegółowych.

Nauczyciel może przygotować tablicę lub planszę z podanymi przykładowymi nazwami schorzeń, a uczący się zaproponują do nich ortezy.

Z wykorzystaniem przedmiotów używanych na co dzień, uczący się rozpoznają chwyty ręki używane do ich podniesienia czy przeniesienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z czterech pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z ośmiu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dwanaście pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: pięć pytań jest łatwych, cztery – średnio trudne, trzy – trudne.

Czas na rozwiązanie testu to 18 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Test jest powiązany z materiałami multimedialnymi – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”, sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”, e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z orteza,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”

Opis materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z trzech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: trzy pytania są łatwe, trzy – średnio trudne, cztery – trudne.

Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test samosprawdzający w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Test jest powiązany z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Jaka to proteza?”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma rozpoznać rodzaj przedstawionej protezy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Rodzaje chwytów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniej nazwy chwytu do grafiki przedstawiającej przedmioty: torebkę, jabłko, młotek, klucz, pędzel, butelka z wodą. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących wczesnej opieki nad pacjentem po amputacji kończyny i jego usprawniania. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wzmacnianie mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma wskazać, które mięśnie pacjenta są wzmacniane w trakcie masażu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału