E-materiały do kształcenia zawodowego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Ewa Janas

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.2.8) przeprowadza badanie podmiotowe oraz ocenia stan funkcjonalny pacjenta w celu zaprojektowania lub doboru zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9) posługuje się dokumentacją medyczną w celu opracowania indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego:
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z ortezą:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.4.9) współuczestniczy we wczesnym usprawnianiu narządu ruchu pacjenta z protezą:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: podejmowania współpracy z placówkami ochrony zdrowia w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz w zakresie wczesnej rehabilitacji pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Strukturę e‑materiału tworzą dwie sekwencje filmowe, zrealizowane w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi pacjentów w autentycznym zakładzie ortopedycznym, obejmujące praktyczne ujęcie tematu z zakresu usprawniania pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym. Sekwencje filmowe są materiałami niezależnymi, obejmującymi odrębne zagadnienia usprawniania pacjentów z zaopatrzeniem ortotycznym i protetycznym. Jednocześnie można je rozpatrywać jako całość czy obszerny blok tematyczny poświęcony ogólnie usprawnianiu pacjentów z zaopatrzeniem ortopedycznym.
Kolejność poznawania treści sekwencji filmowych jest nieistotna. Ponadto e‑materiał tworzą trzy e‑booki uzupełniające sekwencje filmowe o treści teoretyczne.

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO, usprawnienie pacjenta z ortezą reciprokalną, usprawnienie pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramienną z ujęciem dłoni. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi ortotycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Sekwencje filmowe mogą stanowić wstęp lub uzupełnienie dla powiązanego z nimi e‑booka „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zostały podzielone na pięć odrębnych, niepowiązanych ze sobą części: usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia, usprawnienie pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia. Każda część materiału multimedialnego poświęcona jest innemu przedmiotowi protetycznemu, dedykowanemu konkretnemu przypadkowi pacjenta. Elementem wspólnym sekwencji filmowych jest usprawnianie pacjenta z problemem narządu ruchu. Materiał filmowy powiązany jest z e‑bookami: „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”. Sekwencje filmowe można potraktować jako wprowadzenie lub uzupełnienie treści zawartych w e‑bookach.

E‑book „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” poświęcony jest postępowaniu przed i po amputacji kończyny dolnej. Treści e‑booka są powiązane z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” i mogą stanowić wprowadzenie do tych mediów.

E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” jest obszernym materiałem poświęconym usprawnianiu i nauce obsługi protez kończyn górnych i dolnych. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne chodu protezowego. Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie treści zawartych w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz w e‑booku „Wczesne usprawnianie i po amputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.

E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” dotyczy: przeprowadzania badań, ocena stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzania dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego, wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych oraz obsługi użytkowania aparatów Bunnella. Ponadto poruszone są w nim aspekty biomechaniczne: chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy, czynności chwytnych oraz ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy. E‑book może stanowić, w zależności od tematu, wprowadzenie lub uzupełnienie do sekwencji filmowych „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu AFO lub DAFO lub GRAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu KAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny dolnej typu HKAFO,

  • usprawniania pacjenta z ortezą reciprokalną,

  • usprawniania pacjenta z ortezą kończyny górnej przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.

Ponadto materiał przedstawia:

  • prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia ortotycznego,

  • ogólną charakterystykę ortez demonstrowanych w materiale filmowym: ortezy typu AFO, KAFO, HKAFO, ortezy reciprokalnej i przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni,

  • obsługę pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z ortezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z wybraną jednostką chorobową oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych ortez.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Wzmacnianie mięśni”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z problemami przykładowych zniekształceń i schorzeń, dla rozwiązania których przygotowano ortezy,

  • demonstrację ortez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,

  • przedstawienie sposobów zakładania ortez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie użytkowania ortezy,

  • rozwiązywanie sytuacji wymagających wprowadzenia korekty w ortezie,

  • przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w ortezie,

  • wskazanie, wykonanie oraz wyuczenie pacjenta ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie w ortezie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania prezentacji z definicjami jednostek chorobowych, którym dedykowane są ortezy,

  • przygotowania mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,

  • schematu lub grafu przedstawiającego np. rodzaje ćwiczeń mających zastosowanie u pacjenta z określoną jednostką chorobową,

  • wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie,

  • stworzenia konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających lub rozciągających.


Tytuł materiału multimedialnego

Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” zawierają w pięciu częściach informacje dotyczące:

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie podudzia,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej w obrębie uda,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny dolnej po wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie ramienia,

  • usprawnienia pacjenta z protezą kończyny górnej w obrębie przedramienia.

Ponadto materiał przedstawia:

  • prezentację przypadków pacjentów wymagających zaopatrzenia protetycznego,

  • ogólną charakterystykę protez,

  • obsługę protez,

  • demonstrację ćwiczeń usprawniających dedykowanych pacjentom z protezą w obrębie kończyny dolnej lub górnej.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako podsumowanie tematyki usprawniania pacjentów z amputacją w obrębie kończyny dolnej i górnej oraz praktycznego zastosowania i obsługi gotowych protez.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.2.8)7) określa zakresy ruchów w stawach,
MED.11.2.8)8) ocenia siłę mięśniową,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Materiał jest powiązany z e‑bookami „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” oraz „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z możliwością użycia audio‑wideo „Jaka to proteza?”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zademonstrowanie ćwiczeń wspomagających wczesne usprawnianie chorych po amputacji w obrębie kończyny górnej i dolnej,

  • zapoznanie się z problemami po amputacji na poziomie przedramienia, ramienia, podudzia, uda oraz przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • demonstracja protez z uwzględnieniem użytych do ich wytworzenia materiałów, opisu budowy, rodzaju zapięć oraz funkcji jakie mają spełniać,

  • przedstawienie sposobów zakładania protez, oceny dopasowania oraz instruowania pacjentów w zakresie ich użytkowania,

  • przygotowanie pacjenta do funkcjonowania w protezie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Sekwencje filmowe mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi uczący się zetknął się w materiale filmowym,

  • stworzenia mapy myśli na temat np. ruchów wykonywanych w poszczególnych stawach kończyny górnej lub dolnej,

  • stworzenia grafiki schematycznie przedstawiającej elementy protez,

  • wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie,

  • stworzenia konspektu ćwiczeń, np. zestaw ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu, przywodziciele stawu biodrowego, mięśnie pośladkowe.


Tytuł materiału multimedialnego

Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta” zawiera informacje dotyczące:

  • etapu przygotowującego do zabiegu amputacji,

  • postępowania usprawniającego w pierwszej dobie i kolejnych po operacji,

  • pozycji ułożeniowych, przeciwprzykurczeniowych po amputacji na poziomie uda i podudzia,

  • przykładowych ćwiczeń po amputacji na poziomie uda i podudzia,

  • instruktażu bandażowania kikuta uda i podudzia,

  • hartowania kikuta,

  • zastosowania pierwszej protezy – tymczasowej.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki procesu usprawniania i zaprotezowania chorego po amputacji na poziomie kończyny dolnej. E‑book można potraktować jako wstęp do multimediów: sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadaniem typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie z wczesnych technik usprawniania pooperacyjnego po amputacji w obrębie kończyny dolnej,

  • naukę wczesnych technik hartowania kikuta,

  • wyjaśnienie znaczenia wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania fiszek, np. z nazwami mięśni, z którymi uczący się zetknął się w e‑booku,

  • trenowania bandażowania kikuta na przyborach domowych,

  • trenowania sposobów hartowania kikuta z użyciem przedmiotów o różnej teksturze,

  • przygotowania schematu kończyny dolnej i zaznaczeniu na nim oraz nazwaniu poziomów amputacji,

  • wykonania i doświadczenia wybranych ćwiczeń na sobie.


Tytuł materiału multimedialnego

Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”” zawiera treści dotyczące:

  • wczesnego usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą w obrębie kończyny dolnej (pionizacji, treningu chodu, treningu funkcjonalnego),

  • usprawniania i nauki obsługi protez po amputacji kończyn górnych,

  • oceny biomechaniki chodu fizjologicznego i po amputacjach kończyn dolnych.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako uzupełnienie do tematyki usprawniania i zaprotezowania chorego po amputacji na poziomie kończyny dolnej i górnej. Materiał rozszerza teoretyczne treści zawarte w e‑booku „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz praktyczne poruszone w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)5) określa problemy związane z utrzymaniem równowagi ciała pacjenta,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym” oraz z e‑bookiem „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem samosprawdzającym „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”,

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad usprawniania chorego w protezie uda i podudzia,

  • poznanie zasad usprawniania chorego w protezie ramienia i przedramienia,

  • zapoznanie z obsługą protez ramienia i przedramienia,

  • przedstawienie fizjologicznego cyklu chodu i jego składowych,

  • omówienie zaburzeń chodu protezowego w aspekcie biomechanicznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania, bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania fiszek, np. z nazwami nawiązującymi do cyklu chodu, z którymi uczący się zetknął się w e‑booku,

  • przygotowania własnej grafiki z podziałem na fazy i podfazy cyklu chodu,

  • poznania i trenowania na sobie ruchów przydatnych do sterowania protezą kończyny górnej,

  • poszerzenia wiedzy na temat nowoczesnych protez mieoelektrycznych i bionicznych kończyn górnych.


Tytuł materiału multimedialnego

Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego” zawiera treści dotyczące:

  • przeprowadzenia badania, oceny stanu funkcjonalnego pacjenta i sporządzenia dokumentacji medycznej w celu doboru zaopatrzenia ortopedycznego,

  • wczesnego usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych,

  • obsługi użytkowania aparatów Bunnella,

  • aspektów biomechanicznych chodu u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • aspektów biomechanicznych czynności chwytnych u pacjentów zaopatrzonych w ortezy,

  • aspektów biomechanicznych ruchów tułowia u pacjentów zaopatrzonych w ortezy.

Całość materiału wzbogacona jest rysunkami i zdjęciami, które uatrakcyjniają przekaz oraz mogą ułatwić uczącym się pozyskiwanie wiedzy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki usprawniania pacjentów z ortezami kończyn dolnych, która w sposób praktyczny przedstawiona jest w sekwencjach filmowych „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”. E‑book może również stanowić uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy z zakresu biomechaniki chodu, czynności chwytnych czy ruchów tułowia zaopatrzonego w gorset.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)9) ocenia zaburzenia postawy oraz czynności ruchowych: chodu i czynności chwytnych kończyny górnej,
MED.11.2.9)1) określa rodzaje dokumentacji medycznej i zasady jej przechowywania,
MED.11.2.9)4) stosuje wzory zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne,
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z ortezą,
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z orteza.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wczesne usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym” oraz „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”,

  • dopasowaniem elementów do schematu „Rodzaje chwytów”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie zasad wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą typu AFO, DAFO, GRAFO, KAFO, HKAFO, reciprokalną,

  • zapoznanie z biomechaniką chodu fizjologicznego i protezowego,

  • poznanie biomechanicznych aspektów czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy,

  • przedstawienie nauki obsługi i użytkowania aparatu Bunnella, ortezy przedramienno‑ramiennej z ujęciem dłoni.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania, bądź pogłębiać zakres jego wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia, np. do:

  • opracowania wywiadu z potencjalnym pacjentem zgłaszającym się po protezę,

  • stworzenia mapy myśli, np. „Rodzaje gorsetów i ich wskazania”,

  • stworzenia fiszek, np. „Czynności życia codziennego (IADL oraz ADL) wymagające czynności chwytnych”,

  • poszerzenia wiedzy na temat chorób neurologicznych i ortopedycznych wymagających zaopatrzenia ortopedycznego,

  • przygotowania ćwiczeń wzmacniających, rozciągających w obrębie kończyn górnych i dolnych,

  • poszerzenia wiedzy na temat budowy anatomicznej ręki i kręgosłupa z punktu widzenia biomechaniki.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortopedycznym”

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z czterech pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z ośmiu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dwanaście pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: pięć pytań jest łatwych, cztery – średnio trudne, trzy – trudne.

Czas na rozwiązanie testu to 18 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test jest powiązany z materiałami multimedialnymi – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”, sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”, e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”, e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą” oraz e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)1) opisuje wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z orteza,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)3) ocenia biomechanikę chodu protezowego i czynności chwytnych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Usprawnianie pacjenta z protezami kończyn”

Opis materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z trzech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: trzy pytania są łatwe, trzy – średnio trudne, cztery – trudne.

Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test jest powiązany z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie narządu ruchu pacjenta z protezą”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)4) dokonuje analizy biomechanicznej narządu ruchu,
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta,
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu,
MED.11.4.9)4) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z protezą.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Jaka to proteza?”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma rozpoznać rodzaj przedstawionej protezy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem protetycznym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.4.9)2) opisuje usprawnianie po zaprotezowaniu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Rodzaje chwytów”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniej nazwy chwytu do grafiki przedstawiającej przedmioty: torebkę, jabłko, młotek, klucz, pędzel, butelka z wodą. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Nauka obsługi zaopatrzenia ortopedycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.3.9)2) opisuje biomechanikę chodu, czynności chwytnych i ruchów tułowia zaopatrzonych w ortezy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Fizjoterapia i kształtowanie kikuta”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera sześć stwierdzeń dotyczących wczesnej opieki nad pacjentem po amputacji kończyny i jego usprawniania. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – e‑book „Wczesne usprawnianie i poamputacyjne nowoczesne techniki hartowania kikuta”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.2.8)6) ocenia stan kikuta do zaprotezowania,
MED.11.4.9)1) opisuje wczesne usprawnianie i hartowanie poamputacyjne kikuta.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Wzmacnianie mięśni”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu wykorzystany jest fragment filmu. Na jego podstawie uczący się ma wskazać, które mięśnie pacjenta są wzmacniane w trakcie masażu.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z materiałem multimedialnym – sekwencje filmowe „Usprawnianie pacjenta z zaopatrzeniem ortotycznym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.9)3) wyjaśnia znaczenie wczesnego usprawniania narządu ruchu pacjenta z ortezą.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału