Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwiają Ci przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny
Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
Film edukacyjnyPrawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
to film edukacyjny pomagający zrozumieć zagadnienia związane z aerodynamiką i mechaniką lotu. Materiał E‑bookWyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
E‑bookWyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
to e‑book przedstawiający zagadnienia związane z aerodynamiką. Materiał Wizualizacja modelu w grafice 3DWizualizacja opływu
Wizualizacja modelu w grafice 3DWizualizacja opływu
to wizualizacja przedstawiająca powstawanie siły nośnej na płacie profilu lotniczego. Materiał Wirtualne laboratoriumSymulacja zjawisk związanych z przepływem płynów
Wirtualne laboratoriumSymulacja zjawisk związanych z przepływem płynów
to wirtualne laboratorium, które umożliwia przeprowadzenie doświadczenia umożliwiającego zbadanie zjawisk związanych z przepływem płynów. Materiał Gra edukacyjnaAerodynamiki i mechaniki lotu – zrozumieć podstawy
Gra edukacyjnaAerodynamiki i mechaniki lotu – zrozumieć podstawy
to gra edukacyjna pozwalająca sprawdzić poziom opanowania reguł, praw, wzorów i definicji związanych z aerodynamiką i mechaniką lotu.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
Film edukacyjny
- Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
E-book
- Wizualizacja opływu
Wizualizacja modelu
w grafice 3D - Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów
Wirtualne laboratorium
- Aerodynamika i mechanika lotu – zrozumieć podstawy
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lotniczy.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, e‑book, wizualizacja 3D, wirtualne laboratorium oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z dziedziny aerodynamiki i mechaniki lotu.
Film edukacyjny
Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
pozwoli Ci na uporządkowanie wiedzy na temat pojęć i parametrów związanych z opływem powietrza wokół statku powietrznego, a także sił działających na statek powietrzny w różnych fazach lotu.E‑book
Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
rozjaśni zagadnienia związane z aerodynamiką.Dzięki wizualizacji
Wizualizacja opływu w grafice 3D
będziesz miał możliwość obserwacji zjawisk zachodzących na płacie profilu lotniczego w pełnej panoramie, co ułatwi Ci zrozumienie powstawania siły nośnej na płacie, a także rozkładu prędkości i ciśnienia.Wirtualne laboratorium
Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów
umożliwi Ci przeprowadzenie doświadczenia, gdzie za pomocą zmiany kąta natarcia możesz obserwować przepływ laminarny i turbulentny, a także strefy oderwania strug.Dzięki grze edukacyjnej
Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy
możesz sprawdzić umiejętności dotyczące właściwego zastosowania reguł, praw, wzorów i definicji związanych z aerodynamiką i mechanika lotu.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę
Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie aerodynamiki i mechaniki lotu. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych w nim pojawiających się. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Możesz zacząć od e‑booka
Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
. To dobry początek, ale nie czytaj od razu całego. Przeglądaj dalej inne e‑materiały. Obejrzyj film i wypisz we własnej notatce słowa, których nie rozumiesz.Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział
co się do Ciebie pisze
. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz znaczenie specjalistycznych terminów, których nie znasz.Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, na pytania, które sobie zadałeś.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć samodzielną naukę przy pomocy tych materiałów. Pamiętaj, że to powtarzanie jest kluczem do ugruntowania wiedzy i gwarantem, że z czasem jej nie utracisz.
Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się.
Wykorzystaj:
film
Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
, aby dowiedzieć się, jakie są Twoje zadania zawodowe jako technik mechanik lotniczy. Obejrzyj równieżŚmigło
— materiał filmowy, który zapozna Cię z tym tajemniczym elementem. Łącz tę wiedzę ze sobą w żartobliwe frazy bądź zdania, które niekoniecznie posiadają jakiś sens, np.Śmigło służy tylko do schładzania pilota w czasie lotu, bo kiedy przestaje się kręcić, to pilot się poci
. Dzięki temu zapamiętasz, co w danym materiale stanowiło główny temat.grę
Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy
, w której utrwalisz posiadaną wiedzę, ale też poznasz ciekawostki związane z tą dziedziną.
Wsparciem informacyjnym będzie e‑book
Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu
. Brak wiedzy uzupełnij informacjami pochodzącymi z tej pomocy naukowej. Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a czego jeszcze nie.Zapisuj zasadnicze hasła z filmu lub e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Jeśli coś nie zgadza się z Twoim stanem wiedzy, dociekaj, pytaj i szukaj odpowiedzi, np. w Internecie lub u nauczyciela.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, ponieważ między materiałami oddanymi do Twojego użytku istnieje wiele korelacji.
W „Wizualizacji opływu” i w symulacji znajdziesz zagadnienia, o których mowa w filmie i e‑booku, a które przydadzą Ci się w grze. Bez analizy e‑booka ciężko będzie Ci przejść przez grę. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Pamiętaj: to już było
nie oznacza to już wiem lub umiem
.
Praca samodzielna
Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, miej na uwadze to, co poniższe.
Ćwiczenia multimedialne (gra, wirtualne laboratorium i interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w laboratorium. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane (np. poprawne odpowiedzi w teście lub wykonane zadania w grze), ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie
dlaczego?
.Dzięki ćwiczeniom możesz:
nauczyć posługiwać się narzędziami (gra, wirtualne laboratorium czy wizualizacja),
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z e‑booka z filmem i grą,
ćwiczyć różnorodnymi metodami i według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją w zróżnicowany sposób w zależności od wyboru materiału edukacyjnego). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać filmy, skorzystaj z filmu, jeśli gry — graj. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko to może Ci się przydać w przyszłej pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz opracowywał swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,
dokładnej i wnikliwej obserwacji,
notowania na różne sposoby, zapisując przyswajane dane,
interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
sporządzania notatek z własnych edukacyjnych odkryć i swoich wniosków.
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowaniainstrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z przewodnika
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści