Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Aerodynamika i mechanika lotu

TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych - Technik mechanik lotniczy 315317

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał zawiera materiały mające pomóc odbiorcy zrozumieć zagadnienia związane z aerodynamiką i mechaniką lotu. Wyjaśnia zagadnienia związane z powstawaniem siły nośnej i siły oporu, rozkładem prędkości i ciśnienia na płacie itp.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik lotniczy 315317

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych:

  • wykonywanie obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów,

  • wykonywanie obsługi liniowej statków powietrznych.

Efekty kształcenia

TLO.03.2. Podstawy obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych

Uczeń:

13) opisuje zjawiska i prawa z zakresu aerodynamiki i mechaniki lotu.

TLO.03.3 Obsługa techniczna płatowca i jego instalacji oraz obsługa zespołów napędowych statków powietrznych

Uczeń:

24) posługuje się pojęciami z zakresu teorii śmigła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDqTPS7iJYWprowadzenie Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią odbiorcy wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Film edukacyjny Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotuDIiTRhMlHFilm edukacyjny Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu to film edukacyjny pomagający zrozumieć zagadnienia związane z aerodynamiką i mechaniką lotu. Materiał E‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotuDAv844UySE‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu to e‑book, w ramach którego zostały zaprezentowane zagadnienia związane z aerodynamiką. Materiał Wizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu D1BZ7kIOyWizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu to wizualizacja przedstawiająca powstawanie siły nośnej na płacie profilu lotniczego. Materiał Wirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynówDZjU0t2ypWirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów to wirtualne laboratorium, które umożliwia przeprowadzenie doświadczenia umożliwiającego zbadanie zjawisk związanych z przepływem płynów. Materiał Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawyDJoPPgll3Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy to gra edukacyjna pozwalająca sprawdzić poziom opanowania reguł, praw, wzorów i definicji skorelowanych z aerodynamiką i mechanika lotu.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDEV84mLUfInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD13yAFZitSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD4s1KVEUUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDxiubzKzJPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDML0ApK34Netografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1BDXQYaLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z aerodynamiką i mechaniką lotu. Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Film edukacyjny „Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie powstawania siły nośnej.

  • Prezentuje film Śmigło.

  • Uczniowie uważnie oglądają materiał filmowy i zapisują te informacje w nim zawarte, które według nich są najważniejsze.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat mechanizmów powstawania siły aerodynamicznej oraz wykresu rozkładu sił.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach, w których każdy jest zwrócony twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu minut, czego się dowiedział, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia wcześniej zanotowane informacje, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się po obejrzeniu filmu Śmigło, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy ćwiczenie.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich wybranych przez siebie.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem. Podkreśla efektywność procesu uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

E‑book „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe e‑booka, z którym uczniowie mają się zapoznać. Następnie dzieli klasę na pięć grup. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.

  • Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący atmosfery, jej parametrów i ich wpływie na rzeczywistą wysokość lotu; zespół drugi zajmie się podstawowymi wielkościami fizycznymi stosowanymi w aerodynamice; zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z mechanizmami powstawania sił aerodynamicznych działających na statek powietrzny; grupa czwarta opracuje geometrię profilu i mechanizację skrzydła, a piąta sporządzi notatkę z treści dotyczących torów lotu.

  • Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).

  • Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują, przeglądając tylko zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. Najpierw przeglądają spis treści i zapoznają się ze strukturą materiału. Zapisują w  notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień. Np. grupa druga zapisuje „pojęcia i ich definicje” i „zasady aerodynamiki Newtona”, pozostawiając poniżej tych haseł linijek wolnej przestrzeni. Mają na to około pięć minut.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • Teraz uczniowie w swoich grupach pobieżne przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Np. grupa druga analizująca zagadnienia wskazuje na hasła „masa”, „grawitacja i przyspieszenie ziemskie” itd. Zapiski umieszczają w obszarach, które w poprzednim kroku pozostawili puste. Mają na to około pięć minut.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tego etapu i wprowadza kolejny.

  • W trzecim kroku pracy z e‑bookiem „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.

  • Następnie dzielą się fragmentem materiału (każda z grup otrzymuje swoją część, którą dokładnie czyta). Zadaniem uczniów jest zapisanie pytań dotyczących przypisanego im fragmentu, a także znalezienie na nie odpowiedzi w tymże materiale. Mają zapisać co najmniej trzy pytania do swojej części.

  • W kroku czwartym uczniowie w grupie streszczają swoją część. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają własne, raz jeszcze zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytania, które wcześniej sobie zadali.

  • Nauczyciel za każdym razem zamyka poprzedni, dopiero co ukończony, etap i wprowadza następny.

  • W kroku piątym uczniowie prezentują swoje części innym z grupy i wspólnie redagują grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.

  • Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada, wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.

  • Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia opisy podczas prezentacji.

Wizualizacja Wizualizacja opływu w grafice 3D
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukował obrazy z wizualizacji (obrazek ma zajmować w wydruku połowę karty z lewej strony).

  • Przydziela grupom zagadnienia do przeanalizowania i karty z hasłami kąt natarcia, siła nośna, prędkość.

  • Każda z grup ma przejrzeć wizualizację i dorysować na kartce kolejny obrazek, który będzie stanowił logiczną kontynuację poprzednich. Rysunek ma być wykonany w skali, w taki sposób, żeby kąt, siły natarcia i oporu były proporcjonalne do poprzednich rysunków.

  • Teraz, na znak nauczyciela, następuje zmiana, grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, druga trzeciej i trzecia pierwszej.

  • Zadanie się powtarza i teraz kolejna grupa tworzy następną sekwencję rysunkową.

  • Na znak nauczyciela po raz trzeci następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania.

  • Finalnie karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić rysunki, którejakie zostały dorysowane do ich karty przez kolejne grupy.

  • Grupy prezentują swoje karty i komentarze do nich.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy.

Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary, tak aby w każdej z nich była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).

  • Uczniowie kolejno przechodzą przez poziomy gry (pierwszy poziom — uczeń pierwszy, drugi poziom — uczeń drugi, trzeci poziom — uczniowie pierwszy i drugi).

  • Podczas rozgrywki notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role na odpowiednich poziomach odgrywają wskazani uczniowie. Notatka składa się z pytania i poprawnej odpowiedzi. Jeśli odpowiedź nie jest poprawna, uczeń pierwszy zagląda do zakładki zobacz rozwiązanie. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (na drugim poziomie).

  • Na poziomie trzecim obaj uczniowie naradzając się, wskazują poprawną odpowiedź, ale muszą być do tego przekonani.

  • Teraz wspólnie pary opracowują instrukcję Jak poprawnie przejść przez kolejne zadania w kolejnych poziomach gry?. W instrukcji krok po kroku wypisują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie niosło za sobą konsekwencje. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona A4), które podczas prezentacji para zaprezentuje innym.

  • Na kartach powinny znajdować się pytania z poprawnymi odpowiedziami. Mogą to być narysowane karty lub wykonane zdjęcia kart.

  • Pary prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.

  • Nauczyciel ocenia ich pracę.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik.

Dodatkowo gra edukacyjna „Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy” może być użyta zarówno jako zadanie wprowadzające do tematu jak i podsumowujące go.

Dla filmu „Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” dedykowane są ćwiczenia: . (podstawowe jednostki fizyczne stosowane w aerodynamice), . (elementy konstrukcyjne samolotu) oraz . (elementy profilu lotniczego).

E‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu wsparty jest trzynastoma ćwiczeniami, które znajdują się poniżej zawartości e‑materiału. Podobnie Wizualizacja opływu (ćwiczenie .) i gra Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy (ćwiczenia ., . i . — Obliczanie standardowej temperatury na wysokości wyrażonej w stopach).

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel dyskutuje z uczniami o temperaturze i jej wpływie na wysokość lotu.

  • Prosi o przykłady sytuacji, które mogłyby się wydarzyć, jeśli osoby pilotujące samolot nie znałyby tychże informacji.

  • Odsyła uczniów do e‑booka, do części dotyczącej aerodynamiki, fragmentu skorelowanego z tematem atmosfery, jej parametrów oraz ich wpływie na rzeczywistą wysokość lotu.

  • Jako podsumowanie proponuje wykonanie wspólnie ćwiczeń ., . i . — Obliczanie standardowej temperatury na wysokości wyrażonej w stopach.

  • Uczniowie są kolejno wywoływani do działania, odpowiadają na pytania nauczyciela związane z ćwiczeniami.

  • Nauczyciel prosi o zapisanie w postaci notatki poprawnie wykonanych zadań.

Praca indywidualna podczas zajęć

Film edukacyjny „Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie powstawania siły nośnej i rozkładu sił na śmigle i płacie.

  • Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Śmigło.

  • Uczniowie uważnie oglądają film i samodzielnie notują informacje odnośnie do powstawania siły nośnej i rozkładu sił na śmigle i płacie. Opisują omawiane w filmie zasady mechaniki lotu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie rozkładu sił na śmigle w swojej notatce (na rysunku opisują wielkości). Uczniowie mogą wykorzystać do tego załączniki z e‑booka Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu.

  • Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek i rysunków rozkładów sił z objaśnieniami.

  • Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.

  • Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.

E‑book „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci e‑booka. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne.

  • Uczniowie samodzielnie mają za zadanie określić, jakie elementy wiążą się z innymi.

  • Działanie to ma mieć postać mapy myślowej, gdzie w centralnym punkcie tej mapy znajdzie się samolot, a kolejne gałęzie będą oznaczały obszary, które się z nim wiążą. Mogą to być przykładowo hasła: atmosfery i jej parametry, podstawowe wielkości fizyczne stosowanymi w aerodynamice, mechanizmy powstawania sił aerodynamicznych działających na statek powietrzny, geometria profilu, mechanizacja skrzydła czy tory lotu.

  • Uczniowie przygotowują mapę myślową na podstawie e‑booka Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej mapy.

  • Inni uczniowie w klasie uzupełniają swoje mapy.

  • Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z wybranych, ciekawych dla nich, map utworzonych przez kolegów.

Wirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów
  • Nauczyciel prezentuje laboratorium do symulacji zjawisk.

  • Prosi uczniów o samodzielne przyjrzenie się temu e‑materiałowi.

  • Teraz każdy z uczniów musi wykonać następujące polecenie: Twoim zadaniem jest ustawienie czterech kątów natarcia i opisanie tego, co zauważyłeś i co dzieje się na profilu skrzydła. Uzasadnij swoje obserwacje, nazywając językiem fachowym powstające zjawiska.

  • Uczeń opisuje swoje obserwacje w notatce.

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby samodzielnie znaleźli w internecie obrazy lub filmy prezentujące podobne efekty.

  • Uczniowie przeszukują zasoby sieciowe i zapisują znalezione informacje.

  • Całość zamykają w cyfrowej notatce.

  • Nauczyciel prosi o prezentacje wybranych notatek.

Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program (mogą posiłkować się pomocą zobacz rozwiązanie). Przed zatwierdzeniem wykonują zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub tworzą zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Aby przejść przez poziom gry, muszą zdobyć osiem punktów. Jeśli trafiają na to samo pole, które wcześniej uzupełnili błędnie, teraz zaznaczają poprawną odpowiedź.

  • Po przejściu w ten sposób dostatecznie dużej liczby pól i trzech poziomów wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zamieszczają po lewej zdjęcia pytań i udzielonych na nie poprawnych odpowiedzi, a po prawej obrazy z niewłaściwie zaznaczonymi odpowiedziami. Pod obrazkami zamieszczają opis w punktach dotyczący tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść to pytanie w grze. Tych slajdów będzie osiem na każdy poziom.

  • Tak uczniowie samodzielnie przechodzą trzy poziomy gry (rozkodowują grę).

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o prezentacje efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez wprowadzenie metody tekstu przewodniego lub lekcji odwróconej. Może stanowić podstawę do nowej lekcji lub zestaw powtórzeniowy. Daje też możliwość nadrobienia zaległości uczniom, którzy z jakichkolwiek powodów nie mogli uczestniczyć w zajęciach, na których materiał ten był omawiany przez nauczyciela. Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę przed lekcją zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. W szczególności można wykorzystać w tym celu film edukacyjny, e‑book, wizualizację i grę edukacyjną. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie poszerzają i wykorzystują swoją wiedzę podczas zajęć. W tym celu nauczyciel może zaproponować zarówno pracę indywidualną, jak i grupową. Poniżej propozycje wykorzystania e‑materiału na bazie tekstu przewodniego.

Praca indywidualna

Przed lekcją

  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć przekazuje uczniom dostęp do filmu.

  • Równocześnie z e‑materiałami przydziela zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Pytania te zawarte są w tekście przewodnim, który przeprowadza ucznia przez wiedzę niezbędną do przygotowania się do działań związanych z symulacją zjawisk związanych z przepływem płynów w wirtualnym laboratorium.

  • Pytania obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń znajduje odpowiedź, przygotowując się do działań laboratoryjnych.

  • Kolejny etap to drugi zestaw pytań, na które uczeń odpowiadając, określa informacje, jakie są niezbędne do badań w laboratorium. Po odpowiedzi na te dwa zestawy pytań w oparciu o film uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany, aby realizować dalszą część działania (metody tekstu przewodniego).

Podczas lekcji

  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację. Nauczyciel daje mu zadanie Zadanie polega na przeprowadzeniu symulacji zjawisk związanych z przepływem płynów z wirtualnym laboratorium. W jakich obszarach symulacji uczeń będzie pracował, zależy od niego samego.

  • Uczeń planuje swoje działanie, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania tworzy prezentację wyników symulacji jako zrzuty ekranu w wirtualnym laboratorium.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudności?, Które elementy zadania wykonałeś bez problemu?, Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się i wypełniając dokumentację następnym razem?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

  • Nauczyciel odbiera wszystie etapy metody tekstu przewodniego w postaci zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca w grupie

Przed lekcją

  • Nauczyciel i uczniowie wykonują podobne czynności jak w przypadku pracy samodzielnej, jednak tym razem uczniowie w domu dzielą się zadaniem, wykonując jego elementy lub współpracując zdalnie.

  • W pierwszym etapie nie dostają jednak pytań w tekście przewodnim, tylko zagadnienia. To właśnie uczniowie na podstawie filmu mają sami utworzyć pytania i znaleźć odpowiedzi na nie (tworząc je dla siebie i sami na nie odpowiadając).

  • Uczniowie używają do tego dowolnej przestrzeni do pracy zdalnej, gdzie można edytować dokument i go współdzielić (może pracować na nim jednocześnie kilka osób).

  • Efektem pracy uczniów są dwa dokumenty, przesłane przed lekcją do nauczyciela, z odpowiedziami na własne pytania z przydzielonych zagadnień. Utrudnieniem może być wykonanie na ten temat prezentacji w Sway, PowerPoint lub innym programie wizualizacyjnym.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań już podczas lekcji.

Podczas lekcji

  • Grupy uczniów otrzymują ostatnie uwagi dotyczące działań z tekstem przewodnim i zabierają się za realizację.

  • Nauczyciel formułuje zadanie: Grupa ma przygotować prezentację wykonanej symulacji zjawisk związanych z przepływem płynów w wirtualnym laboratorium. Dane do wykonania takiej symulacji każdy z grup dobiera sobie w sposób dowolny.

  • Przed przygotowaniem dokumentacji grupa planuje swoje działanie, opisując kolejne etapy i przekazuje plan nauczycielowi.

  • Nauczyciel akceptuje plan lub go koryguje.

  • Po zakończeniu planowania grupa przeprowadza symulację przy kilku danych i przygotowuje prezentację, w której krok po kroku opisuje na slajdach, które działania zostały wykonane podczas symulacji.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudności?, Które elementy zadania wykonałeś bez problemu?Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację o zjawiskach związanych z przepływem płynów następnym razem?Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

  • Nauczyciel odbiera wszystie etapy metody tekstu przewodniego w postaci prezentacji lub zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie pięć multimediów przedstawia informacje na temat aerodynamiki i mechaniki lotu z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać odmienne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego dla każdego ucznia i znosi bariery społeczne oraz komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału.

Uczniowie mogą oglądać film lub przeglądać e‑book z wiedzą teoretyczną, ale usystematyzowaną, czynnie uczestniczyć w Symulacji zjawisk związanych z przepływem płynów w wirtualnym laboratorium lub grać w grę edukacyjną Aerodynamiki i mechaniki lotu, aby zrozumieć podstawy i dowiedzieć się więcej. Materiały te przeplatają się informacyjnie.

Opisy śmigła w filmie mają swoje uzupełnienie w wizualizacji opływu oraz symulacji zjawisk związanych z przepływem płynów, a także w e‑booku. Gra Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy stanowi utrwalenie wiedzy zdobytej podczas oglądania filmu i analizie e‑booka, zaś po tej analizie uczeń sprawnie poradzi sobie w grze planszowej.

Zadania w grach — poza tym, że zawierają element uczący zobacz rozwiązanie z treściami teoretycznymi oraz w materiałach sprawdzających — prowokują do pogłębienia wiedzy poprzez obejrzenie materiału filmowego i lekturę e‑booka.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daj szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów.

Podczas pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje cały proces, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie mogą wspierać się wzajemnie i uczyć od siebie. Taka postawa promuje naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość monitorowania poziomu własnej wiedzy, a także uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Taki sposób przekazywania komunikacji zwrotnej nakłania do podejmowania kolejnych prób poprawnego wykonywania zadań. Przykładowo: aby wziąć udział w grze edukacyjnej, uczeń musi określić, na jakim poziomie trudności chce sprawdzić swoją wiedzę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści