Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Aerodynamika i mechanika lotu

TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy 315317

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDqTPS7iJYWprowadzenie Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią Ci wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwiają Ci przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjny Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotuDIiTRhMlHFilm edukacyjny Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu to film edukacyjny pomagający zrozumieć zagadnienia związane z aerodynamiką i mechaniką lotu. Materiał E‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotuDAv844UySE‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu to e‑book przedstawiający zagadnienia związane z aerodynamiką. Materiał Wizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu D1BZ7kIOyWizualizacja modelu w grafice 3D Wizualizacja opływu to wizualizacja przedstawiająca powstawanie siły nośnej na płacie profilu lotniczego. Materiał Wirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynówDZjU0t2ypWirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów to wirtualne laboratorium, które umożliwia przeprowadzenie doświadczenia umożliwiającego zbadanie zjawisk związanych z przepływem płynów. Materiał Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu – zrozumieć podstawyDJoPPgll3Gra edukacyjna Aerodynamiki i mechaniki lotu – zrozumieć podstawy to gra edukacyjna pozwalająca sprawdzić poziom opanowania reguł, praw, wzorów i definicji związanych z aerodynamiką i mechaniką lotu.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDEV84mLUfInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD13yAFZitSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD4s1KVEUUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDxiubzKzJPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDML0ApK34Netografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1BDXQYaLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik lotniczy.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, e‑bookwizualizacja 3D, wirtualne laboratorium oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z dziedziny aerodynamiki i mechaniki lotu.

  • Film edukacyjny Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu pozwoli Ci na uporządkowanie wiedzy na temat pojęć i parametrów związanych z opływem powietrza wokół statku powietrznego, a także sił działających na statek powietrzny w różnych fazach lotu.

  • E‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu rozjaśni zagadnienia związane z aerodynamiką.

  • Dzięki wizualizacji Wizualizacja opływu w grafice 3D będziesz miał możliwość obserwacji zjawisk zachodzących na płacie profilu lotniczego w pełnej panoramie, co ułatwi Ci zrozumienie powstawania siły nośnej na płacie, a także rozkładu prędkości i ciśnienia.

  • Wirtualne laboratorium Symulacja zjawisk związanych z przepływem płynów umożliwi Ci przeprowadzenie doświadczenia, gdzie za pomocą zmiany kąta natarcia możesz obserwować przepływ laminarny i turbulentny, a także strefy oderwania strug.

  • Dzięki grze edukacyjnej Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy możesz sprawdzić umiejętności dotyczące właściwego zastosowania reguł, praw, wzorów i definicji związanych z aerodynamiką i mechanika lotu.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  1. Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie aerodynamiki i mechaniki lotu. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych w nim pojawiających się. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Możesz zacząć od e‑booka Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu. To dobry początek, ale nie czytaj od razu całego. Przeglądaj dalej inne e‑materiały. Obejrzyj film i wypisz we własnej notatce słowa, których nie rozumiesz.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział co się do Ciebie pisze. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz znaczenie specjalistycznych terminów, których nie znasz.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, na pytania, które sobie zadałeś.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć samodzielną naukę przy pomocy tych materiałów. Pamiętaj, że to powtarzanie jest kluczem do ugruntowania wiedzy i gwarantem, że z czasem jej nie utracisz.

  5. Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się.

    Wykorzystaj:

    • film Prawa i zjawiska opisujące powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu, aby dowiedzieć się, jakie są Twoje zadania zawodowe jako technik mechanik lotniczy. Obejrzyj również Śmigło — materiał filmowy, który zapozna Cię z tym tajemniczym elementem. Łącz tę wiedzę ze sobą w żartobliwe frazy bądź zdania, które niekoniecznie posiadają jakiś sens, np. Śmigło służy tylko do schładzania pilota w czasie lotu, bo kiedy przestaje się kręcić, to pilot się poci. Dzięki temu zapamiętasz, co w danym materiale stanowiło główny temat.

    • grę Aerodynamiki i mechaniki lotu — zrozumieć podstawy, w której utrwalisz posiadaną wiedzę, ale też poznasz ciekawostki związane z tą dziedziną.

    Wsparciem informacyjnym będzie e‑book Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu. Brak wiedzy uzupełnij informacjami pochodzącymi z tej pomocy naukowej. Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a czego jeszcze nie.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z filmu lub e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Jeśli coś nie zgadza się z Twoim stanem wiedzy, dociekaj, pytaj i szukaj odpowiedzi, np. w Internecie lub u nauczyciela.

  8. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  9. Szukaj połączeń, ponieważ między materiałami oddanymi do Twojego użytku istnieje wiele korelacji.

  10. W „Wizualizacji opływu” i w symulacji znajdziesz zagadnienia, o których mowa w filmie i e‑booku, a które przydadzą Ci się w grze. Bez analizy e‑booka ciężko będzie Ci przejść przez grę. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Pamiętaj: to już było nie oznacza to już wiem lub umiem.

Praca samodzielna

Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, miej na uwadze to, co poniższe.

  • Ćwiczenia multimedialne (gra, wirtualne laboratorium i interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w laboratorium. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane (np. poprawne odpowiedzi w teście lub wykonane zadania w grze), ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie dlaczego?.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • nauczyć posługiwać się narzędziami (gra, wirtualne laboratorium czy wizualizacja),

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z e‑booka z filmem i grą,

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami i według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją w zróżnicowany sposób w zależności od wyboru materiału edukacyjnego). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać filmy, skorzystaj z filmu, jeśli gry — graj. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko to może Ci się przydać w przyszłej pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz opracowywał swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

    • dokładnej i wnikliwej obserwacji,

    • notowania na różne sposoby, zapisując przyswajane dane,

    • interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzania notatek z własnych edukacyjnych odkryć i swoich wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowaniaDJoPPgll3instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z przewodnika

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQiZ10inXB7Aq
(Uzupełnij).