E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i zasada działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał „Budowa i zasada działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

  • Wizualizacja w 2D lub 3D Rozpoznawanie elementów, podzespołów i układów mechanicznych w pojazdach samochodowychDJWPXQSSyWizualizacja w 2D lub 3D Rozpoznawanie elementów, podzespołów i układów mechanicznych w pojazdach samochodowych. Przedstawi Ci podzespoły i zespoły pojazdów samochodowych z wykorzystaniem fotografii (2D) /rysunku aksonometrycznego (3D)/ grafiki, ze szczególnym uwzględnieniem w budowie silnika pojazdu samochodowego, kadłuba, głowicy, cylindrów, zaworów, układu tłokowo‑korbowego, rozrządu, układu chłodzenia, smarowania, zapłonowego, zasilania paliwem oraz powietrzem, układu doładowania powietrzem (turbina oraz sprężarka mechaniczna), układu wydechowego wraz z elementami: katalizator, filtr cząstek stałych, tłumik, recyrkulacja spalin, układu zasilania gazem LPG wraz uwzględnieniem podstawowych elementów budowy układu, elementów układu napędowego, w tym: sprzęgieł, jedno i dwumasowego koła zamachowego, mechanicznej i automatycznej skrzyni biegów, wału napędowego, mostu napędowego, półosi i przegubów, rodzajów zawieszenia, mechanizmów kierowniczych, układów hamulcowych, ogumienia i kół.

  • Animacja w 2D lub 3D Zasady funkcjonowania i budowy źródeł napędu pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowychDo1I8suDAAnimacja w 2D lub 3D Zasady funkcjonowania i budowy źródeł napędu pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych. Przedstawi Ci źródła napędu pojazdów spalinowych, elektrycznych i hybrydowych z wykorzystaniem animacji ze szczególnym uwzględnieniem w budowie silnika spalinowego pojazdu samochodowego: kadłuba, głowicy, cylindrów, zaworów, układu tłokowo‑korbowego, rozrządu, układu chłodzenia, smarowania, zapłonowego, zasilania paliwem oraz powietrzem, układu doładowania powietrzem, układu wydechowego wraz z elementami: katalizator, filtr cząstek stałych, tłumik, recyrkulacja spalin, układu zasilania gazem LPG wraz uwzględnieniem podstawowych elementów budowy układu, układu napędu pojazdu hybrydowego, z uwzględnieniem układu sterowania przełączaniem/wspomaganiem silnika spalinowego silnikiem elektrycznym, elementów budowy oraz rodzajów stosowanych w napędach elektrycznych silników, sposobów przeniesienia napędu oraz układów zasilania w energię elektryczną.

  • Plansza/Schemat/Grafika interaktywna Rodzaje podzespołów i zespołów pojazdów samochodowychDC6jmVdJAPlansza/Schemat/Grafika interaktywna Rodzaje podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych. Przedstawi Ci elementy budowy oraz elementy układów sensoryki i aktoryki służące regulacji pracy:

    • Silnik spalinowy – elementy budowy

    • Silnik spalinowy – elementy układów sensoryki i aktoryki

    • Układ napędowy – elementy budowy

    • Układ napędowy – elementy

    • Układ bezpieczeństwa czynnego i biernego – elementy

    • Układ bezpieczeństwa – sensoryka/aktoryka

    • Układ aktywnego zawieszenia pojazdu – elementy budowy

    • Układ komfortu – elementy budowy oraz układ sensoryki i aktoryki

  • E‑book Podstawowe składowe pojazdu samochodowegoD14kb1EGsE‑book Podstawowe składowe pojazdu samochodowego. Zawiera treści dotyczące budowy i zasady działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych uwzględniając układy stosowane w budowie silnika pojazdu samochodowego, elementów układu napędowego, rodzajów zawieszenia, mechanizmów kierowniczych, układów hamulcowych i pozostałych elementów podwozia pojazdu oraz wybranych elementów nadwozia pojazdu: układu oświetlenia, bezpieczeństwa biernego i czynnego, klimatyzacji.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDyF9GtGiJInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDrskezuwySłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD4VsLEE3iPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDzEamNmTuPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDZIK53VJRNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD10DcbkYaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą wizualizacja, animacja, grafiki interaktywne oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu budowy i zasad działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Słownik

Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat obsługi, diagnozowania oraz naprawy pojazdów samochodowych.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały. Zauważ, jak wiele zależy od wiedzy o budowie, zasadzie działania i wzajemnych korelacjach.

Daj sobie czas na poznawanie tych informacji. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując budowę i zasady działania podzespołów, postaraj się wyobrazić je sobie (pomoże Ci w tym nie jeden fragment animacji) w akcji.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się (czy go już znasz?, jeśli nie to warto się jak najszybciej zastanowić jak najłatwiej przyswajasz wiedzę. Pomoże Ci w tym również wzięcie pod uwagę Twoich zainteresowań i umiejętności. Jeśli nie jest to dla Ciebie interesujące - wymyśl powód, dla którego może to być atrakcyjne (jeśli będzie to dobry powód, dobrze pójdzie Ci też uczenie się tego materiału).

Teraz pomysły do zapamiętywania budowy i zasad działania zespołów pojazdów samochodowych:

  1. Twoje działanie może bazować na wymyślaniu historii, która obejmuje konieczność znajomości budowy , zasad działania i współpracy podzespołów ze sobą. Coś jak opowiadanie. Teoretycznie trudne, ale wszystko jest kwestią wyćwiczenia się w tego typu działaniach. I to może być Twoja rola. Ludzie przekazują wiedzę historiami (doświadczenia życiowe). Stąd jest to całkiem dobra metoda na „trudne zapamiętanie budowy i zasad działania”.

  2. Generuj systematykę czyli tabele. Zbuduj checklistę, w której w pierwszej kolumnie zbierzesz wszystkie podzespoły, a w kolejnych kolumnach zaznaczysz te informacje dotyczące ich zasad działania i współpracy z innymi podzespołami. Kiedy spojrzysz na tabelę, będziesz wiedział co, z czym, po co i jak.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych w nim pojawiających się. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział „co się do ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów – zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Zapisuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania, które sobie zadałeś. Spróbuj metody „a co jeśli ...?”, która pozwala przewidzieć nietypowe sytuacje w budowie i zasadzie działania.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz , że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli „tak” (czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.

  5. Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

Wykorzystaj:

  • wizualizacje, bo dzięki nim dowiesz się jak wyglądają elementy i podzespoły pojazdów samochodowych

  • animację, która pozwoli Ci zrozumieć zasady funkcjonowania i budowę silników pojazdów

  • plansze interaktywne/grafiki, bo z nich dowiesz się z czego składają się konkretne układy

  • e‑book, bo zawiera niezbędną wiedzę dotyczącą zasad działania

  1. Zapisuj zasadnicze hasła z animacji i e‑book'a. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  2. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie lub u nauczyciela, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  3. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  4. Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglował” (żonglerka - kontrolowana zmiana miejsca obiektów fizycznych lub używanie dawek wiedzy w różnych sytuacjach i kontekstach). To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Sam pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania sprawdzające twoją wiedzę. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”. Dzięki ćwiczeniom możesz:

  • nauczyć rozpoznawać podzespoły i ich elementy

  • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z animacji lub e‑book'a z Twoim doświadczeniem (jeśli takie posiadasz i jest związane np.: z praktykami zawodowymi);

  • ćwiczyć różnorodnymi metodami (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów - kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).