Podsumowanie: perspektywa i jej rodzaje, bryły w perspektywie
Bryły w perspektywie
RyW2iqKsRRGSv
Ilustracja przedstawia trzy tej samej wielkości arbuzy ułożone w niewielkich odstępach obok siebie. Arbuzy mają na powierzchnię w pasy.
Arbuzy
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R647LUPBBQFB9
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Martwa natura”. Ukazuje martwą naturę z owocami. Na brązowym blacie stoi pękaty dzban z jednym uchem, przysłonięty przez biały talerz, na którym leży zielone jabłko i gruszka. Obok, po prawej stronie swobodnie leżą owoce: gruszki i jabłka. Wszystkie elementy namalowane są szeroką plamą barwną i obwiedzione czarnym konturem. Na ich powierzchniach odbijają się bliki światła padającego z prawego, dolnego rogu. Cienie namalowane zostały czarno‑brązową plamą. Krawędź stołu odcina się od jasnego tła ściany. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Stożek, walec i kula – tymi trzema bryłami geometrycznymi można zdaniem Paula Cézanne’a zobrazować wszystkie przedmioty w naturze. Robił to przy pomocy płaskich plamy czystych barw podkreślonych konturem.
Paul Cézanne [czytaj: pol se‑zan], „Martwa natura”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Malarstwo najczęściej odwzorowuje przedmioty, architekturę, ludzi, zwierzęta, lub naturalne formy w przyrodzie. Może również przedstawiać sceny fantastyczne czy takie, które istnieją wyłącznie w wyobraźni twórcy. Jeśli w obrazie artysta pokazuje ich trójwymiarowość - to znaczy, że te elementy dzieła są bryłami..
R1WCAHbo6amrA1
Ilustracja przedstawia 4 rysunki podstawowych brył geometrycznych, rozmieszczonych równomiernie na kartce w dwóch rzędach. Na górze jest stożek i kula, a pod nimi walec i ostrosłup. Na wszystkich zaznaczono wektorami ich wymiary.
Paul Cézanne,[czytaj: pol se‑zan], francuski malarz tworzący w II połowie XIX i na początku XX wieku, uważał, że wszystkie obiekty w naturze można sprowadzić do trzech podstawowych brył geometrycznych:
kuli,
walca,
stożka.
Zwróć uwagę, że gruszka ma kształt zbliżony do stożka:
R1JO84RFLHULD
Fotografia gruszki i schemat stożka
Gruszka i schemat stożka
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Jabłko ma kształt zbliżony do kuli:
R1G2MV71KOHNH
Fotografia jabłka i schemat kuli
Jabłko i schemat kuli
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Kubek ma kształt podobny do walca:
RMLARL14UVAGH
Fotografia kubka i schemat walca
Kubek i schemat walca
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
plama barwna
ślad powstały po nałożeniu farby na dowolne podłoże; plama barwna może być np.: płaska, jednolita, zróżnicowana.
Bryły w malarstwie Cézanne'a
W swoim malarstwie Cézanne [czytaj: se‑zan] nie odwzorowywał szczegółów faktury stołu, czy skórki owoców. Pokazywał ich istotę – barwę i kształt trójwymiarowy czyli bryłębryłabryłę. Artysta malował płaską plamą barwnąplama barwnaplamą barwną, eliminował szczegóły i upraszczał przedmioty zbliżając ich kształty do figur i brył geometrycznych.
RFAG22MGDLBS5
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Narożnik stołu”. Ukazuje martwą naturę, ustawioną na drewnianym stole z szufladą. Na mocno udrapowanej, białej serwecie oparty jest talerz, na którym leżą owoce - brzoskwinie, śliwki i gruszka. Pozostałe owoce rozrzucone są na serwecie w różnych miejscach. W tle znajduje się regał. Za martwą naturą jest zielona ściana. Kolory są intensywne, cienie na materiale zaznaczone plamą i kreską, a poszczególne elementy otoczone konturem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dla Cézanne’a obserwacja przestrzeni nie odbywa się z jednego punktu, dlatego zrezygnował z perspektywy linearnej. W jednym obrazie przedstawiał przedmioty jako bryły widziane z różnych perspektyw, pod różnymi kątami – na wprost, z lotu ptaka, z lewej strony, z prawej.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Cézanne'a „Narożnik stołu”. Ukazuje martwą naturę, ustawioną na drewnianym stole z szufladą. Na mocno udrapowanej, białej serwecie oparty jest talerz, na którym leżą owoce - brzoskwinie, śliwki i gruszka. Pozostałe owoce rozrzucone są na serwecie w różnych miejscach. W tle znajduje się regał. Za martwą naturą jest zielona ściana. Kolory są intensywne, cienie na materiale zaznaczone plamą i kreską, a poszczególne elementy otoczone konturem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dla Cézanne’a obserwacja przestrzeni nie odbywa się z jednego punktu, dlatego zrezygnował z perspektywy linearnej. W jednym obrazie przedstawiał przedmioty jako bryły widziane z różnych perspektyw, pod różnymi kątami – na wprost, z lotu ptaka, z lewej strony, z prawej.
Paul Cézanne [czytaj: pol se‑zan], „Narożnik stołu”, 1895 r., The Barnes Foundation [czytaj: de barns fandejszyn]
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RM1JQ6AAA6HPX
Określ, jak inaczej nazywa się kształt, forma trójwymiarowa w architekturze i rzeźbie. Masz do wyboru trzy odpowiedzi. Odpowiedź pierwsza to faktura. Odpowiedź druga to tworzywo. Odpowiedź trzecia to bryła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Skojarz z formą geometryczną.
bryła
Ćwiczenie 1
R1XPONHOH55ZU
Jak inaczej nazywa się kształt, forma trójwymiarowa w architekturze i rzeźbie oraz przedstawiana w malarstwie?
Ilustracja przedstawia przechylony, kolorowy sześcian. Ściana przednia jest koloru granatowego, boczna bordowego, a górna błękitnego. Za ścianami znajdują się proste łączące pozostałe ściany.
Schemat sześcianu
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Paul Cézanne [czytaj: pol se‑zan] zainspirował twórców kubizmukubizmkubizmu, którego pierwsza faza nazywana jest geometryczną lub cezannowską (czytaj: sezanowską) - ze względu na wpływ artysty na powstanie nowego kierunku w sztuce.
Ale kubiści byli bardziej radykalni niż Cézanne [czytaj: se‑zan]: kształty przedstawione na ich obrazach były uproszczone i zniekształcone, a podstawową bryłą geometryczną, do której sprowadzali kształty przedmiotów, był sześcian.
Zwróć uwagę, jak malowali główni przedstawiciele kubizmu - Georges Braque [czytaj: żorż brak]i Pablo Picasso [czytaj: pablo pikaso]. Poznaj szczegóły klikając w punkty na reprodukcjach.
RCZ456Z8DS5P3
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pabla Picassa „Martwa natura z owocami i kielichem”. Ukazuje położone na blacie stołu owoce i kieliszek. Przedmioty ujęte są z góry, dzięki czemu widać krawędź kieliszka. Brązowy blat stołu koresponduje z zieloną ścianą - kolory dopełniają się. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacją:
Punkt 1: Kubiści dążyli do przedstawiania przedmiotów jako bryły. W obrazie Picassa owoce mają nieregularne owalne kształty, przypominające kule i stożki.
Punkt 2: Żeby uzyskać głębię, stosuje perspektywę malarską – ciepłe barwy z przodu, zimne z tyłu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pabla Picassa „Martwa natura z owocami i kielichem”. Ukazuje położone na blacie stołu owoce i kieliszek. Przedmioty ujęte są z góry, dzięki czemu widać krawędź kieliszka. Brązowy blat stołu koresponduje z zieloną ścianą - kolory dopełniają się. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacją:
Punkt 1: Kubiści dążyli do przedstawiania przedmiotów jako bryły. W obrazie Picassa owoce mają nieregularne owalne kształty, przypominające kule i stożki.
Punkt 2: Żeby uzyskać głębię, stosuje perspektywę malarską – ciepłe barwy z przodu, zimne z tyłu.
Pablo Picasso [czytaj: pablo pikaso] , „Martwa natura z owocami i kielichem”, 1908 r., MoMA, Nowy Jork, USA
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 2.0.
Polecenie 2
RBXMO9RU2XUR1
To ćwiczenie jest na bazie obrazu „Martwa natura z owocami i nożem” Józefa Pankiewicza. Przeczytaj polecenie i zastosuj swoje ulubione kolory.
Posługując się dostępnymi narzędziami programu graficznego, wykonaj własną pracę, przekształcając elementy załączonej kompozycji w bryły geometryczne. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJfl4tI08M7zA
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RPM333H48RUR3
Zaprojektuj martwą naturę, w której wszystkie elementy będą bryłami lub będą miały miały kształt zbliżony do brył geometrycznych (walca, stożka, sześcianu, prostopadłościanu, itp). Opisz również ich wzajemne położenie.
Bryła - podstawowe pojęcie w rzeźbie i architekturze
BryłabryłaBryła jest podstawowym pojęciem związanym z rzeźbą i architekturą. Można ją określać na różne sposoby, na przykład może być statyczna lub dynamiczna, monumentalna, zwarta lub rozczłonkowana. Każda forma przestrzenna jest bryłą, również rzeźba. Kamień lub inny materiał, z którego rzeźbiarz wydobywa kształt swojego dzieła, to także bryła.
R1LJ8NRM7OXAH1
Ilustracjaprzedstawia rzeźbę „Fragment figurki mężczyzny - kapłana”. Widoczna jest stojąca sylwetka postaci bez głowy. Rzeźba wykonana jest prawdopodobnie z diorytu. Ręce są ułożone wzdłuż tułowia.
Autor nieznany, „Figurka mężczyzny”, ok. 1855‑1808 p.n.e., Muzeum Narodowe w Warszawie
Źródło: cyfrowe.mnw.art.pl, licencja: CC BY 3.0.
Re8cGeIO1HEUd1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Dyskobol” Myron z V w. p.n.e. Jest to postać nagiego, umięśnionego mężczyzny tuż przed wyrzuceniem dysku. Sportowiec jest pochylony, z ugiętymi lekko kolanami i w prawej ręce trzyma dysk. Lewa ręka położona jest na kolanie. Prawa stopa stoi oparta w całości na ziemi, a lewa oparta jest tylko na czubkach palców. Na twarzy nie widać emocji, a jedynie skupienie. Postać ukazana jest w pełni realistycznie, oddaje naturalny ruch.
Myron, „Dyskobol”, V w. p.n.e., British Museum [czytaj: britisz miuzijem], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: online-skills.
Bryła może być także lekka lub ciężka, symetryczna lub asymetryczna. Dotyczy to brył zarówno rzeźbiarskich, jak i architektonicznych. Każda rzeźba, jak i budowla może składać się z jednej lub wielu brył.
R17q0M4vl2Kmq1
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Bauhausu w Dessau. Ukazuje obiekt od strony bocznej. Na ścianie, po lewej stronie znajduje się pionowy napis „Bauhaus”, prawą stronę zajmuje rząd również ułożonych w pionie okien. Prosta bryła oparta jest na geometrycznych układach gładkich płaszczyzn tynkowanego muru oraz kontrastujących z nimi przeszkleń. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Bryła statyczna, kubiczna, wielokondygnacyjna, przewaga kierunków poziomych, liczne duże okna.
Ilustracja interaktywna przedstawia budynek Bauhausu w Dessau. Ukazuje obiekt od strony bocznej. Na ścianie, po lewej stronie znajduje się pionowy napis „Bauhaus”, prawą stronę zajmuje rząd również ułożonych w pionie okien. Prosta bryła oparta jest na geometrycznych układach gładkich płaszczyzn tynkowanego muru oraz kontrastujących z nimi przeszkleń. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Bryła statyczna, kubiczna, wielokondygnacyjna, przewaga kierunków poziomych, liczne duże okna.
Budynek Bauhausu, 1925‑26 r., Dessau, Niemcy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RX6VV866O6E3E
Ilustracja przedstawia piramidę Cheopsa w Gizie. Piramida ma kształt ostrosłupa o podstawie kwadratu. Składa się z kamiennych bloków. Jest w kolorze ciemnego piasku. W tle niebieskie niebo.
Ilustracja przedstawia piramidę Cheopsa w Gizie. Piramida ma kształt ostrosłupa o podstawie kwadratu. Składa się z kamiennych bloków. Jest w kolorze ciemnego piasku. W tle niebieskie niebo.
Piramida Cheopsa, Giza, Egipt
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RB2T9O91E14O4
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich najbardziej adekwatny opis bryły. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Lewa kolumna to pięć zdjęć. Jedno ze zdjęć przedstawia kaplicę Donate Bramante, Tempietto. Kaplica jest okrągła, a u podstaw znajduje się kilka małych schodów. Centralny korpus, celle zawierającą relikwiarz, wieńczy kopuła i otacza pierścień kolumn. Korpus otaczają toskańskie kolumny. Kolejne zdjęcie to masywna budowla z białą elewacją i ciemnym nieregularnym dachem. Budynek ma wiele bardzo małych otworów okiennych. Kolejne zdjęcie to budowla kościelna o znacznej wysokości i wyglądająca na masywną. Zbudowana jest z cegły. Na pierwszym planie dwie wieże przylegające do budynku, stojące na jego krańcach. Jedna jest w prostokątna, zakończona zielonym dachem w kształcie ostrosłupa. Na jej szczycie umieszczony jest krzyż. Druga wieża jest okrągła, zakończona zielonym daszkiem w kształcie stożka. Na dalszym planie długi budynek, który w górnej części ma ciąg okien. Kościół zakończony półokrągłą absydą. Zakończony jest spadzistym zielonkawym dachem. Przed obiektem znajduje się pas trawy i wybrukowana droga. W tle po lewej i prawej stronie widać fragmenty drzew, a tłem jest niebieskie niebo z małymi białymi chmurami. Kolejne zdjęcie to rzeźba przypominająca kobietę o dość znacznej posturze w kolorze pomarańczowego piasku. Kobieta jest naga. Rzeźba jest zwarta, bez wyraźnych szczegółów. Nie widać elementów twarzy. Kolejne zdjęcie to rzeźba postaci o nieproporcjonalnie długich i cienkich nogach. Postać wydaje się jakby była w ruchu, ręce ma opuszczone wzdłuż tułowia. Prawa noga stawia krok, a lewa jest z tyłu.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się wybranym ilustracjom i dopasuj do nich najbardziej adekwatny opis bryły. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Lewa kolumna to pięć zdjęć. Jedno ze zdjęć przedstawia kaplicę Donate Bramante, Tempietto. Kaplica jest okrągła, a u podstaw znajduje się kilka małych schodów. Centralny korpus, celle zawierającą relikwiarz, wieńczy kopuła i otacza pierścień kolumn. Korpus otaczają toskańskie kolumny. Kolejne zdjęcie to masywna budowla z białą elewacją i ciemnym nieregularnym dachem. Budynek ma wiele bardzo małych otworów okiennych. Kolejne zdjęcie to budowla kościelna o znacznej wysokości i wyglądająca na masywną. Zbudowana jest z cegły. Na pierwszym planie dwie wieże przylegające do budynku, stojące na jego krańcach. Jedna jest w prostokątna, zakończona zielonym dachem w kształcie ostrosłupa. Na jej szczycie umieszczony jest krzyż. Druga wieża jest okrągła, zakończona zielonym daszkiem w kształcie stożka. Na dalszym planie długi budynek, który w górnej części ma ciąg okien. Kościół zakończony półokrągłą absydą. Zakończony jest spadzistym zielonkawym dachem. Przed obiektem znajduje się pas trawy i wybrukowana droga. W tle po lewej i prawej stronie widać fragmenty drzew, a tłem jest niebieskie niebo z małymi białymi chmurami. Kolejne zdjęcie to rzeźba przypominająca kobietę o dość znacznej posturze w kolorze pomarańczowego piasku. Kobieta jest naga. Rzeźba jest zwarta, bez wyraźnych szczegółów. Nie widać elementów twarzy. Kolejne zdjęcie to rzeźba postaci o nieproporcjonalnie długich i cienkich nogach. Postać wydaje się jakby była w ruchu, ręce ma opuszczone wzdłuż tułowia. Prawa noga stawia krok, a lewa jest z tyłu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się uważnie ilustracjom i przeczytaj opisy brył. Zacznij od poszukiwania określeń, które rozpoznasz na ilustracji.
Ilustracja przedstawiająca biały budynek kryty ciemnym dachem - bryła ciężka, zwarta, dynamiczna, z małymi otworami okiennymi. Ilustracja przedstawiająca rzeźbę nagiej kobiety - bryła ciężka, masywna, zwarta, statyczna. Ilustracja przedstawiająca rzeźbę postaci o wydłużonym kształcie - bryła dynamiczna, lekka, strzelista, o wyrazistej fakturze. Ilustracja przedstawiająca budynek składający się z wielu brył geometrycznych - bryła zwarta, masywna, ciężka, statyczna, widoczne spiętrzenie prostych brył geometrycznych. Ilustracja przedstawiająca budynek niewielkich rozmiarów - bryła na planie koła, zwieńczona kopułą, symetryczna.
Ćwiczenie 2
R1GL9BQ7K7H4M
Zaznacz te określenia, które charakteryzują bryły:
zajmuje się sposobami przedstawiania figur przestrzennych na płaszczyźnie za pomocą rzutowania równoległego. Cechą odróżniającą aksonometrię od innych rodzajów rzutu równoległego jest dążenie do zachowania prawdziwych wymiarów rzutowanych obiektów
R1GAJKB8RGA311
Bryła w perspektywie zbieżnej oraz aksonometrycznej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Być może zetknęliście się już z tym słowem - na przykład na lekcji matematyki podczas rysowania sześcianu. Wtedy potrzebna była aksonometriaaksonometriaaksonometria.
AksonometriaaksonometriaAksonometria zwana też perspektywą równoległą, jest sposobem przedstawiania przedmiotów trójwymiarowych na płaszczyźnie. Stosowana jest przede wszystkim w rysunkach technicznych. Trzeci wymiar pokazany jest w tzw. rzutach geometrycznych. Taka prezentacja obiektów umożliwia odtwarzanie ich rzeczywistych wymiarów.
W ten sposób projektuje się maszyny, nowe domy, meble, pojazdy, telefony i wiele innych form przestrzennych.
W taki sposób projektanci rysują nawet najmniejsze elementy; każdy musi mieć dokładnie określoną formę i wymiary.
Rysunek znajdujący się powyżej pokazuje różnice między perspektywą zbieżnąperspektywa zbieżnaperspektywą zbieżną i aksonometrycznąaksonometriaaksonometryczną. W galerii poniżej są przykłady rysunków aksonometrycznych.
R10vo3x3W2a8b
R1Rnyppjo5ea2
architekt
specjalista w dziedzinie projektowania i wznoszenia budowli.
Rysunek aksonometryczny wykorzystywany jest najczęściej przez architektówarchitektarchitektów przy projektowaniu budynków, wnętrz, przedmiotów użytkowych. Na początku jest wiele rysunków koncepcyjnych (czyli pomysłów).
RQAKTPPHA5U8X1
Ilustracja przedstawia komputerowy rysunek przestrzenny, wykonany w rzutach aksonometrycznych, ukazujący budynek złożony z dwóch brył prostopadłościanów. Rysunek został wykonany na podstawie kierunków, wytyczonych przez osie współrzędne. Po lewej znajduje się biały budynek z wysokimi okami i płaskim, szarym dachem. Do niego przystaje wyższy, szary budynek bez okien.
Przykład bryły budynku w rzucie aksonometrycznym
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dopiero potem, po zaakceptowaniu pomysłu i wielu uzgodnieniach, architekt przystępuje do rysunku technicznego, który wykonuje najczęściej przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych.
Na ilustracjach poniżej znajdują się przykłady bryły budynku narysowane w rzucie aksonometrycznym.
R1O9BN16GAERU
Ilustracja przedstawia dwie grafiki komputerowe. Na ilustracji po lewej znajduje się budynek, złożony z dwóch brył, prostopadłościanów. Jest to przykład bryły budynku w rzucie aksonometrycznym. Na ilustracji z prawej znajduje się budynek złożony z dwóch prostopadłościanów. Obiekty usytuowane są przy ulicy, w otoczeniu trawników i drzew. Po lewej znajduje się biały budynek z wysokimi okami i płaskim, szarym dachem. Do niego przystaje wyższy, szary budynek bez okien. W pobliżu znajdują się fragmenty innych zabudowań.
Przykłady bryły budynku w rzucie aksonometrycznym z otoczeniem
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
cwiczenie
Ćwiczenie 3
RSX311URJHG9G
Uzupełnij zdanie. Kierunek w sztuce, który powstał we Francji na początku XX wieku proponujący sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych to:...: Możliwe odpowiedzi: 1. kubizm, 2. abstrakcjonizm, 3. symbolizm.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W tym materiale były informacje tylko o jednym z wymienionych kierunków w sztuce. Przypomnij sobie, który kierunek w nazwie nawiązuje do brył geometrycznych.
Kubizm
Ćwiczenie 3
R2S9GS3TMGTES
Zaznacz właściwą odpowiedź: Kierunek w sztuce, który powstał we Francji na początku XX wieku proponujący sprowadzenie przedmiotów i postaci do układów podstawowych brył geometrycznych to:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W tym materiale były informacje tylko o jednym z wymienionych kierunków w sztuce. Przypomnij sobie, który kierunek w nazwie nawiązuje do brył geometrycznych.
że Paul Cézanne [czytaj: pol se‑zan], George Braque [czytaj: żorż brak], Pablo Picasso [czytaj: pablo pikaso] to malarze, którzy w swoich obrazach stosowali geometryzacjęgeometryzacjageometryzację kształtów;
co znaczy kubizm i geometryzacjageometryzacjageometryzacja;
rozpoznać różnicę między rysunkiem aksonometrycznymaksonometriaaksonometrycznym a rysunkiem w perspektywie zbieżnejperspektywa zbieżnaperspektywie zbieżnej;
rozpoznawać dzieła kubistów i omawiać malarstwo kubistyczne;
wyjaśnić, na czym polega geometryzacjageometryzacjageometryzacja kształtów;
namalować przedmioty na płaszczyźnie, wykorzystując geometryzacjęgeometryzacjageometryzację ich form;
samodzielnie wykonać rysunek obiektu trójwymiarowego w podstawowych rodzajach perspektywperspektywaperspektyw;
zajmuje się sposobami przedstawiania figur przestrzennych na płaszczyźnie za pomocą rzutowania równoległego; cechą odróżniającą aksonometrię od innych rodzajów rzutu równoległego jest dążenie do zachowania prawdziwych wymiarów rzutowanych obiektów;
architekt
architekt
specjalista w dziedzinie projektowania i wznoszenia budowli;
architektura
architektura
sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli;
bryła
bryła
kształt przestrzenny przedmiotu; dotyczy rzeźby, architektury oraz wszystkich form w naturze charakteryzujących się trójwymiarowością; określa m.in. ich wielkość i relacje przestrzenne (konstrukcję);
faktura
faktura
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty;
geometryzacja
geometryzacja
stosowanie w sztukach plastycznych form i motywów geometrycznych, lub sprowadzanie kształtów przedmiotów do figur geometrycznych;
kubizm
kubizm
kierunek w sztuce – głównie w malarstwie i rzeźbie – powstały we Francji na początku XX wieku. Jego twórcami byli Pablo Picasso [czytaj; pablo pikaso]i Georges Braque [czytaj: żorż brak]. Kubiści poszukiwali nowych zasad przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie. Odrzucali zasady perspektywy linearnej i zmierzali do geometrycznego uproszczenia elementów kompozycji;
martwa natura
martwa natura
pojęcie odnoszące się do sztuk plastycznych. Jest to kompozycja zestawionych ze sobą różnorodnych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, np. naczyń, kwiatów, owoców;
perspektywa
perspektywa
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie;
przestrzeń
przestrzeń
trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna;
rzeźba
rzeźba
to jedna z dziedzin sztuki, której wytworem jest trójwymiarowe dzieło;
scenografia
scenografia
projekt i wykonanie wszystkiego, co znajduje się na scenie, czyli: kostiumy, dekoracje, rekwizyty, oświetlenie i całościowe ukształtowanie przestrzeni.
zwana też perspektywą linearną, geometryczną; jej istotą jest podporządkowanie elementów kompozycji zasadzie geometrycznej; linie przeprowadzone przez wszystkie poziome elementy obrazu spotykają się w tzw. punkcie zbiegu (patrz: punkt zbiegu), piony zostają zachowane