RLGAFX8SBAVMN
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie koron bezlistnych drzew. Konary i gałęzie zbiegają się ku środkowi. Jednak ich linie nie są równe. Przez drzewa prześwituje niebo. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Kompozycja dynamiczna służy do pokazania ruchu, wykorzystując linie skośne oraz kontrasty form i barw. Linie zbiegają się w centralnym punkcie obrazu, tworząc perspektywę zbieżną (linearną).
Drzewa w perspektywie żabiej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R138EM4X5NVZK
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. O perspektywie

  2. Perspektywa rzędowa

  3. Perspektywa topograficzna

  4. Perspektywa intencjonalna

  5. Przeźroczystość w sztuce

  6. Wyrazista faktura

  7. Już wiesz

  8. Potrafisz

  9. Słownik

link1

W tym materiale zapoznasz się z kilkoma rodzajami perspektywperspektywaperspektyw, które były stosowane zanim powstał najdoskonalszy sposób na przedstawienie iluzji przestrzeni na płaszczyźnie - perspektywa zbieżnaperspektywa zbieżnaperspektywa zbieżna

O perspektywie

Słowo perspektywaperspektywa intencjonalnaperspektywa ma kilka znaczeń; może np.: oznaczać rozległy widok.
Mówimy też o perspektywie, zastanawiając się nad przyszłością.
Perspektywaperspektywa intencjonalnaPerspektywa może również oznaczać pewien dystans do sytuacji, np.: spojrzenie „z perspektywy czasu” często pomaga we właściwszej ocenie.

Perspektywa to także sposób/metoda pozwalająca na pokazanie trójwymiarowości, czyli przestrzeniprzestrzeńprzestrzeni na płaszczyźnie.
Ze względu na interesujące nas tematy dotyczące sztuki - ta definicja interesuje nas najbardziej.

Oto główne rodzaje perspektywperspektywa intencjonalnaperspektyw stosowanych w sztuce:

Perspektywa rzędowa

RL599F7A15E7T1
Perspektywa rzędowa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

W starożytnym Egipcie dzielono malowidło na poziome pasy.

W sposób umowny przedstawiano to, co jest bliżej i to, co jest dalej, czyli przestrzeń  na płaszczyźnie.

Postacie i przedmioty najbardziej oddalone umieszczano w górnym pasie.

Ten umowny sposób przedstawiania przestrzeni nazwany został perspektywą rzędowąperspektywa rzędowa/pasowaperspektywą rzędową.

Propozycja multimedium
Przejdź do trybu wizualnego aby dodać plik
Ćwiczenie 1
R1NRMRV3CLOZM
Wybierz dzieło, w którym zastosowano perspektywę pasową. Kliknij w wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1FM1EZAXOX43
W jaki sposób w sztuce egipskiej przedstawić w perspektywie to, że coś dzieje się w tle, za głównymi postaciami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Perspektywa topograficzna

perspektywa topograficzna

Gdy elementy dzieła rozmieszczone zostały w sposób zbliżony do schematu mapy, jak na ilustracji poniżej - to znaczy, że została zastosowana perspektywa topograficznaperspektywa topograficznaperspektywa topograficzna. Taki sposób sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie był używany m.in.: w sztuce starożytnego Egiptu, w twórczości dziecięcej, a także w twórczości niektórych artystów.

R4OKEV7P85MJH
„Ogród”, fresk, Egipt, ok. XIV w. p.n.e.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R9FNGB37MMP9B
Perspektywa topograficzna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Topografia - to ukazanie przestrzeni na płaszczyźnie „z lotu ptaka”, przy jednoczesnym pokazaniu obiektów z boku, co umożliwia wyeksponowanie ich najbardziej charakterystycznego widoku.

Na ilustracji poniżej , w widoku z góry Nowosielski namalował lotnisko i samolot znajdujący się na środku. Zwróć uwagę, że pozostałe samoloty ujęte są z boku, autobus i postacie - z przodu (frontalnie).

R1E2GNO5ZTV95
Jerzy Nowosielski, „Lotnisko wielkie”, 1966 r., Muzeum Górnośląskie, Bytom, jerzynowosielski.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Nowosielski, tempera na płótnie, Muzeum Górnośląskie, Bytom, dostępny w internecie: https://jerzynowosielski.com/lotnisko-wielkie-1966/ [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przedstawienie widoku z lotu ptaka przy jednoczesnym zaznaczeniu w nim obiektów widzianych z boku w swojej strukturze przypomina mapę.

Ćwiczenie 2
R96HU1OEMRU53
Wybierz dzieło, w którym zastosowano perspektywę topograficzną. Kliknij w wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R17XHKZ5K9DXC
Wybierz, na podstawie opisu obrazu ten, w którym została zastosowana perspektywa topograficzna.

Twórz tradycyjnie!

RJncyE5Gyce6k
Przybory i materiały plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1HDTJQAH1KNC
Wykonaj pracę plastyczną techniką malarską na temat: „Urodzinowe menu”.

Potrzebne będą:
- kartka papieru z bloku technicznego A3;
- farby, np.: plakatowe lub akrylowe;
- pędzle;
- pojemnik na wodę;
- paleta malarska, czyli np.: plastikowy talerzyk, folia.

Etapy pracy:
1. Zastosuj perspektywę topograficzną.
2. Przedstaw stół urodzinowy, na którym będzie widać jego nakrycie, np.: tort, talerze, sztućce, serwetki, dzbanki z napojami i dekoracje.
3. Wybierz jeden element, który namalujesz w widoku z boku.
4. Niektóre elementy wyróżnij nakładając grubiej warstwę farby, aby sprawiały wrażenie, że znajdują się bliżej.
5. W polu poniżej wpisz nazwę elementu, który uważasz za najważniejszy w swojej kompozycji.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1QCOXABEOTEA
Zaprojektuj kompozycję na temat: „Urodzinowe menu”.
Zaplanuj umieszczenie karty menu oraz nakrycie stołu, na którym znajdzie się tort urodzinowy, talerzyki do ciasta, może dekoracje w określonym stylu?
Do swojego projektu zastosuj perspektywę topograficzną.
Swój projekt zapisz w polu poniżej wraz z nazwą elementu, który uważasz za najważniejszy w swojej kompozycji.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Perspektywa intencjonalna

perspektywa intencjonalna

Perspektywa intencjonalnaperspektywa intencjonalnaPerspektywa intencjonalna, określana jest inaczej jako hierarchiczna (związana z hierarchią - czyli ważnością osób, jej stanowiska albo władzy).
Polega na zastosowaniu różnych wielkości postaci: opiera się na ukazaniu na obrazie osób ważnych jako większych od mniej znaczących. Postacie największe zawsze będą postrzegane jako te znajdujące się bliżej.
Zasada ta powszechnie stosowana była m.in.: w sztuce starożytnego Egiptu i średniowiecza.

R1Z3ALTK43B9A
Wnętrze katedry św. Piotra, Pawła i Andrzeja w Peterborough [czytaj: piteborau], Anglia
Źródło: online-skills, domena publiczna.
RLLAS2KCQ9LVK
Od lewej: Schematyczne postaci; od prawej: Cimabue [czytaj: czima‑bue], „Maesta”, ok.1260‑80 
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
REO2CTH6E8CU5
Zaznacz dzieło, w którym zastosowano perspektywę hierarchiczną.
Zaznacz wybraną reprodukcję.
Ćwiczenie 3
R18ATjyKO0wGN
Wyjaśnij, na czym polega perspektywa hierarchiczna.

wróć do spisu treści

link5

Przezroczystość w sztuce

Kolejnym sposobem na podkreślenie przestrzeni na płaszczyźnie obrazu jest zastosowanie przezroczystości. Artyści chętnie wprowadzają do swoich obrazów ten sposób malowania, ponieważ wyraża tajemniczość, niedopowiedzenie.
Zarys przedmiotu, postaci wydaje się jakby był za zasłoną, sugeruje więc pewną odległość. Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej ilustracją.

R1U4DM9HO5DEN1
Ilustracja interaktywna przedstawia zasadę przezroczystości. Na grafice znajdują się szare sylwetki dwóch mężczyzn na białym tle. Sylwetka z lewej strony jest częściowo przysłonięta jasnoszarym, pionowym prostokątem. Natomiast sylwetkę z prawej strony częściowo przysłania szary kwadrat. Na ilustracji umieszczony został niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazana jest ta sama grafika z dodanym komentarzem: „Ludzie stoją za taflami szkła. Część ich ciał jest krytych przeźroczystymi figurami. Sylwetki ludzi wydają się być bliżej niż przeźroczyste figury.”
Zasada przezroczystości
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na ilustracjach poniżej znajdują się przykłady dzieł, w których artyści użyli przezroczystości do sugerowania odległości.

Ćwiczenie 4
R14GTSRC69BRX
Wybierz dzieło, w którym zastosowano przezroczystość jako sposób sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie.
Zaznacz wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1bLuBcPV2fTT
Wyjaśnij, jaką rolę w sugerowaniu przestrzeni pełni przezroczystość.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
mf130bfff0b3ce359_0000000000193

wróć do spisu treści

link6

Wyrazista faktura

Aby zaakcentować przedmioty mające przyciągać uwagę widza, artyści celowo malują wybrane obiekty dokładniej, z uwzględnieniem powierzchni. Dzięki temu obiekty wydają się być pełnoplastyczne, to znaczy, że sprawiają wrażenie, że znajdują się bliżej.
Ilustracje znajdujące się poniżej obrazują opisane zjawisko. Kliknij w pierwszą z nich aby zapoznać się z opisami.

R1KD28EUQXZSH1
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zasadę wyrazistej faktury. Ilustracja podzielona jest na dwie części. Na każdej z części jest umieszczonych sześć zarysów męskich sylwetek. Na lewej części pięć postaci jest wypełnionych czarnymi plamami, a jedna sylwetka jest biała. Na prawej części odwrotnie. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazana jest ta sama ilustracja z komentarzem: „Postacie są tej samej wielkości i stoją w jednej linii. Wydaje się że postacie z wyrazistą fakturą są bliżej, jest to widoczne na obu ilustracjach.”
Przykład zasady działania wyrazistej faktury
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z reprodukcjami dzieł, ukazującymi wykorzystanie wyrazistej faktury dla sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie.

R33KULGV63Z35
Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan choh], „Kwiatowe dywany w Holandii”, 1883 r., National Gallery of Art[czytaj: naszional galeriy of aarts], Waszyngton, USA
Źródło: www.nga.gov, domena publiczna.
R11FLKZXMD3PM
Marek Basiul „Lux in tenebris III” (Światło w ciemności), 2016 r.,
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R13STTVKK3JXS
Wybierz dzieło, w którym zastosowano wyrazistą fakturę jako sposób sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie.
Zaznacz wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1XAAs0y5D7pN
Jak sądzisz, dlaczego malarze malują pewne elementy wyraźniej, podczas gdy inne pozostają mniej wyraźne i co to ma wspólnego z perspektywą?
Swoją odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R14ON3OL1NFTC
Dokończ zdanie. Perspektywa to określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do: Możliwe odpowiedzi: 1. sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie, 2. rodzaju postrzegania wzrokowego umożliwiającego ocenianie odległości do widzianych przedmiotów.
Źródło: online-skills.

wróć do spisu treści

link7

Już wiesz

  • co to jest perspektywaperspektywa intencjonalnaperspektywa i jaką może pełnić funkcję;

  • jak zdefiniować pojęcia: perspektywa rzędowaperspektywa rzędowa/pasowaperspektywa rzędowa, topograficznaperspektywa topograficznatopograficzna, intencjonalnaperspektywa intencjonalnaintencjonalna;

  • że iluzję przestrzeni na płaszczyźnie można sugerować różnymi sposobami, m.in.: perspektywami, przezroczystością, wyrazistą fakturą;

  • że perspektywę rzędową stosowano w sztuce starożytnego Egiptu;

  • w jaki sposób artyści wykorzystywali; czarny kontur, przezroczystość, wyrazistą fakturę do pokazania relacji przestrzennych w swoich dziełach;

wróć do spisu treści

link8

Potrafisz

  • wyjaśnić, co to jest perspektywaperspektywa intencjonalnaperspektywa;

  • wyjaśnić w jakim celu artyści stosują perspektywęperspektywa intencjonalnaperspektywę;

  • rozpoznać w dziełach malarstwa i grafiki wykorzystane rodzaje perspektyw;

  • zdefiniować pojęcia: perspektywa rzędowaperspektywa rzędowa/pasowarzędowa, topograficznaperspektywa topograficznatopograficzna, intencjonalna;perspektywa intencjonalnaintencjonalna;

  • omówić sposoby przedstawiania iluzji przestrzeni na płaszczyźnie;

  • w oparciu o poznane rodzaje perspektyw tworzyć samodzielną pracę plastyczną z wykorzystaniem jednej z nich;

wróć do spisu treści

link9

Słownik

faktura
faktura

charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty

kontur
kontur

najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie

perspektywa
perspektywa

określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie

perspektywa intencjonalna
perspektywa intencjonalna

inaczej hierarchiczna; występuje wtedy, gdy osoby ważniejsze przedstawione są jako większe od otoczenia oraz pozostałych osób na obrazie;

perspektywa rzędowa/pasowa
perspektywa rzędowa/pasowa

występuje wtedy, gdy przedstawione obrazy na płaszczyźnie umieszczone są w poziomych pasach, odpowiadającym planom w obrazie; najniżej zamieszczone jest to, co znajduje się najbliżej oglądającego, im wyższy rząd, tym dalsza odległość

perspektywa topograficzna
perspektywa topograficzna

występuje wtedy, gdy część elementów jest przedstawiona z lotu ptaka (jak na mapie), a część z widoku z boku (na płasko);

przestrzeń
przestrzeń

trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna

światłocień
światłocień

rozłożenie i przenikanie się miejsc ciemnych i jasnych w rysunku, grafice i malarstwie w celu imitowania oświetlenia mającego podkreślić trójwymiarowość przedstawianych obiektów

wróć do spisu treści

Źródła

  • encyklopedia.pwn.pl

  • sjp.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

link2
perspektywa zbieżna
perspektywa zbieżna

zwana też perspektywą linearną, geometryczną; jej istotą jest podporządkowanie elementów kompozycji zasadzie geometrycznej; linie przeprowadzone przez wszystkie poziome elementy obrazu spotykają się w tzw. punkcie zbiegu (patrz: punkt zbiegu), piony zostają zachowane

perspektywa barwna
perspektywa barwna

sposób oddania przestrzeni w malarstwie i uzyskanie głębi wykorzystujące odczuwanie temperatury barw – ciepłe występują ku przodowi a zimne cofają się w głąb

perspektywa powietrzna
perspektywa powietrzna

technika malarska służąca zwiększeniu iluzji głębi. Za wynalazcę tej techniki uznaje się Leonardo da Vinci, który zastosował ją w większości swoich prac. Wykorzystanie perspektywy powietrznej powoduje, że wraz ze zwiększeniem odległości pomiędzy obiektem a obserwującym, tony i barwy stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty stają się mniej wyraźne;

perspektywa kulisowa