Co to jest perspektywa?
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Spis treści:
W tym materiale zapoznasz się z kilkoma rodzajami perspektywperspektyw, które były stosowane zanim powstał najdoskonalszy sposób na przedstawienie iluzji przestrzeni na płaszczyźnie - perspektywa zbieżnaperspektywa zbieżna
O perspektywie
Słowo „perspektywaperspektywa” ma kilka znaczeń; może np.: oznaczać rozległy widok.
Mówimy też o perspektywie, zastanawiając się nad przyszłością.
PerspektywaPerspektywa może również oznaczać pewien dystans do sytuacji, np.: spojrzenie „z perspektywy czasu” często pomaga we właściwszej ocenie.
Perspektywa to także sposób/metoda pozwalająca na pokazanie trójwymiarowości, czyli przestrzeniprzestrzeni na płaszczyźnie.
Ze względu na interesujące nas tematy dotyczące sztuki - ta definicja interesuje nas najbardziej.
Oto główne rodzaje perspektywperspektyw stosowanych w sztuce:
kulisowakulisowa;
rzędowarzędowa, inaczej pasowa
topograficznatopograficzna
intencjonalnaintencjonalna, inaczej hieratyczna
linearna,linearna, inaczej zbieżna, geometryczna
barwnabarwna, inaczej malarska
powietrznapowietrzna
link2
Perspektywa rzędowa

W starożytnym Egipcie dzielono malowidło na poziome pasy.
W sposób umowny przedstawiano to, co jest bliżej i to, co jest dalej, czyli przestrzeń na płaszczyźnie.
Postacie i przedmioty najbardziej oddalone umieszczano w górnym pasie.
Ten umowny sposób przedstawiania przestrzeni nazwany został perspektywą rzędowąperspektywą rzędową.
Przejdź do trybu wizualnego aby dodać plik
Perspektywa topograficzna
Gdy elementy dzieła rozmieszczone zostały w sposób zbliżony do schematu mapy, jak na ilustracji poniżej - to znaczy, że została zastosowana perspektywa topograficznaperspektywa topograficzna. Taki sposób sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie był używany m.in.: w sztuce starożytnego Egiptu, w twórczości dziecięcej, a także w twórczości niektórych artystów.


Topografia - to ukazanie przestrzeni na płaszczyźnie „z lotu ptaka”, przy jednoczesnym pokazaniu obiektów z boku, co umożliwia wyeksponowanie ich najbardziej charakterystycznego widoku.
Na ilustracji poniżej , w widoku z góry Nowosielski namalował lotnisko i samolot znajdujący się na środku. Zwróć uwagę, że pozostałe samoloty ujęte są z boku, autobus i postacie - z przodu (frontalnie).

Przedstawienie widoku z lotu ptaka przy jednoczesnym zaznaczeniu w nim obiektów widzianych z boku w swojej strukturze przypomina mapę.
Twórz tradycyjnie!

Potrzebne będą:
- kartka papieru z bloku technicznego A3;
- farby, np.: plakatowe lub akrylowe;
- pędzle;
- pojemnik na wodę;
- paleta malarska, czyli np.: plastikowy talerzyk, folia.
Etapy pracy:
1. Zastosuj perspektywę topograficzną.
2. Przedstaw stół urodzinowy, na którym będzie widać jego nakrycie, np.: tort, talerze, sztućce, serwetki, dzbanki z napojami i dekoracje.
3. Wybierz jeden element, który namalujesz w widoku z boku.
4. Niektóre elementy wyróżnij nakładając grubiej warstwę farby, aby sprawiały wrażenie, że znajdują się bliżej.
5. W polu poniżej wpisz nazwę elementu, który uważasz za najważniejszy w swojej kompozycji.
Zaplanuj umieszczenie karty menu oraz nakrycie stołu, na którym znajdzie się tort urodzinowy, talerzyki do ciasta, może dekoracje w określonym stylu?
Do swojego projektu zastosuj perspektywę topograficzną.
Swój projekt zapisz w polu poniżej wraz z nazwą elementu, który uważasz za najważniejszy w swojej kompozycji.
Perspektywa intencjonalna
Perspektywa intencjonalnaPerspektywa intencjonalna, określana jest inaczej jako hierarchiczna (związana z hierarchią - czyli ważnością osób, jej stanowiska albo władzy).
Polega na zastosowaniu różnych wielkości postaci: opiera się na ukazaniu na obrazie osób ważnych jako większych od mniej znaczących. Postacie największe zawsze będą postrzegane jako te znajdujące się bliżej.
Zasada ta powszechnie stosowana była m.in.: w sztuce starożytnego Egiptu i średniowiecza.


Zaznacz wybraną reprodukcję.
Przezroczystość w sztuce
Kolejnym sposobem na podkreślenie przestrzeni na płaszczyźnie obrazu jest zastosowanie przezroczystości. Artyści chętnie wprowadzają do swoich obrazów ten sposób malowania, ponieważ wyraża tajemniczość, niedopowiedzenie.
Zarys przedmiotu, postaci wydaje się jakby był za zasłoną, sugeruje więc pewną odległość. Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej ilustracją.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DclKwOoSr
Na ilustracjach poniżej znajdują się przykłady dzieł, w których artyści użyli przezroczystości do sugerowania odległości.


Zaznacz wybraną reprodukcję.
Wyrazista faktura
Aby zaakcentować przedmioty mające przyciągać uwagę widza, artyści celowo malują wybrane obiekty dokładniej, z uwzględnieniem powierzchni. Dzięki temu obiekty wydają się być pełnoplastyczne, to znaczy, że sprawiają wrażenie, że znajdują się bliżej.
Ilustracje znajdujące się poniżej obrazują opisane zjawisko. Kliknij w pierwszą z nich aby zapoznać się z opisami.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DclKwOoSr
Zapoznaj się z reprodukcjami dzieł, ukazującymi wykorzystanie wyrazistej faktury dla sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie.


Zaznacz wybraną reprodukcję.
Swoją odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Już wiesz
co to jest perspektywaperspektywa i jaką może pełnić funkcję;
jak zdefiniować pojęcia: perspektywa rzędowaperspektywa rzędowa, topograficznatopograficzna, intencjonalnaintencjonalna;
że iluzję przestrzeni na płaszczyźnie można sugerować różnymi sposobami, m.in.: perspektywami, przezroczystością, wyrazistą fakturą;
że perspektywę rzędową stosowano w sztuce starożytnego Egiptu;
w jaki sposób artyści wykorzystywali; czarny kontur, przezroczystość, wyrazistą fakturę do pokazania relacji przestrzennych w swoich dziełach;
Potrafisz
wyjaśnić, co to jest perspektywaperspektywa;
wyjaśnić w jakim celu artyści stosują perspektywęperspektywę;
rozpoznać w dziełach malarstwa i grafiki wykorzystane rodzaje perspektyw;
zdefiniować pojęcia: perspektywa rzędowarzędowa, topograficznatopograficzna, intencjonalna;intencjonalna;
omówić sposoby przedstawiania iluzji przestrzeni na płaszczyźnie;
w oparciu o poznane rodzaje perspektyw tworzyć samodzielną pracę plastyczną z wykorzystaniem jednej z nich;
Słownik
charakterystyczna powierzchnia dzieła malarskiego, graficznego, rzeźbiarskiego, obiektu rzemiosła artystycznego itp., zależna od charakteru tworzywa, techniki i indywidualnego stylu artysty
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie
inaczej hierarchiczna; występuje wtedy, gdy osoby ważniejsze przedstawione są jako większe od otoczenia oraz pozostałych osób na obrazie;
występuje wtedy, gdy przedstawione obrazy na płaszczyźnie umieszczone są w poziomych pasach, odpowiadającym planom w obrazie; najniżej zamieszczone jest to, co znajduje się najbliżej oglądającego, im wyższy rząd, tym dalsza odległość
występuje wtedy, gdy część elementów jest przedstawiona z lotu ptaka (jak na mapie), a część z widoku z boku (na płasko);
trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna
rozłożenie i przenikanie się miejsc ciemnych i jasnych w rysunku, grafice i malarstwie w celu imitowania oświetlenia mającego podkreślić trójwymiarowość przedstawianych obiektów
Źródła
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Linki do e‑materiałów
https://zpe.gov.pl/a/przestrzen-na-plaszczyznie–perspektywa/D1DEBAYsG
https://zpe.gov.pl/a/doskonalenie-iluzji-przestrzeni/DynCf4Gvc
https://zpe.gov.pl/a/przestrzen-na-plaszczyznie-cz-ii/DOJF10tUs