Nagranie prezentuje treść tożsamą z opisem grafiki.
Do transportu żywności wykorzystuje się oznakowane i przystosowane do tego celu samochody. W zależności od rodzaju żywności są wymagane różne temperatury jej przewozu, dlatego samochody możemy podzielić na dwa podstawowe typy: chłodnicze, które utrzymują temperaturę poniżej 7°C (typu chłodnie, które dzielimy na pojazdy izotermiczne, chłodnicze i lodownie) oraz grzewcze, które pozwalają na podwyższenie temperatury wewnątrz oraz utrzymanie jej przez co najmniej 12 godzin, bez włączania ogrzewania.
Przewóz poszczególnych produktów jest uzależniony od ich rodzaju, warunków przewozu oraz procedur bezpieczeństwa regulowanych obowiązującymi przepisami, w tym systemem HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points System – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli). Warunki przewozu poszczególnych rodzajów żywności reguluje umowa ATP (ang. Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs and on the Special Equipment to be used for such Carriage – Międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów), w której znajduje się wykaz odpowiednich temperatur, które muszą obowiązywać w transporcie żywności mrożonej i schłodzonej. Jeśli produkty pochodzenia zwierzęcego są zapakowane w opakowania pojedyncze lub zbiorcze, umowa ATP nie reguluje odpowiedniej temperatury transportu. W takim przypadku ustalenie właściwej temperatury wykonuje każdorazowo producent lub zlecający transport.
Oznakowanie
Samochody są oznakowywane zewnętrznie, co pozwala na szybką identyfikację rodzaju pojazdu. Właściwe oznakowanie samochodu to tabliczka identyfikacyjna ATP lub ewentualnie symbol świadczący o przewozie żywności.
Oznakowanie składa się z dużych, granatowych liter łacińskich, które są umieszczone na białym tle:
pierwsza litera to rodzaj urządzenia chłodniczego lub grzewczego (R – zasobnik zimna; F – urządzenie chłodnicze; C – urządzenie grzewcze);
druga litera to typ izolacji cieplnej (N – to izolacja normalna; R – to izolacja wzmocniona);
trzecia litera to klasa temperatur (A; B; C; D; E; F).
R2UYDegiDGLyA
Grafika przedstawia samochód oznakowany symbolem informującym o rodzaju przewożonej żywności.
Samochód oznakowany symbolem informującym o rodzaju przewożonej żywności.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RZjRTqP6iV52w
Grafika przedstawia samochód oznakowany symbolem informującym o rodzaju przewożonej żywności.
Samochód oznakowany symbolem informującym o rodzaju przewożonej żywności.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R17SqGkIcdK2d
Grafika przedstawia tabliczkę identyfikacyjną ATP.
Tabliczka identyfikacyjna ATP.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie prezentuje treść tożsamą z opisem grafiki.
Komora chłodnicza samochodów transportujących żywność jest wyposażona w chłodnię i agregat chłodniczy redukujący i utrzymujący stałą temperaturę we wnętrzu komory, będący centralnym punktem komory chłodniczej. Dobór komór chłodniczych regulowany jest obowiązującymi przepisami, które dotyczą m.in. zalecanej temperatury przewozu żywności w zależności od jej rodzaju.
Zgodnie z umową ATP (ang. Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs and on the Special Equipment to be used for such Carriage - Międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów) dla żywności:
mrożonej lub głęboko zamrożonej obowiązują następujące temperatury:
– zamrożona lub głęboko zamrożona śmietana: -20°C;
– koncentraty soków owocowych, lody: -20°C;
– zamrożone i głęboko mrożone ryby: -18°C;
– inne głęboko zamrożone produkty żywnościowe: -18°C.
dla żywności schłodzonej obowiązują następujące temperatury:
– ryby: +2°C;
– podroby: +3°C;
– dziczyzna: +4°C;
– mleko w cysternie, przeznaczone do bezpośredniego spożycia: +4°C;
– drób i króliki: +4°C;
– mięso: +7°C;
– masło: +6°C.
RXls6OAAEV6Ig
Grafika przedstawia wnętrze komory chłodniczej samochodu transportującego żywność schłodzoną.
Nagranie prezentuje treść tożsamą z opisem grafiki.
W łańcuchu chłodniczym niezwykle ważne jest utrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza, dostosowanych do rodzaju przewożonej żywności. Dlatego samochody dostawcze są wyposażone w system monitorujący i zapisujący temperaturę wewnątrz kabiny transportowej. System ten zapewnia prawidłowe utrzymanie łańcucha chłodniczego.
System monitorujący i zapisujący temperaturę składa się z zestawu urządzeń, w tym bezprzewodowych rejestratorów, i oprogramowania. Niektóre systemy mogą dodatkowo dokonywać pomiarów wilgotności, ciśnienia, natężenia oświetlenia, stężenia CO i CO2, a także rejestrować moment otwarcia drzwi kabiny transportowej, podawać lokalizację GPS, zaś odczyty rejestrować na specjalnej karcie pamięci.
System taki umożliwia kontrolę i – w razie konieczności – odtworzenie danych pomiarowych, a także dowolne dysponowanie danymi, np. wydruk, eksport plików itp. Rejestratory mogą być instalowane np.: w kabinie środka transportu, wówczas czujniki wprowadza się do wnętrza komory chłodniczej, lub bezpośrednio wewnątrz komory. W razie przekroczenia ustalonych parametrów, rejestratory sygnalizują sytuację alarmową, np. przez SMS.
R10xd4LoCUi1k
Grafika przedstawia system monitorujący i zapisujący temperaturę wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
System monitorujący i zapisujący temperaturę wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RGEKRTWFpSSwK
Grafika przedstawia system monitorujący i zapisujący temperaturę wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
System monitorujący i zapisujący temperaturę wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RKDJzMaNpS82Y
Grafika przedstawia poglądowo urządzenie do monitorowania i zapisywania pomiarów wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
Urządzenie do monitorowania i zapisywania pomiarów wewnątrz kabiny transportowej samochodu dostawczego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie prezentuje treść tożsamą z opisem grafiki.
Umowa ATP (ang. Agreement on the International Carriage of Perishable Foodstuffs and on the Special Equipment to be used for such Carriage - Międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów) reguluje wykonanie badań technicznych środków transportu żywności oraz określa jaka dokumentacja powinna zostać przygotowana.
RQ5g0Gq2teQ03
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 1A.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 1A.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RJUXJ3BIbp7l9
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 1B.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 1B.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R13pZ2Mh1STd5
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 2A.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 2A.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RBN5GtzM1d4U8
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 2B.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 2B.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RwV3WuKW19KPO
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 3.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 3.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R4BmQhIgIOGXv
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 4A.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 4A.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RAmEEA9NbsFCp
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 4B.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 4B.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
REHYOzo1ObjOQ
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 4C.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 4C.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RpmfLFPN8DttB
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 5.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 5.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Rq2I6Jf4p7SDS
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 6.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 6.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1Rf9wnPJrOKJ
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 7.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 7.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1RgLQjhisJb3
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 8.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 8.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R1VSxhue5vHhO
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 9.
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 9.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RvDNrbCh5u349
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 10 (część 1).
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 10 (część 1).
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
RB51heWzJCpNi
Grafika przedstawia poglądowo dokument badania technicznego środków transportu ATP - wzór nr 10 (część 2).
Badanie techniczne środków transportu ATP oraz stosowna dokumentacja - wzór nr 10 (część 2).
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie prezentuje treść tożsamą z opisem grafiki.
Do monitorowania przewożonej żywności, na każdym etapie łańcucha chłodniczego, służą:
termometry z sondą, które są używane do precyzyjnego pomiaru temperatury produktów oraz ich otoczenia, np. pomiędzy paletami czy kartonami;
pirometry (termometry bezdotykowe), które służą do monitorowania temperatury na powierzchni produktów;
mierniki do pomiaru wilgotności i temperatury całych ziaren, wykorzystywane np. do kawy, ziaren kakaowych, maku, grochu, fasoli, zbóż, ryżu, sezamu itp.;
higrometry do monitorowania wilgotności powietrza;
rejestratory danych zapisujące i analizujące wartości pomiarowe;
rejestratory transportowe.
R11hu7vbEBctA
Grafika przedstawia poglądowo termometr z sondą.
Termometr z sondą.
Źródło: iStockphoto, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1MSXvBzrdrgV
Grafika przedstawia poglądowo pirometr.
Pirometr.
Źródło: iStockphoto, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R16yANjbvn2wD
Grafika przedstawia poglądowo miernik do pomiaru wilgotności i temperatury całych ziaren.
Miernik do pomiaru wilgotności i temperatury całych ziaren.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
RMao0IQ1DAyi1
Grafika przedstawia poglądowo higrometr.
Higrometr.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
4. Podstawowe terminy z zakresu transportu żywności
Zaznaczanie komórek tabeli
4. Podstawowe terminy z zakresu transportu żywności
RWYAY8VpzH8w121
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. CCP to krytyczny punkt kontroli wyznaczany w systemie jakości żywności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. PZ to karta kontroli wyrobu gotowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. ATP to tabliczka identyfikacyjna montowana na stałe na samochodach do przewożenia żywności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System „cook-chill” to system „gotuj-mroź”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. CCP to krytyczny punkt kontroli wyznaczany w systemie jakości żywności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. PZ to karta kontroli wyrobu gotowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. ATP to tabliczka identyfikacyjna montowana na stałe na samochodach do przewożenia żywności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System „cook-chill” to system „gotuj-mroź”.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz