E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1bBL8XGpsSVz
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Nad poziomą kreską jest napis poprzednia strona, a pod nią napis interaktywne materiały sprawdzające.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RtAB5jKdKmPzs
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Nad poziomą kreską jest napis następna strona, a pod nią napis przewodnik dla nauczyciela.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wprowadzenie
WprowadzenieDO2gjx7nFWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
W ich skład wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny oraz gra edukacyjna.
Film edukacyjny
W filmie edukacyjnymD19d5hvYDfilmie edukacyjnym omówiona jest budowa narządu wzroku i jego poszczególnych elementów, typowe wady wzorku wraz z metodami korekcji oraz choroby oczu. Poruszona jest również sugerowana profilaktyka zapobiegająca wadom i chorobom oczu.
Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:
RxSgTxFXHsibG
Wygląd ekranu odtwarzania filmu. W lewym dolnym rogu znajduje się przycisk odtwarzania czyli biały trójkąt w białym okręgu. Obok grafika głośnika symbolizująca głośność odtwarzania wraz z niebieskim paskiem głośności. Dalej mamy symbol ludzika odpowiadający za włączanie audiodeskrypcji. Następnie pasek z napisami. Dalej napis auto, pod którym można zmienić jakość filmu. Następnie mamy oznaczenie jeden iks, które odpowiada za prędkość odtwarzania filmu. Ostatnią ikoną jest kwadrat z przerwami na bokach oznaczający opcję pełnego ekranu. Na planszy wstępnej znajdują się wiadomości takie jak nazwa kwalifikacji, tytuł rozdziału i temat filmu aktualnie wyświetlanego na ekranie.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
R1YsOsw64y9eY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania audio. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Ikona włączenia odtwarzania audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R17tGRXS5C4ec
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania audio. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Ikona zatrzymania odtwarzania audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R11qYncCuxgGL
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w audio. Składa się on z ikony głośnika, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Pasek zmiany głośności dźwięku w audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R6OA9BoNSoNwE
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rf85uJULuKu4Q
Grafika przedstawia białą ikonkę sylwetki człowieka na czarnym tle. Człowiek rozkłada ramiona szeroko na boki.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
RPFtZKLYVpx5c
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
RtRCXzLUHb7UF
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
RltJUDFoSaQOy
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
RWW13bnA2E5du
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyDy7ob9x5zAtlas interaktywny składa się z 4 rozdziałów, w których zamieszczone są informacje na temat narządu wzroku, budowy oka, najczęściej występujących chorób i dysfunkcji oczu wraz z metodami korekcji tych wad oraz informacje na temat stosowanej profilaktyki.
W atlasie znajdują się różne formy prezentacji informacji. Jedną z nich jest mapa, która posiada warstwy. Po kliknięciu każdej z nich ukażą się poszczególne elementy budowy oka.
RTLVVICecEPw2
Przykładowy wygląd warstwowej grafiki 3D z wyszczególnieniem konkretnych warstw budowy narządu wzroku.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Przykładowy wygląd warstwowej grafiki 3D z wyszczególnieniem konkretnych warstw
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejną formą prezentacji są interaktywne grafiki. Na grafice umieszczone są znaczniki do kliknięcia.
RRgLjUEd6WJ6P
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej. Przedstawia ona przekrój oka z wyszczególnionymi jego strukturami. Każda z nich oznaczona jest numerkiem od jeden do trzynaście.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na danej grafice. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
RO8E934l6vzMP
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej po kliknięciu znacznika. U góry mamy numerki od jeden do trzynastu zaznaczone na biało. Jedynie numerek dwa jest na szaro - tak znakowana jest liczba wybrana przez użytkowania. Na ekranie nadal widnieje oko wraz z jego elementami, a po prawej stronie jest nazwa i opis wybranej części w tym przypadku twardówki.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej po kliknięciu znacznika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaDViQMm8LqGra edukacyjna pozwoli na zdobywanie oraz rozwijanie wiedzy z zakresu budowy narządu wzroku, jego wad oraz fizjologii i patologii oka.
Szczegółowa instrukcja nt. korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Ekran startowy gry wygląda w ten sposób:
R8ZSgwUCDnaUB
Wygląd ekranu startowego gry edukacyjnej, zawiera tytuł gry oraz przycisk START.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu startowego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk rozpoczyna grę. - w pierwszej kolejności do ekranów ze wstepnymi informacjami o grze a następnie do ekranu wyboru postaci.
Ry3xIY3a0uXpg
Wygląd przycisku rozpoczynającego grę, START
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd przycisku rozpoczynającego grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „START” pojawi się ekran ze szczegółowymi zasadami gry. Po zapoznaniu się z nimi należy kliknąć widoczny poniżej przycisk „DALEJ”.
RNjXYBObNzgzT
Wygląd ekranu z zasadami gry edukacyjnej
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu z zasadami gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy ekran prezentuje wygląd pierwszego etapu gry edukacyjnej. Do kliknięcia są widoczne, różnokolorowe koperty.
R1Mrh9CaRnvJ4
Wygląd ekranu pierwszego etapu gry edukacyjnej. Na rysunku gabinet okulistyczny, widoczny jest regał, tablica do badania wzroku z literami różnej wielkości. Dalej na ścianie obrazek oka i okularów. Obok biurko z lampką oraz stolik ze sprzętem do badania wzroku. Po gabinecie porozrzucane są kolorowe koperty.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu pierwszego etapu gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu w wybraną kopertę pojawia się zadanie do rozwiązania. Aby sprawdzić poprawność swojej odpowiedzi należy kliknąć przycisk „SPRAWDŹ”. Po sprawdzeniu odpowiedzi pojawia się stosowny komunikat.
R15agUZ7BVBnm
Wygląd ekranu z pytaniem w grze edukacyjnej. Na rysunku gabinet okulistyczny, widoczny jest regał, tablica do badania wzroku z literami różnej wielkości. Dalej na ścianie obrazek oka i okularów. Obok biurko z lampką oraz stolik ze sprzętem do badania wzroku. Po gabinecie porozrzucane są kolorowe koperty. Na środku ekranu okienko z pytaniem i polem do wprowadzenia odpowiedzi.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu z pytaniem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania uczestnik przechodzi do podsumowania etapu pierwszego gry.
R1J4MhGLkK8T6
Wygląd ekranu podsumowującego etap pierwszy gry. Na tle gabinetu okulistycznego widoczne jest pole z treścią dotyczącą podsumowania gry. Zawarta jest tu informacja o uzyskanym wyniku, maksymalnej liczbie punktów do zdobycia i ogólne podsumowanie.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu podsumowującego etap pierwszy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy ekran prezentuje wygląd drugiego etapu gry edukacyjnej. Do wyboru są klienci, którzy mają różne problemy ze wzrokiem. Po najechaniu na konkretną osobę wyświetlają się krótkie informacje.
R1WIqJb2Yy0zO
Wygląd ekranu z wyborem klienta. Na rysunku widoczna jest poczekalnia przed gabinetem okulistycznym. Na ławce siedzą 3 osoby. Uczeń może wybrać jedną z postaci, by sformułować diagnozę jego przypadku.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu z wyborem klienta
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wyborze klienta przechodzimy do gabinetu, gdzie należy zapoznać się z kartą pacjenta a następnie odpowiedzieć na pytania.
R1dyRtTOzq5JC
Wygląd ekranu z przykładowymi danymi klienta. W tle widoczny okulista oraz pacjent siedzący przy stole. Na pierwszym planie informacje z danymi klienta oraz polem dla odpowiedzi na pytania, jaka jest diagnoza jego przypadku.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu z przykładowymi danymi klienta
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9bDDbfNUwsNU
Wygląd ekranu z pytaniem kontrolnym. Na ekranie widoczne jest pytanie i cztery możliwe odpowiedzi.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu z pytaniem kontrolnym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zdiagnozowaniu wszystkich klientów przedstawiane jest podsumowanie obu etapów gry, końcowy wynik wraz odpowiednim komentarzem. W tym momencie można zakończyć grę lub spróbować swoich sił ponownie.
R1EYJ8gwkwCDF
Wygląd ekranu podsumowującego całą grę edukacyjną. Na ekranie widoczna jest informacja o zakończeniu gry, liczba zdobytych punktów i ogólne podsumowanie gry.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Wygląd ekranu podsumowującego całą grę edukacyjną
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDvP97QH6PInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1CpjlPaUhtnx
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1FVo5qCeahEL
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
R1IJPkifY8yWQ
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały, z jednym fragmentem zielonym, który jest trójkątny. Jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikDtV61tnmbSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RoUwRb7u9nQgd
Widok na górną część słownika z polem do filtrowania haseł słownika
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Widok na górną część słownika z polem do filtrowania haseł słownika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDVRfupLIHPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięD1EG1JmlbPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDKfiYAVlCNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser, szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.