E-materiały do kształcenia zawodowego

Behawior koni

ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R8odKvRzQLIfW
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuD12pMzP3awprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

ROSZVK4TAwPWG
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film edukacyjny, film instruktażowy (tutorial), atlas interaktywny oraz gra edukacyjna.

Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial)

W filmie edukacyjnym i filmie instruktażowym (tutorialu) szczegółowo omówiono dwa tematy: mowę ciała koni i postępowanie z końmi.

Film edukacyjny Mowa ciała koniD19FfeX6oFilm edukacyjny Mowa ciała koni

Szczegółowo omawia mowę ciała konia i sposoby jej rozpoznawania.

R1VZPZYqt0HJ9
Widok ekranu filmu
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Film instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmiD4xgaQ1IKFilm instruktażowy (tutorial) Postępowanie z końmi

Szczegółowo omawia sposoby postępowania z koniem i przygotowanie go do użytkowania.

Po kliknięciu w film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial) można zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi mowy ciała koni oraz postępowania z nimi.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej.

R1cNdOroV2QKv
Widok ekranu filmu
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), należy kliknąć ikonę trójkąta w kole znajdującą się w lewym dolnym rogu.

R7I1imVTZfdmL
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Rk4aLH22GxNcE
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RdC0nJ2ZychNo
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

ReHYc7PMwNioO
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RP2r2Y50VRYVF
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.

R1b0avFfnvQpE
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

RDxJ56mYBzT58
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

R16HipHpK5Aqm
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

RHmhnPHLUS36Q
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Atlas interaktywny

Atlas interaktywny Zmysły koniDyriqsVX3Atlas interaktywny Zmysły koni zawiera wielostopniowe informacje o zmysłach koni: zmyśle wzroku (budowa oka, narządy pomocnicze oka, pole widzenia konia w zależności od ustawienia głowy), zmyśle słuchu i równowagi (budowa ucha, odbieranie dźwięków), zmyśle węchu (receptory węchowe, narząd lemieszowo‑nosowy, odruch Flehmena), zmyśle smaku (receptory smakowe, rozmieszczenie kubków smakowych, budowa kubka smakowego), zmyśle dotyku (budowa skóry, receptory skórne).

Po kliknięciu na wybraną planszę wyświetli się informacja na temat danego zmysłu.

RLzqYptuZpusS
Widok ekranu atlasu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po atlasie można poruszać się przy pomocy spisu treści.

R16vLMyQN5Znb
Widok spisu treści.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W atlasie możliwe jest przełączanie produktów za pomocą strzałek lewo/prawo.

R1ThSojiHSEn6
Tytuł i strzałki do przełączania katalogów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybranym katalogu można poruszać się przy pomocy menu z prawego górnego rogu.

RSkFbSfJdgUue
Widok ikony otwierającej menu poruszania się po wybranym katalogu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w przycisk „Zmień sposób wyświetlania” pojawiają się ikony pozwalające na przechodzenie do innych slajdów. W przypadku pierwszego slajdu pierwsze dwie opcje są niedostępne. W przypadku ostatniego slajdu niedostępne są dwie ostatnie opcje.

R12vawGq77kfo
Widok otwartego menu w pierwszym slajdzie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koniDikYanZT7Gra edukacyjna Rozpoznawanie mowy ciała koni zawiera ustalone reguły, umożliwia dążenia do celu, jakim jest zdobycie 75 procent. W grze można przechodzić kolejne etapy zaawansowania w zakresie tematyki związanej z behawiorem koni. Aby rozpocząć grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

Rs5JZGD7IGDUn
Widok ekranu startowego gry wraz z przyciskiem służącym do włączania trybu pełnoekranowego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis gry dostępny jest również do odsłuchania:

RYLMcIuz0L19T
Panel odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby włączyć nagranie lektora, należy kliknąć przycisk play.

R1Lh6vFVGWbJP
Ikona włączenia odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zatrzymać nagranie lektora, należy kliknąć przycisk stop.

R1Av4pwgA4c1W
Ikona zatrzymania odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.

R11b4YhGQRAvr
Pasek pokazujący czas nagrania
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:

R157IgWgqKHWv
Ikona wyciszenia odtwarzacza oraz pasek głośności odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Użytkownik, który po raz pierwszy przystępuje do gry, będzie mógł to zrobić, wybierając przycisk „Rozpocznij nową grę”. Jeżeli natomiast zapoznał się z multimedium wcześniej (nie ukończył gry albo chce wybrać inny scenariusz), będzie mógł przejść dalej, wybierając przycisk „Kontynuuj grę”:

Jeśli gracz przejdzie daną grę i ma zamiar zagrać na następnym poziomie, zrobi to poprzez naciśnięcie przycisku „Zapisz wynik”. Pojawi się plansza umożliwiająca wybór nowej roli (np. instruktora jazdy konnej) oraz informacja o tym, że pierwszy etap został zaliczony. Po naciśnięciu środkowego przycisku „Rozpocznij” użytkownik będzie kontynuował grę w nowej roli.

Po zaliczeniu etapu trudnego pojawi się plansza z punktacją.

ReZedyXn6pOA3
Widok planszy z punktacją.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja opisująca sposób korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDOPYVzq9MInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RJf8hgtXGNKc2
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1NU91TETQw0X
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikD1HQ1DWxdSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć konkretne pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

RkGVg5wvvIdrS
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDNdjB9g88Przewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDbW28c9PCPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD11XVTcMZNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści