Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt

EKA.06. Wykonywanie prac biurowych – technik prac biurowych 411004

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R2N6TThvmIOFW
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do poprzedniej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału. Oba przyciski można aktywować z poziomu klawiatury za pomocą tabulatora. Następnie, w celu przejścia do poprzedniej/następnej strony, należy użyć przycisku Enter.

RRAZv7HTQIrxR
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takich ćwiczeń, należy użyć tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniami.

RIw17REFsx263
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do włączenia/wyłączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RO1R0NCfz4qih
Widok panelu dostosowującego e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki są można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDvUGbRqAMwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy użyć tabulatora, a następnie wcisnąć Enter.

R19T1yOyWYAiM
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Film instruktażowy

Ekran odtwarzania filmuDhpcnPVZLfilmu wygląda następująco:

R1KUL3Pa8gKhr1
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części okna znajdują się przyciski funkcyjne opisane poniżej. Aby nawigować pomiędzy przyciskami, należy użyć tabulatora.

Aby odtworzyć film, należy aktywować ikonę trójkąta w kole za pomocą tabulatora, a następnie użyć przycisku Enter.

RKUFn8HxfXiDw
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Użycie przycisku Enter spowoduje zatrzymanie filmu.

RZDcTY7VQ40RF
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej, dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku, co robi się za pomocą przycisku Enter. Aby ustawić odpowiedni poziom głośności, należy użyć tabulatora, a następnie za pomocą lewej strzałki zmniejszyć poziom głośności lub za pomocą prawej strzałki ją zwiększyć.

R3GMmk3PWHQy4
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie, za pomocą przycisku Enter, audiodeskrypcji, w której opisane są wszystkie elementy wizualne filmu.

R7l9Oy9F2ugGS
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu Enterem na powyższą ikonę, zmieni się ona na tę, widoczną poniżej. Kliknięcie na nią przyciskiem Enter umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RXsYRXGoXg3bP
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Odpowiednią opcję należy wybrać za pomocą tabulatora, a następnie kliknąć Enter w celu jej wybrania.

RwYriRJrFg9oe
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału. Wyboru rozdzielczości dokonuje się za pomocą tabulatora oraz przycisku Enter.

R1NVdavqKMCw5
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu Enterem symbolu „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału. Wyboru prędkości dokonuje się za pomocą tabulatora oraz przycisku Enter.

RzAE99D4BIBTF
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie za pomocą przycisku Enter widoku pełnoekranowego.

R1bphuDRSpds5
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod filmem instruktażowym znajduje się przycisk do pobrania pliku PDF na własny komputer. Przycisk aktywuje się za pomocą tabulatora, a następnie należy użyć przycisk Enter. Plik PDF zostanie wtedy zapisany na komputerze. Plik zawiera tekstowy opis treści filmu i jest sczytywany przez czytniki ekranu. Tekst można przekonwertować za pomocą odpowiedniego oprogramowania na pismo Braille'a, a następnie wydrukować na drukarce brajlowskiej.

R1Lq3ukk5ONP2
Widok na przycisk, służący do pobrania pliku pdf z alternatywą tekstową do filmu instruktażowego.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dokumentacja interaktywna

W materiale znajdują się dwie dokumentacje interaktywne.

Pierwsza dokumentacjaDmheSI8KUPierwsza dokumentacja interaktywna składa się z biblioteki wzorów dokumentów oraz dokumentów do wypełnienia przez ucznia. Jest w całości dostępna przez czytniki ekranu. Na pierwszej stronie dokumentacji interaktywnej wyświetla się tytuł multimedium: „Nadawanie znaków spraw”.

RapYtYt5p4oRg1
Widok głównego okna dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawym, górnym rogu znajdują się przyciski funkcyjne. Aby nawigować między nimi należy użyć tabulatora, a wybór odpowiedniego przycisku potwierdzić przyciskiem Enter. Pierwszy przycisk z lewej ma formę białej litery A w czarnym kole. Służy do włączenia trybu wysokiego kontrastu. Drugi przycisk jest w kształcie schematycznego głośnika i służy do włączenia ścieżki lektora. Trzeci przycisk jest w kształcie znaku zapytania i służy do otwarcia okna pomocy.

W dolnej części ekranu znajdują się dwa pola interaktywne: „Biblioteka wzorów dokumentów” oraz „Przykładowe dokumenty do wypełnienia”. Wyboru danego pola dokonuje się za pomocą tabulatora. Po wyborze pole i użyciu przycisku Enter wyświetli się menu wzorów dokumentów lub dokumentów do uzupełnienia.

Widok przykładowej strony z biblioteki dokumentów został przedstawiony poniżej.

R1JAAmSbozApI1
Widok przykładowego okna biblioteki dokumentów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po lewej stronie dokumentacji znajduje się interaktywne menu ze strukturą całej dokumentacji. Do nawigacji po menu należy użyć tabulatora. Aby wybrać dany dokument należy użyć przycisku Enter. Spowoduje to przekierowanie do odpowiedniego okna dokumentacji. W centralnej części ekranu wyświetla się pole z opisem dokumentu, a poniżej przykładowy dokument. Aby nawigować pomiędzy opisem a dokumentem, należy użyć tabulatora.

W prawym górnym rogu strony znajdują się przyciski funkcyjne. Każdy przycisk opisany jest przez tooltip. Aby nawigować między nimi należy użyć tabulatora, a wybór odpowiedniego przycisku potwierdzić przyciskiem Enter. Pierwszy z lewej to powrót do strony głównej dokumentacji. Przycisk w formie białej litery A w czarnym kole służy do uruchomienia trybu wysokiego kontrastu. Kolejny przycisk w formie schematycznej drukarki służy do wydrukowania danej strony dokumentacji. Przycisk przedstawiający dyskietę służy do zapisania dokumentu. Za pomocą przycisku w formie głośnika można włączyć/wyłączyć opis odczytywany przez lektora. Ostatni przycisk - szkło powiększające - służy do wybrania wielkości dokumentu.

RFsbNk1HX6jeV1
Widok na przyciski funkcyjne dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie wysokiego kontrastu tło dokumentacji jest czarne, a litery są żółte. Tryb ten można wyłączyć, klikając ponownie Enter na przycisku litery A.

RG9ZXzViK3gjh1
Widok przykładowego okna biblioteki dokumentów w trybie wysokiego kontrastu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Widok okna z przykładowymi dokumentami do wypełnienia nie różni się od widoku biblioteki dokumentów. Pojawia się natomiast możliwość wypełnienia każdego dokumentu w odpowiednim miejscu.

R1YiPtD8UoqXU1
Widok przykładowego okna dokumentów do wypełnienia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wpisać odpowiedź w puste pole do edycji, należy użyć tabulatora, a następnie wpisać odpowiednią treść z klawiatury. Następnie należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem. Wyświetli się wtedy informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Przykładowa informacja zwrotna została przedstawiona poniżej.

RiW0c9x1peKDz1
Widok fragmentu okna z dokumentem do wypełnienia i informacją zwrotną
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pomiędzy polem odpowiedzi, a przyciskiem sprawdź, znajduje się ikona znaku zapytania. Aktywuje się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Wyświetli się wtedy dodatkowa ramka ze wskazówkami.

R1DkG1nlCXagi1
Widok fragmentu dokumentu ze wskazówką
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod dokumentacją  znajduje się przycisk do pobrania pliku ZIP z biblioteką wzorów dokumentów na własny komputer. Przycisk aktywuje się za pomocą tabulatora, a następnie należy użyć przycisk Enter. Plik ZIP zostanie wtedy pobrany na komputer. Po rozpakowaniu pliku użytkownik będzie mógł przeglądać dokumenty w formie PDF.

R14XGZqxnGdm91
Widok na przycisk, służący do pobrania pliku pdf z alternatywą tekstową do filmu instruktażowego.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod przyciskiem z biblioteką wzorów dokumentów do pobrania znajduje się alternatywna wersja wybranych dokumentów do wypełnienia. Są one ukryte w prostokątnej ramce. Ramkę aktywuje się za pomocą tabulatora, a następnie należy użyć przycisk Enter, aby otworzyć ćwiczenia. Pomiędzy kolejnymi zadaniami nawiguje się za pomocą tabulatora.

Wersja alternatywna dokumentów do wypełnienia składa się z dwóch typów zadań. Każde zadanie posiada polecenie w formie tekstowej i nagrania audio. Nagranie jest dostępne w specjalnym odtwarzaczu. Wyboru przycisku na odtwarzaczu dokonuje się tabulatorem. Aby odtworzyć nagranie, należy wybrać tabulatorem ikonę trójkąta w kole i zatwierdzić Enterem. Ponowne użycie przycisku Enter zatrzymuje nagranie. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić za pomocą strzałek w lewo/prawo odpowiedni poziom głośności.

RVsiC2omHuZr31
Widok odtwarzacza audio
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwszy typ zadania polega na uzupełnieniu tekstu za pomocą kafelków. Aby wypełnić puste pole, należy wybrać je za pomocą tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. Wyświetli się wtedy rozwijana lista z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedź wybiera się za pomocą strzałki w górę lub w dół, a zatwierdza przyciskiem Enter. Aby przyjść do kolejnego pola do wypełnienia należy użyć tabulatora. Po wypełnieniu wszystkich pól, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem. Wyświetli się wtedy informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się ikona gumki, służąca do usuwania odpowiedzi. Wybiera się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Pod przyciskiem sprawdź znajduje się przycisk „Pokaż odpowiedź”, który służy do wyświetlenia prawidłowej odpowiedz. Aktywuje się go podobnie, jak przycisk gumki.

RORKvbYv7Q4Rw1
Widok na przykładowe zadanie z alternatywnej wersji wybranych dokumentów do wypełnienia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drugi typ zadań polega na wypełnieniu pustego pola znakiem sprawy za pomocą klawiatury. Aby aktywować puste pole, należy użyć tabulatora. Następnie wpisuje się odpowiedni znak sprawy. Trzeba pamiętać o tym, aby używać wielkich liter przy zapisie znaku sprawy. Po wypełnieniu pola, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem. Wyświetli się wtedy informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się ikona gumki, służąca do usuwania odpowiedzi. Wybiera się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Pod przyciskiem sprawdź znajduje się przycisk „Pokaż odpowiedź”, który służy do wyświetlenia prawidłowej odpowiedz. Aktywuje się go podobnie, jak przycisk gumki.

RKW8bOjhajEP51
Widok na przykładowe zadanie
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Druga dokumentacja interaktywnaDP4Likhe5Druga dokumentacja interaktywna to „Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej”. Przez kolejne elementy dokumentacji przechodzi się za pomocą tabulatora. Wszystkie treści są dostępne za pomocą czytników ekranu.

Dokumentacja rozpoczyna się od polecenia w wersji tekstowej i nagrania lektorskiego. Odtwarzacz posiada takie same funkcje, jak w alternatywie do pierwszej dokumentacji.

R18xOHnolbm641
Widok na polecenie do dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej znajduje się interaktywny spis treści. Aby wybrać odpowiednią część dokumentacji, należy użyć tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. W ten sposób użytkownik zostanie przekierowany do wybranego działu dokumentacji.

R1Um8SQcxg6m11
Widok na spis treści dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przy kolejnych elementach dokumentacji znajdują się wskazówki. Aby wyświetlić treść wskazówki, należy wybrać przycisk tabulatorem i wcisnąć Enter.

R1VRHCQhxY4QE1
Widok na przykładową wskazówkę
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dokumentacja zawiera jednolity rzeczowy wykaz akt, który zapisany jest w zakładkach. Odpowiednią zakładkę wybiera się za pomocą tabulatora. Aby otworzyć jej zawartość należy użyć przycisku Enter.

R270PH5vThUXS1
Widok na jednolity rzeczowy wykaz akt
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejnym elementem dokumentacji są uproszczone jednolite rzeczowe wykazy akt do uzupełnienia. Każde ćwiczenie składa się z polecenia w formie nagrania lektorskiego i tekstowej, wskazówki oraz treści do wypełnienia. W dokumentach do uzupełnienia zastosowano dwa rodzaje ćwiczeń. Przechodzi się pomiędzy nimi za pomocą strzałek, które znajdują się po lewej i prawej stronie zadań. Strzałki wybiera się tabulatorem, a wybór zatwierdza Enterem.

Pierwszy typ zadań polega na wypełnieniu pustego pola znakiem sprawy za pomocą klawiatury. Aby aktywować puste pole, należy użyć tabulatora. Następnie wpisuje się odpowiedni znak sprawy. Trzeba pamiętać o tym, aby używać wielkich liter przy zapisie znaku sprawy. Po wypełnieniu pola, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem. Wyświetli się wtedy informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się ikona gumki, służąca do usuwania odpowiedzi. Wybiera się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Pod przyciskiem sprawdź znajduje się przycisk „Pokaż odpowiedź”, który służy do wyświetlenia prawidłowej odpowiedz. Aktywuje się go podobnie, jak przycisk gumki.

RlT0TDYkemfQ91
Przykładowe ćwiczenie z dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Drugi typ zadań polega na uzupełnieniu tekstu za pomocą kafelków. Aby wypełnić puste pole, należy wybrać je za pomocą tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. Wyświetli się wtedy rozwijana lista z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedź wybiera się za pomocą strzałki w górę lub w dół, a zatwierdza przyciskiem Enter. Aby przyjść do kolejnego pola do wypełnienia należy użyć tabulatora. Po wypełnieniu wszystkich pól, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem. Wyświetli się wtedy informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się ikona gumki, służąca do usuwania odpowiedzi. Wybiera się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Pod przyciskiem sprawdź znajduje się przycisk „Pokaż odpowiedź”, który służy do wyświetlenia prawidłowej odpowiedz. Aktywuje się go podobnie, jak przycisk gumki.

R1WYMTdpKDMAB1
Przykładowe ćwiczenie z dokumentacji interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod dokumentami do wypełnienia znajdują się inne przykłady jednolitych rzeczowych wykazów akt, które zapisane są w zakładkach. Odpowiednią zakładkę wybiera się za pomocą tabulatora. Aby otworzyć jej zawartość należy użyć przycisku Enter. Wyświetli się wtedy aktywny link do przykładu. Wybranie go Enterem spowoduje otwarcie nowego okna z dokumentem.

ReLuR2Plm320t1
Widok na przykłady innych jednolitych rzeczowych wykazów akt
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod dokumentacją  znajduje się przycisk do pobrania pliku PDF z wzorem jednolitego rzeczowego wykazu akt. Przycisk aktywuje się za pomocą tabulatora, a następnie należy użyć przycisk Enter. Plik PDF zostanie wtedy pobrany na komputer.

RPTSskxDJn5m51
Widok na przycisk, służący do pobrania pliku pdf z alternatywą tekstową do filmu instruktażowego.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDjH1jBss3Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w zakładkach. Odpowiednią zakładkę wybiera się za pomocą tabulatora. Aby otworzyć jej zawartość należy użyć przycisku Enter.

R16dYFodgFE6r1
Widok na zakładki, w których pogrupowane są interaktywne materiały sprawdzające.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po otwarciu zakładka rozwinie się i wyświetlą się zadania do rozwiązania.

Każde zadanie zawiera polecenie w formie tekstowej i nagrania lektorskiego.  Nagranie jest dostępne w specjalnym odtwarzaczu. Jego funkcje są takie same, jak przy odtwarzaczu opisanego przy dokumentacji interaktywnej.

Polecenie zawsze określa, w jaki sposób wykonać ćwiczenie. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy tabulatorem wybrać przycisk „Sprawdź” i wcisnąć Enter. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się ikona gumki, służąca do usuwania odpowiedzi. Wybiera się ją za pomocą tabulatora i zatwierdza Enterem. Pod przyciskiem „Sprawdź” znajduje się przycisk „Pokaż odpowiedź”, który służy do wyświetlenia prawidłowej odpowiedzi. Aktywuje się go podobnie, jak przycisk gumki.

Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R8buTk83nU6Nh
Widok na ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwszy typ ćwiczeń to łączenie w pary i polega na odpowiednim uporządkowaniu elementów. W przypadku łączenia opisu sprawy ze znakiem sprawy, należy tabulatorem wybrać odpowiedni znak sprawy i następnie użyć przycisku Enter. Wyświetli się wtedy rozwijana lista z możliwymi odpowiedziami. Odpowiedź wybiera się za pomocą strzałek w górę i w dół, a wybór zatwierdza się Enterem. Po odpowiednim sparowaniu wszystkich elementów, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem.

RB0RibaF2dp3T1
Widok na fragment ćwiczenia w rozwiniętej zakładce
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19PAwFhygdjS1
Widok na przykładowe ćwiczenie polegające na łączeniu w pary
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejny rodzaj ćwiczenia to tabela prawda‑fałsz. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy wybrać je tabulatorem, a następnie zatwierdzić wybór Enterem.  Po zaznaczeniu wszystkich pól, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem.

R1G6UaUIifDGy1
Widok przykładowego ćwiczenia typu prawda‑fałsz
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W materiałach sprawdzających znajdują się także zadania, polegające na uzupełnianiu pustych pól w tekście. Aby wypełnić puste pole, należy wybrać je za pomocą tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. Wyświetli się wtedy rozwijana lista z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedź wybiera się za pomocą strzałki w górę lub w dół, a zatwierdza przyciskiem Enter. Aby przyjść do kolejnego pola do wypełnienia należy użyć tabulatora. Po wypełnieniu wszystkich pól, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem.

RTHpZxhjfwKjL1
Widok przykładowego ćwiczenia polegającego na uzupełnianiu pustych pól
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejnym rodzajem ćwiczenia jest przyporządkowanie elementów do odpowiedniej grupy. Aby przyporządkować dany element do odpowiedniej grupy, należy wybrać je za pomocą tabulatora, a następnie wcisnąć Enter. Wyświetli się wtedy rozwijana lista z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedź wybiera się za pomocą strzałki w górę lub w dół, a zatwierdza przyciskiem Enter. Aby przyjść do kolejnego pola do wypełnienia należy użyć tabulatora. Po wypełnieniu wszystkich pól, należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem.

R8930NcxyTjPO1
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na grupowaniu elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W ostatniej zakładce interaktywnych materiałów sprawdzających znajduje się test z 15 pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby uruchomić test należy tabulatorem wybrać przycisk: „Uruchom”, a następnie kliknąć Enter.

RYO144SFwv8Cy1
Widok na okno startowe testu samosprawdzającego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie pojawi się ekran z kolejnymi pytaniami. Na górnym panelu widoczny jest numer pytania, pozostały czas i wynik poprzedniego rozwiązywania testu. Każde ćwiczenia zawiera wariant polecenia w postaci nagrania audio. Funkcjonalność odtwarzacza audio jest taka sama, jak w przypadku drugiej dokumentacji. Aby wybrać właściwą odpowiedź, należy użyć tabulatora i zatwierdzić wybór Enterem. Następnie należy użyć tabulatora, aby przejść do przycisku „Sprawdź” i zatwierdzić wybór Enterem.

R1Bu2BahC2wEz1
Widok na jedno z ćwiczeń testu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetli się wtedy informacja zwrotna. Dopiero wtedy można przejść do kolejnego zadania, wybierając tabulatorem przycisk „Dalej”. Za pomocą przycisku „Poprzednie” można wrócić do poprzednich pytań. Nie jest jednak możliwa zmiana odpowiedzi na poprzednie pytania.

R1GA23XbQ2DtL1
Widok na jedno z ćwiczeń testu samosprawdzającego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu ostatniego pytania pojawi się przycisk „Zakończ test”. Po wybraniu go tabulatorem i zatwierdzeniu Enterem, pojawi się okno z informacją o wyniku testu i odpowiedziach udzielonych we wszystkich pytaniach.

RCDelKvrYQOyT1
Widok na okno z podsumowaniem testu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

SłownikDrr37e1P3Słownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami ora odnośniki do odpowiednich multimediów, w których występują dane pojęcia.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby wyszukać jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy wyczyścić pole przyciskiem Backspace lub kliknąć tabulator, a następnie Enter.

R14Gh3bnhgmuv
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDer6csZ82Przewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD17zBwllPPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Druga część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDnqRT8CkdNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować adres internetowy do paska przeglądarki. Obok adresów znajduje się data ostatniego dostępu do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑azure

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px