Fotografia przedstawia reprodukcje dwóch obrazów. Z lewej: ilustracja przedstawia obraz Pierre‑Auguste Renoir,a „Nad wodą”. Ukazuje mężczyznę w kapeluszu i z papierosem w dłoni, opartego o barierkę tarasu, rozmawiającego z dziewczynką, która patrzy w jego stronę. Na głowie ma słomiany kapelusz z kwiatami. Od góry zwisają pędy gałęzi z liśćmi. Za tarasem znajduje się widok na jezioro i las na horyzoncie Z prawej: ilustracja przedstawia obraz Edgara Degasa „Primabalerina”. Ukazuje baletnicę podczas występu na scenie, znajduje się ona na pierwszym planie. W tle stoją pozostałe tancerki. Scena ujęta jest z góry. Tło, na które składają się inne tancerki jest mniej wyraźne.
Z lewej: Pierre‑Auguste Renoir [czytaj: pier ogiust renuar] „Nad jeziorem", 1879/90, olej na płótnie, Art Institute of Chicago, Chicago [czytaj: art institiut of szikagoł], USA; z prawej: Edgar Degas, „Primabalerina”, ok. 1878, pastel, Musée d'Orsay [czytaj: miuzé dorsé], Paryż, Francja
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Polecenie 1
R1GXCT4M461DV
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM
Ruch jest jednym z podstawowych zagadnień plastycznych. W dziełach klasycznych sztuk, takich jak: malarstwo, grafika, rzeźba, rysunek, artyści poszukiwali sposobów na wyrażenie tego, co trwa w czasie.
R1BCDSDSOH8S3
Zdjęcie przedstawia biegaczy w trakcie rozpoczynającego się wyścigu.
Start biegaczy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1N7MRFDF58AL
Ilustracja interaktywna przedstawia sześć drewnianych łyżek, z nałożonymi na nich przyprawami o różnych kolorach i strukturze. Łyżki złączone są trzonkami, tworząc ćwiartkę okręgu. Na pierwszej z nich leżą różnokolorowe kulki pieprzu. Na drugiej zielona przyprawa przypominająca kumin. Na trzeciej ciepło‑czerwony szafran lub papryczka. Następnie na czwartej łyżce znajduje się przyprawa w kolorze buraczka o drobniejszej strukturze. Na piątej, drobno mielona papryczka, a na ostatniej, szóstej żółte curry. Pod łyżkami, na białym tle rozłożone jest w nieładzie kilka zielonych listków. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Aranżacja ma charakter dynamiczny dzięki ułożeniu elementów kompozycji w różnych kierunkach.
Ilustracja interaktywna przedstawia sześć drewnianych łyżek, z nałożonymi na nich przyprawami o różnych kolorach i strukturze. Łyżki złączone są trzonkami, tworząc ćwiartkę okręgu. Na pierwszej z nich leżą różnokolorowe kulki pieprzu. Na drugiej zielona przyprawa przypominająca kumin. Na trzeciej ciepło‑czerwony szafran lub papryczka. Następnie na czwartej łyżce znajduje się przyprawa w kolorze buraczka o drobniejszej strukturze. Na piątej, drobno mielona papryczka, a na ostatniej, szóstej żółte curry. Pod łyżkami, na białym tle rozłożone jest w nieładzie kilka zielonych listków. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Aranżacja ma charakter dynamiczny dzięki ułożeniu elementów kompozycji w różnych kierunkach.
Ekspozycja przypraw
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
KompozycjękompozycjaKompozycję określa się jako dynamicznąkompozycja dynamicznadynamiczną jeśli w dziele przeważają kierunki diagonalne (ukośne), linie łamane, krzywizny lub łuki przedmiotów, postaci lub innych elementów, a także są one ułożone w różnych kierunkach i sprawiają wrażenie ruchu.
R42TSEM534V8Q
Ilustracja przedstawia obraz Leona Chwistka „Szermierka”. Tematem dzieła jest walka na szpady dwóch syntetycznie ujętych mężczyzn, ubranych w białe koszule i ciemne spodnie. Ich sylwetki wpisują się w tło, wypełnione figurami geometrycznymi, utrzymanymi w brązach, ugrach, zieleniach i czerwieniach. Malarz ukazał poszczególne fazy ruchu.
Leon Chwistek, „Szermierka", ok. 1919 r., Muzeum Narodowe w Krakowie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Obrazy polskiego malarza Leona Chwistka są niezwykle dynamiczne, dzięki wielu powtarzającym się ukośnym (diagonalnymdiagonalny(diagonalnym) kierunkom, którym podporządkowują się postacie walczących szermierzy i fazy ruchu szpady.
Martwa natura, chociaż z reguły jest statycznakompozycja statycznastatyczna, też może być zbudowana z przedmiotów, wpływających na dynamikę kompozycji - niektóre z nich, odczytywano dawniej jako symbole. Klikając w punkty interaktywne, dowiesz się o nich więcej.
RF9DANH58GN2R
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Vanitas”, Harmena Steenwijcka, ukazujący martwą naturę ułożoną na blacie drewnianego stołu. W centrum znajduje się czaszka ludzka, leżąca na grubej księdze o żółtych okładkach. Przed nią namalowana została duża muszla. O księgę z czaszką opiera się lekko uchylona Biblia. Z tyłu leży miecz z ozdobną rękojeścią, świecznik ze świecą, a za czerwoną draperią - bukłak na wino. Na krawędzi stołu znajduje się przewrócony, szklany kielich oraz dwie białe i krzyżujące się fajki o długich, cienkich ustnikach. Stół wraz z martwą naturą zajmuje dolną część obrazu. Górę oraz fragment prawej strony wypełnia szara ściana, oświetlona łuną, biegnącego z górnego lewego rogu światła. Przedstawione na obrazie elementy mają przypominać o kruchości i przemijaniu życia ludzkiego. Całość utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie brązów i szarości. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Twórcy baroku często zastanawiali się nad przemijaniem, sensem życia i śmierci. Stąd na tym obrazie znalazła się czaszka – ulubiony rekwizyt artystów tej epoki. Widać tu także rękojeść broni jako atrybut wojenny oraz świecę symbolizującą ogień. Obecność biblii wskazuje na źródło słowa „vanitas”, które oznacza „marność”.
Punkt 2: Przedstawienia barokowe były bardzo dynamiczne. Linie przedmiotów przecinają się, a niektóre robią wrażenie, jakby się przewracały (Biblia).
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Vanitas”, Harmena Steenwijcka, ukazujący martwą naturę ułożoną na blacie drewnianego stołu. W centrum znajduje się czaszka ludzka, leżąca na grubej księdze o żółtych okładkach. Przed nią namalowana została duża muszla. O księgę z czaszką opiera się lekko uchylona Biblia. Z tyłu leży miecz z ozdobną rękojeścią, świecznik ze świecą, a za czerwoną draperią - bukłak na wino. Na krawędzi stołu znajduje się przewrócony, szklany kielich oraz dwie białe i krzyżujące się fajki o długich, cienkich ustnikach. Stół wraz z martwą naturą zajmuje dolną część obrazu. Górę oraz fragment prawej strony wypełnia szara ściana, oświetlona łuną, biegnącego z górnego lewego rogu światła. Przedstawione na obrazie elementy mają przypominać o kruchości i przemijaniu życia ludzkiego. Całość utrzymana jest w wąskiej, chłodnej gamie brązów i szarości. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Twórcy baroku często zastanawiali się nad przemijaniem, sensem życia i śmierci. Stąd na tym obrazie znalazła się czaszka – ulubiony rekwizyt artystów tej epoki. Widać tu także rękojeść broni jako atrybut wojenny oraz świecę symbolizującą ogień. Obecność biblii wskazuje na źródło słowa „vanitas”, które oznacza „marność”.
Punkt 2: Przedstawienia barokowe były bardzo dynamiczne. Linie przedmiotów przecinają się, a niektóre robią wrażenie, jakby się przewracały (Biblia).
Harmen Steenwijck[czytaj: harmen stejndek], „Vanitas”, 1640, Museum De Lakenhal[miuziejem de lakenhol], Lejda, Holandia
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R1VUQTCEHZX9K1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Martwa natura z motylkiem”, autorstwa Jana Cybisa. Artysta, przy pomocy dynamicznych pociągnięć pędzla, namalował martwą naturę ustawioną na blacie zielonego stołu. W centrum kompozycji stoi biała, ozdobna patera o wysmukłej nóżce, na której leżą różnokolorowe owoce. Nad paterą unosi się czerwony motylek z czarno‑białymi cętkami na skrzydłach. Po lewej i prawej stronie naczynia znajdują się różnobarwne plamy ekspresyjnie malowanych warzyw i owoców. Martwa natura ustawiona jest na tle migoczącej, namalowanej grubymi pociągnięciami pędzla, czerwono‑brązowo‑żółtej ściany, którą gdzieniegdzie ochładzają plamki błękitnego i niebieskiego koloru. Ścianę dzielą na cztery płaszczyzny, pionowe i poziome, szerokie pasy o chłodniejszej kolorystyce. Kompozycja utrzymana jest w szerokiej, ciepłej gamie barw z dominacją rudawych czerwieni.
Jan Cybis, „Martwa natura z motylkiem”, 1931 r., Muzeum Narodowe w Warszawie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Niekiedy trudno jest określić statykę lub dynamikękompozycja dynamicznadynamikę kompozycji.
Martwa natura na ilustracji obok opiera się na prostych podziałach pionów i poziomów. Elementy kompozycji ułożone są w regularnych odstępach, z centralnym akcentemkompozycja z akcentemakcentem owoców na paterze (ma cechy kompozycji statycznej opartej na pionach i poziomach).
Dzieło zawiera także elementy, które wpływają na jego dynamikę.kompozycja dynamicznadynamikę. Pojawia się ożywiająca kolorystyka i dynamiczny sposób malowania obrazu, Mały motylek odrywający się od owoców, również wprowadza wrażenie ruchu. To wszystko powoduje, że dzieło zawiera cechy dynamizujące kompozycję.
R10nDFSXVbvjI1
Ilustracja przedstawia obraz Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Na dziecięcym koniku groteskowy rycerz (ma na sobie jedynie koszulę, a jego nogi są bose) porywa królewnę. Porwanie nie wzbudza u królewny przerażenia, na jej twarzy widnieje uśmiech i jest skierowana w stronę chłopca‑rycerza; porwanie można odczytać jako dziecięcą zabawę. Ogród, z którego uciekają, jest dziwny – kwiaty nie rosną w nim w ziemi, a posadzone są w doniczkach. Za dziećmi biegną staruszkowie – kobieta o dramatycznej postawie oraz mężczyzna o kulach. Staruszkowie biegną od strony znajdującego się w dali dworku.
Witold Wojtkiewicz, „Porwanie królewny (Ucieczka)”, z cyklu "Z dziecięcych póz", 1908 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sposób położenia farby, malowania nie tylko form, ale również tła obrazu - może także wpływać na dynamikę kompozycji.
Faktura dzieł i różne sposoby nakładania farb na powierzchnię może również oddziaływać na widza.
Ilustrują to fotografie obrazów znajdujących się poniżej.
Rsg39HVpSbWZS
Wols, „Ptak”. Obraz wykonano na niejednolitym tle o chłodnych odcieniach z przewagą zieleni oraz koloru niebieskiego. W centrum namalowano biało‑czarno‑niebiesko‑czerwony kształt przypominający ptaka z głową odwróconą w bok. Sylwetka ptaka nie posiada wyraźnych konturów, obecne są nieregularne oraz różnej długości wielokierunkowe pociągnięcia pędzlem. Centralna część dzieła pokryta jest wieloma warstwami koloru, co nadaje jej struktury oraz wielowymiarowości.
Wols, „Ptak”, 1949 r., Kolekcja Menil, Houston, Stany Zjednoczone, artblart.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wols, Ptak, Olej na płótnie, Kolekcja Menil, Houston, dostępny w internecie: https://artblart.com/tag/wols-the-bird/ [dostęp 7.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1LQJO2TBMHEP
Ilustracja przedstawia „Autoportret” Vincenta van Gogha. Ukazuje ujętego w półprofilu mężczyznę z rudą brodą w rozpiętej marynarce, pod którą ma założoną kamizelkę i koszulę. Tło obrazu jest zielono‑niebiesko‑białe, namalowane z wyrazistą fakturą.
Vincent van Gogh[czytaj: wincent wan choh]' „Autoportret”, 1889 r., Paryż, Francja
Źródło: Vincent van Gogh, domena publiczna.
R1LKRN3KBL9S1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Giacomo Balli „Dynamizm psa na smyczy". Na białoszarym tle malarz namalował nogi postaci, prowadzącej na smyczy psa w kolorze czarnym i fioletowym. Nałożył na siebie kolejne etapy spaceru, tak, że w efekcie powstał obraz pokazujący ruch. Na jasnym tle znajdują się delikatne ukośne smugi. Ruch oddany jest w sposób płynny – malarz zatarł kontury. Powtarzają się głównie układu nóg postaci i łap psa. Na uwagę zasługuje zabawny efekt merdającego ogona. Fazy ruchu ukazane są w kilku ujęciach smyczy. Na ilustracji ukazany jest interaktywny punkt z fragmentem psa, przybliżający etapu ruchu zwierzęcia. Pod ilustracją znajduje się informacja: Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright‑KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online‑skills, CC BY 3.0
Punkt 1:
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright‑KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online‑skills, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Giacomo Balli „Dynamizm psa na smyczy". Na białoszarym tle malarz namalował nogi postaci, prowadzącej na smyczy psa w kolorze czarnym i fioletowym. Nałożył na siebie kolejne etapy spaceru, tak, że w efekcie powstał obraz pokazujący ruch. Na jasnym tle znajdują się delikatne ukośne smugi. Ruch oddany jest w sposób płynny – malarz zatarł kontury. Powtarzają się głównie układu nóg postaci i łap psa. Na uwagę zasługuje zabawny efekt merdającego ogona. Fazy ruchu ukazane są w kilku ujęciach smyczy. Na ilustracji ukazany jest interaktywny punkt z fragmentem psa, przybliżający etapu ruchu zwierzęcia. Pod ilustracją znajduje się informacja: Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright‑KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online‑skills, CC BY 3.0
Punkt 1:
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright‑KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online‑skills, CC BY 3.0
Giacomo Balla[czytaj: dżiakomo bala], „Dynamizm psa na smyczy"
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1BUIqgUwCdXB11
Zdjęcie przedstawia psa poruszającego dynamicznie ogonem.
Pies, cloudfront.net, CC BY 3.0.
Na ilustracji znajdującej się obok, przedstawiającej fotografię psa, można dostrzec podobieństwo do obrazu. Motyw ruchu - w tym przypadku psa, jak na obrazie powyżej - tutaj został zarejestrowany przez współczesnego fotografa.
RPbXTbwtqVMER1
Ilustracja przedstawia obraz Edwarda Muncha [czytaj: Edward miunch] „Krzyk”. Ukazuje samotną postać stojącą na tle mostu. Namalowany falistą linią człowiek trzyma się za głowę. W tle idą dwie inne osoby. Tłem są faliste linie żółto‑niebieskiego lądu oraz czerwono‑pomarańczowego nieba. Most namalowany jest diagonalnymi, czyli ukośnymi pociągnięciami pędzla.
Edvard Munch [czytaj: Edward miunch], "Krzyk", 1893 r., National Gallery[czytaj: naszional galeriy], Oslo, Norwegia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ekspresja - czyli sposób oddziaływania - obrazu „Krzyk” Edvarda Muncha [czytaj: edwarda miunka], jest niezwykle silna. W dużym stopniu na wrażenie dynamicznej kompozycjikompozycja dynamicznadynamicznej kompozycji, wpływają elementy obrazu oparte na diagonalnych liniach: np.: krzyczącej postaci, znajdującej się na pierwszym planie, a także tła, wywołującego wrażenie ruchu.
Tło namalowane w kontrastowych barwach zajmuje dużą część obrazu, a faliste linie wywołują niezwykłą atmosferę: jakby dźwięk sugerowany tytułem był widoczny i wirował w powietrzu.
Sposób, w jaki twórca posługuje się środkami wyrazu artystycznego - na przykład linią, kolorem i fakturą - często staje się jednym z głównych cech wpływających na siłę wyrazu dzieła i na odbiorcę.
Ćwiczenie 1
R1KxIv818pjat
Wyjaśnij znaczenie pojęcia kompozycja dynamiczna.
Wyjaśnij znaczenie pojęcia kompozycja dynamiczna.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, jakiego rodzaju linii na ilustracji jest najwięcej. W tym ćwiczeniu są dwie odpowiedzi poprawne.
linie faliste; linie ukośne.
Ćwiczenie 1
RJC7O6X322TZS
Wyjaśnij znaczenie pojęcia kompozycja dynamiczna.
Wyjaśnij znaczenie pojęcia kompozycja dynamiczna.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, o jakich liniach jest mowa w opisie w związku z mostem i tłem. W tym ćwiczeniu są dwie odpowiedzi poprawne.
linie faliste; linie ukośne.
R1B5R2C4UFBRZ
Fotografia przedstawia dzieło na tle szarej ściany. Podstawę stanowi nierówna drewniana bryła, na której umieszczono postać stojącą na jednej nodze. Jej druga noga wyciągnięta jest do tyłu oraz ku górze, co sprawia wrażenie, że jest baletnicą. Długie ręce postaci wyciągnięte są przed siebie, jej tułów jest więc prostopadły do podłoża, a plecy wygięte w łuk. Włosy postaci wykonano z beżowo‑żółtego materiału, podobny element został użyty jako spódniczka. Jej kończyny są długie oraz smukłe, a ciało wykonane z ciemnego metalu.
Lubomir Tomaszewski, „Baletnica” (Lot nad Sceną) 2005 r., Kolekcja Art&Design LT Foundation [czytaj: artanddizajn elti foundejszyn], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: Lubomir Tomaszewski, „Baletnica” (Lot nad Sceną), dostępny w internecie: https://galeria-rij.com/dzielo/smiej-sie-pajacu-opera-lubomir-tomaszewski-copy/ [dostęp 7.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 2
RPZ65CGZVHUZ9
Na podstawie opisu zamieszczonej powyżej rzeźby współczesnej, określ, która z cech jest dla niej charakterystyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. zróżnicowanie faktury, 2. asymetria, 3. geometryzacja.
Na podstawie opisu zamieszczonej powyżej rzeźby współczesnej, określ, która z cech jest dla niej charakterystyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. zróżnicowanie faktury, 2. asymetria, 3. geometryzacja.
Zwróć uwagę na poszczególne fragmenty rzeźby i ich położenie względem siebie.
Asymetria, dynamika
Ćwiczenie 2
R1DUZLlXPKfB8
Wymień najbardziej charakterystyczne cechy kompozycji dynamicznej. Wpisz w polu poniżej 3‑4 cechy.
Zwróć uwagę, że dynamika związana jest z ruchem. Pamiętaj, że pionowe i poziome linie sugerują kompozycję statyczną.
Przewaga elementów opartych na kierunkach ukośnych, asymetria, kompozycja oparta na łukach.
Théodore Géricault [czytaj: teodor żeriko], wybitny francuski malarz, tworzył liczne portrety i sceny batalistycznesceny batalistycznesceny batalistyczne. Był mistrzem w ukazywaniu koni. Jego obrazy charakteryzuje kompozycja dynamicznakompozycja dynamicznakompozycja dynamiczna.
Zapoznaj się z dwoma obrazami zamieszczonym poniżej. Zwróć uwagę na sposób malowania koni.
R1J3TGDTTD5TS
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricaulta „Oficer szaserów”. Obraz ukazuje oficera Gwardii napoleońskiej, Alexandra Dieudonné’a, który był przyjacielem artysty. Postać obraca się, przyjmując dramatycznie skręcona pozę, w ręku trzymam miecz, wyrażając gotowość do walki. Portret został wyeksponowany poprzez obniżoną linię horyzontu. Koń stający dęba, ma zwróconą w prawo głowę. W tle została przedstawiona scena bitwy, wzmocniona ciepłą kolorystyka, jednak nie jest to dzieło typowo batalistyczne – malarz zamieszcza jedynie jej fragment, a nie panoramiczne ujęcie tematu, jak to miało w typowych ujęciach tego typu. Géricault wzmacnia napięcie przez odważne wybory kolorów i różnorodne efekty świetlne oraz ciemne, zachmurzone niebo.
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricault'a „Wyścigi konne w Epsom”. Ukazuje wyścigi konne. Konie w galopie mają jednocześnie wysunięte tylne i przednie nogi, co podkreśla fazy ruchu. Dynamikę wyścigów konnych oddają zarówno pozy koni, jak i jeźdźców – każdemu z nich malarz nadał indywidualnego charakteru. W scenie dominują układy horyzontalne – układ pędzących koni, płaski pejzaż współgrają. Dynamikę podkreśla studium nieba z niepokojącymi chmurami.
Théodore Géricault [czytaj: teodor żeriko], „Wyścigi konne w Epsom”
Brytyjski fotograf Eadweard Muybridge [czytaj: edłejt majbridż] w 1878 roku, a więc na długo przed odkryciem zdjęcia migawkowego, przedstawił cykl zdjęć zatytułowany „Galopujące konie w ruchu”. W celu udokumentowania galopu konia zbudował specjalny tor z systemem linek, które biegnący koń kolejno zrywał, zwalniając tym samym migawkę i robiąc serię zdjęć. Dzięki temu udało się sfotografować wszystkie następujące po sobie fazy ruchu konia – po raz pierwszy można było zobaczyć, jakie sekwencje ruchów składają się na galop. Okazało się, że galopujący koń nie odrywa wszystkich kopyt - jedno z nich opiera się na podłożu. Tylko w przypadku wykonywania skoków wszystkie kopyta są ponad ziemią. Możesz to zauważyć na ilustracji poniżej.
R93BAEG3TRNAO
Ilustracja przedstawia sekwencję fotografii Eadweard'a Muybridge'a, „Galopujące konie w ruchu”. Ukazuje poszczególne fazy ruchu jeźdźca na koniu. Ilustracja podzielona jest na kadry.
Eadweard Muybridge[czytaj: edłejt majbridź], „Galopujące konie w ruchu”, 1872 r.
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R4V4EGGFKU1H3
Ilustracja składa się a dwóch zdjęć przedstawiających konie w ruchu. Z lewej - cykl fotografii wykonanych podczas skoków i galopu konia z jeźdźcem. Z prawej - fotografia obrazu z jeźdźcami na koniach w galopie.
RM4APFR4EOOC8
Biorąc pod uwagę sekwencję ruchów galopującego konia udokumentowanych na zdjęciach Muybridge’a [czyatj: majbridża], ponownie przyjrzyj się koniom namalowanym przez Théodore’a Géricaulta [czytaj: teodora żeriko]. Odpowiedz na pytanie: Czy galopujące konie zostały przedstawione na obrazie prawidłowo?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że chodzi o konia w galopie - przyjrzyj się zdjęciom Muybridge’a [czyatj: majbridża] w dolnej części ilustracji i porównaj z obrazem.
Nie
Ćwiczenie 3
R1AOCGAAGK33Z
Odpowiedz na pytanie. Jakie środki wyrazu występują w kompozycji dynamicznej? Możliwe odpowiedzi: 1. linie skośne przecinające się pod różnymi kątami, 2. kontrasty barwne, 3. linie poziome i pionowe przecinające się pod kątem prostym.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
W tym ćwiczeniu są dwie odpowiedzi poprawne. Kompozycja statyczna opiera się na liniach poziomych i pionowych.
linie skośne przecinające się pod różnymi kątami; elementy kompozycyjne oparte na łukach.
Ruch - dynamikakompozycja dynamicznadynamika zaprzątały głowy również artystów rzeźbiarzy. Poniżej znajdują się rzeźby kinetyczne będące efektem tych artystycznych rozważań. Kliknij w interaktywne punkty - a dowiesz się, jak działają. W poniższych przykładach rzeźb kinetycznychkinetykakinetycznych - do pokazania ruchu i dynamiki artyści zastosowali silnik elektryczny oraz światło.
RACXGEGRQ1ZF2
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Nauma Gabo „Stojąca fala”. Ukazuje stalowy pręt, zamontowany na kwadratowej drewnianej podstawie podczas działania. Na zdjęciu widoczne są efekty drgania, tworzące widoczna w ciemności powstałą spiralę, będącą falą drgań przedmiotu. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Mechaniczna rzeźba składająca się ze zwykłego stalowego pręta na czarnej drewnianej podstawie. 2. Po uruchomieniu przez naciśnięcie przycisku maszyna "ożywa": tworzy złudzenie krętego, trójwymiarowego kształtu. 3. Obraz generowany przez uruchomiony obiekt, jest obrazem „fali stojącej”– terminu zaczerpniętego z dziedziny fizyki, znanego Gabo dzięki jego studiom w dziedzinie nauk przyrodniczych i inżynierii.
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rzeźbę Nauma Gabo „Stojąca fala”. Ukazuje stalowy pręt, zamontowany na kwadratowej drewnianej podstawie podczas działania. Na zdjęciu widoczne są efekty drgania, tworzące widoczna w ciemności powstałą spiralę, będącą falą drgań przedmiotu. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Mechaniczna rzeźba składająca się ze zwykłego stalowego pręta na czarnej drewnianej podstawie. 2. Po uruchomieniu przez naciśnięcie przycisku maszyna "ożywa": tworzy złudzenie krętego, trójwymiarowego kształtu. 3. Obraz generowany przez uruchomiony obiekt, jest obrazem „fali stojącej”– terminu zaczerpniętego z dziedziny fizyki, znanego Gabo dzięki jego studiom w dziedzinie nauk przyrodniczych i inżynierii.
Naum Gabo, „Stojąca fala”, 1920 r., Tate Modern [czytaj: tejt modern], Londyn, Wielka Brytania
Oparcie elementów kompozycyjnych na kierunkach poziomych i pionowych w dziele - daje wrażenie spokoju, bezruchu - to kompozycja statycznakompozycja statycznakompozycja statyczna.
R17XDH38PK5XL
Zdjęcie ukazuje małą postać z wiosłem, płynącą na łodzi po zatoce morskiej. Postać stoi na łódce, wody zatoki są spokojne i miękko zlewają się z bezchmurnym niebem na horyzoncie. Czuje się ciepło, bo w takich ciepłych barwach jest całe ujęcie.
Kompozycja statyczna
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R1K6GKGS4R5LK1
Ilustracja przedstawia obraz Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina”. Ukazuje chłopca, siedzącego na drewnianym krześle, ze wzrokiem skierowanym w stronę widza. Jest ubrany w marynarkę i kapelusz, jasne spodnie i białą koszulę. Tłem jest jasne pomieszczenie.
Władysław Ślewiński, „Sierota z Poronina”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracjach znajdujących się obok oraz poniżej - są przykłady kompozycji statycznychkompozycja statycznakompozycji statycznych: portret siedzącego chłopca oraz portret zbiorowy rodziny królewskiej.
„Sierota z Poronina” to obraz namalowany przez polskiego malarza Władysława Ślewińskiego.
Znajdujący się poniżej portret zbiorowy przedstawia rodzinę królewską. „Rodzina Karola IV” została namalowana przez hiszpańskiego artystę Francisco Goyę.
RQ8C6MPG8OLDU1
Ilustracja przedstawia obraz Francisca Goyi, „Rodzina Karola IV”. Obraz ukazuje czternaście postaci, stojących w pomieszczeniu, na tle obrazów. Jest to portret rodziny królewskiej. Postacie są bogato ubrane, ale ich twarze są groteskowe. Podzielone są na dwie grupy. Pomiędzy nimi stoi mały chłopiec w czerwonym stroju oraz król w dostojnej pozie z orderami i szarfą. Na ścianie za postaciami wiszą obrazy. W dziele dominuje ciepła kolorystyka.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jednym ze sposobów działań twórczych artysty malarza jest martwa natura. W tym wypadku słowo „martwy” oznacza nieruchomy przedmiot, a „natura” dotyczy sposobu tworzenia dzieła. Malowanie z natury odbywa się przez bezpośrednią obserwację istniejących form, w przeciwieństwie do tworzenia dzieła z wyobraźni lub na podstawie zdjęcia.
R15Z87D38DDZA
Ilustracja przedstawia obraz Francisco Zurbarána „Martwa natura z dzbanami ceramicznymi”. Ukazuje długi blat, na którym w rzędzie ustawione są naczynia. Od lewej strony stoją: złoty kielich na srebrnej podstawie, biały porcelanowy dzban, brązowy dzban z wąską, długą szyją i biały, pękaty dzban na srebrnej podstawie. Wszystkie naczynia są dekorowane, a te, które wykonane zostały z ceramiki, mają parę uszu. Światło pada z lewej strony i odbija się od naczyń, tworząc bliki. Tło martwej natury jest czarne i odcina się od naczyń.
Francisco Zurbarán [francisko zurbaran], „Martwa natura z dzbanami ceramicznymi”
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Martwa natura na fotografii powyżej przedstawia dzbanki różnych kształtów, które artysta umieścił na płaszczyźnie stołu. Dominuje kierunek poziomy, podkreślony przez wyraźną krawędź stołu. Kierunek pionowy wyznaczają cztery stojące elementy: naczynia. Stonowana kolorystyka oraz kierunki - poziomy i pionowy i podporządkowane im formy - tworzą kompozycję statycznąkompozycja statycznakompozycję statyczną dzieła.
Ćwiczenie 4
R1MQJCBENCSHL
Zaznacz właściwą odpowiedź: Martwa natura najczęściej będzie przykładem kompozycji:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że większość elementów martwej natury ułożona jest poziomo i pionowo
statycznej
Kompozycja statyczna w rzeźbie
R17G868RVSPQK1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Woźnica”, wykonaną z brązu. Posąg przedstawia młodego mężczyznę odzianego w szatę i trzymającego w prawej ręce części lejc. Ubrany jest w tunikę, przewiązaną paskiem. Włosy woźnicy są przewiązane przepaską, zdobioną motywem meandra.
„Woźnica z Delf”, V w. p.n.e.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Starożytna rzeźba „Woźnica z Delf” jest smukła i oszczędna w środkach.
Fałdy szat podkreślają pionowy układ postaci. Dodatkowo, przez swoją rytmiczność, wzmacniają wrażenie bezruchu.
W tym przypadku kompozycja jest jednoznaczna, nie mamy wątpliwości i możemy stwierdzić, że jest statycznakompozycja statycznastatyczna.
Twórz tradycyjnie!
R10wV7vY2YcLp
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1GBA49KUQEMV
Za pomocą aparatu fotograficznego w komórce wykonaj dwie fotografie ukazujące różne kompozycje: 1. Zastanów się nad tematem, może to być człowiek, martwa natura, pejzaż. 2. Pierwsza fotografia – kompozycja statyczna. 3. Druga fotografia – kompozycja dynamiczna. 4. Nadaj tytuły swoim fotografiom i wpisz je w polu poniżej. 5. Prześlij swoje zdjęcia w sposób wskazany przez nauczyciela. 5. Obejrzyjcie w klasie wykonane zadanie.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R8HE21V793LPR
Na czym polega różnica między kompozycją statyczną a dynamiczną? Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1BADDP4TFQNU
Zaplanuj kompozycję złożoną z różnych elementów i wyobraź sobie, że będzie ustawiona na stole pod oknem. Zaplanuj kompozycję otwartą i kompozycję zamkniętą. Napisz, jakich użyjesz elementów i w jaki sposób będą ustawione na stole. Swoją odpowiedź zapisz w polu znajdującym się poniżej.
w sztukach plastycznych zasada komponowania obrazu lub rzeźby, polegająca na akcentowaniu jednej lub kilku osi ukośnych; ukośny kierunek kompozycji
sceny batalistyczne
sceny batalistyczne
stanowią odmianę przedstawień historycznych. W sztukach plastycznych występują w malarstwie, rzeźbie i grafice; obrazują bitwy, potyczki, przemarsze wojsk oraz epizody z życia obozowego
diagonalny
diagonalny
w sztukach plastycznych zasada komponowania obrazu lub rzeźby, polegająca na akcentowaniu jednej lub kilku osi ukośnych; ukośny kierunek kompozycji