Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Transport żywności - warunki i wpływ na jakość

HGT.12 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych - Technik żywienia i usług gastronomicznych 343404

Ocena jakościowa żywności i asortymentu gastronomicznego

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

1
R14y5NDvIa7j5
Nagranie
RUIo0qlWOrwcU
Interaktywne narzędzie typu Scenario‑based learning,
Ocena jakościowa żywności i asortymentu gastronomicznego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
RQME6swQdWhsq1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym oceny jakościowej żywności i asortymentu gastronomicznego. Jeśli do restauracji dostarczane są zamówienia produktów spożywczych, przed przyjęciem ich do magazynu należy dokonać 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C ilościowej zamówienia, czyli sprawdzić, czy ilość odbieranego przez towaru jest zgodna z zamówieniem. Jakość żywności jest bardzo ważna. Do ogółu cech i właściwości produktu należą: 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C żywności, czyli brak czynników, które po spożyciu mogą w jakikolwiek sposób zagrażać konsumentowi, atrakcyjność 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, czyli wygląd, smak i zapach oraz dyspozycyjność.

W dalszej kolejności, podczas przyjmowania towaru do magazynu, należy wykonać kontrolę jakościową. Ważna jest prawidłowa kolejności czynności. Należy zacząć od kontroli przed 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, a potem wykonać kontrolę warunków transportu, ocenę sensoryczną artykułów spożywczych,  sprawdzić stan 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C zbiorczych i jednostkowych oraz informacje na 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C artykułu spożywczego. Na koniec dokonać kontroli dokumentacji.

W gastronomii obowiązuje wiele zasad i systemów, które pozwalają na zachowanie bezpieczeństwa żywności. Obowiązkowo stosuje się Dobrą Praktykę Produkcyjną, Dobrą Praktykę Higieniczną oraz system 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, czyli System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli. W ramach systemu HACCP, ustala się tzw. krytyczne punkty kontroli 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, czyli punkty lub miejsca procesu, które należy kontrolować, aby zapobiec, wyeliminować lub zredukować zagrożenie żywności.

Zgodnie z umową 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, czyli międzynarodową umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, w środku transportu, który przewozi żywność, muszą panować odpowiednie warunki temperaturowe. Przykładowo ryby świeże przewozimy w temperaturze 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, zaś mleko w temperaturze 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C. Temperaturę w ładowni środka transportu przewożącego produkty spożywcze sprawdzamy za pomocą 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C, termometru z sondą lub na czytniku znajdującym się w kabinie kierowcy.

Należy pamiętać, że w sytuacji, kiedy istnieje jakiekolwiek podejrzenie, że dostarczony towar nie spełnia wszystkich wymogów, nie wolno przyjąć go do 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C zakładu gastronomicznego.

Na każdym z etapów przyjęcia towaru do zakładu gastronomicznego obowiązuje kontrola. Służy temu na przykład karta oceny przyjmowanych 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C czy dokument magazynowy 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C. Odpowiednie warunki przechowywania żywności muszą obowiązywać także w dziale magazynowym oraz na kuchni. Na przykład mięso przechowujemy w komorze chłodniczej mięsa, gdzie powinny panować następujące warunki: wilgotność względna 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C; temperatura od 0 do +4°C; oświetlenie 1. kuchni, 2. samochodów, 3. oceny, 4. WZ, 5. naturalne, 6. opakowań, 7. pirometru, 8. -4°C, 9. +6°C, 10. CCP, 11. AST, 12. PZ, 13. zdrowotność, 14. sztuczne, 15. ATP, 16. etykiecie, 17. rozładunkiem, 18. HACCP, 19. dostaw, 20. tablicy, 21. noty, 22. higrometru, 23. HCACP, 24. krzepkość, 25. sensoryczna, 26. przedmagazynu, 27. 70-90%, 28. organoleptyczna, 29. KPK, 30. 40-60%, 31. +2°C, 32. odpadów, 33. załadunkiem, 34. +4°C; wyposażenie: waga, stół, regały, haki.
11
Instrukcja korzystania z interaktywnych narzędzi typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning wymaga trybu pełnoekranowego. Aby przejść do tego trybu, należy kliknąć przycisk: „Włącz tryb pełnoekranowy”.

RwHUIP3Uvhkq5
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po włączeniu trybu pełnoekranowego pojawia się ekran początkowy gry z jej opisem.

Po przewinięciu opisu w dół możliwe jest przejście do gry. Aby to zrobić, należy kliknąć przycisk: „Rozpocznij grę”.

RgEpha4WJW5hG
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W kolejnym oknie znajduje się menu wyboru misji. Aby rozpocząć rozwiązywanie zadań, należy wybrać jedną z misji i kliknąć przycisk „Rozpocznij”.

R16lf8rpQGewc
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Następnie pojawi się ekran wprowadzający do wybranej misji, gdzie należy zaznaczyć „Odpowiedź A” i nacisnąć „Kontynuuj”, aby rozpocząć.

RcEaVT4EIo4zY
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku zaznaczenia poprawnej odpowiedzi pojawia się informacja zwrotna. Aby przejść do kolejnego pytania należy kliknąć przycisk „Kontynuuj”.

RgHWiQzkD4rtI
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku zaznaczenie błędnej odpowiedzi pojawia się informacja zwrotna. Aby powtórzyć zadanie należy kliknąć przycisk „Spróbuj ponownie”.

R12aVJtHIeMQM
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań z danej misji pojawia się podsumowanie. Można zapisać wynik, klikając przycisk „Zapisz wynik” lub powtórzyć misję, klikając przycisk „Powtórz misję”. Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnego poziomu.

R8FKQrqv2inKR
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W górnej części ekranu gry, po lewej stronie znajduje się pasek postępu. Po rozwiązaniu kolejnych zadań można monitorować poziom postępu w grze oraz liczbę zdobytych odznak.

Po prawej stronie, w górnej części ekranu znajdują się interaktywne przyciski. Przycisk „Wyłącz dźwięk tła” umożliwia wyciszenie ścieżki dźwiękowej. Pomoc pozwala przejść do działu „Pytania i odpowiedzi”. Przycisk „Zamknij grę” pozwala na wyjście z gry.

RzE4dccVXlDQt
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Pomoc”, na ekranie pojawia się okno „Pytania i odpowiedzi”. Opisane zostały tam zagadnienia z zakresu oceny jakościowej żywności i asortymentu gastronomicznego.

R1EA3zdoaoLvh
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tabulator – przechodzenie pomiędzy przyciskami akcji;

  • Enter – wykonanie akcji (zaznacz, odznacz, przejdź dalej);

  • Strzałki – przewijanie zawartości okna lewo/prawo i góra dół.

Aby zatrzymać lub przewinąć film zawarty w interaktywnym narzędziu typu scenerio based learnig, należy prawym przyciskiem myszy nacisnąć na ekran i wybrać opcję „Pokaż wszystkie elementy sterujące”.

R1ZcvVuRreTDo
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Następnie na ekranie filmu pojawią się wszystkie ikony sterowania.

RrbxYyPefWv1S
Widok ekranu interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane