E-materiały do kształcenia zawodowego

Formy rozliczeń i płatności z gościem podczas wykonywania usług kelnerskich

HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich - Kelner 513101, Technik usług kelnerskich 513102

Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich

MAPA MYŚLI

Spis treści

Spis treści

  1. Mapa myśli: Instrukcja obsługiMapa myśli: Instrukcja obsługi

  2. Mapa myśli: Wyjaśnienie pojęćMapa myśli: Wyjaśnienie pojęć

  3. Mapa myśli: Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskichMapa myśli: Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich

1
1
Instrukcja obsługi mapy myśli

Otwórz w nowym oknie instrukcję użytkowania mapy myśli.

Mapa myśli – Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich składa się z wielu okienek z tekstem. Okienka te można dowolnie przenosić za pomocą myszki.

Mapa myśli posiada interaktywny spis treści.

RktAnwZ8aDU5F
Widok ekranu spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Nad ekranem multimedium znajduje się instrukcja korzystania z mapy myśli z opisami jej funkcjonalności.

RM8s4VZNOqZ7d
Widok ekranu instrukcji obsługi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde z poszczególnych okienek można edytować.

• Ikona dymka z plusem pozwala na dodanie nowego węzła do wybranego okienka.

• Trzy kwadraty z liniami umożliwiają zmianę wyglądu linii łączących okienka.

• Ikona litery A ze strzałką w górę lub w dół pozwala na zwiększenie i zmniejszenie okienka.

• Ikona dwóch strzałek wskazujących w przeciwne kierunki zmienia typ okienka, czyli jego kolor.

• Ikonka kosza usuwa węzły.

RO9TqhBeFSVkg
Widok ikon funkcjonalności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej mapy myśli znajduje się panel z opcjami. Pierwsza ikona od lewej pozwala na utworzenie nowego węzła. Druga umożliwia grupowanie elementów. Lupa przywraca domyślny widok mapy myśli. Wskazująca w dół strzałka pozwala pobrać mapę myśli na własne urządzenie. Gumka czyści wszystkie wprowadzone samodzielnie zmiany. Ostatnia ikona umożliwia wyświetlenie mapy na pełnym ekranie oraz późniejsze wyjście z tego widoku.

RLINebxUrAhy2
Widok panelu z opcjami mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Nad mapą myśli znajdują się uporządkowane tematycznie opisy zagadnień wraz ze ścieżką audio, w określonych zakładkach, na które należy kliknąć. Podzielone są na 3 grupy:

  1. SOGA

  2. Gastro POS

  3. POS Bistro

RNzltG4ozuZPK
Widok opisów do mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej zamieszczono opis wszystkich przycisków funkcyjnych mapy myśli.

RZcnR6uUTknpQ
Graficzny opis wszystkich przycisków funkcyjnych mapy myśli.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Mapa myśli - wyjaśnienie pojęć

SOGA

R6YMRX4BFTXSn
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Soga to profesjonalny system, który może być stosowany przy każdym rodzaju obsługi klienta w szeroko rozumianej gastronomii. Ma wiele cennych funkcji, takich jak możliwość obsługi większej liczby rachunków w jednym czasie, rozbijania rachunków na poszczególnych klientów przy jednym stoliku, łączenie i dzielenie rachunków, wystawianie faktury VAT czy stosowanie rabatów. System umożliwia dostęp i zarządzanie sprzedawanymi produktami, które mogą zostać przypisane do konkretnych grup (np. przystawki, napoje, dania główne itp.). W przypadku dużego lokalu gastronomicznego albo działającego na różnych poziomach, dla systemu Soga można dokupić dodatkowe komputerowe stanowisko sprzedaży. Do obsługi systemu zalecone są następujące wymagania sprzętowe i systemowe:

  • system Windows 2000 lub XP,

  • procesor Celeron 2,4 GHz,

  • pamięć RAM 512 MB,

  • miejsce na dysku 200 MB,

  • grafika 1024x768, TRYB HI‑COLOR,

  • monitor dotykowy lub POS specjalizowany,

  • drukarka zgodna ze standardem Epson,

  • drukarka fiskalna.

1
Funkcje podstawowe

1. Otwieranie rachunków

R7qp6BFjO9m6E
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia otwieranie nowych rachunków. Może obsługiwać większą liczbę rachunków jednocześnie. Po otwarciu nowego rachunku istnieje możliwość zdefiniowania formy płatności (gotówka, przelew, karta, kompensata), które możemy na bieżąco modyfikować.

2. Dzielenie rachunków

R1SyOPUxrdiD3
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga gwarantuje rozmaite sposoby dzielenia rachunków, w tym także pomiędzy klientów siedzących przy jednym stoliku. Podzielone rachunki można opłacić na różne sposoby, na przykład część gotówką, a część w sposób bezgotówkowy. Ponadto na określoną kwotę podzielonego rachunku można wystawić fakturę.

3. Łączenie rachunków

RlwwnDuOUIOGh
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia łączenie rachunków oraz różnych rodzajów płatności. Jest to tzw. dodatkowa funkcja kelnerska, która daje możliwość przekazywania, dzielenia, przenoszenia i właśnie łączenia rachunków, także pomiędzy stolikami.

4. Ciągłość sprzedaży bez dostępu do Internetu

R1KlZwBElMv2U
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga nie wymaga dostępu do Internetu. Jest to system w całości zainstalowany na komputerze, więc korzystanie z Internetu nie jest konieczne. Także w przypadku braku prądu korzystanie z systemu jest możliwe, pod warunkiem, że lokal dysponuje dodatkowym źródłem energii elektrycznej (np. agregatem).

5. Opcja zmiany rodzaju płatności rachunku

RECNhoMuf7eeh
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga dysponuje opcją zmiany rodzaju płatności rachunku. Zmiany tej dokonuje się wchodząc na listę rachunków dostępnych w systemie.

6. Zamykanie i otwieranie zmiany

RiXGuWLkIqFZq
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia otwieranie i zamykanie zmiany, a także rejestrację czasu pracy poprzez kod cyfrowy lub kartę kelnera. Dodatkowo w systemie może pracować jednocześnie wielu kelnerów. W specjalnej zakładce systemu znajduje się również opcja do drukowania raportów przy zamknięciu zmiany.

7. Zgłaszanie swojej nieobecności w pracy

R1DpQaatHYvUP
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia zgłaszanie swojej nieobecności w pracy. Dodatkowo rejestruje czas pracy oraz posiada opcję wygenerowania raportu godzinowego, rozliczającego pracownika z przepracowanego czasu.

8. Raport dobowy

R1ErXm3lProXG
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia wygenerowanie raportu dobowego, w zależności od uprawnień kelnera.

Raport będzie drukowany za pomocą drukarki fiskalnej.

9. Raport okresowy

RGjSm5xmQYZpn
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Funkcja umożliwia wydruk raportu okresowego na podłączonej do komputera drukarce fiskalnej. Przed wygenerowaniem raportu należy ustawić jego datę początkową i końcową.

9. Połączenie z drukarkami fiskalnymi

R12sN22dX8Mmx
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga jest stale skonfigurowany z drukarką fiskalną, która drukuje rachunki dla gości, a także raporty dobowe i okresowe.

10. Funkcja zamknięcia zmiany

RG4SgyOkL8OP5
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Podstawowym zadaniem tej funkcji jest dokonanie podliczenia całej zmiany i wydrukowanie wybranych raportów. Raporty są drukowane na drukarce zamówień (barowej lub kuchennej), a ich rodzaj i szczegóły ustawia się w programie konfiguracyjnym. Zamknięcie zmiany automatycznie przenosi do archiwum i zeruje sprzedaż całego lokalu oraz poszczególnych kelnerów, a dodatkowo umożliwia rozliczenie zmiany w programie magazynowym.

11. Stornowanie

RvtOqhxmE4o2e
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Stornowanie to inaczej anulowanie błędnego zamówienia już po tym, jak trafiło ono do kuchni.

Jest to funkcja, której w programie Soga używają tylko osoby uprawnione.

12. Możliwość drukowania rachunków bezprzewodowo

RAFDRUZFy3xCY
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga ma możliwość drukowania rachunków bezprzewodowo – wykorzystuje łącze Bluetooth.

13. Rezerwacje

R1VPl0AjP1N2O
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System umożliwia nie tylko dodawanie nowych rezerwacji, ale także podgląd wszystkich nadchodzących. Podczas dodawania nowej rezerwacji kelner musi wprowadzić takie dane, jak numer stolika, liczbę osób, nazwisko i imię klienta, nr telefonu oraz uwagi. Program odpowiednio wcześniej sygnalizuje rezerwację danego stolika poprzez migotanie jego numeru.

Funkcje dodatkowe

1. Rabatowanie

RsNxccgZRfljY
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia generowanie rabatów, a także wydruk raportu precyzyjnie prezentującego kto udzielił rabatu i przy którym rachunku. Ponadto system daje możliwość regulacji rabatów w zależności od marży produktu – jeśli jakieś danie czy napój jest sprzedawany w dużych ilościach, można w systemie ustawić większy procent rabatu, a jeśli marża jest mniejsza (produkt jest mniej popularny), procent rabatu jest niższy.

  • rabaty kwotowe System Soga umożliwia stosowanie rabatów kwotowych do poszczególnych artykułów lub ich grup. Kiedy kelner włączy funkcję rabatu, na ekranie wyświetli się lista kart rabatowych lub lojalnościowych.

  • rabaty procentowe System Soga umożliwia stosowanie rabatów procentowych do poszczególnych artykułów lub ich grup. Kiedy kelner włączy funkcję rabatu, na ekranie wyświetli się lista kart rabatowych lub lojalnościowych.

  • rabaty „happy hours” System Soga pozwala na automatyczną zmianę cen produktów w określonych godzinach i dniach tygodnia.

rabaty na wybrane produkty System Soga oferuje stosowanie rabatowania poszczególnych pozycji rachunku, czyli na wybrane produkty.

2. Szybka sprzedaż

RzOCTzlSpfgno
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

W systemie Soga istnieje funkcja tzw. szybkiej sprzedaży. Wówczas rachunki nie są łączone z konkretnymi stolikami. Funkcja ta jest niezwykle przydatna w barach czy foodtrackach, czyli wszędzie, gdzie klient musi być szybko obsłużony.

3. Możliwość zostawiania komentarzy

R1HBBAJMo9yge
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga oferuje możliwość umieszczania dodatkowych komentarzy przy każdym zamówieniu czy nawet zamawianym produkcie (np. danie bez dodatku orzechów, waga dania, stopień pikantności).

4. System motywacyjny

R3PQXjV39nG1S
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga umożliwia zastosowanie tzw. systemu motywacyjnego, który pozwala na zwiększenie obrotów poprzez dostosowanie prowizji dla kelnerów ze sprzedaży.

5. Odwzorowanie rzeczywistego układu sali i stolików

R1cWUcJfMun9x
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Soga pozwala na samodzielne definiowanie rzeczywistego układu sali i stolików. Jest to niezwykle przydatna funkcja, która umożliwia kelnerowi bezbłędną identyfikację obsługiwanego stolika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Gastro POS

R13IAf8JzkyNB
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Jest to system dostosowany do różnego rodzaju lokali gastronomicznych – zarówno mniejszych, jak i bardziej rozbudowanych, posiadających kilka pięter i ogródek restauracyjny. Gastro POS ma postać aplikacji, którą instaluje się na komputerze. Program działa na zasadzie dożywotniej licencji, która musi być wykupiona jednorazowo. Nie wymaga dostępu do Internetu. Z urządzaniami fiskalnymi i bonującymi łączy się za pośrednictwem kabla.

1
Funkcje podstawowe

1. Otwieranie rachunków

R1LWeUJlnXEiD
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS umożliwia otwieranie nowych rachunków. Może obsługiwać większą liczbę rachunków jednocześnie. Po otwarciu nowego rachunku istnieje możliwość zdefiniowania formy płatności (gotówka, przelew, karta, voucher, konieczność wystawienia faktury), które możemy na bieżąco modyfikować.

2. Dzielenie rachunków

R11XzBsyOp3Ca
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS gwarantuje rozmaite sposoby dzielenia rachunków, w tym także pomiędzy klientów siedzących przy jednym stoliku. Podzielone rachunki można opłacić na różne sposoby, na przykład część gotówką, a część w sposób bezgotówkowy. Ponadto na określoną kwotę podzielonego rachunku można wystawić fakturę.

3. Łączenie rachunków

R19GAuGewW4s9
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS umożliwia łączenie rachunków oraz różnych rodzajów płatności. Daje możliwość przekazywania, dzielenia, przenoszenia i łączenia rachunków, także pomiędzy stolikami.

4. Ciągłość sprzedaży bez dostępu do Internetu

R1DuMacIBMYfn
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS nie wymaga dostępu do Internetu. Jest to system w całości zainstalowany na komputerze, więc korzystanie z Internetu nie jest konieczne. Także w przypadku braku prądu korzystanie z systemu jest możliwe, pod warunkiem, że lokal dysponuje dodatkowym źródłem energii elektrycznej (np. agregatem).

5. Opcja zmiany rodzaju płatności rachunku

R1I0lgAzD7F3W
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Systemy Gastro POS dysponuje opcją zmiany rodzaju płatności rachunku. Zmiany tej dokonuje się wchodząc na listę rachunków dostępnych w systemie.

6. Zamykanie i otwieranie zmiany

RMXY4YzSXDkjz
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS umożliwia otwieranie i zamykanie zmiany, a także rejestrację czasu pracy poprzez kod cyfrowy. Dodatkowo w systemie może pracować jednocześnie wielu kelnerów. W specjalnej zakładce systemu znajduje się również opcja do drukowania raportów przy zamknięciu zmiany.

7. Zgłaszanie swojej nieobecności w pracy

R1dVOZN3jBZjg
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS nie ma osobnej funkcji zgłaszania nieobecności w pracy, ale jeśli kelner nie logował się za pomocą swojego loginu i hasła, jest to dla managera jasna informacja, że pracownika nie ma na miejscu. System Gastro POS rejestruje dodatkowo czas pracy oraz posiada opcję wygenerowania raportu godzinowego, rozliczającego pracownika z przepracowanego czasu.

8. Rezerwacje

RSjZuGW6uFJf3
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System umożliwia nie tylko dodawanie nowych rezerwacji, ale także podgląd wszystkich nadchodzących. Program odpowiednio wcześniej sygnalizuje rezerwację danego stolika poprzez zmianę koloru stołu.

9. Możliwość drukowania rachunków bezprzewodowo

R1PfSKvjhrUjP
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS nie ma możliwości druku bezprzewodowego, bo jest podłączony do drukarki fiskalnej za pomocą kabla.

10. Raport dobowy

R19uvezomTQp7
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS umożliwia wygenerowanie raportu dobowego, w zależności od uprawnień kelnera. Dodatkowo raport można od razu zapisywać w formacie Excel, co umożliwia dalsze operacje w tabelach (np. tworzenie tabel przestawnych), wykorzystując dane z raportu. Dodatkowo system Gastro POS wraz z raportami pokazuje też wykresy obrazujące, które produkty sprzedały się najlepiej, ile było płatności gotówką a ile kartą, czy były udzielane rabaty itd.

11. Raport okresowy

Ru8v6t48xa07s
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Funkcja umożliwia wygenerowanie raportu okresowego. Raport można wygenerować w formacie Excel, podobnie jak raport dobowy. Przed wygenerowaniem raportu, należy ustawić jego datę początkową i końcową.

12. Połączenie z drukarkami fiskalnymi

R193YplNubC6e
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS jest stale skonfigurowany z drukarką fiskalną, która drukuje rachunki dla gości, a także raporty dobowe i okresowe.

13. Funkcja zamknięcia zmiany

RXHWrGtjOdHMI
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Podstawowym zadaniem tej funkcji jest dokonanie podliczenia całej zmiany i wydrukowanie wybranych raportów. Raporty są generowane w formacie Excel, a ich rodzaj i szczegóły ustawia się w programie konfiguracyjnym. Zamknięcie zmiany automatycznie przenosi do archiwum i zeruje sprzedaż całego lokalu oraz poszczególnych kelnerów, a dodatkowo umożliwia rozliczenie zmiany w programie magazynowym.

14. Stornowanie

R1Wyl4SPSL01h
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Stornowanie to inaczej anulowanie błędnego zamówienia już po tym, jak trafiło ono do kuchni. Jest to funkcja, której w programie Gastro POS używają tylko osoby uprawnione, często jest to manager.

Funkcje dodatkowe

1. Rabatowanie

Rtc1A5Gre9q9o
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS ma doskonale rozbudowany system rabatowy. Posiada funkcję „happy hours”, ma możliwość rabatowania konkretnych grup produktów oraz możliwość udzielenia rabatu zarówno od określonych pozycji w karcie, jak i od całości rachunku. Rabat może obowiązywać także od przekroczonej wartości rachunku. System Gastro POS umożliwia też tworzenie i obsługiwanie różnych promocji, na przykład przyznawanie gratisów za zakup konkretnych produktów. System tworzy i obsługuje także karty podarunkowe i vouchery.

  • rabaty kwotowe

System Gastro POS umożliwia stosowanie rabatów kwotowych do poszczególnych artykułów lub ich grup.

  • rabaty procentowe System Gastro POS umożliwia stosowanie rabatów procentowych do poszczególnych artykułów lub ich grup. Kiedy kelner włączy funkcję rabatu, na ekranie wyświetli się lista kart rabatowych lub lojalnościowych.

  • rabaty „happy hours”

System Gastro POS pozwala na automatyczną zmianę cen konkretnych produktów w określonych godzinach i dniach tygodnia.

  • rabaty na wybrane produkty

System Gastro POS oferuje stosowanie rabatowania poszczególnych pozycji rachunku, czyli na wybrane produkty. Dodatkowo przy zakupie konkretnych produktów, klient może otrzymać różne gratisy.

2. Szybka sprzedaż

R1VbPKhbLu7oH
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

W systemie Gastro POS istnieje funkcja tzw. szybkiej sprzedaży. Ta funkcja jest przeznaczona dla barów szybkiej obsługi. Wówczas rachunki nie są łączone z konkretnymi stolikami.

3. Możliwość zostawiania komentarzy i notatek

RV3vPZJNoI9mg
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS oferuje możliwość umieszczania dodatkowych komentarzy dla kuchni przy każdym zamówieniu czy nawet zamawianym produkcie (np. danie bez dodatku orzechów, waga dania, stopień pikantności, bez soli itd.).

4. Odwzorowanie rzeczywistego układu sali i stolików

R18N9eXETabTE
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System Gastro POS pozwala na samodzielne definiowanie rzeczywistego układu sali i stolików. Jest to niezwykle przydatna funkcja, która umożliwia kelnerowi bezbłędną identyfikację obsługiwanego stolika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

POS Bistro

R1ClKoY2UV1oz
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro to system mobilny, który powstał w 2012 roku. Jest systemem obsługiwanym za pomocą tabletu lub tabletów skonfigurowanych z drukarkami fiskalnymi i drukarkami bonującymi.

Umożliwia kontrolę lokalu gastronomicznego na odległość, ponieważ wszystkie urządzenia są ze sobą połączone przez Wi‑Fi.

Nie jest systemem licencyjnym, działa na zasadzie abonamentu, który można modyfikować, dostosowując do aktualnych potrzeb lokalu. Jedynie urządzenia elektroniczne są nabywane na podstawie licencji. Urządzenia (tablety i drukarki) można kupić na stronie producenta programu. Do obsługi programu POS Bistro polecany jest następujący sprzęt: Samsung Galaxy Tab A T290 8”, Samsung Galaxy Tab A T500 10”, Samsung Galaxy Tab A T500 10” ze stojakiem przeznaczonym dla POS Bistro, Samsung Galaxy Tab Active3 T575 (wodoodporny, wstrząsoodporny, IP68).

1
Funkcje podstawowe

1. Otwieranie rachunków

R1ZRNm8NR66mm
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro umożliwia otwieranie nowych rachunków. Może obsługiwać większą liczbę rachunków jednocześnie. Po otwarciu nowego rachunku istnieje możliwość zdefiniowania formy płatności (gotówka, przelew, konieczność wystawienia faktury), które możemy na bieżąco modyfikować.

2. Dzielenie rachunków

RKSuJD3vF2gz1
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro gwarantuje rozmaite sposoby dzielenia rachunków, w tym także pomiędzy klientów siedzących przy jednym stoliku. Podzielone rachunki można opłacić na różne sposoby, na przykład część gotówką, a część w sposób bezgotówkowy. Ponadto na określoną kwotę podzielonego rachunku można wystawić fakturę.

3. Łączenie rachunków

RBvLtNics7w9d
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro umożliwia łączenie rachunków oraz różnych rodzajów płatności. Daje możliwość przekazywania, dzielenia, przenoszenia i łączenia rachunków, także pomiędzy stolikami.

4. Ciągłość sprzedaży bez dostępu do Internetu

R1T9PeZGcJnzF
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro wymaga dostępu do Internetu. Wszystkie urządzenia łączą się ze sobą za pomocą Wi‑Fi. Nie jest więc możliwe efektywne działanie systemu bez łącza internetowego. W przypadku braku prądu korzystanie z systemu jest możliwe, pod warunkiem, że lokal dysponuje dodatkowym źródłem energii elektrycznej (np. agregatem).

5. Opcja zmiany rodzaju płatności rachunku

RfZk7NTjEHcM1
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Systemy POS Bistro dysponuje opcją zmiany rodzaju płatności rachunku. Zmiany tej dokonuje się wchodząc na listę rachunków i klikając opcję zmiany formy płatności.

6. Zamykanie i otwieranie zmiany

RoJ79OnUKomhC
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro umożliwia otwieranie i zamykanie zmiany, a także rejestrację czasu pracy poprzez login i hasło pracowników. Dodatkowo w systemie może pracować jednocześnie wielu kelnerów. Ponadto manager, nawet przebywając poza lokalem, ma podgląd w panel pracowników i widzi kto i o której godzinie zalogował się do systemu.

7. Zgłaszanie swojej nieobecności w pracy

R1GI1fL1OcI9m
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro nie ma osobnej funkcji zgłaszania nieobecności w pracy, ale jeśli kelner nie logował się za pomocą swojego loginu i hasła, jest to dla managera jasna informacja, że pracownika nie ma na miejscu. System POS Bistro rejestruje dodatkowo czas pracy oraz posiada opcję wygenerowania raportu godzinowego, rozliczającego pracownika z przepracowanego czasu.

8. Rezerwacje

RpUV8LPzDRyzt
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System umożliwia nie tylko dodawanie nowych rezerwacji, ale także podgląd wszystkich nadchodzących. Program odpowiednio wcześniej przypomina o nadchodzącej rezerwacji, wyświetlając powiadomienie.

9. Możliwość drukowania rachunków bezprzewodowo

Rhd8RMNmivdxC
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro posiada możliwości druku bezprzewodowego, ponieważ tablety łączą się z drukarką fiskalną za pomocą Wi‑Fi.

10. Raport dobowy

R1HReA9rcYnXL
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro umożliwia wygenerowanie raportu dobowego zarówno uwzględniającego sprzedaż wszystkich kelnerów, jak i poszczególnych osób. Dodatkowo raport uwzględnia rabaty i storna.

11. Raport okresowy

R18Z4adXyFrcs
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Ta funkcja w systemie POS Bistro umożliwia wygenerowanie raportu okresowego nie tylko uwzględniający określony wycinek czasu, lecz także konkretne dni tygodnia. Raportowanie obejmuje także rabaty i storna – analogicznie wg dni tygodnia lub w określonym czasie.

12. Połączenie z drukarkami fiskalnymi

R1OsaOeRG8j6j
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro jest stale skonfigurowany z drukarką fiskalną, która drukuje rachunki dla gości.

13. Funkcja zamknięcia zmiany

R1dEBH8t4PSHR
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Podstawowym zadaniem tej funkcji jest dokonanie podliczenia całej zmiany i wydrukowanie wybranych raportów. Zamknięcie zmiany automatycznie przenosi do archiwum i zeruje sprzedaż całego lokalu oraz poszczególnych kelnerów, a dodatkowo umożliwia rozliczenie zmiany w programie magazynowym.

14. Stornowanie

R1HGVLEv0DPGp
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

Stornowanie to inaczej anulowanie błędnego zamówienia już po tym, jak trafiło ono do kuchni. Jest to funkcja, której w programie POS Bistro używają tylko osoby uprawnione, często jest to manager.

Funkcje dodatkowe

1. Rabatowanie

RYetDWZrvHN70
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro posiada różne funkcje udzielania rabatów.

  • rabaty kwotowe

System POS Bistro umożliwia stosowanie rabatów kwotowych do poszczególnych artykułów lub ich grup. Może też zrabatować całe zamówienie.

  • rabaty procentowe

System POS Bistro umożliwia stosowanie rabatów procentowych do poszczególnych artykułów lub ich grup. Może także zrabatować całe zamówienie.

  • rabaty „happy hours”

System POS Bistro pozwala na automatyczną zmianę cen konkretnych produktów w określonych godzinach i dniach tygodnia.

  • rabaty na wybrane produkty

System Gastro POS oferuje stosowanie rabatowania poszczególnych pozycji rachunku, czyli na wybrane produkty.

2. Szybka sprzedaż

RJxmXICHEGFt7
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

W systemie POS Bistro istnieje funkcja tzw. szybkiej sprzedaży. Wówczas rachunki nie są łączone z konkretnymi stolikami.

3. Możliwość zostawiania komentarzy i notatek

R11ZroetBUcr5
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro oferuje możliwość umieszczania dodatkowych komentarzy dla kuchni przy każdym zamówieniu czy nawet zamawianym produkcie (np. danie bez dodatku orzechów, waga dania, stopień pikantności, bez soli itd.). Dodatkowo w systemie działa ikonka „na wynos”, którą wystarczy kliknąć, by kuchnia odpowiednio zapakowała zamówienie.

4. dwzorowanie rzeczywistego układu sali i stolików

RXrUh6OIKjfyQ
Zawartość nagrania dźwiękowego jest identyczna z tekstem znajdującym się poniżej nagrania.

System POS Bistro pozwala na samodzielne definiowanie rzeczywistego układu sali i stolików. Jest to niezwykle przydatna funkcja, która umożliwia kelnerowi bezbłędną identyfikację obsługiwanego stolika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
1
Polecenie 1

Na podstawie powyższych informacji uzupełnij szablon mapy myśli.

MAPA MYŚLI „Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich” - SZABLON DO UZUPEŁNIENIA

R9NOFftp1n5IY
Sprawdźbluewhite
1
Ćwiczenie 1
R1YnUI6efFA7F
Przyporządkuj poprzez przeciąganie po trzy elementy (np. czynności, nazwy lub funkcje) do grupy „Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich”, „Funkcje podstawowe” oraz „Funkcje dodatkowe”. Programy komputerowe stosowane do rozliczeń kelnerskich Możliwe odpowiedzi: 1. odwzorowanie rzeczywistego układu stołów, 2. otwieranie i zamykanie zmiany, 3. komentarze do zamówienia, 4. ciągłość sprzedaży bez dostępu do internetu, 5. BISTRO POS, 6. GASTRO POS, 7. szybka sprzedaż, 8. raporty (dobowy, okresowy), 9. SOGA Funkcje podstawowe Możliwe odpowiedzi: 1. odwzorowanie rzeczywistego układu stołów, 2. otwieranie i zamykanie zmiany, 3. komentarze do zamówienia, 4. ciągłość sprzedaży bez dostępu do internetu, 5. BISTRO POS, 6. GASTRO POS, 7. szybka sprzedaż, 8. raporty (dobowy, okresowy), 9. SOGA Funkcje dodatkowe Możliwe odpowiedzi: 1. odwzorowanie rzeczywistego układu stołów, 2. otwieranie i zamykanie zmiany, 3. komentarze do zamówienia, 4. ciągłość sprzedaży bez dostępu do internetu, 5. BISTRO POS, 6. GASTRO POS, 7. szybka sprzedaż, 8. raporty (dobowy, okresowy), 9. SOGA

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RGifE43O3YfYp1
(Uzupełnij).

Powiązane ćwiczenia

1
Materiały powiązane