Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat francuskiego oświecenia, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Francuskie oświecenieFrancuskie oświecenie
Oświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część pierwszaOświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część pierwsza
Oświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część drugaOświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część druga
Oświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część trzeciaOświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część trzecia
Recepcja filozofii francuskiego oświeceniaRecepcja filozofii francuskiego oświecenia
Francuskie oświecenie: dyskusjaFrancuskie oświecenie: dyskusja
Jean Jacques Rousseau
Kiedy w 1749 r. Akademia w Dijon ogłosiła konkurs na temat: „Czy odnowienie sztuk i nauk przyczyniło się do poprawy obyczajów?”, Rousseau napisał Rozprawę o naukach i sztukach, udzielając negatywnej odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dostał nagrodę, rozprawa została opublikowana i wywołała wiele polemik. Autorem jednej z krytyk był były król polski Stanisław Leszczyński. Kolejne publikacje Rousseau, jak Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Nowa Heloiza, Umowa społeczna czy Emil, czyli o wychowaniu, spotkały się z bardzo szerokim i różnorodnym odzewem. Rousseau był zarówno potępiany i prześladowany, jak i wielbiony.
Filozofia Rousseau znana jest z krytyki cywilizacjicywilizacji, koncepcji stanu natury, koncepcji wychowania i umowy społecznej. Tym ostatnim zagadnieniem zajmiemy się szczegółowo później. Tutaj skoncentrujemy się na trzech pierwszych.
Krytyka cywilizacji i postępu
W odpowiedzi na pytanie o postęp w dziejach ludzkości Rousseau odpowiada przewrotnie − wbrew duchowi swojej epoki − że mamy do czynienia raczej z regresem niż postępem. Główna teza Rousseau brzmi: postęp cywilizacyjny przyczynia się do zepsucia moralnegomoralnego:
Rozprawa o naukach i sztukachNasze dusze wypaczyły się, w miarę jak nasze nauki i sztuki zmierzały do doskonałości.
Rousseau nie kwestionuje więc, że zaszedł i zachodzi jakiś postęp. Zwraca jednak uwagę na jego negatywne skutki w postaci upadku obyczajów. Jest to stały wątek pism Rousseau. Podobnie jak św. Augustyn, zwraca też uwagę na niemoralną genezę postępu cywilizacyjnego:
Rozprawa o naukach i sztukachAstronomię spłodził zabobon; wiedzę retoryczną − ambicja, nienawiść, kłamstwo, pochlebstwo; geometrię − chciwość; nauki o przyrodzie − próżna ciekawość; wszystkie łącznie z etyką − pycha ludzka. Powstanie swe więc zawdzięczają sztuki i nauki naszym przywarom [...].
Stan natury
Wojna nie jest więc cechą stanu natury, jak chciał Thomas Hobbes, ale konsekwencją opuszczenia go. Opis Rousseau ukazuje nam paradoks cywilizacji: z jednej strony jest ona przyczyną zepsucia człowieka, lecz z drugiej człowiek nie mógłby bez niej rozwinąć w pełni swego człowieczeństwa: rozumu, moralności, sumienia. Stąd Rousseau nie proponuje dosłownego powrotu do stanu natury (izolacji i życia warunkowanego wyłącznie potrzebami cielesnymi), lecz projektuje model społeczeństwa, który ma ocalić w człowieku naturę, ale bez niweczenia korzyści, jakie płyną z cywilizacji. Projekt Rousseau opiera się na idei logiki serca, tj. bezpośredniej więzi z innymi ludźmi oraz naturalnych normach postępowania, które mamy zapisane w sercu, a które musimy tylko w sobie odnaleźć.
W Umowie społecznej Rousseau projektuje model społeczeństwa opartego na pierwotnej prostocie i woli powszechnej wszystkich obywateli − metoda sprawowania władzy to demokracja bezpośrednia, gwarantująca wolność, równość i braterstwo. Elementem tej koncepcji jest zniesienie własności prywatnej i wyrzeczenie się jednostkowych dążeń. Wola ogółu jest normą: z niej wynikają prawa, którym jednostki powinny się bezwzględnie podporządkować. Jednak identyfikując się z wolą powszechną, jednostki zachowują jednocześnie doskonałą wolność.
Słownik
stan rozwoju społeczeństwa w danym okresie historycznym, uwarunkowany stopniem opanowania przyrody przez człowieka
ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce
(łac. schola - szkoła) kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim
w poglądach Pascala przeciwstawienie rozumu, synonim uczucia i intuicji; tylko sercem człowiek może odczuć swój tragiczny los, zarazem własną wielkość i nicość