Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat francuskiego oświecenia, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

RsnIy5751L8ST
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Oświecenie. Oświecenie. Jean-Jacques Rousseau: krytyka cywilizacji i postępu.

Jean Jacques Rousseau

RZWbZLIweEPTv1
Ilustracja z książki wydanej w 1844 roku autorstwa Jeana Ignace'a Isidore'a Gérarda pt. Un autre monde.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kiedy w 1749 r. Akademia w Dijon ogłosiła konkurs na temat: „Czy odnowienie sztuk i nauk przyczyniło się do poprawy obyczajów?”, Rousseau napisał Rozprawę o naukach i sztukach, udzielając negatywnej odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dostał nagrodę, rozprawa została opublikowana i wywołała wiele polemik. Autorem jednej z krytyk był były król polski Stanisław Leszczyński. Kolejne publikacje Rousseau, jak Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Nowa Heloiza, Umowa społeczna czy Emil, czyli o wychowaniu, spotkały się z bardzo szerokim i różnorodnym odzewem. Rousseau był zarówno potępiany i prześladowany, jak i wielbiony.

Filozofia Rousseau znana jest z krytyki cywilizacjicywilizacjacywilizacji, koncepcji stanu natury, koncepcji wychowania i umowy społecznej. Tym ostatnim zagadnieniem zajmiemy się szczegółowo później. Tutaj skoncentrujemy się na trzech pierwszych.

Krytyka cywilizacji i postępu

R1IrnnKvqzrZ01
Mikroskop (mikros – mały i skopeo – patrzę, obserwuję) – wynalazek z 1590 r., skonstruowany przez Holendrów: Zachariasza Janssena i jego ojca Hansa. Był to pierwszy mikroskop optyczny, działający przy pomocy oświetlenia dziennego.
Na fotografii mikroskop firmy Carl Zeiss z 1879.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W odpowiedzi na pytanie o postęp w dziejach ludzkości Rousseau odpowiada przewrotnie − wbrew duchowi swojej epoki − że mamy do czynienia raczej z regresem niż postępem. Główna teza Rousseau brzmi: postęp cywilizacyjny przyczynia się do zepsucia moralnegomoralnośćmoralnego:

Jean-Jacques Rousseau Rozprawa o naukach i sztukach

Nasze dusze wypaczyły się, w miarę jak nasze nauki i sztuki zmierzały do doskonałości.

rousseau01 Źródło: Jean-Jacques Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, tłum. H. Elzenberg.

Rousseau nie kwestionuje więc, że zaszedł i zachodzi jakiś postęp. Zwraca jednak uwagę na jego negatywne skutki w postaci upadku obyczajów. Jest to stały wątek pism Rousseau. Podobnie jak św. Augustyn, zwraca też uwagę na niemoralną genezę postępu cywilizacyjnego:

Jean-Jacques Rousseau Rozprawa o naukach i sztukach

Astronomię spłodził zabobon; wiedzę retoryczną − ambicja, nienawiść, kłamstwo, pochlebstwo; geometrię − chciwość; nauki o przyrodzie − próżna ciekawość; wszystkie łącznie z etyką − pycha ludzka. Powstanie swe więc zawdzięczają sztuki i nauki naszym przywarom [...].

rousseau01 Źródło: Jean-Jacques Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, tłum. H. Elzenberg.
REJ5QLV5LXA6m
Wędrówka komety z Innego świata J. J. Grandville'a, 1844
Wliczenie etyki do listy cywilizacyjnych błędów uzasadnia Rousseau, odwołując się do genezy chrześcijaństwa. Chrystus nauczał zwykłych rybaków. Jego prawdy były proste i trafiały do serca. Nie potrzebował wyrafinowanych teorii etycznych. Współcześni teologowie z ich scholastycznymi analizami są w równym stopniu przejawem zepsucia, co wszystko inne. Prosty człowiek nic już z ich nauk nie może zrozumieć.
Źródło: Publicdomainreview, domena publiczna.
bg‑green

Stan natury

R6DdbsLjjjOGE1
Prezentacja multimedialna.

Wojna nie jest więc cechą stanu natury, jak chciał Thomas Hobbes, ale konsekwencją opuszczenia go. Opis Rousseau ukazuje nam paradoks cywilizacji: z jednej strony jest ona przyczyną zepsucia człowieka, lecz z drugiej człowiek nie mógłby bez niej rozwinąć w pełni swego człowieczeństwa: rozumu, moralności, sumienia. Stąd Rousseau nie proponuje dosłownego powrotu do stanu natury (izolacji i życia warunkowanego wyłącznie potrzebami cielesnymi), lecz projektuje model społeczeństwa, który ma ocalić w człowieku naturę, ale bez niweczenia korzyści, jakie płyną z cywilizacji. Projekt Rousseau opiera się na idei logiki serca, tj. bezpośredniej więzi z innymi ludźmi oraz naturalnych normach postępowania, które mamy zapisane w sercu, a które musimy tylko w sobie odnaleźć.

R19IfjkcNDtYu
Johann Joseph Hartmann, Wyspa św. Patryka w Islandii, 1790
Źródło: Publicdomainreview, domena publiczna.

Umowie społecznej Rousseau projektuje model społeczeństwa opartego na pierwotnej prostocie i woli powszechnej wszystkich obywateli − metoda sprawowania władzy to demokracja bezpośrednia, gwarantująca wolność, równość i braterstwo. Elementem tej koncepcji jest zniesienie własności prywatnej i wyrzeczenie się jednostkowych dążeń. Wola ogółu jest normą: z niej wynikają prawa, którym jednostki powinny się bezwzględnie podporządkować. Jednak identyfikując się z wolą powszechną, jednostki zachowują jednocześnie doskonałą wolność.

Słownik

cywilizacja
cywilizacja

stan rozwoju społeczeństwa w danym okresie historycznym, uwarunkowany stopniem opanowania przyrody przez człowieka

moralność
moralność

ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

scholastyka
scholastyka

(łac. schola - szkoła) kierunek w średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim

serce
serce

w poglądach Pascala przeciwstawienie rozumu, synonim uczucia i intuicji; tylko sercem człowiek może odczuć swój tragiczny los, zarazem własną wielkość i nicość