Przeczytaj
Filozofia hellenistyczna
Szkoła stoików istniała prawie 500 lat i przetrwała do II w. n.e. W poglądach na budowę świata stoicy nawiązywali do jońskich filozofów przyrody, zwłaszcza do Heraklita. Tak jak on byli wyznawcami materialnego monizmumonizmu – uważali, że bytembytem może być tylko to, co działa i podlega działaniu, a więc ciała. Inaczej mówiąc, wszystko, co istnieje, ma charakter materialny, nawet dusza i bogowie. Jeśli coś nie jest materialne, to znaczy że jest niebytem, próżnią.
Z czasem najbardziej znanym działem filozofii stoików stały się poglądy etyczne oraz w mniejszym stopniu fizyka. Wyznawali ponadto panteizmpanteizm, czyli pogląd, że cały świat ma boski charakter. Nie pojawiał się u nich dualizm między Bogiem a światem, konsekwentnie opowiadali się za monistyczną koncepcją świata, w którym Bóg to zarówno mitologiczny Zeus, działający racjonalnie i celowo logoslogos, jak i materialna pneuma. Etyka stoików okazała się zbieżna w wielu miejscach z etyką chrześcijańską, co sprawiło, że myśliciele chrześcijańscy zainteresowali się takimi postaciami jak Seneka.
Poglądy etyczne stoików korespondowały w znacznej mierze z ich zapatrywaniami na budowę świata. KosmosKosmos, a więc wszystko to, co otacza człowieka, ma charakter racjonalny i boski. Wszystko to, co istnieje i dzieje się w świecie, wynika z konieczności. Wychodząc z takiego założenia, stoicy łatwo wskazywali najwłaściwszą drogę postępowania. Człowiek, jeśli chce w swoim życiu osiągnąć szczęście, musi poznać prawa, w oparciu o które funkcjonuje cały świat i im się podporządkować, a tym samym wewnętrznie uniezależnić od wszelkich zewnętrznych zdarzeń i okoliczności. Celem ludzkiego życia jest życie zgodne z naturą, czyli boskim logosem przenikającym wszystko, a więc kosmos i ludzką duszę.
Stoicy, podobnie jak jońscy filozofowie, stali na stanowisku hylozoizmuhylozoizmu, w ciałach wyróżniali dwa czynniki: bierny, czyli materię (hyle), oraz aktywny czyli logos, oba materialne. Logos to - podobnie jak u Heraklita - kosmiczna siła, rozum świata, działający w sposób celowy, który stoicy wyobrażali sobie jako tchnienie (pneuma) przenikające materięmaterię i pobudzające ją do działania. Pneuma podobne było do stanu między ogniem a powietrzem. Każda istniejąca rzecz zawiera w sobie rozum zalążkowy (logoi spermatikoi), będący źródłem jej życia i rozwoju.
Filozofem, który miał duży wpływ na literaturę i sztukę, był cesarz Marek Aureliusz. Jego napisane po grecku dzieło Ta eis heauton (Do siebie sameo), znane współcześnie jako Rozmyślania, nie było powszechnie znane w starożytności. Dopiero w czasach odrodzenia zyskało na popularności. Prywatny monolog, przesiąknięty rezygnacją i poczuciem niepewności świata, odpowiadał też nastrojom późniejszych epok.
RozmyślaniaDługość życia ludzkiego - to punkcik, istota - płynna, spostrzeganie - niejasne, zespół całego ciała - to zgnilizna, dusza - wir, los - to zagadka, sława - rzecz niepewna. Krótko mówiąc, wszystko, co związane z ciałem, to rzeka, co z duszą, to sen i mara. Życie - to wojna i przystanek chwilowy w podróży, wspomnieniem pośmiertnym - zapomnienie. Cóż więc może posłużyć za ostoję? Tylko jedno: filozofia. A ona zasadza się na utrzymywaniu naszego demona bez zmazy i szkody, aby był silniejszy nad przyjemność i cierpienie, by nic nie czynił bez rozwagi ani w sposób fałszywy i obłudny, by nie pragnął od nikogo niczego. I by wszystkie zdarzenia i losy przyjmował jako pochodzące skądś stamtąd, skąd sam przyszedł. A przede wszystkim, by w każdym położeniu oczekiwał śmierci z otuchą w przeświadczeniu, że to nic innego, jak rozkład pierwiastków, z których każde stworzenie się składa. Jeżeli zaś samym pierwiastkom nie straszna jest przemiana nieustanna jednego w drugi, dlaczego by się obawiać przemiany i rozkładu wszystkich? Przecież to dzieje się zgodnie z prawami natury. A nic nie jest złe, co jest zgodne z naturą.
Tym, co zakłóca szczęście człowieka, są afekty, czyli uczucia zanadto kierowane bezrozumnym popędem. Stoicy wskazywali cztery takie negatywne uczucia: nadmierną przyjemność, smutek, żądzę, strach. Jeśli się im ulegnie, prowadzą do cierpienia (pathos), dlatego też zalecali apatię, czyli uwolnienie od afektów. Stawało się to możliwe wtedy, gdy człowiek starał się żyć na sposób rozumowy, kierując się cnotą. Stoicy dokonali rozróżnienia tego, co dobre (cnoty), i tego, co złe (afekty). Reszta, czyli bogactwo, siła fizyczna, zaszczyty, zdrowie, to rzeczy obojętne. Ponieważ między nimi też trzeba dokonywać wyboru, dzielili je jeszcze na te, które warto wybierać, i te, które należy odrzucić. Do tych pierwszych zaliczyli np. zdrowie, rodzinę, uznanie.
Słownik
(gr. mónos – jedyny) filozoficzny pogląd uznający naturę wszelkiego bytu za jednorodną: materialną, duchową lub materialno‑duchową; monizm jest poglądem przeciwstawnym do dualizmu i pluralizmu
podstawowe filozoficzne pojęcie ontologii; byt rozumiany jest na wiele różnych sposobów, przede wszystkim oznacza jednak to, co istnieje; istnieją różne kategorie bytów: absolutny, intencjonalny, idealny, intencjonalny, konieczny, myślny, realny
(gr. pan – wszystko, theos - bóg) pogląd filozoficzno‑religijny utożsamiający wszystko z bogiem lub absolutem
(gr. słowo) u stoików termin logos pojawił się jako zasada organizująca, reguła, według której wszystko się urzeczywistnia, oraz prawo, które jest wspólne dla wszystkich rzeczy i wszystkimi rządzi
(gr. porządek, ład wszechświata) termin wprowadzony przez pitagorejczyków, oznaczający harmonię, porządek i piękno układu liczbowego; pojęcie filozofii greckiej, przejęte przez średniowieczną naukę i filozofię chrześcijańską oznaczające świat jako harmonijną i uporządkowaną całość oraz przeciwieństwo chaosu
(gr. hýlē – materia, zōḗ – życie) koncepcja filozoficzna, według której ruch i życie są nieodłączne od materii
(łac. materia) byt rozciągający się w przestrzeni i w czasie; jedno z podstawowych pojęć filozofii oznaczające wszystkie obiekty, które można badać fizycznymi metodami