Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia hellenistyczna

R1alLYduXujZ91
Karol Miller, Odwiedziny w Czarnolesie, 1878.
Poglądy stoików i epikurejczyków zostały ponownie odkryte w okresie renesansu, przy czym obie te postawy łączono. Poznawano je za pomocą pism autorów rzymskich: Seneki, Cycerona i Horacego. Jan Kochanowski znał poemat Lukrecjusza O naturze rzeczy, który był dla niego źródłem doktryny epikurejskiej, a autora uważał za wyjątkowego poetę. Stoicyzm i epikureizm, obok chrystianizmu, stały się filozoficzną podstawą humanistycznego światopoglądu czarnoleskiego poety. Przeniknęły one do jego twórczości głównie za sprawą Horacego, którego Kochanowski wielokrotnie naśladował.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RhYmrdCWW01931
Tłumacząc powstanie świata, stoicy nawiązywali do Heraklitejskiej koncepcji ognia jako pierwotnej zasady świata. Na samym początku istniała tylko ognista pneuma, z niej powstały następnie trzy pozostałe żywioły. W dalszym procesie ewolucji pierwotna pramateria ulegała coraz większemu zróżnicowaniu, a po osiągnięciu maksymalnego poziomu rozpoczynał się etap ponownego scalania, który kończył się wielkim pożarem świata (ekpyrosis). Po czym cały cykl się powtarzał. Była to zatem teoria wiecznego powrotu.
Źródło: Fir0002, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Szkoła stoików istniała prawie 500 lat i przetrwała do II w. n.e.  W poglądach na budowę świata stoicy nawiązywali do jońskich filozofów przyrody, zwłaszcza do Heraklita. Tak jak on byli wyznawcami materialnego monizmumonizmmonizmu  uważali, że bytembytbytem może być tylko to, co działa i podlega działaniu, a więc ciała. Inaczej mówiąc, wszystko, co istnieje, ma charakter materialny, nawet dusza i bogowie. Jeśli coś nie jest materialne, to znaczy że jest niebytem, próżnią.

Z czasem najbardziej znanym działem filozofii stoików stały się poglądy etyczne oraz w mniejszym stopniu fizyka. Wyznawali ponadto panteizmpanteizmpanteizm, czyli pogląd, że cały świat ma boski charakter. Nie pojawiał się u nich dualizm między Bogiem a światem, konsekwentnie opowiadali się za monistyczną koncepcją świata, w którym Bóg to zarówno mitologiczny Zeus, działający racjonalnie i celowo logoslogoslogos, jak i materialna pneuma. Etyka stoików okazała się zbieżna w wielu miejscach z etyką chrześcijańską, co sprawiło, że myśliciele chrześcijańscy zainteresowali się takimi postaciami jak Seneka.

R1B8amYt0ENxn1
W okresie renesansu, epoce ponownego odkrywania antyku, sięgnięto po raz kolejny do stoicyzmu, który przyswajano za pośrednictwem Seneki, Cycerona i Horacego.
Od lewej: Seneka Młodszy (autorzy obrazu: Pedro Berruguete, Justus z Gandawy, ok. 1473), Horacy (autor obrazu: Giacomo di Chirico, 1871), Cyceron (autorzy obrazu: Pedro Berruguete, Justus z Gandawy, ok. 1472–1476).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Poglądy etyczne stoików korespondowały w znacznej mierze z ich zapatrywaniami na budowę świata. KosmoskosmosKosmos, a więc wszystko to, co otacza człowieka, ma charakter racjonalny i boski. Wszystko to, co istnieje i dzieje się w świecie, wynika z konieczności. Wychodząc z takiego założenia, stoicy łatwo wskazywali najwłaściwszą drogę postępowania. Człowiek, jeśli chce w swoim życiu osiągnąć szczęście, musi poznać prawa, w oparciu o które funkcjonuje cały świat i im się podporządkować, a tym samym wewnętrznie uniezależnić od wszelkich zewnętrznych zdarzeń i okoliczności. Celem ludzkiego życia jest życie zgodne z naturą, czyli boskim logosem przenikającym wszystko, a więc kosmos i ludzką duszę.

Stoicy, podobnie jak jońscy filozofowie, stali na stanowisku hylozoizmuhylozoizmhylozoizmu, w ciałach wyróżniali dwa czynniki: bierny, czyli materię (hyle), oraz aktywny czyli logos, oba materialne. Logos to - podobnie jak u Heraklita - kosmiczna siła, rozum świata, działający w sposób celowy, który stoicy wyobrażali sobie jako tchnienie (pneuma) przenikające materięmateriamaterię i pobudzające ją do działania. Pneuma podobne było do stanu między ogniem a powietrzem. Każda istniejąca rzecz zawiera w sobie rozum zalążkowy (logoi spermatikoi), będący źródłem jej życia i rozwoju.

RxYVp4c9uvuoq
Film nawiązujący do treści materiału Stoicyzm i epikureizm w literaturze i kulturze.
R1MxZbZlOzHwI1
Postać Marka Aureliusza pojawiła się w filmie Gladiator Ridleya Scotta.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofem, który miał duży wpływ na literaturę i sztukę, był cesarz Marek Aureliusz. Jego napisane po grecku dzieło Ta eis heauton (Do siebie sameo), znane współcześnie jako Rozmyślania, nie było powszechnie znane w starożytności. Dopiero w czasach odrodzenia zyskało na popularności. Prywatny monolog, przesiąknięty rezygnacją i poczuciem niepewności świata, odpowiadał też nastrojom późniejszych epok.

Marek Aureliusz Rozmyślania

Długość życia ludzkiego - to punkcik, istota - płynna, spostrzeganie - niejasne, zespół całego ciała - to zgnilizna, dusza - wir, los - to zagadka, sława - rzecz niepewna. Krótko mówiąc, wszystko, co związane z ciałem, to rzeka, co z duszą, to sen i mara. Życie - to wojna i przystanek chwilowy w podróży, wspomnieniem pośmiertnym - zapomnienie. Cóż więc może posłużyć za ostoję? Tylko jedno: filozofia. A ona zasadza się na utrzymywaniu naszego demona bez zmazy i szkody, aby był silniejszy nad przyjemność i cierpienie, by nic nie czynił bez rozwagi ani w sposób fałszywy i obłudny, by nie pragnął od nikogo niczego. I by wszystkie zdarzenia i losy przyjmował jako pochodzące skądś stamtąd, skąd sam przyszedł. A przede wszystkim, by w każdym położeniu oczekiwał śmierci z otuchą w przeświadczeniu, że to nic innego, jak rozkład pierwiastków, z których każde stworzenie się składa. Jeżeli zaś samym pierwiastkom nie straszna jest przemiana nieustanna jednego w drugi, dlaczego by się obawiać przemiany i rozkładu wszystkich? Przecież to dzieje się zgodnie z prawami natury. A nic nie jest złe, co jest zgodne z naturą.

C1 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, t. II, s. 17.

Tym, co zakłóca szczęście człowieka, są afekty, czyli uczucia zanadto kierowane bezrozumnym popędem. Stoicy wskazywali cztery takie negatywne uczucia: nadmierną przyjemność, smutek, żądzę, strach. Jeśli się im ulegnie, prowadzą do cierpienia (pathos), dlatego też zalecali apatię, czyli uwolnienie od afektów. Stawało się to możliwe wtedy, gdy człowiek starał się żyć na sposób rozumowy, kierując się cnotą. Stoicy dokonali rozróżnienia tego, co dobre (cnoty), i tego, co złe (afekty). Reszta, czyli bogactwo, siła fizyczna, zaszczyty, zdrowie, to rzeczy obojętne. Ponieważ między nimi też trzeba dokonywać wyboru, dzielili je jeszcze na te, które warto wybierać, i te, które należy odrzucić. Do tych pierwszych zaliczyli np. zdrowie, rodzinę, uznanie.

Słownik

monizm
monizm

(gr. mónos – jedyny) filozoficzny pogląd uznający naturę wszelkiego bytu za jednorodną: materialną, duchową lub materialno‑duchową; monizm jest poglądem przeciwstawnym do dualizmu i pluralizmu

byt
byt

podstawowe filozoficzne pojęcie ontologii; byt rozumiany jest na wiele różnych sposobów, przede wszystkim oznacza jednak to, co istnieje; istnieją różne kategorie bytów: absolutny, intencjonalny, idealny, intencjonalny, konieczny, myślny, realny

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko, theos - bóg) pogląd filozoficzno‑religijny utożsamiający wszystko z bogiem lub absolutem

logos
logos

(gr. słowo) u stoików termin logos pojawił się jako zasada organizująca, reguła, według której wszystko się urzeczywistnia, oraz prawo, które jest wspólne dla wszystkich rzeczy i wszystkimi rządzi

kosmos
kosmos

(gr. porządek, ład wszechświata) termin wprowadzony przez pitagorejczyków, oznaczający harmonię, porządek i piękno układu liczbowego; pojęcie filozofii greckiej, przejęte przez średniowieczną naukę i filozofię chrześcijańską oznaczające świat jako harmonijną i uporządkowaną całość oraz przeciwieństwo chaosu

hylozoizm
hylozoizm

(gr. hýlē – materia, zōḗ – życie) koncepcja filozoficzna, według której ruch i życie są nieodłączne od materii

materia
materia

(łac. materia) byt rozciągający się w przestrzeni i w czasie; jedno z podstawowych pojęć filozofii oznaczające wszystkie obiekty, które można badać fizycznymi metodami