Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat empiryzmu brytyjskiego i jego przedstawicieli, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Recepcja

R1SjNKEUCgPDG1
Portret Immanuela Kanta.
Hume był jednym z najważniejszych źródeł inspiracji dla Immanuela Kanta, który napisał nawet, że Hume przebudził go z metafizycznej drzemki.
Źródło: Becker, Wikimedia Commons, domena publiczna.

LockeHume wywarli ogromny wpływ przede wszystkim w dziedzinie teorii poznania. Na podstawy empiryzmuempiryzmempiryzmu wypracowane przez Locke’a powołuje się, oprócz samego Hume’a, niemal całe oświecenie brytyjskie, a za pośrednictwem Woltera również oświecenie francuskie, w szczególności Étienne de CondillacEtienne de CondillacÉtienne de Condillac.

Do Hume’owskiej radykalnej wersji empiryzmu nawiązywali z kolei przedstawiciele filozofii pozytywistycznej i neopozytywistycznej, a w Polsce niektórzy przedstawiciele szkoły lwowsko‑warszawskiej (więcej na ten temat przeczytasz w materiale „Przedstawiciele i postulaty szkoły lwowsko‑warszawskiejPUc11UGCPrzedstawiciele i postulaty szkoły lwowsko‑warszawskiej. Teoria Hume’a wpłynęła również na naukę. W konsekwencji Hume’owskich analiz współczesny naukowiec bardziej rygorystycznie przestrzega zasad naukowości, a jego praca w większym stopniu polega na konstruowaniu prawdopodobnych hipotez tłumaczących relacje między faktami, a nie na odkrywaniu „niekwestionowanej prawdy”. Pisma Locke’a przyczyniły się do rozpowszechnienia idei tolerancji i liberalizmu. Jego poglądami inspirowali się twórcy amerykańskiej deklaracji niepodległości.

Idee Locke’a i Hume’a wpłynęły też na rozwój filozofii religii. Nie były jednak wykorzystywane do krytyki wiary jako takiej: sympatycy Locke’a skłaniali się ku deizmowideizmdeizmowi, zaś sympatycy Hume’a ku fideizmowifideizmfideizmowi (głosili tezę, że nie rozum, lecz wiara jest językiem religii). Obaj filozofowie poprzez tłumaczenie moralności, religii, a nawet nauki na drodze analizy psychologicznych zjawisk kojarzenia zainspirowali nowoczesną psychologię, m.in. psychoanalizę, ale również behawioryzmbehawioryzmbehawioryzm.

Do prób oparcia etyki, zwłaszcza u Hume’a, na zasadach psychologii i zdrowego rozsądku nawiązywali utylitaryści. Trudno wskazać na silne, bezpośrednie oddziaływanie empiryzmu brytyjskiego na literaturę. Kojarzony zwłaszcza z analizą problemów epistemologicznychepistemologiaepistemologicznych nie oddziaływał na wyobraźnię artystyczną. Można jednak doszukiwać się związków między empiryzmem a narodzinami powieści psychologicznej − analizy życia psychicznego bohaterów powieści takich autorów jak Gustave Flaubert, Marcel Proust czy Bolesław Prus wywodzą się pośrednio z analiz Locke’a i Hume’a. Na Hume’a, który za źródło moralności uznał nie rozum, lecz uczucia, powołują się ponadto sentymentaliści, w Polsce w szczególności Franciszek Karpiński. W polskiej filozofii pod wpływem empirystów brytyjskich, zwłaszcza Hume’a, pozostają Stanisław Staszic i Hugo Kołłątaj.

Dyskusja

R695XVfeoEGOQ
Locke często był krytykowany za brak konsekwencji, a mianowicie, że sformułował podstawy empiryzmu, a jednocześnie uprawiał tradycyjną metafizykę, operując pojęciem Boga i substancji. Zarzucano mu też brak precyzji i niekonsekwencje we wprowadzaniu nowych pojęć. Z kolei Hume’a krytykowano przede wszystkim za sceptycyzm.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Hume wyciągnął konsekwencje z empirycznych założeń Locke’a i pokazał, że nie są one w stanie dać nam tego, co Locke obiecywał, czyli pewnej wiedzy: człowiek nie może jej osiągnąć ani w dziedzinie nauk empirycznych, ani w dziedzinie moralności. Zamiast tego Hume proponował oprzeć się na zdrowym rozsądku, co wydaje się dość niejasną kategorią. Następcy Hume’a nie są usatysfakcjonowani tym rezultatem: jeżeli założenia Locke’a doprowadziły Hume’a do sceptycznych wniosków, to może należy wyjść od innych założeń i w inny sposób analizować ludzką wiedzę? Poza tym: dlaczego od filozofii mamy wymagać absolutnej ścisłości i pewności i to jeszcze uzasadnionej empirycznie?

R1A075zZea3BN
Ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia ludzki mózg. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Z czasem poważne zarzuty pojawiły się pod adresem samej metody badawczej proponowanej przez empiryzm: teoria ta przyjmuje, że człowiek może badać własne operacje umysłowe w sposób obiektywny i bezstronny. 2. Tymczasem, badając swój umysł, robimy to za pomocą tego umysłu. A więc część umysłu, ta badająca, nie zostaje w ten sposób zbadana. Czy bowiem oko może zobaczyć samo siebie (zakładając, że nie ma lustra)? 3. Ale nawet jeżeli przyjmiemy, że jest to możliwe: skąd pewność, że umysł badający sam siebie nie jest jakoś zasadniczo (ale nieświadomie) stronniczy, że nie oszukuje siebie, mając w tym jakiś cel, którego jednak nie zna? 4. Chodzi tu więc o tezę, popularną w filozofii począwszy od przełomu XIX i XX w. (np. na gruncie hermeneutyki czy psychoanalizy), że zawsze patrzymy na świat przez pryzmat określonych założeń poznawczych (tak jakby przez kolorowe okulary) i nie możemy być bezstronni i obiektywni (nie możemy zdjąć tych okularów). Te założenia (uprzedzenia) biorą się z naszego wychowania, historii, kultury, potrzeb, charakteru itd.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Słownik

behawioryzm
behawioryzm

(ang. behavior/behaviour – zachowanie) nurt psychologii zorientowany w swojej klasycznej wersji na badania nad zachowaniem człowieka, jako czegoś, co jest obserwowalne i mierzalne

impresja
impresja

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) ulotne wrażenie; u Hume'a: bezpośrednio dane w doświadczeniu wrażenia zmysłowe, dostarczające podstawowego materiału dla ludzkiej wiedzy

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie

deizm
deizm

(z łac. deus – bóg) przekonanie, że Bóg jest jedynie stwórcą świata, ale po jego stworzeniu nie ingeruje już w żaden sposób w świat

fideizm
fideizm

(łac. fides – wiara) to pogląd filozoficzny i teologiczny głoszący prymat wiary nad poznaniem rozumowym. Zdaniem fideistów najważniejsze dla człowieka prawdy – tj. prawdy religijne i etyczne – niedostępne są poznaniu rozumowemu

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza + logos – nauka) jedna z sześciu klasycznych dyscyplin filozoficznych (obok etyki, estetyki, aksjologii, antropologii filozoficznej i metafizyki), które nigdy nie usamodzielniły się od filozofii jako autonomiczne nauki; bada, w jaki sposób zachodzą procesy poznawcze, na czym polega percepcja, weryfikuje prawdziwość sądów dotyczących rzeczywistości; zwana jest również gnoseologią (gr. gnosis – poznanie) lub teorią poznania, gdyż „poznanie” i „poznawanie” są jej centralnymi pojęciami

Etienne de Condillac