E-materiały do kształcenia zawodowego

Schematy

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych — Technik budownictwa kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika budownictwa kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych w zawodzie technik budownictwa kolejowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych:

  • kontrolowania stanu technicznego dróg kolejowych,

  • podejmowania działań zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego w przypadku awarii, wypadku lub klęsk żywiołowych,

  • prowadzenia dokumentacji dotyczącej utrzymania dróg kolejowych.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

Efekty kształcenia

Podstawy budownictwa kolejowego

Uczeń:

4) charakteryzuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym
5) posługuje się rysunkami z zakresu budownictwa kolejowego
6) przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych
7) posługuje się schematami położenia torów i rozjazdów w obrębie posterunków ruchu kolejowego

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDTyyEWAfoWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiał multimedialny

    W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to

    Grafika interaktywna Schemat infrastruktury kolejowejDEbr6lKuNGrafika interaktywna Schemat infrastruktury kolejowej, która przedstawia schematy i projekty infrastruktury (rozjazdy, połączenia torów, łuki) i sterowanie ruchem kolejowym, w tym sygnalizację i wskaźniki.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDOYPdDQp9Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDh0UiJIWTSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD15dbtR8HPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDRQsqUa5JPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD16CK2WlVNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1BY43TOWInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych ze schematami układów torowych posterunków kolejowych i stacji za pomocą plansz interaktywnych. W e‑materiale opisane są wybrane elementy schematu. Celem takiego przedstawienia jest utrwalenie wiedzy uczącego się z zakresu schematycznego przedstawienia elementów infrastruktury i elementów z zakresu sterowania ruchem kolejowym. W e‑materiale znajdziemy dwa typy schematów:

  1. Schematy z branży infrastruktury.

  2. Schematy z branży sterowania ruchem kolejowym

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Grafika interaktywna
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji e‑materiał ogólnie pokazując jego zawartość w wersji cyfrowej.

  • Dzieli klasę na trzy zespoły przydzielając im kolejno schematy: posterunek odgałęźny Łódź Andrzejów, stację Gałkówek i stacje Koluszki. Przydzielenie schematów może na nastąpić poprzez przekazanie grupie wydruków właściwych schematów i dostępu do legendy z wersji cyfrowej.

  • Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie wrysowanie (jeśli schematy będą wydrukowane) lub wskazanie miejsca (w wersji cyfrowej) symboli graficznych z legendy przy dowolnie wybranych 12 symbolach semaforów i tarcz. Wartość ta w przypadku posterunku Łódź Andrzejów oznacza wszystkie symbole, a w przypadku kolejnych schematów wybrane przez uczniów. Liczba 12 ujednolica czas pracy uczniów.

  • Uczniowie analizują schemat i rysunkami oznaczają właściwe miejsca.

  • Nauczyciel prosi o prezentację pracy grup.

  • Teraz prosi grupy o analizę i obliczenie sumy ogólnej długości torów z pierwszych czterech pozycji.

  • Ostatnim zadaniem jakie mają zespoły wykonać to wskazać na schemacie wybrane cztery obiekty (wiata peronowa, posterunek zwrotniczy).

  • Teraz nauczyciel prosi pierwszą grupę o wyświetlenie swojego schematu na tablicy interaktywnej i poprowadzenie quizu. Uczniowie z grupy pierwszej proszą o jak najszybszą odpowiedź na zadawane przez siebie pytania (np.: ile widzicie na schemacie zwrotnic?, jaka jest długość toru pomiędzy ... ?).

  • Uczniowie z grupy drugiej i trzeciej odpowiadają na pytania (zalecam około 10 pytań). Odpowiada grupa, która pierwsza się zgłosi, ale punkt dostaje  ten zespół który odpowie poprawnie (oceniają najpierw uczniowie z grupy pierwszej, a potem potwierdza poprawną odpowiedź nauczyciel)

  • Po serii 10 pytań swój schemat pokazuje grupa druga i również przeprowadza quiz.

  • Jako ostatnia pytania dotyczące swojego schematu zadaje grupa trzecia.

  • Nauczyciel podsumowuje punkty uzyskane przez grupy. W przypadku remisu zadaje dodatkowe pytanie (np.: ile zwrotnic jest na odcinku od ... do ... ?)

  • Nauczyciel podsumowując grę wskazuje, że nauczenie się czytania schematów spowoduje iż uczniowie błyskawicznie będą potrafili odnaleźć w nich właściwe symbole i informacje. Gra miała za zadanie pokazać, że stres spowodowany czasem odpowiedzi, a zarazem jej poprawnością jest w tym przypadku elementem pozytywnym i sprzyja uczeniu się.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary.

  • Uczniowie w parach mają zadane zadanie: wykonać ćwiczenie, które nauczyciel przydzielił w danym momencie do wykonania i wykreować podobne zadanie z danymi ze schematów, które uczniowie dowolnie wybiorą.

  • Uczniowie działają tak, że pierwszy uczeń zadaje uczniowie drugiemu pytanie lub zadanie do wykonania, drugi je wykonuje i zadaje zadanie pierwszemu wskazując jakich elementów ze schematów ma dotyczyć. Uczeń pierwszy wymyśla zadanie, które daje do rozwiązanie uczniowi drugiemu.

  • Teraz sytuacja się odwraca i rolę ucznia pierwszego przejmuje uczeń drugi.

  • Uczniowie zapisują wszystkie pomysły pytań lub zadań i na zakończonej lekcji przesyłają je nauczycielowi.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
  • Nauczyciel prezentuje młodzieży schematy i sposoby poruszania się po nich.

  • Przydziela uczniom do pracy indywidualnej schematy tak, aby wykorzystać wszystkie trzy schematy i rozdzielić je równo pomiędzy uczniów w klasie.

  • Uczniowie mają za zadanie policzyć ile jest: tarcz i semaforów, ile jest rozjazdów, jaka jest odległość pomiędzy rozjazdami itp.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali do tego schematu swoje pytania z odpowiedziami o informacje zawarte na przydzielonym schemacie.

  • Uczniowie uczniowie mają za zadanie przygotować 10 takich pytań.

  • Nauczyciel buduje trzy szablony testów (trzy różne schematy) w MS Forms i odpowiednio, w zależności od opracowywanego schematu, przydziela linki do współpracy, które pozwolą uczniom wpisać do testu swoje pytania.

  • Uczniowie wpisują swoje pytania i zaznaczają właściwe odpowiedzi budując wspólnie (ale samodzielnie układając i wpisując swoje pytania) test dla klasy. Pytania oznaczają swoimi inicjałami (na początku pytania).

  • Nauczyciel nadzoruje proces wprowadzania danych (pytań i odpowiedzi).

  • Na 10 minut przed zakończeniem zajęć prosi uczniów, którzy opracowywali pytania na swoim schemacie o rozwiązanie testu dotyczącego swojego schematu (uczniowie wpisując pytania i zaznaczając w nich właściwe odpowiedzi w czasie rzeczywistym budują test). Przydziela uczniom link do rozwiązania testu (zamykając wcześniej link do edycji).

  • Uczniowie wykonują test przygotowany przez siebie i innych uczniów, którzy też samodzielnie pracowali nad tym samym schematem.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.

Każdy materiał multimedialny ma dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia.

Nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie przed zajęciami zestawu niezbędnego do wytworzenia schematu dotyczącej elementów infrastruktury i sterowania ruchem.

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie zestawu niezbędnego do zajęć na lekcji.

  • Uczniowie mają przygotować, poprzez wycięcie z ekranu (np.: printscreen) lub zebranie poprzez poszukiwanie w internecie, symboli i elementów obrazkowych związanych ze schematami dotyczącymi infrastruktury i sterowania.

  • Dodatkowo uczniowie wyszukują zdjęcia planów schematycznych stacji kolejowej (np.: „https://elester-pkp.com.pl/wp-content/uploads/2020/07/Elektrownia-Opole-6.jpg)

  • Podsumowując, uczniowie mają przygotować zestaw zawierający obrazki cyfrowe symboli i elementów schematu, a także wydrukowane zdjęcie fragmentu infrastruktury oraz schemat wyszukanego planu schematycznego stacji.

Podczas lekcji

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  • Prosi uczniów o przygotowanie treści zadań „sobie nawzajem”.

  • Zadanie ma zawierać stworzenie schematu na podstawie przedstawionego zdjęcia.

  • Grupy szykują zadanie, do którego załącznikiem będzie wybrane zdjęcie (z wielu wyszukanych przez uczniów w domu) oraz legenda (czyli wskazanie jakie elementy powinny na schemacie tworzonym na podstawie zdjęcia się znaleźć), którą sami muszą wykonać.

  • Takie zadanie przekazują nauczycielowi, który przydziela je innemu zespołowi.

  • Grupy pracują tworząc schemat na podstawie zdjęcia.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiały są dobra podstawa do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel analizując możliwość użycia ich w pracy z uczniem powinien rozważyć stan aktywności ucznia. Ważnym elementem jest rozbudzanie zainteresowań ucznia zagadnieniami prezentowanymi w tym e‑materiale. Konieczne jest odniesienie prezentowanej teorii do modelu funkcjonowania ucznia w świecie. Ważnym jest mocne wskazanie działania tej wiedzy w praktyce. Taki przykładem może być np.: wiedza ucznia o infrastrukturze stacji kolejowej. Dzięki niej będzie potrafił (będąc na peronie) w wyobraźni zbudować schemat tej przestrzeni i z wyprzedzeniem wiedzieć gdzie znaleźć informacje i co dzieje się przed przyjazdem pociągu.

Bardzo ważnym przy odpowiednim doborze formy pracy z tym e‑materiałem jest podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”. Dostosowanie zadania lub pytania dotyczącego schematu staje się ważnym elementem całego procesu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Ten e‑materiał daje dużą swobodę w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się. Wieloaspektowe podejście, pojawienie się upraszczających procedur daje możliwość zastosowania wielu wariantów pracy z e‑materiałem.

Przykładem zastosowania e‑materiału do indywidualizacji i możliwości zróżnicowania chociażby poziomu trudności przyswajania materiału może być formułowanie zadań pod najprostszych do bardziej złożonych. To może być polecenie „znajdź element”, „policz ile elementów występuje na schemacie” lub znajdź w internecie jak wygląda w rzeczywistości taki element. Może to być też działanie w stylu „wypisz i opisz” dające możliwość przypomnienia sobie wiedzy lub zaznaczenia, jakiej wiedzy uczniowie będą jeszcze potrzebowali. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych można zastosować wariant tworzenia schematu na podstawie obrazu znalezionego w sieci lub dopasowania obrazka do schematu.

Jednak należy pamiętać, że schemat lub plan przedstawiony w materiale podany bez wprowadzenia może zniechęcać i paraliżować działanie ucznia. Stąd ważne jest, aby uprzedzić uczniów, że nie pojawi się polecenie „przerysuj” lub „narysuj podobny”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).