Zasady wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych
BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów - Technik renowacji elementów architektury 311210
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury:
a) wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych i tynków,
b) wykonywanie renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych,
c) organizowanie i realizacja prac renowatorskich.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
BUD.24.2. Podstawy budownictwa i renowacji elementów architektury.
Uczeń:
11) określa zasady wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych,
12) charakteryzuje materiały budowlane stosowane do renowacji elementów architektury,
13) charakteryzuje rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie,
15) wykonuje pomiary i dokumentację inwentaryzacyjną,
17) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Struktura e‑zasobu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu zasad wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Zasady wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Atlas interaktywny – Rysunki, fotografie elementów w różnych stylach architektonicznychAtlas interaktywny – Rysunki, fotografie elementów w różnych stylach architektonicznych
Tu uczeń znajdzie usystematyzowane i niezwykle interesujące informacje dotyczące stylów architektonicznych.
Plansza interaktywna– Dokumentacja związana z prowadzeniem robót renowacyjnychPlansza interaktywna– Dokumentacja związana z prowadzeniem robót renowacyjnych
Uczeń zobaczy tu planszę z informacjami dotyczącymi różnego rodzaju metod renowacji (niszczących i nie niszczących), prześledzi też najważniejsze etapy konserwacji budynku oraz informacje dotyczące standaryzacji prac konserwatorskich.
Animowany film edukacyjny – Roboty renowacyjne w budynku zabytkowymAnimowany film edukacyjny – Roboty renowacyjne w budynku zabytkowym
Uczeń dowie się, kim jest technik renowacji elementów architektury, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy, jakie stosuje metody wyboru technik renowacyjnych.
Gra edukacyjna – [Dobór metod i narzędzi przy pracach konserwatorskichGra edukacyjna – [Dobór metod i narzędzi przy pracach konserwatorskich
Dzięki temu materiałowi uczeń wejdzie w rolę renowatora, którego zadaniem jest dokładne obejrzenie konserwowanego obiektu bądź elementu, dobór odpowiednich metod renowacyjnych w zależności od rodzaju zniszczeń oraz dobór narzędzi.
Gra edukacyjna – Dobór materiałów do prac renowatorskichGra edukacyjna – Dobór materiałów do prac renowatorskich
Dzięki temu materiałowi uczeń sprawdzi wcześniej nabytą wiedzę z zakresu prac renowatorskich.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu zasad wykonywania prac renowatorskich w obiektach zabytkowych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architektury
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją wykonywania i renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Plansza interaktywna
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla planszę (okładziny ceramiczne i kamienne w obiektach zabytkowych). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione na planszy. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z planszą, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z planszą. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.
Atlas interaktywny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym przedstawiającym rysunki, fotografie obrazujące różne style architektoniczne. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w atlasie, zapisuje je na kartce, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.
Praca indywidualna
Uczniowie, po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym, przygotowują autorski projekt dotyczący stylów architektonicznych. Poszukują samodzielnie informacji dotyczących tego aspektu, zdjęć, filmów, dokumentów, wypowiedzi specjalistów. Wyniki są przedstawione na forum klasowym.
Animowany film edukacyjny
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają animację „Roboty renowacyjne w budynku zabytkowym”. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego renowacji zabytków: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrań. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Praca indywidualna
Nauczyciel pokazuje program ćwiczeniowy „Dobór metod i narzędzi przy pracach konserwatorskich”. Uczniowie są poproszeni o przedstawienie propozycji badań, które można byłoby wykonać przy renowacji prezentowanej kamienicy. Uczniowie prezentują swoje propozycje na forum klasowym, najlepsza jest nagradzana.
Praca w grupach
Nauczyciel formułuje problemy, dotyczące zagadnień pojawiających się w poszczególnych poziomach programu ćwiczeniowego. Uczniowie pochylają się nad wybranym tematem (każda grupa wybiera inny, przy czym wszystkie problemy powinny być rozdysponowane) i zapisują na białej kartce pięć odpowiedzi na pytanie. Po kilku minutach uczniowie dobierają się w pary i spośród swoich dziesięciu pomysłów wybierają sześć najlepszych i zapisują je na niebieskich kartkach. Uczniowie dobierają się w czteroosobowe zespoły, które spośród swoich dwunastu pomysłów wybierają sześć propozycji i zapisują je na żółtych kartkach. Kolejny etap to grupy ośmioosobowe. Zespoły tworzą osiem propozycji i zapisują je na plakatach. Wszystkie plakaty zostają przedstawione na forum klasy i konstruktywnie ocenione. Nauczyciel podsumowuje lekcję prowadzoną metodą śnieżnej kuli.
Gra edukacyjna
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie odpowiadają na pytania odnoszące się do renowacji budynku, zadawane przez nauczyciela. Po zakończeniu zadawania pytań zespoły robocze (grupy projektowe) opracowują problem lub zakres tematyczny związany z tematami proponowanymi przez nauczyciela, i sami próbują układać pytania – wszystko to na podstawie wiadomości z literatury, gry edukacyjnej i innych dostępnych materiałów. Nauczyciel zaprasza na zajęcia eksperta w zakresie renowacji. Grupy zadają mu pytania, proszą o wyjaśnienia, jeśli odpowiedzi są nieoczywiste, mogą zaproponować wspólną zabawę – konstruowanie nowej gry edukacyjnej.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Plansza interaktywna, atlas interaktywny, film animacyjny, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu planszy i atlasu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z filmem animowanym uczeń może przygotować autorskie scenariusze.
Po zapoznaniu się z programem ćwiczeniowym i grą edukacyjną uczeń może stworzyć własną grę opartą na tym multimedium.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Plansza interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą samodzielnie dopasowywać podpisy do planszy, odtwarzając zawarte na niej informacje; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).
Atlas interaktywny
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik stylów architektonicznych; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać e‑book oparty na galerii;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Animacja
Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować go; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą przeglądać poszczególne poziomy w różnej kolejności, zatrzymywać się na jednej grafice; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wcielić się w rolę renowatora kamienicy;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą napisać list do siebie, traktujący o programie ćwiczeniowym.
Gra edukacyjna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykreować mapę myśli;
uczniowie zdolni mogą zaproponować elementy rywalizacji oparte na tym multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą tworzyć notatki w formie „Przemyślnika” (nadawcą i odbiorcą jest sam uczeń).
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści