Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób klarowny i omówienie w sposób zrozumiały dla ucznia najważniejszych zasad doboru obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zielni.

  • Prezentacja typowych obiektów małej architektury krajobrazu i zasad ich komponowania w zgodzie z wymogami konkretnej otaczającej je przestrzeni.

  • Przeanalizowanie reguł i wymogów odnawiania obiektów małej architektury.

Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04.3. Dobieranie obiektów małej architektury krajobrazu do terenów zieleni

Osoba ucząca się:

OGR.04.3.1. charakteryzuje elementy małej architektury krajobrazu

  • OGR.04.3.1.2. określa rodzaje nawierzchni ogrodowych w architekturze krajobrazu;

  • OGR.04.3.1.3. określa rodzaje konstrukcji schodów terenowych, pochylni, murków, ogrodzeń;

  • OGR.04.3.1.4. określa rodzaje podpór dla pnączy (np. krata, pergola);

  • OGR.04.3.1.5. wymienia rodzaje małych zbiorników wodnych (np. staw, sadzawka, zbiorniki naturalne, sztuczne);

  • OGR.04.3.1.6. określa instalacje towarzyszące małym zbiornikom wodnym (np. systemy zasilające, filtrujące, przelewowe);

  • OGR.04.3.1.7. wymienia rodzaje mostów, kładek i pomostów, tarasów;

  • OGR.04.3.1.8. określa rodzaje zielonych dachów i ogrodów wertykalnych jako uzupełnienie zieleni miejskiej;

  • OGR.04.3.1.9. wskazuje inne elementy wyposażenia stanowiące małą architekturę krajobrazu stosowane w obiektach architektury krajobrazu (np. ławki, kosze, stojaki na rowery, karmniki);

OGR.04.3.2. charakteryzuje elementy zabawowe na placach zabaw

  • OGR.04.3.2.1. określa urządzenia zabawowe stosowane na placach zabaw;

  • OGR.04.3.2.2. dobiera elementy małej architektury krajobrazu stosowane na placach zabaw do koncepcji placu;

OGR.04.3.3. charakteryzuje rodzaje oświetlenia parków i ogrodów

  • OGR.04.3.3.1. określa zasady usytuowania oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu;

  • OGR.04.3.3.2. projektuje rozmieszczenie oświetlenia w obiektach architektury krajobrazu;

  • OGR.04.3.3.3. dobiera rodzaje oświetlenia do obiektów architektury krajobrazu;

  • OGR.04.3.4.1. definiuje pojęcia związane z architekturą i sztuką zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazuD15rUbTXBSekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • zapoznanie się z zasadami prawidłowego doboru obiektów małej architektury do warunków konkretnych terenów zieleni oraz z zasadami renowacji zabytkowych obiektów małej architektury.

Wizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazuD1H9W6tLTWizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazu

Praca z wizualizacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • uzyskanie wiadomości na temat technicznych szczegółów konstrukcji obiektów małej architektury w celu ich racjonalnego dopasowania do wymogów terenu zieleni.

Galeria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacjeDECTm6z1MGaleria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacje

Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • zaznajomienie się z nowoczesnymi trendami architektury krajobrazu,

  • podanie pomysłów na łączenia różnych materiałów, by uzyskać doskonały efekt estetyczny przy zachowaniu walorów użytkowych.

Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazuDgZwxFEfpProgram ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu

Praca z programem ćwiczeniowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • utrwalenie wiadomości na temat technicznych szczegółów konstrukcji obiektów małej architektury w celu ich racjonalnego dopasowania do wymogów terenu zieleni.

Dokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazuDRkyguzsaDokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu

Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • Dodatkowy materiał ćwiczeniowy pomaga opanować podstawy wiedzy formalno‑prawnej wymaganej w czasie przyjmowania i rozliczania zleceń na projektowanie i wykonywanie różnorodnych prac na terenach zielonych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDtkIFHfsfInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDHSPlaefISłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD24Y5OTMQPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD10whcJdlPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDSkpLSuunNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy.

Instrukcja użytkowaniaDV3Hvp6uGInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 1, 5, 8, 12, 19;

  • wizualizacja 3D Obiekty małej architektury krajobrazu z ćwiczeniem 3;

  • galeria zdjęć Elementy małej architektury krajobrazu – przykłady i najważniejsze informacje z ćwiczeniami 2, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21;

  • progrma ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 16 i 17;

  • dokumentacja interaktywna Szacowanie kosztów budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu z ćwiczeniami 4, 7, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki wykorzystania e‑materiału
w pracy dydaktycznej

Praca uczniów przed zajęciami

1. Wizualizacja 3D
2. Galeria zdjęć
3. Sekwencje filmowe nr 1–3

Praca indywidualna uczniów

Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć, modelami 3D oraz sekwencjami filmowymi o numerach 1, 2 i 3 zamieszczonymi w e‑materiale. Każdy indywidualnie przygotowuje minileksykon obiektów małej architektury krajobrazu. Leksykon może przyjąć formę elektroniczną, np. zostać przygotowany za pomocą narzędzi udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, lub formę pliku/wydruku komputerowego. W leksykonie przy każdym obiekcie powinny znaleźć się następujące informacje: nazwa obiektu, charakter, przeznaczenie, parametry techniczne (z czego jest wykonany, jaką ma wielkość). Uczniowie przynoszą swoje leksykony na zajęcia.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na 3 lub 6 grup. Każda grupa będzie opracowywała informacje na temat historii, stanu przed renowacją i wykonanych prac renowacyjnych następujących obiektów przedstawionych w sekwencjach filmowych 4–6:

– grupa I (lub grupa I i IV) przygotuje opis fontanny Szermierz we Wrocławiu,

– grupa II (lub grupa II i V) przygotuje opis fontanny kaskadowej w Książu,

– grupa III (lub grupa III i VI) przygotuje opis parku im. gen. Władysława Sikorskiego w Świdnicy.

Uczniowie powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na stan obiektów przed renowacją/rewaloryzacją oraz zakres wykonanych prac. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy prezentują historię swoich obiektów i przebieg ich renowacji. Po zakończonych prezentacjach nauczyciel lub chętny uczeń podsumowuje tę część zajęć.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Wizualizacja 3D
2. Program ćwiczeniowy
3. Dokumentacja interaktywna

Praca w grupach

Nauczyciel pod koniec zajęć zapowiada uczniom, że będą pracowali metodą projektu. Następnie dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy z uwzględnieniem ich predyspozycji, wiedzy i ewentualnych problemów w uczeniu się. Grupy powinny być różnorodne. Zadaniem każdego zespołu jest przeanalizowanie wizualizacji 3D i dokumentacji interaktywnej zawartej w e‑materiale, a następnie przygotowanie kosztorysu i projektu prac rewaloryzacyjnych/renowacyjnych wybranego przez siebie terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu z miejsca zamieszkania uczniów (dzielnica, gmina, powiat, region). Terenem może być przydomowy ogród, skwer, fontanna miejska, park etc. Uczniowie pracują według zaproponowanego harmonogramu:

- I tydzień – wybór terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu, przygotowanie opisu stanu istniejącego wraz z rysunkiem sytuacyjnym. Na kolejne zajęcia zespoły przynoszą wstępną dokumentację, aby skonsultować wybór z nauczycielem;

- II tydzień – analiza dokumentacji w e‑materiale. Przygotowanie wstępnych propozycji zmian i naniesienie ich na rysunek. Sporządzenie wykazu potrzebnych materiałów i dokumentów. Konsultacja z nauczycielem na kolejnych zajęciach;

- III tydzień – przygotowanie arkusza kalkulacji kosztów renowacji/rewaloryzacji wybranego terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu oraz przygotowanie umowy na świadczenie usług. Próba przygotowania zestawienia kosztów bezpośrednich i faktury Vat za wykonane usługi. Prezentacja efektów pracy zespołów na zajęciach kończących projekt.

Nauczyciel przygotowuje przed zajęciami wprowadzającymi w projekt regulamin projektu oraz kryteria oceny projektu. W kryteriach oceny powinny zostać uwzględnione następujące elementy:

1. Wybór właściwego terenu zielonego lub obiektu małej architektury krajobrazu, który wymaga renowacji/rewaloryzacji.

2. Przygotowanie projektu ilustrującego stan obecny terenu.

3. Przygotowanie projektu uwzględniającego zmiany.

4. Sporządzenie wykazu potrzebnych materiałów.

5. Przygotowanie arkusza kalkulacji kosztów.

6. Przygotowanie zestawienia kosztów.

7. Przygotowanie umowy świadczenia usług i faktury VAT.

8. Prezentacja efektów pracy zespołów na forum klasy.

Nauczyciel może wprowadzić w ewaluacji projektu ocenę koleżeńską.

Praca uczniów na zajęciach

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Uczniowie mogą także wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie wolno opanowujący materiał powinni mieć możliwość pracy z e‑materiałem w tempie dostosowanym do ich możliwości i potrzeb; nauczyciel może wybrać sekwencje filmowe, których obejrzenie jest konieczne i należy do minimum programowego, lub może przygotować dla uczniów czasówki, tak aby nie skupiali się na wszystkich informacjach zawartych w filmach, tylko na najważniejszych z nich;

  • uczniowie szybko opanowujący nowy materiał również powinni mieć możliwość pracy we własnym tempie – nauczyciel może im przydzielić zadania dodatkowe po obejrzeniu sekwencji i wykonaniu przydzielonych zadań; uczniowie zdolni i szybciej pracujący mogą również pracować w grupach jako liderzy, wspomagając uczniów wolniej pracujących i mających trudności z opanowaniem nowego materiału.

Modele 3D:

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować leksykon na podstawie zrzutów ekranu z modeli 3D;

  • uczniowie wolniej opanowujący materiał powinni otrzymać zadania dostosowane do ich możliwości – w miarę możliwości mniej skomplikowane i łatwiejsze do wykonania, tak aby nie zniechęcili się trudnością przydzielonych im zadań;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić rolę koordynatorów prac w grupie, mogą służyć radą i pomocą uczniom słabszym, mogą również czuwać nad prezentacją projektów na forum klasy.

Program ćwiczeniowy i dokumentacja interaktywna:

Przy analizie dokumentacji i pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania, uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz uczniowie wolniej opanowujący nowy materiał mieli więcej czasu na wykonanie zadań. Uczniowie zdolni mogą weryfikować poprawność wykonanych zadań przez ich koleżanki i kolegów, mogą również służyć im pomocą na zasadzie tutoringu rówieśniczego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści