E-materiały do kształcenia zawodowego

Sprzedaż, asortyment – klient. Stanowisko kasowe

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży – sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305, technik księgarstwa 522306

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów sprzedawca, technik handlowiec i technik księgarstwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów sprzedawca, technik handlowiec i technik księgarstwa

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑cyan

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie sprzedawca 522301technik handlowiec  522305 oraz technik księgarstwa 522306.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży i HAN.02 Prowadzenie działań handlowych. Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży:

  • wykonywania prac związanych z obsługą klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

HAN.01.4. Sprzedaż towarów.

Uczeń:

  1. rozróżnia formy i techniki sprzedaży towarów w handlu,

  2. rozpoznaje potrzeby klienta,

  3. określa asortyment punktu sprzedaży i prezentuje ofertę handlową,

  4. prowadzi rozmowę sprzedażową,

  5. realizuje zamówienie klienta w różnych formach sprzedaży,

  6. wykonuje czynności związane z obsługą stanowiska kasowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑cyan

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

To zbiór różnego rodzaju multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z trzech elementów.

  • Film eduacyjnyDvkxzmbPAFilm eduacyjny – przedstawia zagadnienia związane z relacją sprzedawcy z klientem.

  • Grafika interaktywnaD1G2EbvfyGrafika interaktywna – przedstawia informacje na temat rodzajów asortymentów towarowych, podziału asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych oraz podstawowe informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów.

  • Film instruktażowyDLboBB88eFilm instruktażowy – przedstawia czynności wykonywane podczas pracy kasjera.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1E7Ssc9gInteraktywne materiały sprawdzające zawierają ćwiczenia pozwalające sprawdzić stopień przyswojenia materiału.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDvc3KqwhxSłownik pojęć dla e‑materiału – znajdują się tu wybrane pojęcia użyte w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDCZQCRfEnPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDJjpDtq9RPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD1GfFec4dBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD19VtjM1CInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑cyan

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów sprzedawca, technik handlowiec i technik księgarstwa

bg‑gray1

Praca uczniów w ramach zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się i nauczania. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z obszaru sprzedaży, asortymentu i relacji z klientem. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny

Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z całym filmem. Następnie każda grupa otrzymuje pulę indywidualnych zadań, na podstawie których wykona prezentację dla pozostałych uczniów. Na koniec zajęć wszyscy powinni posiadać notatki dotyczące nowych dla nich zagadnień. Wszyscy uczniowie wcielają się w rolę księgarzy, którzy chcą sprzedać swoje książki oraz klientów tych księgarzy. Poniżej przykładowe zadania na grup.

Grupa 1: zastanówcie się, jakie są relacje sprzedawcy z klientem – zarówno bezpośrednie, jak i online. Odegrajcie scenkę, w której pokażecie najważniejsze aspekty tej relacji. Na podstawie scenki wypiszcie, jakie cechy osobowości powinny charakteryzować technika handlowca i/lub technika księgarstwa. Pamiętajcie, że sprzedawca potrafi trafnie dobrać i zaprezentować ofertę towarową, zarówno w kontakcie bezpośrednim, werbalnym jak i online. Potrafi właściwie, według zadanych wzorców, prowadzić korespondencję na czacie. Opiszcie cechy i przedstawcie w formie prezentacji dla drugiej grupy. Poza tym przedstawice, jak pokazać klientowi dokumentację instrukcji obsługi, kart gwarancyjnych, przepisów użytkowania itd.,

Grupa 2: odegrajcie scenkę, w której pokażecie, jak poprawnie przeprowadzić proces sprzedaży, od momentu pierwszego kontaktu do momentu akceptacji oferty i decyzji zakupu przez klienta. Na tej postawie wypiszcie, jakie są poszczególne etapy procesu sprzedaży, np. powitanie, rozpoznanie charakteru i potrzeb klienta, nawiązanie właściwej relacji, prezentacja oferty. Opiszcie te etapy i przedstawcie w formie prezentacji dla drugiej grupy. Opowiedzcie krótko, jakie są zasady dress code (prezentacji osobistej) w kontakcie bezpośrednim, jak i wideoczacie.

Nauczyciel w razie potrzeby komentuje i podkreśla istotne informacje. Można na tej podstawie także stworzyć plakat czy portfolio online.

Grafika interaktywna

Uczniowie pracują w zespołach dwuosobowych. Nauczyciel zleca im zadanie, w którym opisane zostaną rodzaje asortymentów towarowych, podział asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych, podstawowe informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów. Uczniowie zapoznają się z materiałami, losują również różne branże, które opisują – branża odzieżowa: obuwie, odzież wierzchnia, odzież sportowa; branża artykułów żywnościowych: mięso, wędliny, nabiał, pieczywo; branża artykułów nieżywnościowych: artykuły papiernicze, zabawki; branża artykułów związana z wyposażeniem mieszkań: oświetlenie, meble, firany; branża artykułów związanych ze sportem: piłki, rowery, sprzęt do ćwiczeń. Każda para po wylosowaniu branży tworzy samodzielnie schemat jej budowy – uwzględnia podbranże, grupy towarowe, podgrupy towarowe oraz artykuły. Grupa, która najlepiej i  poprawnie rozwiąże zadanie może być nagrodzona w formie wybranej przez nauczyciela.

Film instruktażowy

Uczniowie zostają podzieleni na pary. Zadaniem każdej dwójki jest zapoznanie się z filmem instruktażowym – mają zobaczyć, jakie są najmniej kolejne czynności wykonywane w ramach procedury lub realizacji zadań zawodowych kasjera. Następnie każda para trenuje metodą dramową. Jedna osoba wciela się w rolę sprzedawcy, druga jego przełożonego. Na tej podstawie powstaną mapy myśli z wynotowanymi kluczowymi informacjami. Uczniowie w swoich scenkach mają za zadanie zainscenizować czynności zawodowe – rozpoczynając od przygotowania stanowiska do pracy, poprzez czynności identyfikowania i taksacji towarów, inkasa należności gotówkowej lub w sposób bezgotówkowy, procedury fiskalnej, kończąc na rozliczaniu utargu (a następnie wynotować na mapie myśli kluczowe informacje dotyczące wskazanych procedur). Uczniowie mają wykonać prezentację obsługi przykładowej kasy rejestrującej obsługowej i bezobsługowej lub urządzeń peryferyjnych (skanerów ręcznych, terminali płatniczych, skanerów dedykowanych ) według przykładowych procedur dla danego urządzenia (notatka do mapy myśli). Następnie powinni pokazać, np. z nauczycielem czy członkami innej grupy przebieg przykładowego procesu obsługi klienta z uwzględnieniem form płatniczych – gotówkowej i bezgotówkowej (każda grupa losuje formę). W mapie myśli powinny być też uwzględnione informacje na temat dokumentacji związanej z procesem rozliczania transakcji i rozliczania utargu po zakończeniu zadania.

Praca z materiałami interaktywnymi

Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania. Następuje to po zakończeniu cyklu lekcyjnego, stanowi podsumowanie. Uczniowie wypełniają ćwiczenia, na bieżąco konsultując odpowiedzi z nauczycielem, wykonując przy okazji notatki, np. w postaci fiszek.

bg‑gray1

Uczniowie wypełniają ćwiczenia: luki w podziale asortymentu handlowego – omawiając zagadnienie na forum klasy. Wspólnie mogą odegrać też dialog na podstawie rozsypanki „Rozmowa sprzedażowa”. Zadanie prawda/fałsz („Asortymenty towarowe”) może służyć jako samodzielna powtórka – tak samo, jak krzyżówka pojęciowa „Prowadzenie sprzedaży”.

Praca uczniów poza zajęciami

Dzięki e‑materiałowi uczniowie mają możliwość samodzielnego przyswojenia teoretycznej części materiału. Na jej podstawie mogą przygotować interesujące mapy myśli i notatki wizualne. Proponuje się także wykonywanie portfolio, gdzie będą zamieszczane wszystkie istotne zapiski. Ułatwi im to swobodne posługiwanie się pojęciami związanymi z sprzedażą i asortymentem, jak również umożliwi rozwiązywanie zadań – ćwiczeń w interaktywnych materiałach sprawdzających.

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z grafiki interaktywnej oraz z filmów edukacyjnych. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym oraz analizować proces sprzedaży, rozpoczynający się od prezentacji towarów, wymagający znajomości asortymentu i zachowań klientów, kończąc na obsłudze kasowej i dokonaniu czynności sprzedaży. Ta wiedza przyda się, kiedy nauczyciel rozda, w ramach lekcji odwróconej, notatkę szkieletową - trzeba na niej zaznaczyć, które informacje uczniowie powinni wynotować i zabrać ze sobą na lekcję w postaci gotowej notatki. Mapka szkieletowa może mieć też postać mapy myśli.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

  • zapewnianie dostępności repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiących równocześnie doskonałą formę nauki;

  • umożliwianie ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach przekazuje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑zasobu. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej dwóch grupach.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej „Asortyment”. Otrzymują od nauczyciela polecenie, aby dodatkowo wyszukać w sieci informacji nt. rodzajów asortymentów towarowych, podziału asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych, podstawowych informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metod prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów.

Zadaniem każdego ucznia jest wskazanie wybranej przez siebie grupy towarowej oraz rozwinięcie szczegółowych informacji o danej grupie w postaci samodzielnie wykonanego plakatu lub posteru (praca zostanie oceniona i skomentowana przez nauczyciela).

Zadaniem uczniów jest wypisanie pojęć, zagadnień, które wymagają ich zdaniem dokładniejszego wyjaśnienia. Niejasne zagadnienia wypisują na karteczkach/fiszkach i przekazują nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie ma chętnych do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczniów,  wyjaśnia trudne kwestie  osobiście.

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni zostają na trzy grupy. Każda z nich wykonuje zadania dotyczące konkretnej branży (losowanie branż).

bg‑gray1

Grupa 1: opisuje poszczególne etapy procesu sprzedaży – tworzy miniporadnik z tego zakresu dla przyszłych handlowców i/lub księgarzy.

Grupa 2: przygotowuje ofertę uzupełniającą wybranych produktów – ustalone w drodze losowania (np. towar suplementarny, ubezpieczenie, przedłużenie gwarancji etc.)

Grupa 3: opisuje możliwe nietypowe sytuacje, na przykład: roszczeniowa postawa klienta, przerwanie zakupu przez klienta, brak środków na zapłatę za towary, agresja lub/i rabunek. Grupa tworzy miniporadnik – stosowne do sytuacji procedury postępowania.

Indywidualizacja pracy z uczniem

Uczniowie wykonują interaktywne ćwiczenia sprawdzające. Na podstawie wykonanych zadań każdy uczeń spisuje pojęcia, zadania, na które nie udzielił poprawnej odpowiedzi. Tworzy również listę pojęć i zagadnień, które rozumie. Dzięki programowi ćwiczeniowemu uczeń ma możliwość zweryfikowania swojej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.  Materiały gromadzą najważniejsze teoretyczne informacje z zakresu rodzajów klientów ze względu na cechy osobowości, rodzaje asortymentów towarowych, podziału asortymentu na grupy towarowe. Informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów, przygotowanie stanowiska kasowego, czynności w procesie skanowania i pobierania opłaty za towary, inne urządzenia peryferyjne stanowiska kasowego, rozliczanie utargów, procedury standardowe. Uczniowie, którzy szybko przyswajają materiał, mogą w ramach tutoringu rówieśniczego wspólnie z uczniami o wolniejszym tempie pracy wykonać plakat, na którym znajdą się najważniejsze informacje dotyczące rodzajów asortymentów – podziału. Uczniowie zdolniejsi wypisują z grafiki interaktywnej najważniejsze, ich zdaniem, terminy i pojęcia oraz pomagają uczniom pracującym wolniej znaleźć definicje tych terminów. Nauczyciel wybiera terminy łatwiejsze do objaśnienia i trudniejsze. Terminy bardziej złożone, trudniejsze do objaśnienia dostają uczniowie o większym potencjale.

Uczniowie wykonują interaktywne ćwiczenia sprawdzające. Na podstawie wykonanych zadań każdy uczeń spisuje pojęcia, zadania, na które nie udzielił poprawnej odpowiedzi. Tworzy również listę pojęć i zagadnień, które rozumie. Dzięki grafice interaktywnej uczeń ma możliwość zweryfikowania swojej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑cyan

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RH86Bl4lyzb15
(Uzupełnij).