E-materiały do kształcenia zawodowego

Sprzedaż, asortyment – klient. Stanowisko kasowe

HAN.01. Prowadzenie sprzedaży – sprzedawca 522301, technik handlowiec 522305, technik księgarstwa 522306

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑cyan

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał  składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

To zbiór różnego rodzaju multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z trzech elementów.

  • Film eduacyjnyDvkxzmbPAFilm eduacyjny – przedstawia zagadnienia związane z relacją sprzedawcy z klientem.

  • Grafika interaktywnaD1G2EbvfyGrafika interaktywna – przedstawia informacje na temat rodzajów asortymentów towarowych, podziału asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych oraz podstawowe informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów.

  • Film instruktażowyDLboBB88eFilm instruktażowy – przedstawia czynności wykonywane podczas pracy kasjera.

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1E7Ssc9gInteraktywne materiały sprawdzające zawierają ćwiczenia pozwalające sprawdzić stopień przyswojenia materiału.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDvc3KqwhxSłownik pojęć dla e‑materiału – znajdują się tu wybrane pojęcia użyte w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDCZQCRfEnPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDJjpDtq9RPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD1GfFec4dBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD19VtjM1CInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑cyan

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodach sprzedawca, technik handlowiec, technik księgarstwa.

Materiał multimedialny zawiera m.in. film edukacyjny i instruktażowy, grafikę interaktywną, których celem jest ułatwienie przyswojenia wiedzy na temat  teoretycznych informacji z zakresu rodzajów klientów ze względu na cechy osobowości, rodzajów asortymentów towarowych, podziału asortymentu na grupy towarowe. Pojawiają się informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów, przygotowanie stanowiska kasowego, czynności w procesie skanowania i pobierania opłaty za towary, inne urządzenia peryferyjne stanowiska kasowego, rozliczanie utargów, procedury standardowe.

Na podstawie materiałów z łatwością przygotujesz mapy myśli oraz osie, na których zaznaczysz najważniejsze informacje. Na podstawie przykładów z e‑materiału, podczas zadania na przyporządkowanie możesz tworzyć mapy myśli, będziesz ćwiczyć także czytanie ze zrozumieniem oraz wyszukiwanie informacji. Mapa/notatka powinna znaleźć się w zeszycie lub portfolio online, aby móc do niej wracać. Na podstawie dokumentacji interaktywnej możesz stworzyć notatkę wizualną, na której umieścisz najważniejsze dokumenty związane z procesem sprzedaży.

Na podstawie grafiki interaktywnej „Asortyment” wykonaj notatkę graficzną, w której wypiszesz 2‑3 najważniejsze informacje związane z rodzajami asortymentów towarowych, podziałem asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych, podstawowe informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metodami prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów. Możesz na tej podstawie wykonać również plakat, na którym umieścisz w porządku logicznym 5 wybranych pojęć i opiszesz je swoimi słowami.

Przewodnik dla uczącego się przedstawia najważniejsze kwestie, które możesz pogłębić, korzystając z zasobów internetu, literatury fachowej, webinariów. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają w szybkiej i atrakcyjnej formie zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania precyzyjnej informacji zwrotnej. Potraktuj te czynności jako wstęp do dalszych poszukiwań, nauki i uzupełniania wiedzy o nowe elementy. Przewodnik dla uczącego się to źródło niezbędnych informacji w zakresie kwalifikacji, ale również możliwość diagnozy obszarów wiedzy i umiejętności, które powinieneś uzupełnić. Poniżej znajdziesz propozycje działań i zadań, które pozwolą Ci na zweryfikowanie posiadanych już umiejętności w powyższym zakresie.

Po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi wyślij do kolegi informację w formie smsa lub e‑maila, w którym zachęcisz go do zapoznania się w pierwszej kolejności z treścią jednego z dostępnych materiałów multimedialnych. Podaj co najmniej 5 argumentów uzasadniających Twój wybór. Najpierw jednak wyszukaj w sieci informacje na temat wybranej przez siebie grupy towarowej oraz rozwiń szczegółowo informacje o danej grupie

Zapoznaj się z całym filmem. Zastanów się, jakie są relacje sprzedawcy z klientem – zarówno bezpośrednie, jak i online. Zapisz notatkę na ten temat – podaj najważniejsze aspekty tej relacji, w notatce uwzględnij, jakie cechy osobowości powinny charakteryzować technika handlowca i/lub technika księgarstwa. Zapisz też, jak poprawnie przeprowadzić proces sprzedaży, od momentu pierwszego kontaktu do momentu akceptacji oferty i decyzji zakupu przez klienta. Na tej postawie wypiszcie, jakie są poszczególne etapy procesu sprzedaży, np. powitanie, rozpoznanie charakteru i potrzeb klienta, nawiązanie właściwej relacji, prezentacja oferty. Zanotuj, jakie są zasady dress code (prezentacji osobistej) w kontakcie bezpośrednim, jak i wideoczacie.

Stwórz notatkę wizualną, opisz rodzaje asortymentów towarowych, podział asortymentu na grupy towarowe dla różnych towarów, spożywczych i niespożywczych, podstawowe informacje o sposobach użytkowania i przechowywania sprzedawanych towarów, metody prezentacji walorów użytkowych sprzedawanych towarów. Wybierz jedną z branż – branża odzieżowa: obuwie, odzież wierzchnia, odzież sportowa; branża artykułów żywnościowych: mięso, wędliny, nabiał, pieczywo; branża artykułów nieżywnościowych: artykuły papiernicze, zabawki; branża artykułów związana z wyposażeniem mieszkań: oświetlenie, meble, firany; branża artykułów związanych ze sportem: piłki, rowery, sprzęt do ćwiczeń.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑cyan

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RYWHdWLclhhsq
(Uzupełnij).