Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Barman, czyli jak sporządzać i podawać drinki (sztuka barmańska)

HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich w zawodach: kelner 513101 i technik usług kelnerskich 513102

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału dla zawodów kelner i technik usług kelnerskich w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału dla zawodów kelner i technik usług kelnerskich w pracy dydaktycznej

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie kelner‑barman (symbol cyfrowy zawodu 513101) oraz technik usług kelnerskich (symbol cyfrowy zawodu 513102) dla kwalifikacji: HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich:

  • sporządzanie potraw i napojów w części handlowo‑usługowej zakładu gastronomicznego,

  • wykonywania czynności związanych z obsługiwaniem gości.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

HGT.01.5

1) określa predyspozycje, wymagania i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań barmana;

2) planuje pracę barmana: a) urządza miejsce pracy barmana; b) obsługuje urządzenia barmańskie; c) posługuje się sprzętem barmańskim;

3) rozróżnia składniki napojów mieszanych;

4) planuje sporządzanie napojów mieszanych;

5) sporządza napoje mieszane;

6) planuje i organizuje pracę baru.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD5rQQ4xLFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDv0nSRVsKSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDI2UcRCRBPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1Dol1ULNPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDjXqgeOMeNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD3BV2XbV0Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału dla zawodów kelner i technik usług kelnerskich w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą podstaw miksologii. Rozwijają też techniki sporządzania drinków oraz sztukę barmańską. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Sekwencje filmowe – Podstawy miksologii

W skład sekwencji filmowych wchodzi dwadzieścia krótkich materiałów podzielonych tematycznie i ułożonych w kolejności. Każdy z tematów zawiera dwa filmy, z czego pierwszy zawiera napisy w języku polskim, drugi w języku angielskim. Sekwencje zawierają spis treści przedstawiający wykaz poszczególnych filmów. Po kliknięciu linku z nazwą programu pokazuje się dany film.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Metoda projektu. Na początku nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, jak powinien wyglądać „idealny” bar. Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy. Następnie cała klasa ogląda sekwencje filmowe Podstawy miksologii. Następnie nauczyciel dzieli klasę na dziesięć grup, z których każda losuje dla siebie jeden z dziesięciu tematów. Nauczyciel przeprowadza losowanie za pomocą karteczek na których wypisano następujące tematy:

  • widok na bar;

  • sylwetka barmana;

  • wyposażenie baru;

  • narzędzia barmańskie;

  • szkło barmańskie;

  • składniki drinków;

  • modyfikatory;

  • bonifikatory;

  • składniki dodatkowe

  • dodatki komplementarne.

Czas na zrealizowanie projektu to minimum dwa tygodnie. Uczniowie w zespołach mogą tworzyć mapy myśli, schematy, notatki, notatki graficzne. Jeśli posiadają takie umiejętności, mogą tworzyć filmiki. Ostatecznie, korzystając ze swoje pracy w zespołach, a także zasobów internetowych, uczniowie wspólnie tworzą projekt baru. Efekty swojej pracy, zarówno zespołowej jak i całej klasy, prezentują w internecie. Przy podziale klasy na zespoły należy wziąć pod uwagę, aby były one zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

2. Film instruktażowy – Technika sporządzania drinków

Film instruktażowy przedstawia szczegółowo technikę sporządzania drinków. Film zawiera napisy zarówno w języku polskim jak i angielskim.

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z filmem Technika sporządzania drinków i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat technik sporządzania drinków. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

3. Galeria zdjęć – Standardowe napoje mieszane

Galeria zdjęć składa się z trzech krótkich materiałów podzielonych tematycznie i ułożonych w kolejności. Galeria zawiera spis treści przedstawiający wykaz poszczególnych tematów. Po kliknięciu linku z nazwą programu pokazuje się dana galeria zdjęć.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na pary lub grupy 3‑osobowe i zapowiada, że uczniowie będą pracować metodą stolików eksperckich. Każda grupa ma za zadanie obejrzeć galerię zdjęć Standardowe napoje mieszane i nauczyć się przyrządzania wybranych przez nauczyciela drinków z trzech kategorii: drinki uniwersalne, drinki na aperitif i drinki deserowe. Zespoły analizują materiał graficzny zgromadzony w zakładce „Galeria zdjęć” oraz korzystają z zasobów internetu, szukając anegdot i historii powstania poszczególnych drinków. Mogą też szukać ciekawych informacji na temat alkoholi i innych składników napoju.

Grupy przygotowują opisy drinków według następującego schematu, który najlepiej przygotować przed zajęciami na wydruku w formie tabeli:

  • baza drinka;

  • dodatki bezalkoholowe;

  • sposób wykonania;

  • dekoracja;

  • ciekawostki.

Następnie uczniowie zaczynają uczyć się od innych grup, przekazując sobie wiedzę w następujący sposób:

  • jedna osoba z grupy zostaje przy swoim stoliku, żeby pełnić rolę eksperta. Będzie ona przekazywała wiedzę odwiedzającym ją osobom. Druga i trzecia osoba z grupy rozpoczyna odwiedzanie innych grup (stolików eksperckich) w celu zebrania informacji;

  • uczniowie w ramach jednej grupy mogą po jakimś czasie wymienić się rolami i tak osoba, która do tej pory zbierała informacje, wraca do swojego stolika i zostaje ekspertem, a osoba będąca do tej pory ekspertem zaczyna odwiedzać inne grupy i zbierać informacje;

  • po zebraniu informacji ze wszystkich grup uczniowie wracają do swoich pierwotnych stolików i przekazują innym członkom grupy wiedzę, którą zdobyli.

Podsumowanie pracy metodą stolików eksperckich – dokonuje nauczyciel lub liderzy grup.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Sztuka barmańska – sporządzam i podaję drinki

Program ćwiczeniowy składa się z czterech krótkich poleceń o rosnącym poziomie trudności. Program ćwiczeniowy zawiera również możliwość przejścia do wersji materiału w języku angielskim oraz niemieckim.

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z podstawowymi zasadami projektowania drinków. Mogą korzystać z wszystkich dostępnych e‑materiałów. Na ogólnodostępnym ekranie, wyświetlony jest program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Sztuka barmańska – sporządzam i podaję drinki. Każda z par ma trzy podejścia:

  • łatwe (1 punkt);

  • średnie (2 punkty);

  • trudne (3 punkty).

Gra kończy się, kiedy każda z grup wykonała wszystkie z podejść. Grupa z największą liczbą punktów otrzymuje pozytywne oceny za aktywność.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Sekwencje filmowe – Podstawy miksologii

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Zagadnienia:

  • rodzaje barów, rodzaje wyposażenia barów, obowiązki barmana;

  • podstawowe urządzenia barmańskie, podstawowe narzędzia barmańskie, szkło barmańskie;

  • składniki drinków, modyfikatory, bonifikatory i dodatki.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

2. Film instruktażowy – Technika sporządzania drinków

Praca indywidualna lub w parach

Uczniowie po zapoznaniu się z tutorialem mogą przygotować minitest dotyczący technik sporządzania drinków, korzystając z generatorów pytań jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru na platformie ZPE. Testy mogą być udostępnione innym parom lub przedstawione na zajęciach na forum klasy.

3. Galeria zdjęć – Standardowe napoje mieszane

Praca indywidualna

Uczniowie korzystając z galerii zdjęć Standardowe napoje mieszane i zasobów internetu, przygotowują miniprezentację dotyczącą wybranego drinka. Prezentacja powinna zawierać, historię, ciekawostki, zdjęcia, filmiki i opis przyrządzania. Uczeń może taką prezentację zamieścić w internecie. Z kilku wybranych prezentacji można uczynić temat osobnych zajęć.

4. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Sztuka barmańska – sporządzam i podaję drinki

Praca indywidualna

Korzystając z tabeli kojarzenia smakówbazy wiedzy, uczeń projektuje trzy własne drinki. Dobiera do nich odpowiednie techniki wykonania, szkło i dekoracje. Wyniki swojej pracy przedstawia na forum klasy.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Praca indywidualna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się z uczniem, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć ilość wiedzy do przyswojenia przez ucznia. Ponadto materiały są opatrzone prostymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do multimediów, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści