Organizacja wykonywania i renowacji murów i tynków
BUD.24 Prowadzenie prac renowatorskich elementów - Technik renowacji elementów architektury 311210
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architektury
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.24. Prowadzenie prac renowatorskich elementów architektury:
- wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych i tynków,
- wykonywanie renowacji okładzin ceramicznych i kamiennych,
- organizowanie i realizacja prac renowatorskich.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.24.3. Organizowanie i wykonywanie renowacji tynków
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje tynków,
2) ustala zakres napraw tynków,
3) charakteryzuje technologie wykonania renowacji tynków,
4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji tynków
5) wykonuje tynki zwykłe i ozdobne,
6) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne tynków,
7) wykonuje prace renowacyjne tynków,
8) ocenia jakość wykonania renowacji tynków.
BUD.24.5. Organizowanie i wykonywanie renowacji murów nieotynkowanych
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje murów nieotynkowanych,
4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania renowacji murów nieotynkowanych,
5) wykonuje oczyszczanie i zabiegi impregnacyjne powierzchni murów nieotynkowanych,
6) ocenia jakość renowacji murów nieotynkowanych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością : odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Organizacja wykonywania i renowacji murów i tynków składa się z pięciu multimediów:
Plansza interaktywna – Rodzaje murów i tynkówPlansza interaktywna – Rodzaje murów i tynków
Przedstawia usystematyzowane informacje, wzbogacone ilustracjami, dotyczące rodzajów murów i tynków.
Galeria zdjęć – Zniszczenia i renowacje murów i tynkówGaleria zdjęć – Zniszczenia i renowacje murów i tynków
Profesjonalnie wykonane fotografie, prezentujące typowe zniszczenia murów i tynków oraz narzędzia i sprzęt do ich renowacji.
Atlas interaktywny – Metody badań murów i tynkówAtlas interaktywny – Metody badań murów i tynków
Interesujący materiał traktujący o pracy technika renowacji elementów architektury, jego kompetencjach i kwalifikacjach oraz o zadaniach zawodowych związanych z badaniem murów i tynków.
Atlas interaktywny – Zabiegi impregnacyjne tynków, stiuków, sztablaturAtlas interaktywny – Zabiegi impregnacyjne tynków, stiuków, sztablatur
Materiał traktujący o pracy technika renowacji elementów architektury, jego kompetencjach i kwalifikacjach oraz zadaniach zawodowych, tym razem związanych z techniką wykonywania zabiegów impregnacyjnych tynków.
Gra edukacyjna – Dobór narzędzi, maszyn i urządzeń do renowacji murów i tynkówGra edukacyjna – Dobór narzędzi, maszyn i urządzeń do renowacji murów i tynków
Nowa odsłona grywalizacji: uczeń wciela się w rolę technika renowacji elementów architektury i dobiera narzędzia, związane z renowacją murów i tynków: kielnię, młotek, czerpak, pion, poziomicę, klamry, taśmy, wiertarki, szlifierki… Odpowiednio dobrana punktacja, różne poziomy zaawansowania oraz możliwość pracy zespołowej sprawiają, że nauka staje się prawdziwą przygodą.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela - to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik renowacji elementów architektury
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją wykonywania i renowacji murów i tynków. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Plansza interaktywna
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z planszą. Nauczyciel prosi każdego ucznia o wylosowanie karteczki z nazwą bądź grafiką muru, tynku, nadproża czy wiązania. Zadanie polega na scharakteryzowaniu - w przypadku nazwy - danego hasła bądź odgadnięciu - w przypadku grafiki - co przedstawia. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej analizy na forum klasowym.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje zniszczenia murów i tynków, ale i narzędzia – zarówno ręczne, jak i mechaniczne – służące do ich renowacji.
Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.
Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z galerią. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.
Atlas interaktywny
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z atlasem związanym z metodami badań murów i tynków, dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każda z nich ma za zadanie wypisania w ciągu trzech minut jak największej liczby słów kluczowych pojawiających się w materiale. Uczniowie poproszeni są o pogrupowanie terminów według ich wspólnych cech. Ostatnim etapem tego ćwiczenia, opartego na burzy mózgów, jest klasyfikacja. Uczniowie analizują ją i nadają nazwy poszczególnym elementom. Wszystkie zespoły konfrontują na forum klasowym swoje pomysły.
Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda z nich przegląda jedynie połowę atlasu (jedna z osób z każdej grupy może losować, którą część jej grupa zobaczy). Po zapoznaniu się z całym atlasem (uczniowie z grupy nieaktywnej mogą zostać poproszeni o założenie słuchawek i odwrócenie się tyłem do monitora) następuje streszczenie swojej części atlasu drugiej grupie. Uczniowie z grupy, która nie oglądała tego fragmentu, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienia. Po wykonanym zadaniu wszyscy uczniowie oglądają cały atlas.
Atlas interaktywny
Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym, związanym z techniką wykonywania zabiegów impregnacyjnych tynków, stiuków i sztablatur. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj” wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w atlasie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w atlasie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze atlas. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Gra edukacyjna
Uczeń bez odchodzenia od komputera sprawdzi swoją wiedzę z zakresu organizacji wykonywania i renowacji murów i tynków. Grę można zrealizować w grupach, indywidualnie lub przy udziale całej klasy. Gdy nauczyciel zaobserwuje trudności w wykonaniu któregoś z etapów, powinien wykonać go wraz z całą klasą, a następnie poprosić uczniów o jego indywidualne powtórzenie. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Plansza interaktywna, galeria zdjęć, filmy oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Po zapoznaniu się z planszą uczeń może napisać recenzję tego multimedium.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.
Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po przejściu przez oba poziomy gry uczeń może dopisać kolejny poziom bądź zadanie.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Plansza interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować pomysł na alternatywną planszę;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z galerią;
uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w galerii;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z galerii, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.
Atlasy interaktywne
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować pomysł na alternatywną planszę;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).
Gra edukacyjna
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na przejście przez poziomy. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści