Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Danuta Rak
Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Udzielanie pierwszej pomocy
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509
Kod i nazwa kwalifikacji
BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
BPO.01.1. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
BPO.01.1.1) opisuje zakres praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy:
BPO.01.1.1)3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
BPO.01.1.9) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego,
BPO.01.1.9)3) zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku,
BPO.01.1.9)4) układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej,
BPO.01.1.9)5) powiadamia odpowiednie służby,
BPO.01.1.9)6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie,
BPO.01.1.9)7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar,
BPO.01.1.9)8) wykonuje resuscytację krążeniowo‑oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy: udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„ABC pierwszej pomocy” - film edukacyjny„ABC pierwszej pomocy” - film edukacyjny
„Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego” - grafika interaktywna„Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego” - grafika interaktywna
„Organizacja pierwszej pomocy” - plansza interaktywna„Organizacja pierwszej pomocy” - plansza interaktywna
„Udzielam pierwszej pomocy” - gra edukacyjna„Udzielam pierwszej pomocy” - gra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Plansza interaktywna zawiera formalne informacje na temat organizacji systemu udzielania pierwszej pomocy. Uczący się może się z nią zapoznać w pierwszej kolejności. Kolejnymi mediami powinny być film edukacyjny oraz grafika interaktywna.
Gra edukacyjna może być wykorzystana jako podsumowanie procesu nauki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
ABC pierwszej pomocy
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny przedstawia:
etapy udzielania pierwszej pomocy, w tym: zabezpieczenie miejsca wypadku, ocenę stanu poszkodowanego, zgłoszenie wypadku, rozmowę z dyspozytorem,
prowadzenie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej,
obsługę i zastosowanie urządzenia służącego do przeprowadzania zabiegu defibrylacji serca.
Pod filmem znajdują się dodatkowe informacje prezentujące:
wykaz możliwych przyczyn powodujących nagłe stany zagrożenia zdrowotnego u człowieka,
procedurę udzielania pierwszej pomocy,
schemat postępowania przy ocenie stanu poszkodowanego,
kolejność udzielania informacji dyspozytorowi,
prowadzenie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej,
rozpoznanie zatrzymania krążenia,
obsługę i zastosowanie urządzenia służącego do przeprowadzania zabiegu defibrylacji serca,
rodzaje aparatów służących do przeprowadzania zabiegu defibrylacji serca.
Materiał jest powiązany z grafiką interaktywną „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”, planszą interaktywną „Organizacja pierwszej pomocy”, grą edukacyjną „Udzielam pierwszej pomocy”, słownikiem pojęć oraz z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego,
BPO.01.1.9)3) zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku,
BPO.01.1.9)5) powiadamia odpowiednie służby,
BPO.01.1.9)4) układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej,
BPO.01.1.9)8) wykonuje resuscytację krążeniowo‑oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Film jest powiązany z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem ukierunkowanym na uporządkowanie „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”,
zadaniem z lukami „Przyczyny nagłego stanu zagrożenia zdrowotnego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film edukacyjny wspiera osiągnięcie celu: udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, podczas których realizowane są treści z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:
indywidualnej,
w grupach,
z całym zespołem.
Praca indywidualna
Uczący się może pracować z filmem indywidualnie w trakcie zajęć. Może oglądać go we własnym tempie, zatrzymywać i wykonywać notatki oraz zapisywać kwestie, których nie rozumie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny przy realizacji tematów dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej, np. udzielania pierwszej pomocy w urazowych i nieurazowych stanach zagrożenia zdrowotnego. Może w każdej chwili zatrzymać film edukacyjny i wyjaśnić zagadnienia niezrozumiałe dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.
Praca w grupach
Materiał multimedialny może być wykorzystany przez nauczyciela podczas realizacji tematów dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej, a w szczególności do prezentacji wykonywania RKO. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala, aby podzielili się sami. Heterogeniczne, nie więcej niż 4‑osobowe grupy otrzymują do wykonania w określonym czasie te same zadania, np. obejrzenie filmu edukacyjnego „ABC pierwszej pomocy”, a następnie zaprezentowanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej etapów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczący się w grupach dokonują doboru środków i metod udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej we wskazanym przypadku. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.
Praca z całym zespołem
W celu wykorzystania materiału multimedialnego do pracy z całym zespołem nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Uczący się mogą obejrzeć film przed zajęciami i zdobyć wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, dzięki czemu będą mogli zaprezentować udzielanie pierwszej pomocy we wskazanym przez nauczyciela przypadku, np. krwotok z nosa, omdlenie, złamanie, zawał itp.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie przez nauczyciela pytania, np. jakie są zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, bezpośrednio przed obejrzeniem filmu edukacyjnego przez uczących się. Po zapoznaniu się z filmem cały zespół odpowiada na zadane pytanie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają indywidualnie film edukacyjny. Mogą to zrobić dowolną liczbę razy, w domu lub z innego miejsca, na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Podczas oglądania filmu uczący się mogą również zapisywać pytania lub wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,
przygotowanie do egzaminu zawodowego, zarówno do części teoretycznej, jak i praktycznej,
praca nad prezentacją lub referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualne zadanie do wykonania, na przykład przygotowanie prezentacji lub referatu na temat pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku podejrzenia zawału serca,
indywidualne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. zaprezentowanie wykonywania RKO na podstawie filmu edukacyjnego.
Praca w grupach
przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu również w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się. Na podstawie filmu edukacyjnego uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. każda grupa prezentuje RKO na fantomie szkoleniowym,
powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się. Na podstawie filmu edukacyjnego grupy mogą np. omówić etapy udzielania pierwszej pomocy w przypadku podejrzenia zawału serca,
praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem lub prezentacją, których celem jest poszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym, np. prezentacja RKO i powiadamianie odpowiednich służb ratownictwa medycznego,
pracując w grupie uczący się mogą opracować mapę najbliższej okolicy z zaznaczonymi miejscami, w których dostępne są urządzenia służące do przeprowadzania zabiegu defibrylacji serca.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film edukacyjny jest dostosowany do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można go w każdej chwili zatrzymać, dostosować jego głośność, wrócić do poszczególnych scen. Uczący się może również wykonywać notatki. Korzystając z materiału multimedialnego, literatury i innych źródeł, uczący się może indywidualnie przygotować opracowanie (np. w formie prezentacji) dotyczące pierwszej pomocy po upadku z wysokości, w przypadku porażenia prądem elektrycznym lub przysypania ziemią.
Tytuł materiału multimedialnego
Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna przedstawia:
urazowe stany nagłego zagrożenia życia, takie jak: krwotok zewnętrzny, złamanie, oparzenie, zmiażdżenie, amputacja,
nieurazowe stany nagłego zagrożenia życia, takie jak: omdlenie, zawał, udar,
numery alarmowe służb ratowniczych.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „ABC pierwszej pomocy”, planszą interaktywną „Organizacja pierwszej pomocy”, grą edukacyjną „Udzielam pierwszej pomocy” oraz z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego,
BPO.01.1.9)5) powiadamia odpowiednie służby,
BPO.01.1.9)6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie,
BPO.01.1.9)7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar.
Grafika interaktywna jest powiązana z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadaniem z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazowe stany nagłego zagrożenia zdrowotnego”,
zadaniem z lukami „Przyczyny nagłego stanu zagrożenia zdrowotnego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następującego celu:
postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, podczas których realizowane są treści z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:
indywidualnej,
w grupach,
z całym zespołem.
Praca indywidualna
Uczący się w trakcie zajęć może pracować z grafiką interaktywną indywidualnie. Może oglądać ją we własnym tempie i wykonywać notatki, w tym zapisywać kwestie, których nie rozumie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny:
przy realizacji tematów dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej, np. udzielania pierwszej pomocy w urazowych i nieurazowych stanach zagrożenia zdrowotnego,
do omówienia urazowych stanów nagłego zagrożenia życia, takich jak: krwotok zewnętrzny, złamanie, oparzenie, zmiażdżenie, amputacja,
do omówienia nieurazowych stanów nagłego zagrożenia życia, takich jak: omdlenie, zawał, udar,
do prezentacji numerów alarmowych służb ratowniczych.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać się na dowolnej grafice interaktywnej i jej opisie oraz wyjaśnić zagadnienia niezrozumiałe dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala, aby podzielili się sami. Heterogeniczne, nie więcej niż 4‑osobowe grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie. Przykładem zadania do wykonania może być obejrzenie grafiki interaktywnej „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”, a następnie zaprezentowanie udzielania pierwszej pomocy we wskazanych przypadkach urazowych i nieurazowych stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej etapów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej we wskazanych przypadkach urazowych i nieurazowych stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego. Uczący się w grupach dokonują doboru środków i metod udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej we wskazanym przypadku. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.
Praca z całym zespołem
W celu wykorzystania materiału multimedialnego do pracy z całym zespołem nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Uczący się mogą obejrzeć grafikę interaktywną przed zajęciami i zdobyć wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, dzięki czemu będą mogli zaprezentować udzielanie pierwszej pomocy we wskazanym przez nauczyciela przypadku, np. krwotoku z nosa, omdlenia, złamania czy zawału.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie przez nauczyciela pytania, np. jakie są zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, bezpośrednio przed obejrzeniem grafiki interaktywnej przez uczących się. Po zapoznaniu się z grafiką cały zespół odpowiada na zadane pytanie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają indywidualnie grafikę interaktywną. Mogą to zrobić dowolną liczbę razy, w domu lub z innego miejsca, na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Podczas oglądania grafiki uczący się mogą również zapisywać pytania lub wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,
przygotowanie do egzaminu – przygotowując się do egzaminu zawodowego, uczący się mogą na podstawie grafiki interaktywnej prezentować udzielanie pierwszej pomocy w stanach urazowych i nieurazowych nagłego zagrożenia zdrowotnego lub rozwiązywać testy teoretyczne,
praca nad prezentacją lub referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualne zadanie, np. wykonanie prezentacji lub referatu dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku krwotoku z nosa czy podejrzenia udaru,
indywidualne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. aby na podstawie grafiki interaktywnej zaprezentowali udzielanie pierwszej pomocy w przypadku podejrzenia udaru.
Praca w grupach
przygotowanie do egzaminu zawodowego – na podstawie grafiki interaktywnej uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. każda grupa prezentuje udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku podejrzenia udaru,
powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się, np. na podstawie grafiki interaktywnej omawiają etapy udzielania pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowia,
praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem lub prezentacją, których celem jest poszerzenie informacji zawartych w grafice interaktywnej, np. zaprezentowanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nieurazowych stanach zagrożenia zdrowia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Grafika interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można się zatrzymać na dowolnej grafice i jej opisie, dostosować głośność lektora i wrócić do poszczególnych grafik. Uczący się może wykonywać notatki oraz zostaje przekierowany do innych e‑materiałów w ramach tych samych zagadnień wynikających z podstawy programowej. Korzystając z materiału multimedialnego, literatury i innych źródeł, uczący się indywidualnie przygotowuje prezentację na temat udzielania pierwszej pomocy w wybranym przypadku.
Tytuł materiału multimedialnego
Organizacja pierwszej pomocy
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna przedstawia:
definicję pierwszej pomocy przedmedycznej,
podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy,
udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej,
wezwanie zespołu ratownictwa medycznego,
zasady organizacji systemu pierwszej pomocy w zakładzie pracy,
podstawowe wyposażenie apteczki pierwszej pomocy.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „ABC pierwszej pomocy”, grafiką interaktywną „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”, grą edukacyjną „Udzielam pierwszej pomocy” oraz z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.1.1)3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
BPO.01.1.9)5) powiadamia odpowiednie służby.
Plansza interaktywna jest powiązana z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem z możliwością wskazywania poprawnej odpowiedzi „Obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji systemu pierwszej pomocy”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następującego celu: organizacja i udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, podczas których realizowane są treści z zakresu organizacji udzielania pierwszej pomocy. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:
indywidualnej,
w grupach,
z całym zespołem.
Praca indywidualna
Uczący się w trakcie zajęć może pracować z planszą interaktywną indywidualnie. Może oglądać ją we własnym tempie i wykonywać notatki, w tym zapisywać kwestie, których nie rozumie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny przy realizacji tematów dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej, np. organizacji pierwszej pomocy przedmedycznej, systemu ratownictwa medycznego, systemu powiadamiania ratownictwa medycznego, aktów prawnych odnoszących się do udzielania pierwszej pomocy, a także obowiązków pracodawcy w zakresie wyposażenia apteczek medycznych na terenie zakładu pracy.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać się na dowolnej planszy interaktywnej i jej opisie oraz wyjaśnić zagadnienia niezrozumiałe dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.
Praca w grupach
Materiał multimedialny może być wykorzystany przez nauczyciela przy realizacji tematów dotyczących organizacji pierwszej pomocy, aktów prawnych reagujących obowiązek udzielania pierwszej pomocy, powiadamiania systemu ratownictwa medycznego, a także wyposażenia apteczek medycznych znajdujących się na terenie zakładów pracy. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala, aby podzielili się sami. Heterogeniczne, nie więcej niż 4‑osobowe grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie. Przykładem zadania do wykonania może być obejrzenie planszy interaktywnej „Organizacja pierwszej pomocy”, a następnie prezentacja wyposażenia apteczki medycznej znajdującej się na terenie zakładu pracy, wraz z omówieniem, do czego służą poszczególne elementy wyposażenia i w jaki sposób z nich korzystać.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o wypełnienie check‑listy dotyczącej wyposażenia apteczki medycznej znajdującej się na terenie zakładu pracy. Uczący się w grupach zastanawiają się, jak udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej we wskazanym przypadku zagrożenia zdrowia i życia, a także co zrobić w razie braku wyposażenia w apteczce medycznej. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.
Praca z całym zespołem
W celu wykorzystania materiału multimedialnego do pracy z całym zespołem nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Uczący się mogą obejrzeć planszę interaktywną przed zajęciami i zdobyć wiedzę na temat organizacji pierwszej pomocy przedmedycznej. Dzięki temu będą mogli zaprezentować wyposażenie apteczki medycznej oraz zasady powiadamiania odpowiednich służb ratunkowych, w tym kolejność podawania danych podczas rozmowy z dyspozytorem ratownictwa medycznego.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie przez nauczyciela pytania, np. jakie są zasady powiadamiania służb ratunkowych i organizacji pierwszej pomocy, bezpośrednio przed obejrzeniem planszy interaktywnej przez uczących się. Po zapoznaniu się z planszą cały zespół odpowiada na zadane pytanie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają indywidualnie planszę interaktywną. Mogą to zrobić dowolną liczbę razy, w domu lub z innego miejsca, na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Podczas oglądania planszy uczący się mogą również zapisywać pytania lub wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,
przygotowanie do egzaminu zawodowego – na podstawie planszy interaktywnej uczący się mogą omawiać akty prawne regulujące pierwszą pomoc przedmedyczną i system ratownictwa medycznego lub rozwiązywać testy teoretyczne,
praca nad prezentacją lub referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualne zadanie, polegające na wykonaniu prezentacji lub referatu, np. na temat organizacji pierwszej pomocy,
indywidualne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. zaprezentowanie rozmowy z dyspozytorem ratownictwa medycznego w przypadku podejrzenia udaru na podstawie planszy interaktywnej.
Praca w grupach
przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu również w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się. Na podstawie planszy interaktywnej uczący się wykonują w grupach różne zadania, np. prezentują rozmowę z dyspozytorem ratownictwa medycznego na przykładzie wybranego stanu urazowego lub nieurazowego nagłego zagrożenia zdrowia,
powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się. Zadaniem może być np. omówienie na podstawie planszy interaktywnej systemu powiadamiania o potrzebie pomocy medycznej,
praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem lub prezentacją, których celem jest poszerzenie informacji zawartych w planszy interaktywnej, np. organizacja systemu pierwszej pomocy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Plansza interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można się zatrzymać na dowolnej planszy i jej opisie, dostosować głośność lektora oraz wrócić do poszczególnych plansz. Uczący się może wykonywać notatki oraz zostaje przekierowany do innych e‑materiałów w ramach tych samych zagadnień, wynikających z podstawy programowej. Korzystając z materiału multimedialnego, literatury i innych źródeł, uczący się indywidualnie przygotowuje prezentację na temat udzielania pierwszej pomocy w wybranym przypadku.
Tytuł materiału multimedialnego
Udzielam pierwszej pomocy
Typ materiału multimedialnego
Gra edukacyjna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra edukacyjna „Udzielam pierwszej pomocy” składa się z trzech poziomów o różnym stopniu trudności, począwszy od najłatwiejszego. Uczący się wciela się w rolę osoby udzielającej pierwszej pomocy. Jego zadaniem jest przejść kolejno wszystkie poziomy:
poziom 1 – podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku krwotoku z nosa, zmiażdżenia dłoni z silnym krwawieniem, amputacji palca u dłoni, otwartego złamania, niewielkiego oparzenia termicznego, omdlenia,
poziom 2 – ocena stanu osoby z nagłym zatrzymaniem krążenia,
poziom 3 – schemat postępowania podczas prowadzenia resuscytacji krążeniowo‑oddechowej.
W trakcie gry nie ma możliwości pominięcia żadnego pytania. Aby przejść z poziomu 1 do poziomu 2, uczący się musi poprawnie przejść trzy sytuacje. Po udzieleniu odpowiedzi (błędnej lub poprawnej) uczący się otrzymuje informację zwrotną.
Celem gry edukacyjnej jest sprawdzenie reakcji na zagrożenia dla zdrowia i życia, a także wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „ABC pierwszej pomocy”, grafiką interaktywną „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”, planszą interaktywną „Organizacja pierwszej pomocy” oraz z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego,
BPO.01.1.9)3) zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku,
BPO.01.1.9)5) powiadamia odpowiednie służby,
BPO.01.1.9)6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie,
BPO.01.1.9)7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar,
BPO.01.1.9)8) wykonuje resuscytację krążeniowo‑oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Gra edukacyjna powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem typu prawda czy fałsz „Prawda i mity o udzielaniu pierwszej pomocy”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Gra edukacyjna wspiera osiągnięcie następującego celu: udzielanie pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, podczas których realizowane są treści z zakresu udzielania pierwszej pomocy. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:
indywidualnej,
w grupach,
z całym zespołem.
Praca indywidualna
Uczący się w trakcie zajęć może grać w grę edukacyjną, wcielając się w rolę osoby udzielającej pierwszej pomocy. Może grać w grę edukacyjną we własnym tempie i wykonywać notatki, w tym zapisywać kwestie, których nie rozumie.
Nauczyciel może wykorzystać materiał multimedialny przy realizacji tematów dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej, np. udzielania pierwszej pomocy w przypadkach urazowych i nieurazowych nagłego zagrożenia zdrowia oraz objawów zawału serca, a także wykonywania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej.
Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać grę edukacyjną na dowolnym poziomie i wyjaśnić zagadnienia niezrozumiałe dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.
Praca w grupach
Materiał multimedialny może być wykorzystany przez nauczyciela przy realizacji tematów dotyczących udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazowych i nieurazowych stanów nagłego zagrożenia zdrowia oraz objawów zawału serca, a także wykonywania resuscytacji krążeniowo‑oddechowej. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala, aby podzielili się sami. Heterogeniczne, nie więcej niż 4‑osobowe grupy otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie. Przykładem zadania do wykonania jest przejście gry edukacyjnej „Udzielam pierwszej pomocy”, a następnie zaprezentowanie resuscytacji krążeniowo‑oddechowej na fantomie szkoleniowym.
Nauczyciel może również poprosić uczących się o zaprezentowanie pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku podejrzenia zawału serca. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.
Praca z całym zespołem
W celu wykorzystania materiału multimedialnego do pracy z całym zespołem nauczyciel może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Uczący się mogą przejść grę edukacyjną przed zajęciami i zdobyć wiedzę na temat pierwszej pomocy przedmedycznej w różnych przypadkach, dzięki czemu będą mogli zaprezentować udzielanie pierwszej pomocy, np. w przypadku otwartego złamania, zmiażdżenia ręki czy amputacji palca przez maszynę.
Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie przez nauczyciela pytania, np. jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku otwartego załamania, bezpośrednio przed zapoznaniem się z grą edukacyjną przez uczących się. Po zapoznaniu się z grą edukacyjną cały zespół odpowiada na zadane pytanie. Uczący się mogą również porównać wyniki uzyskane przez siebie w grze edukacyjnej z innymi osobami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami przechodzą grę edukacyjną. Mogą to zrobić dowolną liczbę razy, w domu lub z innego miejsca, na urządzeniu mobilnym lub komputerze. Podczas korzystania z gry uczący się mogą również zapisywać pytania lub wątpliwości, które nauczyciel będzie następnie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,
przygotowanie do egzaminu zawodowego – na podstawie gry edukacyjnej uczący się mogą omawiać zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku urazowych lub nieurazowych stanów zagrożenia życia lub rozwiązywać testy teoretyczne,
praca nad prezentacją lub referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualne zadanie polegające na wykonaniu prezentacji lub referatu, np. na temat pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku amputacji ręki przez maszynę,
indywidualne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. zaprezentowanie resuscytacji krążeniowo‑oddechową (RKO) na podstawie gry edukacyjnej.
Praca w grupach
przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą przygotowywać się do egzaminu w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się. Na podstawie gry edukacyjnej uczący się wykonują w grupach w określonym czasie różne zadania, np. prezentują udzielanie pierwszej pomocy we wskazanych przez inną grupę stanach zagrożenia życia,
powtórzenie materiału w grupie – nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych w grupach, które mogą być jednorodne lub nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczących się, np. na podstawie gry edukacyjnej należy podać w odpowiedniej kolejności czynności pierwszej pomocy, jakie należy wykonać w przypadku podejrzenia zawału serca,
praca w grupie nad projektem, referatem lub prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem lub prezentacją, których celem jest poszerzenie informacji zawartych w grze edukacyjnej, np. jak na przestrzeni lat zmieniało się podejście do resuscytacji krążeniowo‑oddechowej (RKO).
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Gra edukacyjna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można ją w każdej chwili zatrzymać, dostosować jej głośność, a także ponownie spróbować przejść poszczególne poziomy gry, jeżeli któryś z nich nie został zaliczony przez uczącego się. Uczący się może wykonywać notatki oraz zostaje przekierowany do innych e‑materiałów w ramach tych samych zagadnień, wynikających z podstawy programowej. Uczący się zdobywa wiedzę i umiejętności, korzystając z nowoczesnych rozwiązań techniki, a także łącząc się z innymi użytkownikami poprzez portale społecznościowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazowe stany nagłego zagrożenia zdrowotnego”
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma za zadanie przyporządkować ilustracje do opisu czynności wykonywanych w ramach pierwszej pomocy. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie jest powiązane z grafiką interaktywną „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat udzielania pierwszej pomocy i rozpoznawania pierwszych symptomów nagłego zagrożenia życia i zdrowia.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie,
BPO.01.1.9)7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa”
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma za zadanie uporządkować we właściwej kolejności czynności wykonywane w ramach pierwszej pomocy w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „ABC pierwszej pomocy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie umiejętności wykonywania czynności ratowniczych w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Kryterium weryfikacji powiązane z zadaniem: BPO.01.1.9)8) wykonuje resuscytację krążeniowo‑oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Przyczyny nagłego stanu zagrożenia zdrowotnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera tekst dotyczący nagłego zatrzymania krążenia. Uczący się ma wskazać poprawne odpowiedzi. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „ABC pierwszej pomocy” oraz grafiką interaktywną „Postępowanie w urazowych i nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie umiejętności wykonywania czynności ratowniczych w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Kryterium weryfikacji powiązane z zadaniem: BPO.01.1.9)8) wykonuje resuscytację krążeniowo‑oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Prawda i mity o udzielaniu pierwszej pomocy”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na ocenie, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z grą edukacyjną „Udzielam pierwszej pomocy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat udzielania pierwszej pomocy i rozpoznawania pierwszych symptomów nagłego zagrożenia życia i zdrowia.
Kryteria weryfikacji powiązane z zadaniem:
BPO.01.1.9)1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego,
BPO.01.1.9)6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie,
BPO.01.1.9)7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością wskazywania poprawnej odpowiedzi „Obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji systemu pierwszej pomocy”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z dziewięciu zdań, z których część opisuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji systemu pierwszej pomocy. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich poprawnych stwierdzeń. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Organizacja pierwszej pomocy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdzający ma na celu utrwalenie wiadomości na temat obowiązków pracodawcy w zakresie organizacji systemu pierwszej pomocy.
Kryterium weryfikacji powiązane z zadaniem: BPO.01.1.1)3) wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści