Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia kontroli dekontaminacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Barbara Stefaniak

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Narzędzia kontroli dekontaminacji

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.12.4. Wykonywanie mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych
MED.12.5. Wykonywanie sterylizacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2) przeprowadza kontrolę sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5) rozróżnia wskaźniki do kontroli procesów sterylizacji:
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6) przeprowadza kontrolę cyklu sterylizacji:
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7) kontroluje integralność bariery sterylnej:
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8) przeprowadza kontrolę urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowania:
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych:

  • przeprowadzania kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji” powinien być pierwszym materiałem, z którym zapoznaje się osoba ucząca się. Przedstawia on od początku procesy mycia i dekontaminacji, wskazując na użycie odpowiednich testów w konkretnych momentach procesów. Zaprezentowano:

  • sposób pobrania materiału do testów,

  • przeprowadzanie testów,

  • odczyt wyników,

  • weryfikację, czy proces przebiegł prawidłowo.

Następnie uczący się powinien zapoznać się z infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji” – przedstawia ona poszczególne testy używane podczas ww. procesów. Na tym etapie uczący się wie już, jak należy obchodzić się z testami i w jaki sposób ich używać.

Po przeanalizowaniu infografiki (bezwzględnie właśnie wtedy!) osoba ucząca się powinna skorzystać z planszy interaktywnej prezentującej testy do kontroli procesów dekontaminacji. Na planszy przedstawione są testy po przejściu poszczególnych etapów procesów: pokazano, jak wygląda test po poprawnie przebiegającym procesie, a także zaprezentowano testy nieprzebarwione, częściowo przebarwione – wskazujące na proces nieprawidłowy lub taki, którego wynik jest nierozstrzygający. Aby efektywnie wykorzystać planszę interaktywną, uczący się musi mieć już wiedzę o samym teście (o tym, co test sprawdza, jak działa, kiedy i w jaki sposób go użyć itp.).

Ostatnim w kolejności materiałem, z którym powinna zapoznać się osoba ucząca się, jest gra edukacyjna. Gra przeprowadza uczącego się przez wszystkie etapy procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji. Dzięki grze osoba z niej korzystająca sprawdza swą wiedzę o poprawności przeprowadzania kolejnych etapów procesów, o zasadności użycia konkretnych testów i o sposobie weryfikacji ich poprawności. Gra jest więc zarówno sprawdzianem, jak i narzędziem pomocnym w utrwaleniu wiedzy uczącego się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy jest oparty na scenariuszu przeprowadzenia kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia sprzętu medycznego do procesu sterylizacji. Film rozgrywa się w centralnej sterylizatorni, gdzie uczącym się zostaje przedstawiony personel tam pracujący, pokazana jest odzież ochrony osobistej oraz zaprezentowane zostają:

  • proces technologiczny przeprowadzenia kontroli jakości sprzętu medycznego po procesie mycia i dezynfekcji,

  • przeprowadzenie kontroli czystości sprzętu medycznego,

  • pakowanie w różne bariery sterylne,

  • ułożenie zapakowanego sprzętu medycznego do procesu sterylizacji. Pokazano również dokumentację potrzebną do przeprowadzania kontroli jakości czy czystości.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej).

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Test kontroli mycia mechanicznego”,

  • zadanie z lukami „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Procesy sterylizacji i ich parametry”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi „Przeprowadzenie kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kontrolowanie procesów mycia i dezynfekcji,

  • kontrolowanie procesów sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej,

  • obsługiwanie i zastosowanie sprzętu (datalogery, autoczytniki, iluminatory, rejestratory elektroniczne) wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych związanych z kontrolą monitorowania procesów dekontaminacji,

  • wykonywanie manualnego mycia i dezynfekcji narzędzi chirurgicznych, różnych zestawów narzędzi i sprzętu medycznego oraz wyrobów medycznych przy zastosowaniu różnych środków dezynfekcyjnych,

  • dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji,

  • kwalifikowanie do procesów dekontaminacji narzędzi chirurgicznych, różnych zestawów narzędzi i sprzętu medycznego oraz innych wyrobów medycznych, np. zestawu do szycia, zestawu do zdejmowania szwów, zestawów okolicznościowych, cystoskopu, choledochoskopu giętkiego używanego w polu operacyjnym, zestawu do wyciągu, aparatu Ambu, implantów,

  • kontrolowanie procesów mycia i dezynfekcji oraz procesów sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Po obejrzeniu filmu osoba ucząca się wypisuje na kartce nieznane sobie słownictwo, aby potem próbować je wyjaśnić na podstawie własnych skojarzeń, doświadczeń z zajęć praktycznych, posiadanej wiedzy. Następnie, samodzielnie lub z nauczycielem, może sprawdzić w słowniku odpowiednią definicję.

  • Po znalezieniu definicji pojęć, które pojawiły się w filmie i sprawiły najwięcej problemów, uczący się przygotowuje fiszki. Na fiszkach zapisuje pojęcie i jego definicję – może to być opis wykonany z użyciem potocznego słownictwa tak, by łatwiej zrozumieć i zapamiętać dane zagadnienie. Uczący się może też narysować prosty rysunek, schemat, aby wizualnie lepiej skojarzyć dane pojęcie. Fiszki mogą być przygotowane w wersji papierowej lub elektronicznej.

  • Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach bądź w pracy zespołowej. Uczący się indywidualnie lub grupami mogą wymieniać się zestawami fiszek i odpytywać z trudnych pojęć. Tym samym mogą zweryfikować, jakie pojęcia były trudne dla kolegów i koleżanek, też próbować wytłumaczyć to swoimi słowami, jeśli dla nich dane pojęcie było zrozumiałe.

Praca w grupach

  • Organizowana jest gra edukacyjna – nauczyciel dzieli zespół na dwie grupy liczące mniej więcej tyle samo osób. Po obejrzeniu filmu członkowie każdej z grup tworzą dla członków grupy przeciwnej quiz na temat kontroli procesów mycia i dezynfekcji, kontroli procesów sterylizacji. Oba quizy liczą tyle samo pytań. Nauczyciel sprawdza poprawność konstruowania pytań testowych oraz wartość merytoryczną zadań. Grupy mają wyznaczony czas na wskazanie poprawnych odpowiedzi na pytania z quizu zaproponowanego przez grupę przeciwną. Wygrywa ta grupa, która zdobyła więcej punktów za poprawne odpowiedzi.

  • Po wspólnym obejrzeniu filmu nauczyciel dzieli grupę na trzy zespoły liczące tyle samo osób. Każdej z grup nauczyciel przypisuje zadanie. Na podstawie obejrzanego fragmentu filmu grupy przygotowują schemat postępowania technika sterylizacji w wybranej sytuacji:

    • kontroli procesów mycia i dezynfekcji w strefie brudnej,

    • kontroli procesów sterylizacji wysokotemperaturowej w strefie czystej,

    • kontroli procesów sterylizacji niskotemperaturowej w strefie czystej.

    Każda z grup ma przydzieloną inną sytuację do analizy. Po opracowaniu schematu grupy otrzymują informację od nauczyciela o poprawności wykonania zadania. Po wprowadzeniu ewentualnych poprawek przedstawiają swój schemat innym grupom lub zamieszczają w mediach społecznościowych swoje projekty, udostępniając je innym uczącym się.

Praca z całym zespołem

  • Organizowana jest gra symulacyjna – po obejrzeniu filmu uczący się przygotowują się do odegrania scenki w symulowanym środowisku. Symulowane sytuacje mogą dotyczyć działania technika sterylizacji, który wykonuje procedurę np.:

    • kontroli procesów mycia i dezynfekcji w strefie brudnej,

    • kontroli procesów sterylizacji wysokotemperaturowej w strefie czystej,

    • kontroli procesów sterylizacji niskotemperaturowej w strefie czystej.

    Po odegraniu scenki przez osoby, które zgłosiły się do zadania lub zostały wyznaczone do odegrania roli przez nauczyciela, uczący się jeszcze raz wspólnie oglądają fragment filmu dotyczący konkretnej procedury. Następnie nauczyciel omawia z uczącymi się poszczególne zagadnienia, posiłkując się pytaniami:

    • Jaki był cel całego zadania?

    • Co się udało poprawnie zrobić (zgodnie ze schematem pokazanym w filmie) osobie wchodzącej w rolę pracownika?

    • Co można by poprawić?

    • Które informacje są warte zapamiętania?

  • Nauczyciel może zaproponować, aby zespół podczas giełdy pomysłów zastanowił się nad takimi tematami, jak np.:

    • problemy, które mogą wystąpić podczas kontroli procesów mycia i dezynfekcji oraz podczas kontroli procesów sterylizacji,

    • dokumentacja tworzona podczas procesu mycia i dezynfekcji,

    • dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji itp.

    Pomysły powinny być spisywane, np. na tablicy, a następnie pogrupowane i omówione pod kątem ich poprawności.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Po zapoznaniu się z filmem uczący się przygotowuje się do udziału w lekcji odwróconej. Zgodnie z zaleceniami nauczyciela po obejrzeniu filmu osoba ucząca się opracowuje w domu przed przyjściem na zajęcia: prezentację multimedialną, schemat, infografikę lub inne materiały graficzne, które będą omawiane na zajęciach. Przykładowe tematy:

    • „Kontrolowanie procesów sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej”,

    • „Dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji”,

    • „Monitorowanie procesów dekontaminacji” itp.

  • Po obejrzeniu filmu w domu, a więc poza zajęciami, uczący się przygotowuje zestaw pytań do nauczyciela, powiązany z tematem kontroli procesów mycia i dezynfekcji oraz kontroli procesów sterylizacji.

Praca w grupach

  • W ramach lekcji odwróconej uczący się przygotowują w parach krzyżówkę zawierającą pojęcia pojawiające się w filmie instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”. Podczas lekcji grupy wymieniają się krzyżówkami, a po realizacji zadania uczący się wyjaśniają, przy wsparciu nauczyciela, najtrudniejsze pojęcia. Nauczyciel może też podsumować pracę wszystkich grup, np. wybierając i powtarzając pojęcia, które były najtrudniejsze dla większości lub zwracając uwagę na konkretne zagadnienie, które w obrębie pojęć stanowiło problem dla uczących się.

  • Uczący się przygotowują w grupach dwu-, trzy-, czteroosobowych zestawy pytań czy zdań niedokończonych, odnoszących się do filmu obejrzanego przed zajęciami. Pytania te są zadawane nauczycielowi na zajęciach.

  • Po obejrzeniu filmu uczący się mogą w grupach dwu-, trzyosobowych przedyskutować ewentualne nieprawidłowości lub problemy, z którymi może zetknąć się technik sterylizacji podczas kontrolowania procesu sterylizacji, dezynfekcji i mycia.
    Spisane nieprawidłowości lub problemy wraz z odpowiednim opisem możliwości ich zapobiegania grupy mogą przedstawić na kolejnych zajęciach lub przesłać innym uczącym się lub nauczycielowi do weryfikacji.

  • Osoby uczące się tworzą w dwu-, trzyosobowych grupach pytania nawiązujące do przedstawionego w filmie materiału. Wzajemne zadawanie sobie tych pytań może być dobrym sposobem na przygotowanie się do zajęć czy do sprawdzianu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują planszę lub broszurę z informacjami dla technika sterylizacji; projekty te dotyczą procedury i kolejnych kroków, np.:

    • kontroli procesów mycia i dezynfekcji w strefie brudnej,

    • kontroli procesów sterylizacji wysokotemperaturowej w strefie czystej,

    • kontroli procesów sterylizacji niskotemperaturowej w strefie czystej.

    Następnie przedstawiają te informacje osobom, które mają problem z opanowaniem materiału. Dodatkowo po zaprezentowaniu materiału osoby uczące się, które szybciej opanowały procedurę, organizują pokaz z instruktażem – przechodzą poszczególne kroki procesu. Po tym pokazie zapraszają chętne osoby, które potrzebowały więcej czasu na przyswojenie materiału, do wzięcia udziału w pokazaniu kolejnych kroków procedury.

  • Osoby uczące się, które mają trudności z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiały filmowe. Uczący się mogą je wielokrotnie odtwarzać. Pozwala to na rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz daje możliwość ciągłego powtarzania już przyswojonej wiedzy. Po zapoznaniu się z materiałem osoby uczące się przygotowują zestaw pytań nawiązujących do filmu. Pytania te będą zadawane nauczycielowi lub uczącym się, którzy już opanowali wiedzę z tego zakresu.


Tytuł materiału multimedialnego

Testy do kontroli procesów dekontaminacji

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał przedstawia testy do kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej) z opisami, do którego procesu należy użyć danego testu. Prezentuje testy przed procesem oraz wyniki testów, w tym wynik prawidłowy, wynik nieprawidłowy oraz wynik wątpliwy.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy bariery sterylnej”,

  • dobieranie w pary „Testy kontroli dezynfekcji chemicznej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • dobieranie testu do kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko - i niskotemperaturowej),

  • opisywanie, do którego procesu należy użyć danego testu,

  • interpretowanie wyników procesu dezynfekcji maszynowej,

  • interpretowanie wyników procesu sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Nauczyciel proponuje osobom uczącym się, które zapoznały się z planszą interaktywną, pracę ze specjalnie przygotowanym formularzem. W formularzu znajdują się zadania do wykonania, np.:

    1. Dobierz odpowiednio test do kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej).

    2. Opisz, do którego procesu należy użyć testu przedstawionego na obrazku.

    3. Zinterpretuj wynik procesu dezynfekcji maszynowej.

    4. Zinterpretuj wynik procesu sterylizacji.

  • Nauczyciel przekazuje każdej osobie uczącej się wydruk z drukarki sterylizatora parowego – na wydrukach widnieją różne wyniki. Na podstawie wydruku osoby uczące się dokonują samodzielnie interpretacji:

    • parametrów cyklu sterylizacji (czas, ciśnienie i temperatura),

    • danych tabelarycznych,

    • wykresu przebiegu procesu,

    • informacji o błędzie.

    Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności odczytu.

Praca w grupach

  • Osoby uczące się mogą przygotować w parach: broszurki, plakaty lub infografiki na temat wylosowanego testu (np. wskaźnik biologiczny o szybkim odczycie, wskaźnik chemiczny typu 4, wskaźnik kontroli parametrów dezynfekcji). Grupy opisują w swoim projekcie rodzaj wskaźnika i jego zastosowanie, pomiar wyników. Zakończony projekt jest najpierw dyskutowany z nauczycielem, a potem na forum zespołu lub zamieszczany w mediach społecznościowych i udostępniany innym uczącym się.

  • Uczący się tworzą w parach dla innych grup fiszki na temat rodzajów wskaźników oraz rodzajów kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko - i niskotemperaturowej). Fiszki te mogą służyć jako element gry edukacyjnej ocenianej przez prowadzącego. Przed przekazaniem zestawu fiszek grupie rówieśniczej prowadzący powinien dokonać oceny merytorycznej wykonanego zadania.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel inicjuje w całym zespole dyskusję dydaktyczną, np.:

    • „Narzędzia kontroli dekontaminacji”,

    • „Znaczenie koloru wybarwienia poszczególnych wskaźników w testach kontroli dekontaminacji” itp.

  • Osoby uczące się po analizie planszy interaktywnej po kolei odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

  • Podczas zajęć uczący się przyglądają się wspólnie schematom przedstawionym w materiale multimedialnym i analizują je. Schematy te mogą służyć do zobrazowania treści przedstawianych w ramach wykładu konwersatoryjnego prowadzonego przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej poza zajęciami np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • utrwalenia wiedzy przed sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej dotyczącej np.:

    • testów do przeprowadzania kontroli procesów dekontaminacji,

    • interpretowania wyników procesu dezynfekcji maszynowej,

    • interpretowania wyników procesu sterylizacji,

  • opracowania prezentacji, plakatu lub infografiki na temat np. dobierania testu do kontroli procesów dekontaminacji: mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej.

Praca w grupach

W celu uporządkowania i utrwalenia materiału uczący się w grupach mogą wspólnie przygotować poza zajęciami:

  • mapy myśli, np.:

    • „Sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych”,

    • „Budowa wskaźników chemicznych i biologicznych”,

    • „Dobór wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej”,

    • „Testy do kontroli procesu dekontaminacji” itp.

  • infografikę zawierającą zalecenia na temat np. zastosowania wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,

  • fiszki na temat np. testów stosowanych do przeprowadzania kontroli procesów dekontaminacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Uczący się może wielokrotnie odtwarzać planszę interaktywną, aby przygotować się do:

    • zajęć lub sprawdzianu,

    • konkursów,

    • zajęć, na których nauczyciel stara się rzeczowo odpowiedzieć na opracowane przez osobę uczącą się pytania odnoszące się do materiału.

  • Osoby uczące się, które mają trudności z opanowaniem wiadomości prezentowanych w planszy interaktywnej, tworzą dla siebie i całego zespołu fiszki, a następnie grają w grę, kto poprawnie omówi najwięcej haseł.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji

Typ materiału multimedialnego

Infografika

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Infografika przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat doboru testów do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej, do kontroli sterylizacji w zależności od zastosowanego typu mycia i dezynfekcji oraz wybranej metody sterylizacji.
Zawiera rysunki testów do kontroli mycia i dezynfekcji oraz kontroli sterylizacji wraz z krótkimi opisami.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,

Materiały sprawdzające powiązane z infografiką:

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”,

  • krzyżówka „Przyrządy do kontroli procesu sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu: dobieranie testu do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Infografika może zostać wykorzystana do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • fiszek, np.:

    • „Narzędzia kontroli dekontaminacji”,

    • „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”,

  • schematu, np.:

    • „Prawidłowy przebieg kontroli procesu sterylizacji parowej”,

    • „Prawidłowy przebieg kontroli procesu mycia i dezynfekcji automatycznej”,

    • „Prawidłowy przebieg sterylizacji niskotemperaturowej tlenkiem etylenu (EO)”,

  • mapy myśli, np.:

    • „Test kontroli poprawnej pracy zgrzewarek”,

    • „Opis wskaźnika parametrów dezynfekcji termicznej” itp.

Praca w grupach

  • Uczący się opracowują w trzy-, cztero-, pięcioosobowych grupach mapy myśli na ten sam temat, np. „Charakterystyka testów do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej”. Po przygotowaniu schematu nauczyciel inicjuje dyskusję dydaktyczną w całym zespole. Na tablicy lub na flipcharcie tworzony jest schemat złożony z poprawnych odpowiedzi udzielonych przez wszystkie grupy.

  • Po zapoznaniu się osób uczących się z infografiką nauczyciel dzieli zespół na dwuosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje od nauczyciela test do kontroli procesów dekontaminacji (np. do kontroli mycia, do kontroli parametrów dezynfekcji termicznej itp.). Po obejrzeniu otrzymanego materiału zadaniem każdej z grup jest utworzenie schematu czy broszury opisujących zastosowanie i parametry tego testu. Nauczyciel po wykonaniu zadania zachęca grupy do przedstawienia swoich projektów. Prace są omawiane na forum, następuje porównanie prac grup, które miały te same testy do opisania. Nauczyciel zwraca uwagę na poziom poprawności wykonanych prac, daje wskazówki, co jeszcze należy poprawić, wyjaśnia ewentualne nieścisłości.

Praca z całym zespołem

Uczący się biorą udział w dyskusji – burzy mózgów. Nauczyciel umieszcza w centralnej części sali dydaktycznej wydrukowane z infografiki zdjęcia przedstawiające poszczególne testy stosowane do kontroli procesu dekontaminacji. Osoby uczące się wypisują na małych samoprzylepnych karteczkach cechy charakteryzujące dany test (budowa, sposób zastosowania, oznaczenie wyniku itp.). Osoby uczące się przyklejają kolejno karteczki pod zdjęciami. Nauczyciel odczytuje notatki, wspólnie z osobami uczącymi się odrzuca błędne i wielokrotnie powtarzające się opisy, zostawia tylko te poprawne. Jeszcze raz zostają odczytane cechy charakterystyczne każdego testu przedstawionego na zdjęciu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

W ramach pracy indywidualnej infografika może być pomocna w:

  • powtarzaniu materiału przez uczącego się,

  • przygotowaniu się do sprawdzianu,

  • opracowaniu pytań – osoba ucząca się zapoznaje się z infografiką w domu, a następnie przygotowuje dla nauczyciela bądź innych osób uczących się pytania na temat np. testów stosowanych przy dekontaminacji.

Praca w grupach

  • Uczący się przygotowują się do lekcji odwróconej – po zapoznaniu się z infografiką osoby uczące się mogą wspólnie stworzyć mapę myśli lub prezentację multimedialną dotyczącą np. doboru testów do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej.

  • Uczący się opracowują fiszki na różne tematy. Materiały te są wykorzystywane do wspólnej nauki. Dotyczą one np.:

    • czynnika dezynfekującego w procesach mycia i dezynfekcji,

    • procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,

    • zmiennych procesów mycia i dezynfekcji itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

W ramach pracy ukierunkowanej na indywidualizację uczenia się nauczyciel proponuje uczącym się, by przeprowadzili analizę przypadku dotyczącą doboru przez pracownika sterylizatorni testu do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej, do kontroli sterylizacji w zależności od zastosowanego typu mycia i dezynfekcji oraz wybranej metody sterylizacji. Osoba ucząca się pracuje samodzielnie, mając do dyspozycji infografikę, opis przypadku i materiały pomocnicze niezbędne do realizacji zadania (np. film instruktażowy). Prowadzący ewaluuje na bieżąco postępy uczących się. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym problemy ze zrozumieniem materiału, tłumacząc trudne pojęcia lub procesy, zachęcając do ponownego przejrzenia infografiki. Osobom uczącym się, które rozwiązały problem, prowadzący zleca dodatkowe zadanie (np. wykonanie prezentacji, schematu, infografiki powiązanych z tematem).


Tytuł materiału multimedialnego

Kontrola integralności bariery sterylnej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna daje uczącemu się możliwość wcielenia się w wybraną rolę, np. osoby pakującej w barierę sterylną różnego typu (np. włókninę, rękaw papierowo‑foliowy, kontener sterylizacyjny) i różnymi sposobami lub osoby kontrolującej integralność bariery sterylnej.
Gra składa się z dwóch części. Pierwsza część rozgrywa się w strefie czystej sterylizatorni szpitalnej. Uczący się wciela się tu w osobę pakującą zestawy oraz pojedyncze narzędzia w bariery sterylne różnego typu, dokonuje wyboru sposobu pakowania i określa termin przydatności danej bariery. W tej części jest siedem pytań. Druga część, w której znalazło się dwadzieścia jeden pytań, jest podzielona na cztery etapy i dotyczy czynności wykonywanych w strefie sterylnej sterylizatorni szpitalnej. Uczący się sprawdza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie doboru testów chemicznych i biologicznych do procesów sterylizacji, sprawdza i ocenia parametry fizyczne procesów, ocenia, czy proces sterylizacji przebiegł prawidłowo oraz czy wybrana wcześniej bariera sterylna nie uległa rozszczelnieniu i czy można wydać narzędzie (bądź narzędzia) do konkretnego oddziału szpitalnego.
Gra zawiera jasno określone cele, informację zwrotną oraz elementy zaskoczenia (pytania z gwiazdką).

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu

Przed przystąpieniem do gry osoba ucząca się powinna obejrzeć film instruktażowy, potem zapoznać się z infografiką, a w trzeciej kolejności – z planszą interaktywną. Gra edukacyjna jest elementem, który pozwala sprawdzić i utrwalić wiedzę zdobytą przez uczącego się podczas pracy z wcześniej poznanymi materiałami multimedialnymi.

Materiały sprawdzające powiązane z grą edukacyjną:

  • zadanie z lukami „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Procesy sterylizacji i ich parametry”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy bariery sterylnej”,

  • puzzle „Test kontroli sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kontrolowanie integralności bariery sterylnej,

  • dopuszczanie narzędzi do użytku lub przekazanie ich do ponownej dezynfekcji lub pakowania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Po zapoznaniu się z grą edukacyjną, dotyczącą kontrolowania integralności bariery sterylnej i dopuszczania narzędzi do użytku lub przekazania do ponownej dezynfekcji lub pakowania, uczący się przekazuje nauczycielowi swoje pierwsze wrażenia z gry oraz podaje wątpliwości lub niejasności dotyczące toku postępowania. By zapoznać się z nimi i lepiej je wyjaśnić, nauczyciel przygotowuje ankietę, np.:

    • „Jaką rolę – osoby, która pracuje w strefie czystej i pakuje wyroby medyczne w opakowania sterylizacyjne, czy osoby, która pracuje w strefie czystej i kontroluje integralność bariery sterylnej – wybrałeś w grze?”

    • „Jak oceniasz zaprezentowany materiał?” (możliwe odpowiedzi: materiał był bardzo ciekawy, materiał był średnio interesujący, materiał nie zainteresował mnie, nie mam zdania),

    • „Który z etapów gry wydał Ci się najtrudniejszy?”,

    • „Który z etapów gry był dla Ciebie najciekawszy?”.

  • Po przejściu przez grę uczący się tworzy schemat, plakat, prezentację lub infografikę, np. na temat:

    • działań osoby, w której rolę wcielił się w grze (a więc osoby, która pracuje w strefie czystej i pakuje wyroby medyczne w opakowania sterylizacyjne, lub osoby, która pracuje w strefie czystej i kontroluje integralność bariery sterylnej),

    • zasad kontrolowania bariery sterylnej,

    • warunków dopuszczania narzędzi do użytku lub przekazania ich do ponownej dezynfekcji lub pakowania.

    Po utworzeniu danego projektu osoba ucząca się powinna dostać od nauczyciela informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Powinny zostać przedyskutowane kwestie, które budzą wątpliwość osoby uczącej się albo wymagają doprecyzowania ze strony nauczyciela. Prace te mogą również być analizowane na forum (wybrane lub wszystkie, jeśli czas na to pozwala). Wspólna ocena projektów może przyczynić się do pogłębienia dyskusji na temat ról i zadań zawodowych technika sterylizacji.

  • W celu zwiększenia aktywności uczącego się nauczyciel może przygotować zadania kontrolne do gry, np.:

    • „Przygotowując narzędzia do sterylizacji, używa się różnych barier sterylnych – wymień przykłady”,

    • „Od czego zależy dobór barier sterylnych stosowanych w procesie przygotowania narzędzi medycznych do sterylizacji?”,

    • „Jakie metody kontroli są stosowane w celu potwierdzenia prawidłowości przebiegu sterylizacji?” itp.

    Każdy z uczących się powinien samodzielnie uzupełnić kartę pracy. Nauczyciel może sprawdzić każdą z tych kart lub poprosić uczących się o przedstawienie odpowiedzi na forum.

  • Przechodząc grę, uczący się wychwytuje z podanych treści nieznane sobie słownictwo. Może je potem próbować wyjaśniać na podstawie własnych skojarzeń, doświadczeń, posiadanej wiedzy, a następnie samodzielnie lub z nauczycielem może skorzystać ze słownika w celu zweryfikowania i opanowania definicji oraz utrwalenia nowo poznanych pojęć.

Praca w grupach

  • Uczący się przed przejściem przez grę zostają podzieleni na pięć grup. Każda z grup dostaje zestaw narzędzi do sterylizacji oraz różne bariery sterylne, np.: papier krepowy, rękaw papierowo‑foliowy, kontener sterylizacyjny i inne. Zadaniem grup jest odpowiednie przygotowanie narzędzi do sterylizacji. Po wykonaniu zadania nauczyciel daje osobom uczącym się w grupach informację zwrotną dotyczącą właściwych działań podjętych przez grupę. W sytuacji gdy wystąpiły błędy podczas pakowania, nauczyciel daje wskazówki, jak powinno być przygotowane narzędzie do sterylizacji. Po wykonaniu tego zadania osoby uczące się biorą udział w grze, wcielając się w rolę osoby pakującej w barierę sterylną różnego typu, różnymi sposobami w strefie czystej.

  • Osoby uczące się po przejściu gry (jako osoba kontrolująca integralność bariery sterylnej) zostają podzielone na osiem grup. Każda z grup otrzymuje wydruk z analizatora (drukarki urządzenia sterylizującego) z ukrytym błędem. Zadaniem grup jest wskazanie błędu. Następnie grupy udzielają odpowiedzi na pytania:

    • Jakie parametry fizyczne należy sprawdzić na wydruku z analizatora (drukarki urządzenia sterylizującego)?

    • Jakie działania powinien podjąć pracownik sterylizatorni po wykryciu błędu?

Praca z całym zespołem

  • Materiał jest wspólnie oglądany. Nauczyciel organizuje dyskusję dotyczącą kontroli wskaźników fizycznych procesu sterylizacji. Jeżeli jakieś pojęcia są uczącym się nieznane, wyjaśnia im je.

  • Aby uczący się lepiej zapamiętali nowe pojęcia pojawiające się w grze, można zorganizować konkurs na znajomość haseł lub opracowywać wspólnie w zespole fiszki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania się do zajęć,

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do sprawdzianu,

  • przygotowania prezentacji dotyczącej np.:

    • wskaźników kontroli chemicznej i biologicznej,

    • sposobu działania wskaźników chemicznych i biologicznych,

    • budowy wskaźników chemicznych i biologicznych itp.,

  • opracowania infografiki na temat np.:

    • doboru wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,

    • zastosowania wskaźników kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji itp.,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej (uczący się może przygotować schemat na zaproponowany przez nauczyciela temat, np. „Analiza kontroli procesów mycia i dezynfekcji”).

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli,

  • zestawy pytań czy niedokończonych zdań,

  • schemat z opisem niewłaściwych zachowań osoby, która pracuje w strefie czystej i pakuje wyroby medyczne, lub osoby, która pracuje w strefie czystej i kontroluje integralność bariery sterylnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

W przypadku trudniejszych zagadnień uczący się może wracać do gry i ponownie analizować przedstawioną sytuację, by przyswoić sobie właściwe działanie. Osoba ucząca przygotowuje notatki o właściwych zachowaniach osoby, która pracuje w strefie czystej i pakuje wyroby medyczne, lub osoby, która pracuje w strefie czystej i kontroluje integralność bariery sterylnej. W razie niezrozumienia treści osoba ucząca się zadaje pytania nauczycielowi lub osobom uczącym się, które opanowały już materiał.

Uczący się zostają podzieleni na grupy w zależności od tego, w jakim stopniu zrozumieli oni treści – grupa, która przyswoiła materiał, dostaje do wykonania zadanie (dotyczące np. analizy dokumentacji procesu mycia i dezynfekcji, wskazania rodzajów urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań itp.), a grupa, która ma trudności ze zrozumieniem treści, przechodzi grę jeszcze raz.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Test kontroli mycia mechanicznego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający ma charakter testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Jest to zadanie łatwe. Z trzech podanych odpowiedzi uczący się wybiera jedną, opisującą właściwe miejsce umieszczenia testu kontroli mycia mechanicznego w myjko‑dezynfektorze.

W zadaniu znajdują się informacje zwrotne; w przypadku wyboru błędnej odpowiedzi uczący się zostaje odsyłany do filmu instruktażowego prezentującego technika sterylizacji medycznej, który umieszcza test na odpowiedniej półce urządzenia. Uczący się znajdzie w filmie informacje na temat zasadności takiego postępowania. Po ponownym obejrzeniu filmu instruktażowego uczący się może jeszcze raz wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Testy kontroli dezynfekcji chemicznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy w nim przyporządkować trzy opisy odczytów wyników testów kontroli dezynfekcji chemicznej do trzech zdjęć tych testów. Zdjęcia przedstawiają test przed użyciem, test po użyciu prawidłowo wybarwiony oraz test po użyciu nieprawidłowo wybarwiony (każdy z innym kolorem pola testowego).

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błąd, może wrócić do materiału multimedialnego – planszy interaktywnej – i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Dotyczy przeprowadzenia testu na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej. Uczący się ma uzupełnić cztery luki w tekście, korzystając z ośmiu pojęć umieszczonych pod tekstem. Poza czterema pojęciami poprawnymi znajdują się tu również cztery pojęcia błędne.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego lub gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Procesy sterylizacji i ich parametry”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy przyporządkować do trzech rodzajów procesów sterylizacyjnych (sterylizacja parowa, gazowa i plazmowa) ich parametry, takie jak czas i temperatura.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego lub gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Przyrządy do kontroli procesu sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Aby rozwiązać krzyżówkę, należy odgadnąć trzy pojęcia dotyczące narzędzi do kontroli dekontaminacji. Po wpisaniu wyrazów uczący się odczytuje hasło. Z hasłem jest związane dodatkowe pytanie o zastosowanie przyrządu, którego nazwa stanowi rozwiązanie krzyżówki.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – infografiki – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Test kontroli sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Układanka składa się z szesnastu elementów. Po ich ułożeniu uczący się zobaczy, jak wygląda pakiet reprezentatywny z testem chemicznym typu Bowie‑Dick. Po ułożeniu elementów uczący się odpowiada na dodatkowe pytania związane z testem widniejącym na zdjęciu.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – gry edukacyjnej – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i  dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy przyporządkować do zaprezentowanych zdjęć nazwy urządzeń na nich przedstawionych, obsługiwanych przez technika sterylizacji medycznej. Urządzenia te to: dataloger, inkubator do próbek z testem biologicznym do kontroli procesu sterylizacji tlenkiem etylenu oraz drukarka urządzenia sterylizującego.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego, infografiki czy gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi „Przeprowadzenie kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. W tekście dotyczącym kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej znajdują się trzy pary wyrazów, z których należy wybrać jeden właściwy, poprawnie opisujący proces.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – filmu instruktażowego – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Należy określić, czy podane cztery zdania dotyczące testów i wskaźników stosowanych w sterylizatorni są prawdziwie czy fałszywe.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego, infografiki czy gry edukacyjnej – i ponownie wykonać to zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy bariery sterylnej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Na fotografii widać zestaw narzędziowy w kontenerze, opakowany w barierę sterylizacyjną – papier krepowany, na którym znajdują się dodatkowe taśmy i naklejka. Zadaniem uczącego się jest wstawienie nazw elementów bariery sterylnej w odpowiednie miejsca na fotografii. Uczący się wybiera nazwy spośród ośmiu podanych (trzy poprawne, pięć błędnych).

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – gry edukacyjnej czy planszy interaktywnej – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”,

  • planszą interaktywną „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału