Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia kontroli dekontaminacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Barbara Stefaniak

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Narzędzia kontroli dekontaminacji

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2) przeprowadza kontrolę sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5) rozróżnia wskaźniki do kontroli procesów sterylizacji:
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6) przeprowadza kontrolę cyklu sterylizacji:
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7) kontroluje integralność bariery sterylnej:
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8) przeprowadza kontrolę urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowania:
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych:

  • przeprowadzania kontroli procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji” powinien być pierwszym materiałem, z którym zapoznaje się osoba ucząca się. Przedstawia on od początku procesy mycia i dekontaminacji, wskazując na użycie odpowiednich testów w konkretnych momentach procesów. Zaprezentowano:

  • sposób pobrania materiału do testów,

  • przeprowadzanie testów,

  • odczyt wyników,

  • weryfikację, czy proces przebiegł prawidłowo.

Następnie uczący się powinien zapoznać się z infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji” – przedstawia ona poszczególne testy używane podczas ww. procesów. Na tym etapie uczący się wie już, jak należy obchodzić się z testami i w jaki sposób ich używać.

Po przeanalizowaniu infografiki (bezwzględnie właśnie wtedy!) osoba ucząca się powinna skorzystać z planszy interaktywnej prezentującej testy do kontroli procesów dekontaminacji. Na planszy przedstawione są testy po przejściu poszczególnych etapów procesów: pokazano, jak wygląda test po poprawnie przebiegającym procesie, a także zaprezentowano testy nieprzebarwione, częściowo przebarwione – wskazujące na proces nieprawidłowy lub taki, którego wynik jest nierozstrzygający. Aby efektywnie wykorzystać planszę interaktywną, uczący się musi mieć już wiedzę o samym teście (o tym, co test sprawdza, jak działa, kiedy i w jaki sposób go użyć itp.).

Ostatnim w kolejności materiałem, z którym powinna zapoznać się osoba ucząca się, jest gra edukacyjna. Gra przeprowadza uczącego się przez wszystkie etapy procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji. Dzięki grze osoba z niej korzystająca sprawdza swą wiedzę o poprawności przeprowadzania kolejnych etapów procesów, o zasadności użycia konkretnych testów i o sposobie weryfikacji ich poprawności. Gra jest więc zarówno sprawdzianem, jak i narzędziem pomocnym w utrwaleniu wiedzy uczącego się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy jest oparty na scenariuszu przeprowadzenia kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia sprzętu medycznego do procesu sterylizacji. Film rozgrywa się w centralnej sterylizatorni, gdzie uczącym się zostaje przedstawiony personel tam pracujący, pokazana jest odzież ochrony osobistej oraz zaprezentowane zostają:

  • proces technologiczny przeprowadzenia kontroli jakości sprzętu medycznego po procesie mycia i dezynfekcji,

  • przeprowadzenie kontroli czystości sprzętu medycznego,

  • pakowanie w różne bariery sterylne,

  • ułożenie zapakowanego sprzętu medycznego do procesu sterylizacji. Pokazano również dokumentację potrzebną do przeprowadzania kontroli jakości czy czystości.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej).

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Test kontroli mycia mechanicznego”,

  • zadanie z lukami „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Procesy sterylizacji i ich parametry”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi „Przeprowadzenie kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kontrolowanie procesów mycia i dezynfekcji,

  • kontrolowanie procesów sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej,

  • obsługiwanie i zastosowanie sprzętu (datalogery, autoczytniki, iluminatory, rejestratory elektroniczne) wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych związanych z kontrolą monitorowania procesów dekontaminacji,

  • wykonywanie manualnego mycia i dezynfekcji narzędzi chirurgicznych, różnych zestawów narzędzi i sprzętu medycznego oraz wyrobów medycznych przy zastosowaniu różnych środków dezynfekcyjnych,

  • dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji,

  • kwalifikowanie do procesów dekontaminacji narzędzi chirurgicznych, różnych zestawów narzędzi i sprzętu medycznego oraz innych wyrobów medycznych, np. zestawu do szycia, zestawu do zdejmowania szwów, zestawów okolicznościowych, cystoskopu, choledochoskopu giętkiego używanego w polu operacyjnym, zestawu do wyciągu, aparatu Ambu, implantów,

  • kontrolowanie procesów mycia i dezynfekcji oraz procesów sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • opracowanie infografiki dotyczącej postępowania personelu sterylizatorni w trakcie przeprowadzenia kontroli jakości, czystości, pakowania, ułożenia sprzętu medycznego do procesu sterylizacji,

  • zapisanie definicji pojęć, które pojawiły się w filmie i sprawiły najwięcej problemów, uczący się może przygotować fiszki. Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach osób uczących się,

  • inicjowanie dyskusji – np. burzy mózgów w kilkuosobowych grupach osób uczących się. Dyskusja może dotyczyć takich tematów jak np.: problemy, jakie mogą wystąpić podczas kontroli procesów mycia i dezynfekcji kontroli procesów sterylizacji, dokumentacja tworzona podczas procesu mycia i dezynfekcji, dobieranie testów kontroli procesów sterylizacji do metody sterylizacji, itp.,

  • przygotowanie schematu postępowania technika sterylizacji w wybranej sytuacji:

    • kontroli procesów mycia i dezynfekcji w strefie brudnej,

    • kontroli procesów sterylizacji wysokotemperaturowej w strefie czystej,

    • kontroli procesów sterylizacji niskotemperaturowej w strefie czystej,

  • utworzenie mapy myśli na temat np. nieprawidłowości w procesie sterylizacji, dezynfekcji i mycia.


Tytuł materiału multimedialnego

Testy do kontroli procesów dekontaminacji

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał przedstawia testy do kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko- i niskotemperaturowej) z opisami, do którego procesu należy użyć danego testu. Prezentuje testy przed procesem oraz wyniki testów, w tym wynik prawidłowy, wynik nieprawidłowy oraz wynik wątpliwy.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy bariery sterylnej”,

  • dobieranie w pary „Testy kontroli dezynfekcji chemicznej”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • dobieranie testu do kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko - i niskotemperaturowej),

  • opisywanie, do którego procesu należy użyć danego testu,

  • interpretowanie wyników procesu dezynfekcji maszynowej,

  • interpretowanie wyników procesu sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • przygotowanie się do lekcji odwróconej (dotyczącej np. testów do przeprowadzania kontroli procesów dekontaminacji, interpretowania wyników procesu dezynfekcji maszynowej, interpretowanie wyników procesu sterylizacji),

  • opracowanie prezentacji, plakatu lub infografiki (na temat np. dobieranie testu do kontroli procesów dekontaminacji: mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko - i niskotemperaturowej),

  • sporządzenie notatek na temat jednego z przedstawionych w materiale multimedialnym testu np. wskaźnik biologiczny o szybkim odczycie, wskaźnik chemiczny typu 4, wskaźnik kontroli parametrów dezynfekcji),

  • przygotowanie: broszurki, plakatu lub infografiki na temat np. zastosowania wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,

  • utworzenie fiszek na temat rodzajów wskaźników oraz rodzajów kontroli procesów dekontaminacji (mycia, dezynfekcji, sterylizacji wysoko - i niskotemperaturowej),

  • utworzenie mapy myśli (np. „Sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych”, „Budowa wskaźników chemicznych i biologicznych”, „Dobór wskaźników chemicznych i biologicznych do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej”, „Testy do kontroli procesu dekontaminacji” itp.).


Tytuł materiału multimedialnego

Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji

Typ materiału multimedialnego

Infografika

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Infografika przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat doboru testów do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej, do kontroli sterylizacji w zależności od zastosowanego typu mycia i dezynfekcji oraz wybranej metody sterylizacji.
Zawiera rysunki testów do kontroli mycia i dezynfekcji oraz kontroli sterylizacji wraz z krótkimi opisami.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,

Materiały sprawdzające powiązane z infografiką:

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”,

  • krzyżówka „Przyrządy do kontroli procesu sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu: dobieranie testu do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z infografiką można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • samodzielne opracowanie przypadku dotyczącego np. doboru przez pracownika odpowiedniego testu do kontroli mycia i dezynfekcji automatycznej, do kontroli sterylizacji w zależności od zastosowanego typu mycia i dezynfekcji oraz wybranej metody sterylizacji,

  • opracowanie notatek na temat np. budowy i sposobu działania testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji, analizy wyników kontroli procesu, itp.

  • utworzenie quizu na temat np. zmiennych procesów mycia i dezynfekcji,

  • utworzenie fiszek (np. „Narzędzia kontroli dekontaminacji”, „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji „),

  • opisanie schematu (np. „Prawidłowy przebieg kontroli procesu sterylizacji parowej”, „Prawidłowy przebieg kontroli procesu mycia i dezynfekcji automatycznej”, „Prawidłowy przebieg sterylizacji niskotemperaturowej tlenkiem etylenu (EO)”),

  • utworzenie mapy myśli (np. „Test kontroli poprawnej pracy zgrzewarek”, „Opis wskaźnika parametrów dezynfekcji termicznej”, itp).


Tytuł materiału multimedialnego

Kontrola integralności bariery sterylnej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna daje uczącemu się możliwość wcielenia się w wybraną rolę, np. osoby pakującej w barierę sterylną różnego typu (np. włókninę, rękaw papierowo‑foliowy, kontener sterylizacyjny) i różnymi sposobami lub osoby kontrolującej integralność bariery sterylnej.
Gra składa się z dwóch części. Pierwsza część rozgrywa się w strefie czystej sterylizatorni szpitalnej. Uczący się wciela się tu w osobę pakującą zestawy oraz pojedyncze narzędzia w bariery sterylne różnego typu, dokonuje wyboru sposobu pakowania i określa termin przydatności danej bariery. W tej części jest siedem pytań. Druga część, w której znalazło się dwadzieścia jeden pytań, jest podzielona na cztery etapy i dotyczy czynności wykonywanych w strefie sterylnej sterylizatorni szpitalnej. Uczący się sprawdza swoją wiedzę i umiejętności w zakresie doboru testów chemicznych i biologicznych do procesów sterylizacji, sprawdza i ocenia parametry fizyczne procesów, ocenia, czy proces sterylizacji przebiegł prawidłowo oraz czy wybrana wcześniej bariera sterylna nie uległa rozszczelnieniu i czy można wydać narzędzie (bądź narzędzia) do konkretnego oddziału szpitalnego.
Gra zawiera jasno określone cele, informację zwrotną oraz elementy zaskoczenia (pytania z gwiazdką).

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)3) objaśnia sposób działania wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.5)6) stosuje wskaźniki kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji,
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu,
MED.12.5.7)1) kontroluje wizualnie stan opakowania po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)2) ocenia jakość zgrzewów po procesie sterylizacji,
MED.12.5.7)3) sprawdza ciągłość zgrzewu w opakowaniach papierowo foliowych i z folii TYVEK (folii poliestrowej/polipropylenowej),
MED.12.5.8)1) wymienia rodzaje urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)2) opisuje sposób działania urządzeń zgrzewających,
MED.12.5.8)3) różnicuje urządzenia służące do zapewnienia szczelności opakowań,
MED.12.5.8)4) opisuje proces zgrzewania,
MED.12.5.8)5) opisuje parametry procesu zgrzewania,
MED.12.5.8)6) kontroluje urządzenia do zapewniania szczelności opakowania,
MED.12.5.8)7) dobiera wskaźniki kontroli szczelności opakowania,
MED.12.5.8)8) przeprowadza test kontroli szczelności zgrzewu,
MED.12.5.8)9) interpretuje wyniki testu kontroli szczelności zgrzewu.

Materiały sprawdzające powiązane z grą edukacyjną:

  • zadanie z lukami „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Procesy sterylizacji i ich parametry”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy bariery sterylnej”,

  • puzzle „Test kontroli sterylizacji”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kontrolowanie integralności bariery sterylnej,

  • dopuszczanie narzędzi do użytku lub przekazanie ich do ponownej dezynfekcji lub pakowania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po przejściu gry edukacyjnej można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:

  • powtarzanie i systematyzowanie materiału przez uczącego się,

  • przygotowanie się do zajęć, do sprawdzianu,

  • udzielanie odpowiedzi na pytania z zestawu pytań czy w analizie przypadku, dotyczącego integralności bariery sterylnej,

  • opracowanie infografiki, broszury na temat np. elementów kontroli cyklu sterylizacji, wskaźników kontroli procesów sterylizacji (fizycznych, chemicznych, biologicznych), procedury dopuszczenia urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy, zasad działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji, itp.

  • utworzenie notatek dotyczących tego, jak powinno przebiegać np. wykonanie kontroli mycia mechanicznego, prawidłowy proces dezynfekcji chemicznej i termicznej, analiza kontroli procesów mycia i dezynfekcji, sprawdzenie parametrów fizycznych na wydruku z analizatora (drukarki urządzenia sterylizującego), itp.

  • przygotowanie fiszek o wskaźnikach kontroli fizycznej, chemicznej i biologicznej w procesie sterylizacji, zasadach działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji, rodzajach urządzeń służących do zapewnienia szczelności opakowań, wskaźnikach kontroli szczelności opakowania, itp.,

  • opracowanie schematu „Gdyby moim zadaniem było prowadzenie dokumentacji procesu mycia i dezynfekcji, to zwrócę uwagę na:…”, „W procesie analizy uzyskanych wyników kontroli procesu sterylizacji muszę ocenić:…”, itp.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi – „Test kontroli mycia mechanicznego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający ma charakter testu wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią. Jest to zadanie łatwe. Z trzech podanych odpowiedzi uczący się wybiera jedną, opisującą właściwe miejsce umieszczenia testu kontroli mycia mechanicznego w myjko‑dezynfektorze.

W zadaniu znajdują się informacje zwrotne; w przypadku wyboru błędnej odpowiedzi uczący się zostaje odsyłany do filmu instruktażowego prezentującego technika sterylizacji medycznej, który umieszcza test na odpowiedniej półce urządzenia. Uczący się znajdzie w filmie informacje na temat zasadności takiego postępowania. Po ponownym obejrzeniu filmu instruktażowego uczący się może jeszcze raz wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary – „Testy kontroli dezynfekcji chemicznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy w nim przyporządkować trzy opisy odczytów wyników testów kontroli dezynfekcji chemicznej do trzech zdjęć tych testów. Zdjęcia przedstawiają test przed użyciem, test po użyciu prawidłowo wybarwiony oraz test po użyciu nieprawidłowo wybarwiony (każdy z innym kolorem pola testowego).

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błąd, może wrócić do materiału multimedialnego – planszy interaktywnej – i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – „Przeprowadzenie testu kontroli na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Dotyczy przeprowadzenia testu na pozostałości białkowe po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej. Uczący się ma uzupełnić cztery luki w tekście, korzystając z ośmiu pojęć umieszczonych pod tekstem. Poza czterema pojęciami poprawnymi znajdują się tu również cztery pojęcia błędne.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego lub gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie – „Procesy sterylizacji i ich parametry”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy przyporządkować do trzech rodzajów procesów sterylizacyjnych (sterylizacja parowa, gazowa i plazmowa) ich parametry, takie jak czas i temperatura.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego lub gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)5) kontroluje wskaźniki fizyczne procesu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka – „Przyrządy do kontroli procesu sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Aby rozwiązać krzyżówkę, należy odgadnąć trzy pojęcia dotyczące narzędzi do kontroli dekontaminacji. Po wpisaniu wyrazów uczący się odczytuje hasło. Z hasłem jest związane dodatkowe pytanie o zastosowanie przyrządu, którego nazwa stanowi rozwiązanie krzyżówki.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – infografiki – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.5)7) opisuje kontrolę procesu sterylizacji z zastosowaniem PCD (Process Challenge Devices),
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle – „Test kontroli sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. Układanka składa się z szesnastu elementów. Po ich ułożeniu uczący się zobaczy, jak wygląda pakiet reprezentatywny z testem chemicznym typu Bowie‑Dick. Po ułożeniu elementów uczący się odpowiada na dodatkowe pytania związane z testem widniejącym na zdjęciu.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – gry edukacyjnej – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i  dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)3) stosuje przepisy i normy dotyczące urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)4) opisuje czynniki mające wpływ na dopuszczenie urządzeń do pracy,
MED.12.5.2)6) decyduje o dopuszczeniu urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji do pracy,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)2) określa elementy kontroli cyklu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do grafu/schematu – „Urządzenia obsługiwane przez technika sterylizacji medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Należy przyporządkować do zaprezentowanych zdjęć nazwy urządzeń na nich przedstawionych, obsługiwanych przez technika sterylizacji medycznej. Urządzenia te to: dataloger, inkubator do próbek z testem biologicznym do kontroli procesu sterylizacji tlenkiem etylenu oraz drukarka urządzenia sterylizującego.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego, infografiki czy gry edukacyjnej – i ponownie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)6) weryfikuje wyniki rejestru cyklu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi – „Przeprowadzenie kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne. W tekście dotyczącym kontroli wizualnej po procesie mycia i dezynfekcji automatycznej znajdują się trzy pary wyrazów, z których należy wybrać jeden właściwy, poprawnie opisujący proces.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiału multimedialnego – filmu instruktażowego – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz – „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie trudne. Należy określić, czy podane cztery zdania dotyczące testów i wskaźników stosowanych w sterylizatorni są prawdziwie czy fałszywe.

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – filmu instruktażowego, infografiki czy gry edukacyjnej – i ponownie wykonać to zadanie. Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Kontrola procesów mycia i dezynfekcji, kontrola procesów sterylizacji”,

  • infografiką „Dobór testów do kontroli mycia i dezynfekcji, do kontroli sterylizacji”,

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.5.2)1) opisuje rodzaje kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)5) dobiera wskaźniki chemiczne i biologiczne do metod procesu sterylizacji niskotemperaturowej i wysokotemperaturowej,
MED.12.5.6)1) opisuje sposoby przeprowadzania kontroli cyklu sterylizacji,
MED.12.5.6)3) sprawdza wyniki kontroli chemicznej i biologicznej wsadu,
MED.12.5.6)4) sprawdza wyniki kontroli wskaźników chemicznych pakietu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – „Elementy bariery sterylnej”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe. Na fotografii widać zestaw narzędziowy w kontenerze, opakowany w barierę sterylizacyjną – papier krepowany, na którym znajdują się dodatkowe taśmy i naklejka. Zadaniem uczącego się jest wstawienie nazw elementów bariery sterylnej w odpowiednie miejsca na fotografii. Uczący się wybiera nazwy spośród ośmiu podanych (trzy poprawne, pięć błędnych).

W przypadku poprawnego lub błędnego wykonania zadania pojawiają się informacje zwrotne. Jeśli uczący się popełni błędy, może wrócić do materiałów multimedialnych – gry edukacyjnej czy planszy interaktywnej – i ponownie wykonać to zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • grą edukacyjną „Kontrola integralności bariery sterylnej”,

  • planszą interaktywną „Testy do kontroli procesów dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.5.2)2) opisuje zasadę działania testów do kontroli urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.2)5) sprawdza i interpretuje wyniki testów kontroli sprawności urządzeń wykorzystywanych do sterylizacji,
MED.12.5.5)1) opisuje wskaźniki kontroli procesów sterylizacji (fizyczne, chemiczne, biologiczne),
MED.12.5.5)2) rozpoznaje wskaźniki kontroli chemicznej i biologicznej,
MED.12.5.5)4) opisuje budowę wskaźników chemicznych i biologicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału