Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa maszyn ogrodniczych

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303

OGR.02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – technik ogrodnik 314205

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 611303) oraz technik ogrodnik (kod cyfrowy zawodu 314205), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Omówisz elementy konstrukcyjne i ruchome maszyn ogrodniczych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące właściwości mechanicznych, fizycznych i chemicznych oraz zastosowania materiałów i stopów używanych w budowie maszyn ogrodniczych.

  • Poznasz możliwości łączenia materiałów różnymi sposobami (np. przez połączenia gwintowe, nitowe, spawanie, zgrzewanie).

  • Przeanalizujesz budowę i zastosowaniem sprzęgieł oraz silników spalinowych i elektrycznych w maszynach i narzędziach ogrodniczych, sygnalizując jednocześnie zagrożenia, jakie mogą się pojawić podczas ich eksploatacji.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działaniaD6NJH9iGnSekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działania

Praca z sekwencjami filmowymi pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • zapoznanie się z budową, zasadami obsługi i przewidywanymi warunkami pracy poszczególnych typów maszyn ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.

Wizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodniczeD15vtl3ToWizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodnicze

Praca z wizualizacją 3D pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • zapoznanie się z wybranymi elementami budowy i zasadami działania silników elektrycznych i spalinowych oraz innych kluczowych elementów maszyn i urządzeń ogrodniczych.

Atlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodniczeDKxgxO6m0Atlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodnicze

Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • zapoznanie się w przystępnej dla ucznia formie z budową i zastosowaniem różnorodnych maszyn i narzędzi ogrodniczych oraz materiałów i elementów używanych do ich budowy.

E‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowaDVmLLoc4IE‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowa

Praca z e‑bookiem pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • zapoznanie się całością materiałów dotyczących budowy i obsługi poszczególnych typów maszyn ogrodniczych.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDNxF6JOZOInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu eksploatacji środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDz250y6eDSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDdvnnwyoCPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD136nnbJTPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDaWwM6lbENetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy z zakresu eksploatacji środków technicznych stosowanych w ogrodnictwie.

Instrukcja użytkowaniaD4nU64RKoInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • sekwencje filmowe Maszyny ogrodnicze – materiały, konstrukcja, zasady działania z ćwiczeniami 1–10,

  • wizualizacja 3D Podstawowe maszyny i narzędzia ogrodnicze z ćwiczeniem 11,

  • atlas interaktywny Połączenia rozłączne i nierozłączne, sprzęgła, silniki, maszyny ogrodnicze z ćwiczeniami 12–18,

  • e‑book Maszyny ogrodnicze i ich budowa z ćwiczeniami 19–25.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w samokształceniu

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Sekwencje filmowe

Czy potrafisz rozpoznać, z czego są wykonane części maszyn ogrodniczych? Wybierz jedną dowolną maszynę, np. glebogryzarkę lub kosiarkę, a następnie znajdź jej zdjęcie w internecie albo – jeśli to możliwe – obejrzyj taką maszynę na żywo. Zapisz, z czego są wykonane jej kluczowe elementy. Wykonaj na podstawie swoich notatek mapę myśli lub notatkę graficzną. Następnie obejrzyj pierwszy film z sekwencji filmowych w e‑materiale. Zweryfikuj swoje intuicyjne notatki, uzupełnij je o brakujące elementy.

W dalszej kolejności zapoznaj się z treścią filmów: 1. Elementy konstrukcyjne i ruchome maszyn, 2. Połączenia rozłączne i nierozłączne materiałów stosowanych w budowie maszyn, 3. Sprzęgła – budowa i zastosowanie, 4. Budowa i zasada działania silników spalinowych i elektrycznych. Wykonaj plakat, na którym znajdą się najważniejsze treści zawarte w multimediach. Zwróć uwagę na sposób grupowania poszczególnych treści: które zagadnienia łączą się z innymi? Spróbuj tak przygotować plakat, aby miał charakter podsumowujący wiedzę z sekwencji filmowych.

2. Wizualizacja 3D i atlas interaktywny

Twoim zadaniem będzie przygotowanie katalogu z podstawowymi maszynami i narzędziami ogrodniczymi. Na początku przygotuj konspekt przyszłego katalogu. Aby go wykonać, zastanów się, jak skategoryzujesz przedstawione w multimedium maszyny i narzędzia ogrodnicze. Następnie wykonaj katalog odręcznie lub w formie cyfrowej, np. z użyciem ogólnodostępnych programów czy aplikacji komputerowych.

3. E‑book

Zapoznaj się z treścią multimedium Maszyny ogrodnicze i ich budowa. Na jej podstawie przygotuj 10 pytań quizowych. Gotowy quiz zamieść w internecie, najlepiej na ogólnodostępnych platformach edukacyjnych.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat budowy maszyn ogrodniczych zdobytą na zajęciach.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści