Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz wiedzę ogólną z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie.
Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesieGra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie
Praca z grą wcielanie się w rolę pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie poszczególnych elementów planu marketingowego, tj. streszczenie planu marketingowego, analiza sytuacji (elementy audytu marketingowego), cele marketingowe, strategia marketingowa, harmonogram realizacji, budżet planowanych działań marketingowych, procedury kontrolne i aktualizacyjne;
analiza odpowiednich celów marketingowych i strategii marketingowej w planowaniu marketingowym dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;
dobór odpowiednich wskaźników i elementów harmonogramu realizacji planu marketingowego dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;
opracowanie budżetu planowanych działań marketingowych;
analiza i dobór sposobów kontrolowania i aktualizowania przygotowanego planu marketingowego;
uwzględnianie zarządzania ryzykiem w marketingu związanym z rynkiem dostawców, odbiorców, konkurencji.
Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymPlansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
Praca z planszą/schematem/grafiką interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie narzędzi stosowanych w zarządzaniu marketingowym, metody harmonogramowania, pozycjonowanie itp.
omówienie konkretnych narzędzi takich jak m.in. analiza SWOT/TOWS, macierz BCG, macierz Ansoffa, sposób pozycjonowania produktów, harmonogramu realizacji zaplanowanych zadań w planie marketingowym;
przeprowadzanie analiz rynkowych z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi;
charakteryzowanie typów materiałów promocyjnych (np. ulotek, folderów informacyjnych o produkcie, banerów reklamowych) z uwzględnieniem zakresu przeznaczonego dla producentów rolnych zajmujących się dystrybucją bezpośrednią swoich produktów;
analiza wytycznych obowiązujących w etykietowaniu produktów z sektora rolno‑spożywczego, m.in. produktów certyfikowanych w ramach unijnych systemów jakości (rolnictwo ekologiczne, integrowane itd.).
E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieE‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie najważniejszych zagadnień dotyczących strategii rozwoju firmy, zarządzania i planowania marketingowego, a także kontroli marketingowej,
wyjaśnianie pojęć związanych z zarządzaniem marketingowym w agrobiznesie;
omówienie roli komunikacji marketingowej oraz zarządzania informacją w decyzjach marketingowych w agrobiznesie;
charakteryzowanie elementów marketingu mix oraz marketingu międzynarodowego i globalnego w sektorze rolno‑spożywczym.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zarządzania marketingowego w agrobiznesie.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Planowanie marketingowe w agrobiznesieGra „wcielanie się w rolę”
Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymPlansza/schemat/grafika interaktywna
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie z ćwiczeniami 6, 7 i 9,
plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym z ćwiczeniami 1 i 2,
e‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie z ćwiczeniami 3, 4, 5, 8 i 10.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w agrobiznesie
Gra umożliwia zweryfikowanie nie tylko twojej wiedzy, lecz także pewnych umiejętności, np. doboru odpowiednich narzędzi marketingowych, analizy sytuacji rynkowej itp. Sprawdź się, wykonując misje, i wciel się w doradcę osoby, która chce przygotować strategię marketingową dla swojej działalności.
Możesz też samodzielnie zaplanować kolejną misję. Przedstaw opis problemu, który właściciel gospodarstwa chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stwórz quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca. Stworzony przez siebie quiz możesz wykorzystać po jakimś czasie jako materiał powtórkowy, np. przed egzaminem.
Planując misję, możesz też przygotować mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze elementy problemu, a następnie fiszki z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi poszczególnych zagadnień. Zarówno mapę myśli, jaki i fiszki przygotujesz za pomocą narzędzi umieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a potem możesz je wykorzystać do powtórzenia materiału.
2. Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
Zapoznaj się z informacjami przedstawionymi w materiałach multimedialnych na temat analizy SWOT, macierzy BCG, macierzy Ansoffa oraz działań marketingowych. Uporządkuj zdobytą wiedzę np. w formie sketchnotingu, czyli robienia notatek, ale też zapamiętywania i prezentowanie informacji w postaci wizualnej – z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym zestaw tabel i umieść w nim komplet danych i informacji dotyczących zarządzania marketingowego.
Następnie przygotuj taką analizę i macierze dla wymyślonej przez siebie firmy/działalności gospodarczej.
3. E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
Po zapoznaniu się z e‑bookiem stwórz mapę myśli, która będzie zawierać najważniejsze informacje dotyczące zarządzania marketingowego w agrobiznesie. Następnie w formie fiszek przygotuj zestaw pytań wraz z odpowiedziami (pytanie po jednej stronie, a odpowiedzi na odwrocie fiszki; możesz też wykorzystać narzędzie na ZPE). Dzięki temu możliwe będzie powtórzenie materiału w każdej chwili, kiedy uznasz to za potrzebne.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat marketingu w agrobiznesie zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści