E-materiały do kształcenia zawodowego

Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie

ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz wiedzę ogólną z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie.

  • Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesieDYi2EuWFEGra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie

Praca z grą wcielanie się w rolę pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie poszczególnych elementów planu marketingowego, tj. streszczenie planu marketingowego, analiza sytuacji (elementy audytu marketingowego), cele marketingowe, strategia marketingowa, harmonogram realizacji, budżet planowanych działań marketingowych, procedury kontrolne i aktualizacyjne;

  • analiza odpowiednich celów marketingowych i strategii marketingowej w planowaniu marketingowym dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;

  • dobór odpowiednich wskaźników i elementów harmonogramu realizacji planu marketingowego dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;

  • opracowanie budżetu planowanych działań marketingowych;

  • analiza i dobór sposobów kontrolowania i aktualizowania przygotowanego planu marketingowego;

  • uwzględnianie zarządzania ryzykiem w marketingu związanym z rynkiem dostawców, odbiorców, konkurencji.

Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymDKdUBEJfPPlansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym

Praca z planszą/schematem/grafiką interaktywną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie narzędzi stosowanych w zarządzaniu marketingowym, metody harmonogramowania, pozycjonowanie itp.

  • omówienie konkretnych narzędzi takich jak m.in. analiza SWOT/TOWS, macierz BCG, macierz Ansoffa, sposób pozycjonowania produktów, harmonogramu realizacji zaplanowanych zadań w planie marketingowym;

  • przeprowadzanie analiz rynkowych z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi;

  • charakteryzowanie typów materiałów promocyjnych (np. ulotek, folderów informacyjnych o produkcie, banerów reklamowych) z uwzględnieniem zakresu przeznaczonego dla producentów rolnych zajmujących się dystrybucją bezpośrednią swoich produktów;

  • analiza wytycznych obowiązujących w etykietowaniu produktów z sektora rolno‑spożywczego, m.in. produktów certyfikowanych w ramach unijnych systemów jakości (rolnictwo ekologiczne, integrowane itd.).

E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieDGKJCLdSgE‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie najważniejszych zagadnień dotyczących strategii rozwoju firmy, zarządzania i planowania marketingowego, a także kontroli marketingowej,

  • wyjaśnianie pojęć związanych z zarządzaniem marketingowym w agrobiznesie;

  • omówienie roli komunikacji marketingowej oraz zarządzania informacją w decyzjach marketingowych w agrobiznesie;

  • charakteryzowanie elementów marketingu mix oraz marketingu międzynarodowego i globalnego w sektorze rolno‑spożywczym.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD2UAOH1uInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDdSFrCjrPSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1BKMhWpcPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD16FgcQdoPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDaF5KZ8DyNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zarządzania marketingowego w agrobiznesie.

Instrukcja użytkowaniaD1BZB4reBInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie z ćwiczeniami 6, 7 i 9,

  • plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym z ćwiczeniami 1 i 2,

  • e‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie z ćwiczeniami 3, 4, 5, 8 i 10.

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w agrobiznesie

Gra umożliwia zweryfikowanie nie tylko twojej wiedzy, lecz także pewnych umiejętności, np. doboru odpowiednich narzędzi marketingowych, analizy sytuacji rynkowej itp. Sprawdź się, wykonując misje, i wciel się w doradcę osoby, która chce przygotować strategię marketingową dla swojej działalności.

Możesz też samodzielnie zaplanować kolejną misję. Przedstaw opis problemu, który właściciel gospodarstwa chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stwórz quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca. Stworzony przez siebie quiz możesz wykorzystać po jakimś czasie jako materiał powtórkowy, np. przed egzaminem.

Planując misję, możesz też przygotować mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze elementy problemu, a następnie fiszki z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi poszczególnych zagadnień. Zarówno mapę myśli, jaki i fiszki przygotujesz za pomocą narzędzi umieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a potem możesz je wykorzystać do powtórzenia materiału.

2. Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym

Zapoznaj się z informacjami przedstawionymi w materiałach multimedialnych na temat analizy SWOT, macierzy BCG, macierzy Ansoffa oraz działań marketingowych. Uporządkuj zdobytą wiedzę np. w formie sketchnotingu, czyli robienia notatek, ale też zapamiętywania i prezentowanie informacji w postaci wizualnej – z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym zestaw tabel i umieść w nim komplet danych i informacji dotyczących zarządzania marketingowego.

Następnie przygotuj taką analizę i macierze dla wymyślonej przez siebie firmy/działalności gospodarczej.

3. E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

Po zapoznaniu się z e‑bookiem stwórz mapę myśli, która będzie zawierać najważniejsze informacje dotyczące zarządzania marketingowego w agrobiznesie. Następnie w formie fiszek przygotuj zestaw pytań wraz z odpowiedziami (pytanie po jednej stronie, a odpowiedzi na odwrocie fiszki; możesz też wykorzystać narzędzie na ZPE). Dzięki temu możliwe będzie powtórzenie materiału w każdej chwili, kiedy uznasz to za potrzebne.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat marketingu w agrobiznesie zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści