Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402): organizowanie i realizowanie zadań związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa w agrobiznesie, w tym organizowanie i realizowanie zadań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w agrobiznesie oraz tych związanych z przetwórstwem spożywczym, prowadzenie dokumentacji przedsiębiorstwa w agrobiznesie. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – wiedzy ogólnej z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie (m.in. pojęć zarządzania marketingowego, planowania marketingowego, strategii rozwoju firmy, kontroli marketingowej, roli komunikacji marketingowej w agrobiznesie, zarządzania informacją w decyzjach marketingowych, charakterystyki elementów marketingu mix oraz marketingu międzynarodowego i globalnego w sektorze rolno‑spożywczym).
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
ROL.05.3 Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie
Osoba ucząca się:
ROL.05.3.6) stosuje techniki zarządzania przedsiębiorstwem:
ROL.05.3.6.1) dobiera techniki zarządzania właściwe ze względu na specyfikę produkcji;
ROL.05.3.6.2) uzasadnia wybór techniki zarządzania przedsiębiorstwem;
ROL.05.3.7) stosuje działania marketingowe w agrobiznesie:
ROL.05.3.7.1) wyjaśnia rolę planu marketingowego w prowadzonej działalności;
ROL.05.3.7.2) określa nabywców produktów i usług rolniczych;
ROL.05.3.7.3) szacuje popyt na produkty i usługi rolnicze;
ROL.05.3.8) korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa:
ROL.05.3.8.1) wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa;
ROL.05.3.8.2) wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa;
ROL.05.3.8.3) opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesieGra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie
Praca z grą wcielanie się w rolę wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie poszczególnych elementów planu marketingowego, tj. streszczenie planu marketingowego, analiza sytuacji (elementy audytu marketingowego), cele marketingowe, strategia marketingowa, harmonogram realizacji, budżet planowanych działań marketingowych, procedury kontrolne i aktualizacyjne;
analiza odpowiednich celów marketingowych i strategii marketingowej w planowaniu marketingowym dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;
dobór odpowiednich wskaźników i elementów harmonogramu realizacji planu marketingowego dla przedsiębiorstwa z sektora rolno‑spożywczego;
opracowanie budżetu planowanych działań marketingowych;
analiza i dobór sposobów kontrolowania i aktualizowania przygotowanego planu marketingowego;
uwzględnianie zarządzania ryzykiem w marketingu związanym z rynkiem dostawców, odbiorców, konkurencji.
Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymPlansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
Praca z planszą/schematem/grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie narzędzi stosowanych w zarządzaniu marketingowym, metody harmonogramowania, pozycjonowanie itp.;
omówienie konkretnych narzędzi takich jak m.in. analiza SWOT/TOWS, macierz BCG, macierz Ansoffa, sposób pozycjonowania produktów, harmonogramu realizacji zaplanowanych zadań w planie marketingowym;
przeprowadzanie analiz rynkowych z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi;
charakteryzowanie typów materiałów promocyjnych (np. ulotek, folderów informacyjnych o produkcie, banerów reklamowych) z uwzględnieniem zakresu przeznaczonego dla producentów rolnych zajmujących się dystrybucją bezpośrednią swoich produktów;
analiza wytycznych obowiązujących w etykietowaniu produktów z sektora rolno‑spożywczego, m.in. produktów certyfikowanych w ramach unijnych systemów jakości (rolnictwo ekologiczne, integrowane itd.).
E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieE‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie najważniejszych zagadnień dotyczących strategii rozwoju firmy, zarządzania i planowania marketingowego, a także kontroli marketingowej;
wyjaśnianie pojęć związanych z zarządzaniem marketingowym w agrobiznesie;
omówienie roli komunikacji marketingowej oraz zarządzania informacją w decyzjach marketingowych w agrobiznesie;
charakteryzowanie elementów marketingu mix oraz marketingu międzynarodowego i globalnego w sektorze rolno‑spożywczym.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania marketingowego w agrobiznesie.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zarządzania marketingowego w agrobiznesie.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Planowanie marketingowe w agrobiznesieGra „wcielanie się w rolę”
Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowymPlansza/schemat/grafika interaktywna
Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesieE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w biznesie z ćwiczeniami 6, 7 i 9,
plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym z ćwiczeniami 1 i 2,
e‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie z ćwiczeniami 3, 4, 5, 8 i 10.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą zarządzania marketingowego w agrobiznesie. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Gra wcielanie się w rolę Planowanie marketingowe w agrobiznesie
Praca w parach
Przed przystąpieniem do gry nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria, np. wygrywa para, która najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje. Następnie uczniowie dobierają się w pary i przystępują do realizacji poszczególnych zadań w grze. Wyniki pracy prezentowane są na forum klasy.
Gra umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, lecz także pewnych umiejętności, np. doboru odpowiednich narzędzi marketingowych, analizy sytuacji rynkowej itp. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęć, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
2. Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
Praca w grupach
Elementy WebQuestu. Uczniowie, podzieleni na cztery grupy, otrzymują arkusze papieru i flamastry. Mają za zadanie przygotować plakaty zawierające najistotniejsze informacje i przykłady dotyczące:
grupa I – analizy SWOT,
grupa II – macierzy BCG,
grupa III – macierzy Ansoffa,
grupa IV – działań marketingowych.
Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł, również internetowych.
Po wyznaczonym czasie każdy zespół prezentuje swój plakat. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.
Plakaty mogą zostać sfotografowane i umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej jako materiał powtórkowy.
3. E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z multimedium uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować, na podstawie e‑booka i innych dostępnych materiałów, informacje na temat marketingu w agrobiznesie i przygotować notatki dotyczące:
grupa I – zarządzania i planowania marketingowego,
grupa II – strategii rozwoju firmy i kontroli marketingowej,
grupa III – komunikacji marketingowej i zarządzania informacją w decyzjach marketingowych,
grupa IV – charakterystyki elementów marketingu.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Gra wcielanie się w rolę – Planowanie marketingowe w agrobiznesie
Praca indywidualna
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności, wykonując poszczególne misje w grze i wcielając się w rolę doradcy marketingowego. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.
Mogą też samodzielnie zaplanować kolejną misję i przekazać ją innym uczącym się za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Powinni przedstawić opis problemu, który przedsiębiorca chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stworzyć quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca.
2. Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
Praca w grupach
Metoda projektu. Uczniowie podzieleni na zespoły mają tydzień na przygotowanie analizy SWOT, macierzy BCG, macierzy Ansoffa oraz zaplanowanie działań marketingowych dla wymyślonej przez siebie firmy/działalności gospodarczej (uczniowie powinni przygotować krótki opis profilu firmy).
Każda grupa przed planowanym wystąpieniem na forum klasy zamieszcza swoje materiały na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w celu konsultacji z nauczycielem. Następnie zespoły przedstawiają na zajęciach rezultaty swojej pracy i dyskutują na temat przedstawionych pomysłów. Chętne/wybrane osoby formułują wnioski.
3. E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
Praca w grupach
Uczniowie dzielą się na cztery zespoły. Każdy przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego zagadnienia:
grupa I – zarządzanie i planowanie marketingowe,
grupa II – strategie rozwoju firmy i kontrola marketingowa,
grupa III – komunikacja marketingowa i zarządzanie informacją w decyzjach marketingowych,
grupa IV – charakterystyka elementów marketingu.
Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych.
Na zajęciach grupy kolejno przedstawiają prezentacje, które powinny zawierać materiały ilustracyjne (np. wykresy i schematy) oraz pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.
Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna,
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,
estetyka wykonania.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
1. Gra wcielanie się w rolę – Planowanie marketingowe w agrobiznesie
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczniowi z dysleksją, uczniowi słabosłyszącemu) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;
podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów;
uczniowie zdolni mogą wybrać konkretną działalność, np. prowadzenie winnicy, zebrać potrzebną dokumentację i przygotować wykład lub scenkę dramową ukierunkowaną właśnie na tę działalność.
2. Plansza/schemat/grafika interaktywna Narzędzia stosowane w zarządzaniu marketingowym
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, mogą przygotować nagranie np. z prezentacją profilu firmy, w ten sposób będą mogły dopracować swoje wystąpienie poza zajęciami;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
3. E‑book Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji; mogą sprawdzić się, przygotowując materiał ilustracyjny lub pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści