Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt

EKA.06. Wykonywanie prac biurowych – technik prac biurowych 411004

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Struktura e‑materiału

Przedstawiony e‑materiał ma na celu praktyczną naukę zadań zawodowych wykonywanych przez osobę zatrudnioną na stanowisku biurowym w organizacji. Celem e‑materiału jest umożliwienie Ci wielokrotnego powtarzania zadań zawodowych - z wykorzystaniem rozwiązań multimedialnych dotyczących kształcenia w zawodzie Technik prac biurowych 411004.  E‑materiał  przeznaczony jest również do nauki dla osób niewidzących i słabowidzących.

Osoby niewidome oraz słabowidzące mogą korzystać z e‑materiału. Oprawą słowną każdej grafiki będzie ustne objaśnienie nauczyciela. Poza tym materiał dostępny jest w wersji lektorskiej.

1.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

1.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt kwalifikacji” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

  • Film instruktażowy - Nadawanie znaków sprawDhpcnPVZLFilm instruktażowy - Nadawanie znaków spraw: zawarte są tu czynności wykonywane w ramach procedury lub realizacji zadań, związanych z nadawaniem znaków spraw. Dowiesz się, kto wykonuje powyższe prace, a także jakie ta osoba powinna posiadać kompetencje oraz cechy charakteru. W filmie wymienionych jest 13 cech charakteru i kompetencji, które powinna posiadać osoba wykonująca przedstawiony zawód. Wypisz wszystkie elementy i przypisz każdej kompetencji punkty od 1 do 3 uwzględniając cechy własnego charakteru. Wartość 1 wpisujesz, kiedy uważasz, że nie posiadasz danej cechy/kompetencji, wartość 2, jeśli posiadasz daną cechę/kompetencję, ale nie jest ona w pełni ukształtowana, a wartość 3, jeśli uważasz, że posiadasz tę cechę/kompetencję. Jeśli uzyskany wynik wynosi powyżej 20 punktów, to możesz uznać, że już dziś spełniasz wymagania dla tego zawodu. Jeśli wynik jest niższy, wypisz te elementy, które wypadły najniżej, na poziomie 1‑2 punktów. Następnie zaplanuj działania, które mają w przyszłości podnieść Twoje kompetencje w tym zakresie. Zastanów się, dlaczego właśnie te cechy wybrano jako najistotniejsze dla tego zawodu, wybierz co najmniej 5 cech i uzasadnij swój wybór. Czy możesz wymienić jeszcze jakieś inne cechy? Zastanów się nad cechami, które utrudniają lub uniemożliwiają wykonywanie tego zawodu. Oceniając swoją osobę podaj 3 cechy, które spełniasz w najwyższym stopniu (mogą być spoza listy), oraz te, które sprawiają Ci najwięcej trudności.

  • W dalszej części materiału multimedialnego Nadawanie znaku sprawy znajdziesz informacje m.in. na temat instrukcji kancelaryjnej. Zastanów się, dlaczego jest tak ważna dla funkcjonowania instytucji? Wyobraź sobie, że dana instytucja funkcjonuje bez instrukcji kancelaryjnej, jakie konsekwencje mogłoby to rodzić? Odpowiadając na pytanie, odnieś się do informacji/definicji przedstawionej na slajdzie oraz komentarza słownego. Wymień trzy systemy kancelaryjne. Co jest charakterystyczne dla każdego z ich? Jakie są ich zalety i wady? Odpowiedz na pytanie, jakie elementy zawiera znak sprawy.

  • Dokumentacja interaktywna - Jak nadać znak sprawy?DmheSI8KUDokumentacja interaktywna - Jak nadać znak sprawy?: znajdziesz tu wzory wielu dokumentów, które występują w obiegu dokumentacji biurowej wraz z nadanym znakiem sprawy. W celu sprawdzenia swojej wiedzy możesz sam nadać numer sprawy (ćwiczenia).

  • Dokumentacja interaktywna - Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnejDP4Likhe5Dokumentacja interaktywna - Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej znajdziesz tutaj uproszczone wzory jednolitego rzeczowego wykazu akt, w których Twoim zadaniem jest uzupełnienie hasła klasyfikacyjnego lub kategorii archiwalnej, na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt. Przeanalizuj materiał związany z powyższą dokumentacją interaktywną i odpowiedz na pytanie, uwzględniając kategorie archiwalne, które dokumenty objęte są tzw. nadzorem archiwalnym i co on oznacza? Odpowiedz na pytanie, jaka jest różnica między dokumentacją archiwalną i niearchiwalną?

1.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDjH1jBss3Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu nadawania znaków spraw oraz budowy jednolitego rzeczowego wykazu akt. Ćwiczenia posiadają precyzyjne informacje zwrotne, co ułatwia utrwalić wiedzę. Z interaktywnych materiałów sprawdzających możesz korzystać samodzielnie w domu - przydadzą się jako utrwalenie materiału z lekcji, są dobrym narzędziem do powtórek przed egzaminem.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDrr37e1P3Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDer6csZ82Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD17zBwllPPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDnqRT8CkdNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDzh91ZS6ZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik prac biurowych.

W materiale dostępne są funkcjonalności, które ułatwią pracę z multimediami:

  • Film instruktażowy zawiera możliwość włączenia napisów lub audiodeskrypcji. Istnieje też możliwość regulacji tempa odtwarzania filmu. Pod materiałem filmowym znajduje się plik PDF zawierajcy alternatywę tekstową najważniejszych zagadnień pojawiających się w filmie. W razie potrzeby możesz dokonać konwersji treści pliku na system pisma punktowego wynalezionego przez L. Braille’a.

  • Dokumentacja interaktywna „Jak nadać znak sprawy?” jest dostępna z poziomu klawiatury. Czytniki głosowe m.in. NVDA odczytają treści zawarte w programie. Dokumentacja zawiera możliwość włączenia trybu wysokiego kontrastu, zwiększenia/zmniejszenia czcionki, odsłuchania wskazówek i poleceń. Pod dokumentacją znajduje się plik do pobrania w formacie PDF, którego treść można przekonwertować na zapisaną systemie pisma punktowego wynalezionego przez L. Braille’a. Ponadto dostępna jest dodatkowa wersja ćwiczeń („Alternatywna wersja wybranych dokumentów do wypełnienia”).

  • Dokumentacja interaktywna „Dobór symbolu klasyfikacyjnego, hasła klasyfikacyjnego i kategorii archiwalnej” jest dostępna z poziomu klawiatury. Czytniki głosowe m.in. NVDA odczytają treści zawarte w programie. Dokumentacja zawiera możliwość włączenia trybu wysokiego kontrastu, zwiększenia/zmniejszenia czcionki, odsłuchania wskazówek i poleceń.

  • Dokładne zalecenia dotyczące obsługi poszczególnych elementów e‑materiału znadują się w Instrukcja użytkowaniaDzh91ZS6ZInstrukcja użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RPSESFC1JwD1q
(Uzupełnij).