E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy florystyki

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje na temat wykorzystywania roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych, kwiatów najczęściej stosowanych w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju oraz grup roślin i ich zastosowania w tworzeniu kompozycji florystycznych.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznychDlBkMLO3zFilm edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie różnego rodzaju roślin doniczkowych;

  • opisywanie metody tworzenia kompozycji z roślin doniczkowych uwzględniającej dobór roślin w zależności od potrzeb uprawy i dobranie roślin pod względem zasady budowania kompozycji roślinnej;

  • utworzenie kilku przykładowych kompozycji.

Atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwojuDgDIg8f2QAtlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju

Praca z atlasem interaktywnym pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie kwiatów najczęściej stosowanych w kompozycjach florystycznych oraz ich różnych stadiów rozwoju.

Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznychD12YriFD3Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych

Praca z galerią zdjęć pomoże ci w zdobyciu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie podziału materiału roślinnego ze względu na budowę kwiatostanu;

  • wykonanie kompozycji z roślin o określonej budowie kwiatostanu (grono, kolba, wiecha, baldach złożony, koszyczek, sierpik).

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDW54oTWAKInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu podstaw florystyki.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD13w7ZCe6Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDj6ubPwIkPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1D6q79pEPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDrTpYP0RuNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej podstaw florystyki.

Instrukcja użytkowaniaDVjx3rZr5Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych z ćwiczeniami 1 i 2,

  • atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju z ćwiczeniami 3 i 4,

  • galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych z ćwiczeniami 5 i 6.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym i zanotuj najważniejsze informacje dotyczące zastosowania roślin doniczkowych w tworzeniu kompozycji florystycznych. Zapisz własne pomysły dodatków do takich kompozycji. Możesz także poszukać w sieci określonych kompozycji i ocenić ich wykonanie na podstawie wiedzy wyniesionej z filmu i własnych refleksji.

2. Atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju

Zapoznaj się z atlasem interaktywnym, a następnie stwórz projekt kompozycji florystycznej na wybraną przez siebie okazję. Może to być kompozycja ślubna, kompozycja funeralna, bukiet, kompozycja w naczyniu itp. Pamiętaj, aby dobór elementów kompozycji nie był zbyt luźno związany z jej przeznaczeniem. Zwróć uwagę m.in. na barwę rośliny, jej kształt, trwałość po ścięciu. Jeśli masz taką możliwość, możesz urzeczywistnić swój projekt, aby sprawdzić, jak zaplanowana kompozycja prezentuje się na żywo.

3. Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych

Zapoznaj się z galerią zdjęć. Wyszukaj w sieci dodatkowe informacje o budowie kwiatostanu i znajdź jak najwięcej przykładów roślin charakteryzujących się danym typem kwiatostanu. Zastanów się nad ich zastosowaniem w kompozycjach florystycznych. Zanotuj swoje pomysły.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat kompozycji florystycznych z roślin doniczkowych i kwiatów ciętych zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

R1ejPc2n6XiR2
(Uzupełnij).