E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy florystyki

OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych – florysta 343203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie florysta (kod cyfrowy zawodu 343203): projektowanie dekoracji roślinnych, wykonywanie dekoracji roślinnych, aranżowanie wnętrz i otwartej przestrzeni roślinami i kompozycjami roślinnymi. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat wykorzystywania roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych, kwiatów najczęściej stosowanych w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju oraz grup roślin i ich zastosowania w tworzeniu kompozycji florystycznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.01. Wykonywanie kompozycji florystycznych

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

  • OGR.01.2. Podstawy florystyki

Osoba ucząca się:

OGR.01.2.1) charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych wykorzystywanych we florystyce:

  • OGR.01.2.1) 1) klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi we florystyce;

  • OGR.01.2.1) 2) rozpoznaje gatunki roślin wykorzystywanych we florystyce;

  • OGR.01.2.1) 3) opisuje gatunki roślin ozdobnych ze względu na ich zastosowanie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznychDlBkMLO3zFilm edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie różnego rodzaju roślin doniczkowych;

  • opisywanie metody tworzenia kompozycji z roślin doniczkowych uwzględniającej dobór roślin w zależności od potrzeb uprawy i dobranie roślin pod względem zasady budowania kompozycji roślinnej;

  • utworzenie kilku przykładowych kompozycji.

Atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwojuDgDIg8f2QAtlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie kwiatów najczęściej stosowanych w kompozycjach florystycznych oraz ich różnych stadiów rozwoju.

Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznychD12YriFD3Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych

Praca z galerią zdjęć wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie podziału materiału roślinnego ze względu na budowę kwiatostanu;

  • wykonanie kompozycji z roślin o określonej budowie kwiatostanu (grono, kolba, wiecha, baldach złożony, koszyczek, sierpik).

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDW54oTWAKInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu podstaw florystyki.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD13w7ZCe6Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDj6ubPwIkPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1D6q79pEPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDrTpYP0RuNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej podstaw florystyki.

Instrukcja użytkowaniaDVjx3rZr5Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych z ćwiczeniami 1 i 2,

  • atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju z ćwiczeniami 3 i 4,

  • galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych z ćwiczeniami 5 i 6.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą budowy i zastosowań różnych kompozycji florystycznych. Rozwijają też praktyczne umiejętności tworzenia takich kompozycji. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Prosi, aby w trakcie oglądania filmu zastanowili się nad:

  • możliwymi sposobami urozmaicenia prezentowanych kompozycji florystycznych,

  • zaletami i wadami minimalizmu,

  • granicami pomysłowości w projektowaniu.

Uczniowie mogą notować własne refleksje. Po filmie następuje dyskusja: chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać wypowiedzi kolegów i koleżanek o własne przemyślenia.

2. Atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa ma za zadanie opracować projekt kompozycji florystycznej jednego typu:

  • grupa I – kompozycja ślubna,

  • grupa II – kompozycja funeralna,

  • grupa III – kompozycja w naczyniu,

  • grupa IV – bukiet.

Projekt może przybrać formę graficzną (np. plakat, grafika komputerowa), opisową lub mieszaną (np. schemat z legendą). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie każda grupa przedstawia swój projekt na forum, uzasadniając wybrane rozwiązania. Pozostałe grupy mogą wyrażać opinię o kompozycji innej grupy, przy czym nauczyciel czuwa nad tym, aby wygłaszane opinie były rzeczowe i jasno uzasadnione.

3. Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych

Praca w parach

Elementy WebQuestu. Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć, przedstawiającą różne typy kwiatostanu z przykładami roślin. Nauczyciel prosi, aby uczniowie dobrali się w pary i w parach spróbowali wyszukać w internecie jak najwięcej kompozycji opartych na danym typie kwiatostanu. Na podstawie swojej kwerendy, obserwacji i przemyśleń każda para opracowuje projekt kompozycji florystycznej, w której rośliny o danym typie kwiatostanu (inne niż zawarte w multimedium) odegrają główną rolę, przy czym ważne jest wskazanie przeznaczenia takiej kompozycji i uzasadnienie jej budowy.

Po wyznaczonym czasie pary prezentują rezultaty swojej pracy na forum.

Uwaga: Nauczyciel może wyznaczyć każdej parze typ kwiatostanu lub pozostawić wybór uczniom, istotne jest jednak, aby wszystkie typy obecne w multimedium zostały opracowane.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą mieć dowolną formę.

1. Film edukacyjny Wykorzystywanie roślin doniczkowych do tworzenia kompozycji florystycznych

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie zapoznali się z filmem edukacyjnym i sformułowali do niego kilka pytań. Pytania powinni zapisać na karteczkach, które przyniosą na zajęcia. Na lekcji karteczki zostają wrzucone do urny. Uczniowie po kolei losują pytania i odczytują je na głos. Jeśli uczeń zna odpowiedź na pytanie, udziela jej, jeśli nie, nauczyciel zachęca pozostałych uczniów do podsuwania rozwiązań. Ta część lekcji kończy się z chwilą znalezienia odpowiedzi na wszystkie pytania z urny.

2. Atlas interaktywny Kwiaty najczęściej stosowane w kompozycjach florystycznych w różnym stadium rozwoju

Praca w parach

Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Ich zadanie będzie polegało na stworzeniu projektu takiej kompozycji florystycznej, której przeznaczenie (np. ślub, pogrzeb, prezent) będzie korelowało z doborem elementów (cechy wizualne, trwałość). Pożądane jest, aby projekt nie był inspirowany wyłącznie informacjami zawartymi w multimedium – należy zachęcić uczniów do poszukania innych źródeł inspiracji oraz do wykazania się inwencją.

Projekt kompozycji może mieć formę graficzną (plakat, schemat, grafika komputerowa, szkic z objaśnieniami). Efekt pracy każda para uczniów zamieszcza jako plik w formacie PDF lub JPG na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Ocena prac może nastąpić na kolejnych zajęciach. Mogą jej dokonać sami uczniowie, wyłaniając drogą głosowania najlepszy projekt.

3. Galeria zdjęć Grupy roślin i ich zastosowanie w tworzeniu kompozycji florystycznych

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa przygotowuje krótki quiz z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Pytania powinny dotyczyć tego, jaki kwiatostan ma dana roślina, lub odwrotnie – jakie kwiaty można zaliczyć do danego typu kwiatostanu. Ważne: w multimedium do każdego typu kwiatostanu jest przypisana jedna roślina, dlatego aby opracować quiz, uczniowie powinni poszukać dodatkowych informacji w internecie bądź innych źródłach.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu.

  • Uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych i audiodeskrypcji do filmu.

  • Uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako checklistę do oznaczenia.

  • Przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się.

  • Uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce, a uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą przygotować projekty kompozycji florystycznych w dostępnych programach.

  • Podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

  • Należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.

  • Uczniowie zdolni mogą poszerzyć swoją wiedzę, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

R1ZhlISxGvEtQ
(Uzupełnij).