E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie procesów wyprawy skór

MOD.01. Wyprawianie skór - garbarz skór 753501, technik garbarz 311912

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Prowadzenie procesów wyprawy skór” składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Film edukacyjny „Dogarbowanie i wykańczanie kąpielowe skór” prezentuje określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji technika garbarstwa. W filmie zaprezentowane są zadania zawodowe związane z prowadzeniem procesu garbowania i wykańczaniem kąpielowym skór po procesie garbowania, a także czynności zawodowe: przygotowanie i dozowanie środków garbujących, barwników, środków natłuszczających i innych substancji oraz preparatów chemicznych. W filmie pokazano również zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, takiego jak bębny garbarskie, strugarka, wyżymarka, wygładzarka, suszarnia, wagi techniczne. Omówione jest także kontrolowanie przebiegu procesu – pH i temperatura kąpieli roboczej, pH przekroju skóry oraz ocena organoleptyczna skóry.

Gra wcielanie się w rolę „Sterowanie procesem wyprawy skór” dotyczy prowadzenia i kontroli przebiegu procesu wyprawy skór z uwzględnieniem procesów i operacji technologicznych. Zaprezentowane w grze procesy to moczenie, wapnienie, odwapnianie, wytrawianie i piklowanie, zaś pokazane operacje technologiczne: odwłaszanie, odmięśnianie, dwojenie. W przypadku samego garbowania zaprezentowane jest garbowanie chromowe i dojrzewanie oraz operacje – wyżymanie, struganie, ważenie. Jeżeli chodzi o wykańczanie kąpielowe, to w grze zobaczyć można procesy (napełnianie, dogarbowanie, barwienie, natłuszczanie), operacje (wyżymanie, wygładzanie, suszenie), a w przypadku wykańczania właściwego: operacje (nawilżanie i klimatyzacja, zmiękczanie, suszenie, przygotowanie powierzchni, apreturowanie, prasowanie). Gra przedstawia także proces przygotowania skór do obrotu towarowego (mierzenie powierzchni, klasyfikowanie, znakowanie itp.). Gracz może przyjmować role pracownika garbarni, z zachowaniem zasad określających dozwolone i pożądane zachowania.

Schemat interaktywny „Przygotowanie skór do garbowania” przedstawia ciąg procesów i operacji technologicznych związanych z przygotowaniem skór do procesu garbowania boksów bydlęcych, zaprezentowane są procesy przygotowujące skóry do garbowania, czyli moczenie, wapnienie, odwapnianie, wytrawianie, piklowanie. Można także zobaczyć, jakie są niezbędne operacje, czyli dobór skór do partii namokowych, odwłaszanie, odmięśnianie i dwojenie. Ponadto przedstawione są maszyny niezbędne w procesach i operacjach technologicznych – odmięsiarka i dwojarka.

Grafika interaktywna „Struktura powłok wykończeniowych” przedstawia strukturę powłok wykończeniowych dla zasadniczych typów powłok: wykończenie anilinowe, wykończenie półanilinowe, wykończenie typu anilinowego, wykończenie o maksymalnej sile krycia, wykończenie lakierowane. Pojawiają się tutaj rysunki przekroju skóry, warstwy powłoki/bez zachowania proporcji (podkładowa, szkieletowa, połyskowa) oraz schematy struktury powłok wykończeniowych: powłoka anilinowa klasyczna, powłoka anilinowa z pigmentami przeświecającymi, powłoka półanilinowa, powłoka typu anilinowego, powłoka kryjąca z maksymalną siłą krycia, powłoka lakierowana. Można zobaczyć także graficzne przedstawienie wiązki padającego światła na powierzchnię powłok (padanie, odbicie, rozproszenie, wnikanie do wnętrza powłoki, załamanie i odbicie od wewnętrznych warstw zawierających pigmenty kryjące). Lektor omawia interpretację zjawisk zachodzących w wyniku padania wiązki światła na powierzchnię powłok kryjących oraz charakterystykę i zastosowanie powłok do wykończenia skór.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDzSIWKO6uInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z czynnikami fizykalnymi w kosmetyce.

  • Słownik pojęćD1HhD09kUSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDQ4chTom0Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącegoD1FhEMRlFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDejNVQzoLNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD9N7SheZkInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Wskazówki do pracy z e‑materiałem

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie garbarz skór, technik garbarz. Materiały multimedialne gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu sposobów otrzymania wysokiej jakości skór gotowych wyprawionych, o szerokim spektrum zastosowaniah. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Na podstawie filmu „Garbowanie i wykańczanie kąpielowe skór” możesz samodzielnie przygotować notatkę – mapę myśli dotyczącą procesu garbowania i wykańczania kąpielowego skór po procesie garbowania. Zastanów się, jakie są kolejne etapy, w jakich działach wykonywane są prace – np. które należą do warsztatu mokrego. Zastanów się, jakie są inne cechy charakteru i osobowości garbarza, które z nich posiadasz, a nad którymi musisz jeszcze pracować. Wypisz w tabelce określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru garbarza w jednej kolumnie, zaś w drugiej swoje cechy i kompetencje – te, które już masz i te, nad którymi będziesz jeszcze pracować. Po wykonaniu tego zadania wróć do sekwencji filmowych, obejrzyj je raz jeszcze i wypisz na fiszkach najważniejsze pojęcia, na awersie pojęcie, na rewersie jego definicję. Mogą się tam znaleźć też zagadnienia problemowe: przygotowanie i dozowanie środków garbujących, barwników, środków natłuszczających i innych substancji oraz preparatów chemicznych czy charakterystyki sprzętu – wyżymarka, wygładzarka, suszarnia, wagi techniczne.

Na podstawie grafiki interaktywnej „Struktura powłok wykończeniowych” możesz wykonać fiszki z informacjami na temat struktury powłok wykończeniowych dla zasadniczych typów powłok: wykończenie anilinowe, wykończenie półanilinowe, wykończenie typu anilinowego, wykończenie o maksymalnej sile krycia, wykończenie lakierowane. Pojawiają się tutaj rysunki przekroju skóry, warstwy powłoki/bez zachowania proporcji (podkładowa, szkieletowa, połyskowa) oraz schematy struktury powłok wykończeniowych: powłoka anilinowa klasyczna, powłoka anilinowa z pigmentami przeświecającymi, powłoka półanilinowa, powłoka typu anilinowego, powłoka kryjąca z maksymalną siłą krycia, powłoka lakierowana. Jedna fiszka to 3‑4 zdania z podstawowymi informacjami na awersie i nazwa/pojęcie na rewersie. Taki fiszki przydadzą się także jako powtórki do egzaminu.

Zagraj samodzielnie w grę „Sterowanie procesem wyprawy skór”, na jej podstawie stwórz notatkę wizualną lub w formie mapy myśli, mają się na niej znaleźć tylko nowe dla Ciebie informacje dotyczące procesów, np. moczenia czy wapnienia. Wyobraź sobie, że pracujesz w zakładzie garbarskim i pracownik pyta Cię o poradę, jak przygotować skórę do garbowania, opracuj dla niego poradnik, w którym opiszesz kolejne kroki, posiłkuj się faktami, które zapamiętasz z gry. Zwróć szczególną uwagę na garbowanie chromowe i dojrzewanie oraz operacje – wyżymanie, struganie, ważenie.

Zapoznaj się ze schematem interaktywnym „Przygotowanie skór do garbowania” Wykonaj notatki wizualne, do każdego typu procesu z ciągu procesów i do każdej operacji dopisz 3‑4 podstawowe informacje, dodaj do nich jakiś symbol, własny skrót myślowy. Informacji dodatkowych poszukaj w pozostałych e‑materiałach. Możesz korzystać także z zasobów internetu. Notatki przygotuj tak, aby można było zasłonić słowa kluczowe i przypominać sobie informacje na podstawie rysunku/symbolu i odwrotnie – będzie to także trening pamięci. Możesz spróbować także naszkicować maszyny garbarskie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści