Relacje z klientem biznesowym
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
1.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Relacje z klientem biznesowym” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmowe Sprzedaż w kanale B2BSekwencje filmowe Sprzedaż w kanale B2B pozwalają na zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi identyfikacji potencjalnych klientów, bezpośredniej prezentacji oferty, prowadzenia negocjacji i obsługi posprzedażowej.
Grafika interaktywna Dokumenty w sprzedaży B2BGrafika interaktywna Dokumenty w sprzedaży B2B przedstawia informacje na temat dokumentów wspierających i koniecznych w realizacji procesu sprzedaży w relacjach B2B.
Grafika interaktywna Obsługa posprzedażowa B2BGrafika interaktywna Obsługa posprzedażowa B2B przedstawia informacje na temat dokumentacji w procesie obsługi posprzedażowej, narzędzia konwencjonalne i interaktywne w kanale ICT (e‑commerce).
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik handlowiec.
Na podstawie sekwencji filmowych „Sprzedaż w kanale B2B” wypisz cechy jakimi powinna charakteryzować się osoba zajmująca się sprzedażą B2B. Wyobraź sobie, że jesteś handlowcem pracującym w branży B2B i przygotuj samodzielnie notatkę na podstawie filmu. Pomyśl o dowolnym produkcie i wygeneruj dla niego leady sprzedażowe. Zapisz swoją listę, a następnie skup się na e‑mail marketingu. Przygotuj notatkę na temat przykładowego newslettera. Pomyśl i zapisz, jak pozyskać bazę klientów – zanotuj, jak atrakcyjnie ulokować na swojej stronie zapisy do newslettera. Zapisz, jak zorganizujesz spotkanie, które ma na celu zaprezentowanie potencjału Twojej oferty. Skorzystaj zarówno z formy bezpośredniej, jak i kanałów ICT. Następnie wynotuj najważniejsze dla zaproponowanego przez Ciebie produktu zasady negocjacji biznesowych. Zacznij od planowania, które stanowi podstawę dobrych negocjacji (miejsce, czas, negocjatorzy). Zaproponuj formy obsługi posprzedażowej. Pamiętaj, że w procesie obsługi posprzedażowej wykorzystujemy najczęściej nasze bazy danych, w których zawarte są informacje, dlatego skorzystaj z przykładu produktu, który jest już dostępny w sieci.
Na podstawie planszy interaktywnej dotyczącej obsługi posprzedażowej B2B wykonaj mapę myśli. Na pierwszej gałęzi zapisz, czym w ogóle jest obsługa posprzedażowa. Na drugiej gałęzi wypisz korzyści wynikające z obsługi posprzedażowej, np. zadowolony klient powraca do sprzedawcy. Kolejna gałąź to wypisane przykłady obsługi posprzedażowej, np. ankieta satysfakcji. Od tej gałęzi powinny odchodzić kolejne – mniejsze, czyli wypisane informacje na temat danych elementów obsługi, np. ankieta satysfakcji i informacje o niej (przykładowo: daje ona możliwość przedłużenia kontaktu z klientem, gdy występuje problem pozwala nam ona na złagodzenie sytuacji i rozwiązanie sporu bez publicznej opinii), pomoc techniczna, obsługa zwrotów i reklamacji itd. Kolejną gałęzią powinna być satysfakcja klienta – podstawowe informacje na temat tego, jak powstaje i jakich dotyczy obszarów, sposoby pomiaru satysfakcji klienta.
Na podstawie planszy dotyczącej dokumentów w sprzedaży B2B przygotuj notatkę wizualną. Zapisz w niej schemat przebiegu procesu sprzedaży, czyli: identyfikacja potencjalnych klientów, złożenie oferty, negocjacje, sprzedaż. Każdemu procesowi przyporządkuj indywidualny symbol. Następnie na nowej stronie zapisz już tylko symbol i wypisz cechy danego elementu, np. identyfikacja potencjalnych klientów to potrzeby klientów oraz ich oczekiwania, są podstawową informacją, jaką pozyskują przedsiębiorcy, tworząc swoje produkty i usługi. Podczas samodzielnych powtórek otwieraj notatkę na stronie z symbolem i opisem, spróbuj wtedy wyjaśnić, jaki element wcześniej został przez Ciebie opisany. Przygotuj też notatkę wizualną dotyczącą identyfikacji potencjalnych klientów, przygotuj symbole graficzne opisujące najważniejsze procesy: wywiad, mapowanie procesu klienta, mapowanie podróży klienta, wywiad z klientami, ankieta. Opisz także złożenie oferty, etapy negocjacji (zaznacz graficznie ich typy i style). Pomyśl, jak schematycznie – np. z użyciem słów‑kluczy opisać rodzaje sprzedaży (stacjonarna, ruchoma, niestacjonarna). Wypisz też słowa kluczowe dotyczące rodzajów handlu elektronicznego i strategii cenowych oraz ramowych cen, zasad kalkulacji ceny, zawierania umów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści