Relacje z klientem biznesowym
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik handlowiecWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik handlowiec
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik handlowiec 522305. Celem e‑materiału jest przekazanie wiedzy na temat relacji i obsługi klienta biznesowego (B2B) wyjaśnienie pośrednich i bezpośrednich form sprzedaży towarów, zasad sprzedaży w e‑commerce, generowanie list potencjalnych klientów, nawiązywanie kontaktu z klientem biznesowym, prowadzenie negocjacji handlowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony jest dla kwalifikacji:
HAN.02. Prowadzenie działań handlowych
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji HAN.02. Prowadzenie działań handlowych:
a) planowania działań sprzedażowych i monitorowanie ich efektów,
b) organizowania i prowadzenia działań handlowych,
c) aktywnej komunikacji z klientem biznesowym.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
HAN.02.3. Planowanie działań sprzedażowych i monitorowanie realizacji budżetu
Uczeń:
HAN.02.3.2) dokonuje wstępnej analizy rynku dotyczącej oczekiwań i potrzeb klientów oraz ich zachowań rynkowych
HAN.02.4. Zarządzanie działaniami handlowymi
Uczeń:
HAN.02.4.3) stosuje pośrednie i bezpośrednie formy sprzedaży towarów,
HAN.02.4.4) przygotowuje spotkanie sprzedażowe,
HAN.02.4.5) inicjuje kontakt z klientem,
HAN.02.4.7) ustala warunki oferty w ramach podanych warunków brzegowych,
HAN.02.4.8) prowadzi negocjacje handlowe,
HAN.02.4.9) zawiera umowy sprzedaży,
HAN.02.4.10) sporządza kalkulację cen sprzedaży.
HAN.02.6. Prowadzenie działań posprzedażowych
Uczeń:
HAN.02.6.1) wykonuje czynności związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji,
HAN.02.6.2) prowadzi obsługę posprzedażową,
HAN.02.6.4) wspiera klienta w użytkowaniu, dostarczonych produktów lub usług,
HAN.02.6.5) promuje towar i usługę.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał „Relacje z klientem biznesowym” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmowe Sprzedaż w kanale B2BSekwencje filmowe Sprzedaż w kanale B2B pozwalają na zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi identyfikacji potencjalnych klientów, bezpośredniej prezentacji oferty, prowadzenia negocjacji i obsługi posprzedażowej.
Grafika interaktywna Dokumenty w sprzedaży B2BGrafika interaktywna Dokumenty w sprzedaży B2B przedstawia informacje na temat dokumentów wspierających i koniecznych w realizacji procesu sprzedaży w relacjach B2B.
Grafika interaktywna Obsługa posprzedażowa B2BGrafika interaktywna Obsługa posprzedażowa B2B przedstawia informacje na temat dokumentacji w procesie obsługi posprzedażowej, narzędzia konwencjonalne i interaktywne w kanale ICT (e‑commerce).
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Spis treści e‑materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik handlowiec
Praca uczniów w ramach lekcji
E‑materiał jest pomocą dydaktyczną dla nauczyciela oraz ucznia. Dzięki swojej zawartości wspomoże proces uczenia się oraz umożliwi uczniom praktyczne sprawdzenie swojej wiedzy. Ułatwi uczniom zapamiętanie podstawowych pojęć z obszaru relacji z klientem biznesowym. Poniżej przedstawiono propozycję wykorzystania elementów e‑materiału zarówno do pracy w ramach lekcji, indywidualnej pracy ucznia, pracy w grupie, jak i z całym zespołem klasowym.
Sekwencje filmowe Sprzedaż w kanale B2B
Na podstawie sekwencji filmowych uczeń może stworzyć mapę myśli. Pierwszą gałęzią będzie identyfikacja potencjalnych klientów w zakresie ogólnych zasad i narzędzi informatycznych, druga gałąź będzie dotyczyć bezpośredniej prezentacji oferty (z użyciem kanałów ICT w e‑commerce), trzecia dotyczy prowadzenia negocjacji (przygotowania planu, prowadzenia negocjacji), czwarta z nich dotyczy obsługi posprzedażowej. Na podstawie mapy uczniowie mogą wziąć udział w zabawie dramowej. Jedna osoba wcieli się w rolę biznesmena, a druga klienta. Klient poprosi o przygotowanie oferty, następnie pojawią się negocjacje, nauczyciel ocenić musi też obsługę posprzedażową (uczniowie powinni przygotować na ten temat prezentację).
Grafika interaktywna Dokumenty w sprzedaży B2B
Na podstawie grafiki uczniowie powinni przygotować notatkę wizualną. Pojawią się w niej informacje na temat dokumentacji w procesie obsługi posprzedażowej (4‑5 zdań kluczowych na ten temat), narzędzia konwencjonalne i interaktywne w kanale ICT (e‑commerce), przy każdym typie narzędzi należy wypisać 4‑5 zdań kluczowych, a następnie przygotować proste grafiki na zasadzie skojarzeń. W notatce powinien pojawić się w schematyczny sposób rozrysowany typowy proces obsługi posprzedażowej, lista narzędzi pozwalających na dalszy kontakt z klientem kontakcie konwencjonalnym i online w e‑commerce (przy każdym narzędziu wizualizacja rysunkowa, proste pierwsze skojarzenie), wskazówki do identyfikacji obszarów potencjalnej dodatkowej sprzedaży u danego klienta (uczniowie powinni wylosować najpierw typ klienta, nauczyciel powinien przygotować kilka karteczek do losowania, ew. zrobić to z wykorzystaniem aplikacji internetowych).
Grafika interaktywna Obsługa posprzedażowa B2B
Na podstawie tej grafiki uczniowie mogą przygotować własne prezentacje. Nauczyciel przygotowuje uczniom do losowania sytuacje sprzedażowe. Uczniowie podzieleni zostają na kilka grup (najlepiej trzyosobowych lub czteroosobowych). Każda grupa przygotowuje swoją indywidualną prezentację na temat obsługi posprzedażowej, dokonuje w niej podziału na narzędzia interaktywne oraz konwencjonalne. Ważne, aby uczniowie w prezentacji przedstawili obszary potencjalnej dodatkowej sprzedaży u danego klienta. Uczniom, którzy pracują wolniej nauczyciel może zaproponować notatki szkieletowe do wypełnienia. W notatce wpisane będą wybrane zagadnienia (każda grupa dostanie inne wskazówki, np. lista propozycji wsparcia w użytkowaniu towaru, przykładowa procedura postępowania reklamacyjnego w przedsiębiorstwie, metody weryfikacji dokumentacji reklamacyjnej.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia - zadania z lukami (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi z nauczycielem (praca zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa. Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy, jedna grupa skupi się na dokumentach w sprzedaży, druga grupa na obsłudze posprzedażowej).
Praca uczniów poza lekcjami
Praca indywidualna lub w grupach
Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji oraz podczas samodzielnej pracy z e‑materiałami, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym (można zrobić to w grupach). Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania. Każda grupa otrzymuje zagadnienie od innej grupy, następnie zagadnienia prezentowane są na forum klasowym, a wszyscy zapisują notatki.
Indywidualizacja pracy z uczniami
Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. kwestii relacji i obsługi klienta biznesowego (B2B), pośrednie i bezpośrednie formy sprzedaży towarów, zasady sprzedaży w e‑commerce itd., warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z dokumentacjami interaktywnymi przed zajęciami (nauczyciel może przygotować notatkę z informacjami, na co uczniowie mają zwrócić szczególną uwagę). Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów przygotowania dokumentacji sprzedażowej i posprzedażowej. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających. E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Dokumentacje interaktywne zawierają najistotniejsze informacje z zakresu relacji z klientem biznesowym.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







