E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie dokumentacji związanej z ruchem pociągów na posterunkach ruchu

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sygnalizacji kolejowej.

Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:

Sekwencje filmoweDgtWE69QXSekwencje filmowe to dwa filmy:

  • Pierwszy film przedstawi Ci dokumentację prowadzoną na posterunku ruchu tj. dziennik ruchu, książkę przebiegów, kontrolkę zajętości torów stacyjnych, dziennik telefoniczny, dziennik pracy dróżnika przejazdowego, książkę kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym, dziennik oględzin rozjazdów, książkę ostrzeżeń doraźnych oraz jej wypełnianie zgodnie z §37, §49, §59, §50, §7 instrukcji Ir1

  • Drugi film przedstawi Ci rodzaje rozkazów pisemnych, sposób dobierania rodzaju rozkazu do rodzaju przekazywanych informacji i poleceń, sposób wypełniania rozkazów pisemnych w różnych sytuacjach ruchowych, sposób dostarczania rozkazów w wersji pisemnej i za pomocą środków łączności, oraz sposób generowania i przekazywania komputerowego wydruku rozkazu pisemnego „O” zgodnie z  §58 i §59 instrukcji Ir 1

Gra wcielanie się w rolęDd0uOuFTtGra wcielanie się w rolę — w grze wcielisz się w postać dyżurnego ruchu posterunku zapowiadowczego, który musi bezpiecznie prowadzić ruch pociągów. Zadania polegają na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi i dotyczą prowadzenia dokumentacji oraz kwestii skorelowanych z podejmowaniem właściwych decyzji.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDtx2SwNNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUjkRciVhSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1Gtde9ClPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDBCGWh4lUPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD80MfuhUANetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1CzhOW5SInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz gra wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu prowadzenia dokumentacji związanej z ruchem pociągów na posterunkach ruchu.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Przejrzyj zebrane w tym miejscu e‑materiały.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał znaczenia  specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć — tam wyjaśniono ich znaczenie.

  3. Od ogółu do szczegółu. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad dokumentacją (i rozkazami pisemnymi) — poznaj je. Wykorzystaj do tego sekwencje filmowe. Obejrzyj filmy i postaraj się zrobić spis treści każdego z filmów.

  4. Oglądaj i wypełniaj. Obejrzyj jeszcze raz filmy, ale tym razem przygotuj sobie druki właściwe do tych w nim omawianych i ... równo z lektorem wypełniaj te druki. Wsparciem informacyjnym będą instrukcja Ir. Musisz bowiem pamiętać, że nauka może odbywać się poprzez zabawę, ale musi zawierać materiał merytoryczny, w tym również przepisy. Dzięki połączeniu e‑materiałów i przepisów, z którymi się zapoznasz, zdobyta przez Ciebie wiedza będzie pełna i możliwa do wykorzystania w przyszłej pracy.

  5. Jeśli na raz to za dużo — podziel sobie działania i kolejno „opracuj” pierwszy, a potem drugi film z sekwencji filmowych.

  6. Sprawdź się w grze, bo po pracy z materiałami filmowymi (i wypełnianiem druków) możesz to zrobić będąc dyżurnym ruchu posterunku zapowiadowczego.

    Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, która podpowie Ci, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Dyskutuj z innymi. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami; porównajcie notatki i uzupełnijcie luki. Takie zachowania pozwolą Ci utrwalić i poszerzyć wiedzę.

Pamiętaj: „to już było” nie oznacza „to już wiem lub umiem”.

Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko, czego się tutaj dowiesz, może przydać Ci się w pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności takich jak:

    • identyfikacja i jasne określanie celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;

    • dokładna i wnikliwa obserwacja;

    • tworzenie notatek z obserwacji na temat przyswajanych danych;

    • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;

    • sporządzanie notatek z własnych edukacyjnych odkryć;

    • wyciąganie wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści