E-materiały do kształcenia zawodowego

W aptece szpitalnej

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Prokop, Izabela Kołodziej, Hanna Gracz, Krzysztof Swarcewicz, Maciej Stawny

Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

W aptece szpitalnej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik farmaceutyczny, 321301

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.09.3.2) rozróżnia substancje czynne od substancji pomocniczych i wykorzystuje substancje stosowane do sporządzania poszczególnych postaci leku:
MED.09.3.2)3) stosuje substancje pomocnicze do sporządzania poszczególnych postaci leku,
MED.09.3.2)4) stosuje metody obliczania ilości substancji potrzebnych do sporządzania postaci leku recepturowego;
MED.09.3.3) charakteryzuje postacie leków recepturowych i leków aptecznych:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu;
MED.09.3.4) omawia zasady sporządzania leku recepturowego i leku aptecznego:
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.4)2) interpretuje zapis na recepcie lekarskiej w celu sporządzenia leku recepturowego,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową;
MED.09.3.5) ocenia prawidłowość zapisu ilości składników, dla których określono dawki i stężenia maksymalne:
MED.09.3.5)2) oblicza dawki składników leku;
MED.09.3.7) planuje przebieg prac związanych ze sporządzaniem leku aptecznego i leku recepturowego:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.7)4) stosuje właściwą metodę sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.7)8) podaje przykłady dokumentowania procesów w trakcie wykonywania leków;
MED.09.3.8) sporządza postacie leków recepturowych i leków aptecznych zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:

  1. przestrzega zasad aseptyki i ochrony indywidualnej podczas sporządzania leków,

  2. wykonuje czynności pomocnicze podczas przygotowywania leku cytotoksycznego, radiofarmaceutycznego oraz przygotowywania mieszaniny żywieniowej dożylnej:

MED.09.3.8)2) sporządza lek recepturowy zalecony przez lekarza,
MED.09.3.8)4) dobiera rodzaj opakowania do sporządzanej postaci leku,
MED.09.3.8)5) pakuje sporządzony lek,
MED.09.3.8)6) wykonuje etykietowanie opakowań,
MED.09.3.8)7) przygotowuje sprzęt do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.3.8)8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych;
MED.09.3.9) prowadzi dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych:
MED.09.3.9)1) wypełnia niezbędną dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych;
MED.09.3.11) obsługuje aparaturę, urządzenia i sprzęt wykorzystywany w aptece oraz przemyśle farmaceutycznym:
MED.09.3.11)1) dobiera aparaturę do procesów technologicznych;
MED.09.5.2) dobiera wyroby medyczne do potrzeb pacjenta:
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego;
MED.09.6.1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych;
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna);
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa;
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów leczniczych:
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego;

MED.09.6.6) przestrzega zasad przyjmowania i magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa:
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej;
MED.09.6.7) ocenia zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania:
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym;
MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego;
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece;
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych;
MED.09.6.11) przestrzega zasad wstrzymywania, wycofywania oraz ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych;
MED.09.6.13) wypełnia dokumentację apteczną:
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym;
MED.09.6.15) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

W wirtualnej wycieczce Zwiedzamy aptekę szpitalną przedstawiono w sposób wizualny poszczególne pomieszczenia znajdujące się w aptece szpitalnej. Dodatkowo zostały opisane czynności wykonywane w tych pomieszczeniach. Zaprezentowano również znajdujący się w nich charakterystyczny sprzęt.

Sekwencje filmowe Dokumenty w aptece szpitalnej dotyczą:

  • wydawania leków na oddziały,

  • receptariusza szpitalnego,

  • wydania leku bezpośrednio pacjentowi,

  • dokumentacji (decyzja wycofania leku i utylizacja wyrobu medycznego),

  • dokumentacjiprzyjęcia

  • dostawy leków.

W galerii zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej przedstawiono:

  • najważniejsze wyposażenie apteki szpitalnej,

  • urządzenia i sprzęt służące do wykonywania poszczególnych postaci leków,

  • wybrane postaci leków recepturowych: proszki, maści, roztwory.

Korzystanie z symulatora Praca w aptece szpitalnej pozwala doskonalić wykonywanie czynności takich jak:

  • przyjmowanie recept na leki z oddziałów,

  • przygotowywanie leków dla oddziałów,

  • wydawanie leków: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych na oddziały,

  • wypełnianie dokumentacji, np. książki przerobu laboratoryjnego, protokołów sporządzenia leku recepturowego, przygotowywanie etykiet.

E‑book Zasady pracy apteki szpitalnej dotyczy:

  • przyjmowania i dyspensowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych na oddziały,

  • wydawania asortymentów oddziałom szpitalnym i innym jednostkom szpitala,

  • zasad sporządzania w aptece szpitalnej leków niejałowych i jałowych, w tym leków wysokiego ryzyka (mieszanin do żywienia pozajelitowego, leków cytotoksycznych),

  • zasad postępowania z lekami wycofanymi i wstrzymanymi, mającymi wady jakościowe,

  • zasad funkcjonowania receptariusza szpitalnego,

  • prowadzenia dokumentacji aptecznej, w tym przygotowywania druków zamówień, wydruków remanentowych.

Materiały multimedialne są ze sobą powiązane. Praca z e‑materiałem powinna odbywać się w wyznaczonej kolejności:

  • e‑book Zasady pracy apteki szpitalnej,

  • galeria zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej

  • wycieczka wirtualna Zwiedzamy aptekę szpitalną.

Po zapoznaniu się z tymi materiałami uczący się może rozpocząć, w dowolnej kolejności, pracę z symulatorem Praca w aptece szpitalnej i sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Dokumenty w aptece szpitalnej

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe Dokumenty w aptece szpitalnej składają się z siedmiu sekwencji o różnej tematyce:

  • dwie dotyczą wydawania leków na oddziały,

  • jedna dotyczy zawartości receptariusza szpitalnego,

  • jedna dotyczy wydania leku bezpośrednio pacjentowi,

  • dwie dotyczą dokumentacji (decyzja wycofania leku i utylizacja wyrobu medycznego),

  • jedna dotyczy przyjęcia dostawy leków.

Po zapoznaniu się z daną sekwencją należy rozwiązać zadanie, które tematycznie odnosi się do jej treści.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.8)7) przygotowuje sprzęt do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.5.2)1) sprawdza oznakowanie wyrobu medycznego,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)2) wymienia możliwe działania niepożądane określone w ulotce załączonej do produktu leczniczego,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.

Przed zapoznaniem się z sekwencjami filmowymi uczący się powinien skorzystać, we wskazanej kolejności, z:

  • e‑booka Zasady pracy w aptece szpitalnej,

  • galerii zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej,

  • wirtualnej wycieczki Zwiedzamy aptekę szpitalną.

Sekwencje filmowe są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej,

  • zadaniem z możliwością użycia materiału audio‑video Przyjęcie leku do apteki szpitalnej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z ogólnym zakresem czynności wykonywanych w aptece szpitalnej,

  • poznanie niezbędnej dokumentacji i procedur zapewniających bezpieczeństwo leku włączonego do terapii pacjentów, np. wycofanie i wstrzymanie leku,

  • zapoznanie się z wybranymi aspektami receptariusza szpitalnego,

  • poznanie procedury przyjęcia leku w komorze przyjęć,

  • poznanie procedury wydania leku (na oddział szpitalny w trybie cito i dla pacjenta w ramach programu lekowego).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:

  • fiszek, np. „Kategorie leków”, „Część szczegółowa receptariusza szpitalnego”;

  • schematu lub infografiki, np. „Nieprawidłowości w przechowywaniu produktów leczniczych podczas transportu leku do apteki”, „Zasady utylizacji wyrobu medycznego”;

  • grafu, np. „Przyjęcie leku do apteki szpitalnej”, „Utylizacja leku w aptece szpitalnej”, „Wydanie leku na oddział” itp.;

  • broszury lub infografiki, np. „Postępowanie z lekiem na oddziale szpitalnym – rola receptariusza”, „Zasady pozyskiwania leków w trybie nagłym”, „Budowa receptariusza szpitalnego – co powinien zawierać dobrze skonstruowany receptariusz” itp.;

  • notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Bezpieczeństwo leku w aptece szpitalnej”, „Wydanie leku na oddział”, „Wycofanie leku z apteki szpitalnej” itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Wyposażenie apteki szpitalnej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W galerii zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej przedstawiono:

  • najważniejsze wyposażenie apteki szpitalnej, m.in. wagi, boks do pracy aseptycznej, lożę z nawiewem laminarnym, lodówkę farmaceutyczną z monitoringiem,

  • urządzenia i sprzęt służące do wykonywania poszczególnych postaci leków, np. unguator, kapsułkarkę, autoklaw, pompę perystaltyczną,

  • wybrane postaci leków recepturowych: proszki, maści, roztwory.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.11)1) dobiera aparaturę do procesów technologicznych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.

Galeria zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej jest powiązana z następującymi multimediami:

  • wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną,

  • sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej,

  • symulatorem Praca w aptece szpitalnej.

Przed skorzystaniem z tych multimediów uczący się powinien zapoznać się z galerią zdjęć.

Galeria zdjęć jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej,

  • krzyżówką Sprzęty w aptece szpitalnej,

  • uzupełnianiem podpisów obrazka Urządzenia do wykonywania poszczególnych postaci leków.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z podstawowymi sprzętami w aptece szpitalnej, wykorzystywanymi w codziennej pracy apteki,

  • poznanie podstawowych postaci leków przygotowywanych w aptece szpitalnej,

  • zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania apteki szpitalnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:

  • fiszek, np. „Kalibracja wagi aptecznej”, „Właściwe warunki pracy w boksie aseptycznym” itp.;

  • schematu przedstawiającego prawidłowe wypoziomowanie wagi aptecznej;

  • grafu, np. „Warunki pracy boksu aseptycznego”, „Działanie komory z laminarnym nawiewem powietrza” itp.;

  • broszury lub infografiki, np. „Legalizacja wagi aptecznej”, „Leki przechowywane w lodówce farmaceutycznej”, „Leki wymagające przygotowywania w boksie aseptycznym”, „Przygotowanie różnych postaci leków – dobór sprzętu” itp.;

  • notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Działanie mieszalnika do sporządzania mieszaniny do żywienia pozajelitowego”, „Działanie loży laminarnej” itp.;

  • zestawu pytań, np. „Funkcje pompy perystaltycznej”, „Wykorzystanie sprzętu szklanego w aptece szpitalnej”.


Tytuł materiału multimedialnego

Praca w aptece szpitalnej

Typ materiału multimedialnego

Symulator

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Symulator wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy technika farmaceutycznego w aptece szpitalnej, w tym:

  • przyjmowania recept na leki z oddziałów,

  • przygotowywania wybranych leków recepturowych: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych dla oddziałów,

  • wydawania przygotowanych leków recepturowych: maści, proszków, roztworów, kropli ocznych na oddziały,

  • prowadzenia dokumentacji związanej z wykonaniem leków recepturowych, np.:

    • wypełniania książki przerobu laboratoryjnego,

    • wypełniania protokołów sporządzenia leku recepturowego,

    • przygotowywania etykiet.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.2)3) stosuje substancje pomocnicze do sporządzania poszczególnych postaci leku,
MED.09.3.2)4) stosuje metody obliczania ilości substancji potrzebnych do sporządzania postaci leku recepturowego,
MED.09.3.4)1) odczytuje zapis na recepcie lekarskiej w aspekcie sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.4)2) interpretuje zapis na recepcie lekarskiej w celu sporządzenia leku recepturowego,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.5)2) oblicza dawki składników leku,
MED.09.3.7)4) stosuje właściwą metodę sporządzania leku recepturowego,
MED.09.3.7)8) podaje przykłady dokumentowania procesów w trakcie wykonywania leków,
MED.09.3.8)2) sporządza lek recepturowy zalecony przez lekarza,
MED.09.3.8)4) dobiera rodzaj opakowania do sporządzanej postaci leku,
MED.09.3.8)5) pakuje sporządzony lek,
MED.09.3.8)6) wykonuje etykietowanie opakowań,
MED.09.3.9)1) wypełnia niezbędną dokumentację dotyczącą sporządzanych leków recepturowych i aptecznych,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym.

Symulator jest powiązany z następującymi multimediami:

  • e‑bookiem Zasady pracy apteki szpitalnej,

  • galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej,

  • wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną.

Przed przystąpieniem do pracy z symulatorem uczący się powinni zapoznać się, w podanej kolejności, z wymienionymi powyżej mediami.

Symulator jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej,

  • dopasowaniem elementów do schematu Wykonanie maści.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z etapami prawidłowego przygotowania w aptece szpitalnej leku recepturowego: maści, kropli ocznych, proszków, roztworów,

  • poznanie sprzętu wykorzystywanego do sporządzania leku recepturowego,

  • poznanie procesu sporządzania wybranych postaci leków recepturowych,

  • przedstawianie wybranej dokumentacji związanej z przygotowaniem leku recepturowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z symulatorem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:

  • fiszek, np. „Warunki przygotowania kropli ocznych w aptece szpitalnej”, „Dobór sprzętu do wykonania danej postaci leku recepturowego” itp.;

  • schematu przedstawiającego wykonanie maści w aptece szpitalnej czy prezentującego zasady odważania substancji czynnej podczas przygotowywania proszków itp.;

  • grafu, np. „Przygotowanie leku recepturowego w formie proszku – dobór sprzętu”, „Książka przerobu – zasady jej wypełniania” itp.;

  • broszury lub infografiki, np. „Zlecenie na lek recepturowy w aptece szpitalnej”, „Czy podczas przygotowywania leków recepturowych należy stosować zasadę rotacji leków zgodnie z datą ważności?” itp.;

  • notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Możliwe błędy podczas przygotowywania środowiska pracy do wykonania danej postaci leku recepturowego”, „Możliwe błędy powodujące, że substancje czynne nie łączą się prawidłowo w jednorodny proszek”, „Budowa i funkcja protokołu sporządzenia leku recepturowego” itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Zwiedzamy aptekę szpitalną

Typ materiału multimedialnego

Wirtualna wycieczka

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W wirtualnej wycieczce Zwiedzamy aptekę szpitalną przedstawiono w sposób wizualny poszczególne pomieszczenia znajdujące się w aptece szpitalnej. Dodatkowo zostały opisane czynności wykonywane w tych pomieszczeniach. Zaprezentowano również znajdujący się w nich charakterystyczny sprzęt, np. lożę z nawiewem laminarnym, śluzy podawcze, odbiorcze.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.8) 8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych.

Wirtualna wycieczka jest powiązana z następującymi multimediami:

  • symulatorem Praca w aptece szpitalnej,

  • sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej.

Przed skorzystaniem z tych multimediów uczący się powinien zapoznać się z wirtualną wycieczką (po wcześniejszym zapoznaniu się z e‑bookiem i galerią zdjęć).

Wirtualna wycieczka jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej,

  • zadaniem ukierunkowanym na grupowanie Miejsca wykonywania leków recepturowych,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz Czynności wykonywane w aptece szpitalnej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z pomieszczeniami apteki szpitalnej,

  • zapoznanie się z wybranym sprzętem znajdującym się w określonych pomieszczeniach w aptece szpitalnej,

  • poznanie funkcji pomieszczeń i zasad tam panujących,

  • poznanie obowiązków personelu apteki szpitalnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:

  • fiszek, np. „Rodzaje i funkcje pomieszczeń w aptece szpitalnej”, „Personel apteki szpitalnej”, „Rodzaje czynności wykonywanych w dziale receptury jałowej”, „Przechowywanie w aptece szpitalnej leków odurzających i silnie działających” itp.;

  • schematu przedstawiającego podstawową powierzchnię apteki szpitalnej. Można wykonać prosty rzut wszystkich pomieszczeń z uwzględnieniem podstawowego wyposażenia. Rysunek może być wykonany w formie rzutu (widoku z góry). Wyposażenie (lodówki, półki itp.) powinno być przedstawione za pomocą prostych figur geometrycznych. Nazwy sprzętu można umieścić na rysunku bezpośrednio albo w objaśniającej zastosowane symbole legendzie do rysunku;

  • grafu, np. „Kontrola temperatury i wilgotności w pomieszczeniach aptecznych”, „Procedury przechowywania leków”, „Kategoryzacja leków” itp.;

  • broszury lub infografiki, np. „Dodatkowa powierzchnia apteki szpitalnej”, „Czynności wykonywane w komorze przyjęć”, „Prawidłowe przechowywanie produktów leczniczych w dziale leku gotowego”;

  • notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Zakres czynności poszczególnych osób zatrudnionych w aptece szpitalnej”, „Funkcje poszczególnych pomieszczeń apteki szpitalnej i wykonywane w nich czynności”, „Warunki przechowywania wydawanych w aptece szpitalnej produktów leczniczych” itp.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady pracy w aptece szpitalnej

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W e‑booku Zasady pracy apteki szpitalnej przedstawiono treści dotyczące:

  • przyjmowania i dyspensowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych na oddziały,

  • wydawania asortymentów oddziałom szpitalnym i innym jednostkom szpitala,

  • zasad sporządzania w aptece szpitalnej leków niejałowych i jałowych, w tym leków wysokiego ryzyka (mieszanin do żywienia pozajelitowego, leków cytotoksycznych),

  • zasad postępowania z lekami wycofanymi i wstrzymanymi, mającymi wady jakościowe,

  • zasad funkcjonowania receptariusza szpitalnego,

  • prowadzenia dokumentacji aptecznej, w tym przygotowywania druków zamówień, wydruków remanentowych.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.

E‑book jest powiązany z następującymi multimediami:

  • symulatorem Praca w aptece szpitalnej,

  • sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej.

Przed skorzystaniem z tych multimediów osoba ucząca się powinna w pierwszej kolejności zapoznać się z e‑bookiem.

E‑book jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej,

  • wskazywaniem poprawnych odpowiedzi Czynniki nasilające przebieg reakcji Maillarda.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z zadaniami farmacji szpitalnej,

  • zapoznanie się z podstawowymi informacjami o receptariuszu szpitalnym,

  • poznanie struktury apteki szpitalnej,

  • zapoznanie się z postępowaniem z lekiem niespełniającym wymagań jakościowych,

  • poznanie zasad sporządzania leków niejałowych i jałowych w aptece szpitalnej,

  • zapoznanie się z wybraną dokumentacją apteki szpitalnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z e‑bookiem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez opracowanie:

  • fiszek, np. „Zadania farmacji szpitalnej”, „Zadania technika farmaceutycznego w aptece szpitalnej”, „Mieszanina do żywienia pozajelitowego – wymagania”, „Czynniki nasilające reakcję Maillarda”, „Wada jakościowa produktu leczniczego – zasady postępowania” itp.;

  • schematu przedstawiającego pracownię żywienia pozajelitowego. Można wykonać prosty rzut wszystkich pomieszczeń z uwzględnieniem podstawowego wyposażenia. Rysunek może być wykonany w formie rzutu (widoku z góry). Wyposażenie (boks aseptyczny, półki itp.) powinno być przedstawione za pomocą prostych figur geometrycznych. Nazwy sprzętu można umieścić na rysunku bezpośrednio albo w objaśniającej zastosowane symbole legendzie do rysunku;

  • grafu, np. „Postępowanie w przypadku ekspozycji personelu na lek cytotoksyczny”, „Przygotowanie się personelu do pracy z lekiem cytotoksycznym – funkcje poszczególnych osób w aptece szpitalnej” itp.;

  • broszury lub infografiki, np. „Skład mieszaniny żywieniowej”, „Metody sporządzania mieszaniny do żywienia pozajelitowego”, „Zadania śluzy personalnej”, „Postępowanie w przypadku rozlania leku cytotoksycznego”, „Rodzaje formularzy aptecznych” itp.;

  • notatek (przykładowo w postaci mapy myśli), np. „Czynności wykonywane przez technika farmaceutycznego w aptece szpitalnej pod nadzorem farmaceuty”, „Cele receptariusza szpitalnego”, „Pomieszczenia w aptece szpitalnej, w których są sporządzane leki”, „Przyczyny interakcji w mieszaninach do żywienia pozajelitowego” itp.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Czynniki nasilające przebieg reakcji Maillarda

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu, w którym należy wskazać pradiłowe stwierdzenia. Jest to zadanie trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje reakcję Maillarda.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z e‑bookiem Zasady pracy apteki szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie Miejsca wykonywania leków recepturowych

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu danych leków recepturowych do miejsc ich przygotowania w aptece szpitalnej. Jest to zadanie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące funkcji poszczególnych pomieszczeń w aptece szpitalnej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka Sprzęty w aptece szpitalnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera jedną średnio trudną krzyżówkę. Składa się ona z sześciu pytań‑haseł, z których zostaje ułożone jedno hasło główne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje nazewnictwo związane z podstawowym sprzętem wykorzystywanym w aptece szpitalnej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiału audio‑video Przyjęcie leku do apteki szpitalnej

Opis materiału sprawdzającego

Na podstawie fragmentu filmu należy określić, które zachowania technika farmaceutycznego przyjmującego od dostawcy lek termolabilny są zachowaniami właściwymi. Jest to zadanie średnio trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane ze znajomością procedur przyjęcia leku termolabilnego do apteki szpitalnej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu Wykonanie maści

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest podanie właściwej kolejności czynności wykonywanych podczas sporządzania maści w aptece szpitalnej. Jest to zadanie średnio trudne.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące poszczególnych etapów sporządzania maści.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z symulatorem Praca w aptece szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.13)1) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem recepturowym,
MED.09.6.13)2) wypełnia dokumentację związaną ze sporządzanym lekiem aptecznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka Urządzenia do wykonywania poszczególnych postaci leków

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma uzupełnić podpisy pod czterema obrazkami przedstawiającymi urządzenia służące do sporządzania różnych postaci leków. Jest to zadanie łatwe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z podstawowym sprzętem wykorzystywanym w dziale receptury klasycznej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Czynności wykonywane w aptece szpitalnej

Opis materiału sprawdzającego

Jest to łatwe zadanie składające się z czterech zdań. Osoba ucząca się musi określić, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia dotyczące podstawowych czynności wykonywanych w poszczególnych działach apteki szpitalnej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru W aptece szpitalnej

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań, w tym: siedmiu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz ośmiu pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.

Test ma zróżnicowany poziom trudności: sześć pytań jest łatwych, cztery są średnio trudne, pięć jest trudnych. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną właściwą odpowiedź spośród trzech lub czterech możliwych. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.

Uczący się rozwiązuje piętnaście zadań. Czas na rozwiązanie testu to 23 min (1,5 minuty na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.

Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje:

  • podstawowe zasady pracy w aptece szpitalnej i jej funkcjonowania,

  • zagadnienia związane ze sprzętem wykorzystywanym do pracy w aptece szpitalnej i jego zastosowaniem,

  • wybrane aspekty przygotowania leku recepturowego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • wirtualną wycieczką Zwiedzamy aptekę szpitalną,

  • symulatorem Praca w aptece szpitalnej,

  • galerią zdjęć Wyposażenie apteki szpitalnej,

  • sekwencjami filmowymi Dokumenty w aptece szpitalnej,

  • e‑bookiem Zasady pracy apteki szpitalnej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.3)3) opisuje postacie leków sporządzanych w aptece: roztwory, mieszanki, zawiesiny, emulsje, maści, proszki, czopki, gałki, krople do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, krople do oczu,
MED.09.3.4)5) sprawdza receptę pod względem formalnym, identyfikuje niezgodność recepturową,
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.3.7)6) rozróżnia sprzęt stosowany do sporządzania określonej postaci leku,
MED.09.3.8)8) przygotowuje pomieszczenie do sporządzenia produktów leczniczych oraz preparatów leczniczych do żywienia pozajelitowego, do żywienia dojelitowego, produktów radiofarmaceutycznych, wytwarzania płynów infuzyjnych, przygotowywania roztworów do hemodializy i dializy dootrzewnowej oraz przygotowywania leków w dawkach dziennych, w tym leków cytostatycznych,
MED.09.6.1)3) rozróżnia i stosuje nazwy polskie i łacińskie substancji czynnych zawartych w preparatach leczniczych,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.4)2) opisuje postacie produktów leczniczych w szczególności do:

  1. stosowania doustnego,

  2. stosowania miejscowego,

  3. stosowania doodbytniczego,

  4. stosowania dopochwowego,

MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału